Το Μνημόνιο πλήττει και τις άγονες γραμμές
06.09.2010
06:30
«Θύμα» του Μνημονίου φαίνεται ότι πέφτουν και οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα εκείνες που δραστηριοποιούνται έντονα και στις άγονες γραμμές. Οι εξελίξεις στο θέμα των επιδοτήσεων των δρομολογίων για τα άγονες είναι δραματικές και αυτό γιατί η κυβέρνηση ...
«Θύμα» του Μνημονίου φαίνεται ότι πέφτουν και οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, ιδιαίτερα εκείνες που δραστηριοποιούνται έντονα και στις άγονες γραμμές. Οι εξελίξεις στο θέμα των επιδοτήσεων των δρομολογίων για τα άγονες είναι δραματικές και αυτό γιατί η κυβέρνηση προτίθεται αφενός να μειώσει τις γραμμές και αφετέρου να μειώσει και το ύψος των επιδοτήσεων, αφήνοντας στη μοίρα τους Έλληνες νησιώτες των μικρών νησιών αφού οι εταιρείες μπαίνουν μέσα λόγω αύξησης του λειτουργικού κόστους των πλοίων.
Η μείωση που θέλει να κάνει η κυβέρνηση θα φθάνει, όπως φημολογείται, σε ποσοστό 10%.
Ειδικότερα για τις 20 άγονες γραμμές που προκηρύσσει το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας θα υπάρξει «πάγωμα». Στις 13 άγονες που προκηρύσσονται από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής η μείωση θα αγγίξει το 10%.
Στη συνεδρίαση του Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων στάθηκαν κάθετα αντίθετοι στις αλλαγές του συστήματος διεξαγωγής των νέων διαγωνισμών.
Το ΣΑΣ από την πλευρά του δεν έκανε δεκτές τις παρατηρήσεις-ενστάσεις των ενδιαφερόμενων και προχώρησε στη μείωση των κατηγοριών πλοίων που έχουν δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς από πέντε σε τρεις, προχωρώντας σε ενοποίηση των δύο πρώτων κατηγοριών που αφορούν τα νεότερης ηλικίας πλοία και στα οποία έδιναν, μέχρι τώρα, δυνατότητα υπογραφής συμβάσεων μέχρι 12 ετών.
Το Συμβούλιο στη γνωμοδότησή του προτείνει οι συμβάσεις να είναι μέχρι τριετούς διάρκειας.
Η μείωση που θέλει να κάνει η κυβέρνηση θα φθάνει, όπως φημολογείται, σε ποσοστό 10%.
Ειδικότερα για τις 20 άγονες γραμμές που προκηρύσσει το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας θα υπάρξει «πάγωμα». Στις 13 άγονες που προκηρύσσονται από τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής η μείωση θα αγγίξει το 10%.
Στη συνεδρίαση του Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων στάθηκαν κάθετα αντίθετοι στις αλλαγές του συστήματος διεξαγωγής των νέων διαγωνισμών.
Το ΣΑΣ από την πλευρά του δεν έκανε δεκτές τις παρατηρήσεις-ενστάσεις των ενδιαφερόμενων και προχώρησε στη μείωση των κατηγοριών πλοίων που έχουν δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς από πέντε σε τρεις, προχωρώντας σε ενοποίηση των δύο πρώτων κατηγοριών που αφορούν τα νεότερης ηλικίας πλοία και στα οποία έδιναν, μέχρι τώρα, δυνατότητα υπογραφής συμβάσεων μέχρι 12 ετών.
Το Συμβούλιο στη γνωμοδότησή του προτείνει οι συμβάσεις να είναι μέχρι τριετούς διάρκειας.
Κατά αυτής της απόφασης, που εγκρίθηκε με κυβερνητική πλειοψηφία στο ΣΑΣ, ψήφισαν το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, η Ένωση Πορθμείων, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος (Ένωση) Ναυτικών Πρακτόρων, και η Ένωση των οδικών μεταφορέων.
Οι εταιρείες
«Οι επικρατούσες οικονομικές συνθήκες σε συνδυασμό με το ανανεωμένο θεσμικό πλαίσιο που είναι σε εφαρμογή την τελευταία διετία έχουν συμβάλλει από κοινού στη συμμετοχή των μεγάλων πλέον σχημάτων όπως της Attica Group, ANEK Lines και ΝΕΛ Lines στους διαγωνισμούς με την προσφορά σύγχρονων πλοίων. Οι εταιρείες αυτές κατέχουν σημαντικό μερίδιο μεταξύ τους το οποίο υπολογίζεται περίπου στα 38 εκατομμύρια ευρώ» επισημαίνει σε έρευνά της η εταιρεία χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC.
«Έχουμε λοιπόν μία σημαντική αλλαγή ως προς τους ακτοπλόους που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές. Την καλή περίοδο της αγοράς μέχρι το 2008 οι μεγάλες εταιρείες σχεδόν δεν συμμετείχαν στους διαγωνισμούς των αγώνων γραμμών αφού η αποδοτικότητά τους έμοιαζε ελάχιστη μπροστά στην κερδοφορία που τους απόφερε η εκμετάλλευση των πλοίων τους σε άλλες αγορές. Πλέον κάθε έσοδο είναι πραγματικά σημαντικό λόγω της πτώσης της κίνησης και της κερδοφορίας τόσο στις γραμμές της Αδριατικής όσο και στην εσωτερική αγορά».
Το 2010 η επιδότηση έφθασε τα 40 εκατ. ευρώ έναντι 36,1 το 2009.
Υπολογίζεται ότι από τον επίναυλο του 3% που υπάρχει σε όλα τα εισιτήρια των πλοίων και στις ελεύθερες δρομολογήσεις, το κράτος εισπράττει περί τα 30 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, με τα οποία καλύπτει ένα μέρος των επιδοτήσεων.
Οι εταιρείες
«Οι επικρατούσες οικονομικές συνθήκες σε συνδυασμό με το ανανεωμένο θεσμικό πλαίσιο που είναι σε εφαρμογή την τελευταία διετία έχουν συμβάλλει από κοινού στη συμμετοχή των μεγάλων πλέον σχημάτων όπως της Attica Group, ANEK Lines και ΝΕΛ Lines στους διαγωνισμούς με την προσφορά σύγχρονων πλοίων. Οι εταιρείες αυτές κατέχουν σημαντικό μερίδιο μεταξύ τους το οποίο υπολογίζεται περίπου στα 38 εκατομμύρια ευρώ» επισημαίνει σε έρευνά της η εταιρεία χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC.
«Έχουμε λοιπόν μία σημαντική αλλαγή ως προς τους ακτοπλόους που εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές. Την καλή περίοδο της αγοράς μέχρι το 2008 οι μεγάλες εταιρείες σχεδόν δεν συμμετείχαν στους διαγωνισμούς των αγώνων γραμμών αφού η αποδοτικότητά τους έμοιαζε ελάχιστη μπροστά στην κερδοφορία που τους απόφερε η εκμετάλλευση των πλοίων τους σε άλλες αγορές. Πλέον κάθε έσοδο είναι πραγματικά σημαντικό λόγω της πτώσης της κίνησης και της κερδοφορίας τόσο στις γραμμές της Αδριατικής όσο και στην εσωτερική αγορά».
Το 2010 η επιδότηση έφθασε τα 40 εκατ. ευρώ έναντι 36,1 το 2009.
Υπολογίζεται ότι από τον επίναυλο του 3% που υπάρχει σε όλα τα εισιτήρια των πλοίων και στις ελεύθερες δρομολογήσεις, το κράτος εισπράττει περί τα 30 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, με τα οποία καλύπτει ένα μέρος των επιδοτήσεων.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr