Σταύρος Σταυρόπουλος, ο ναυπηγός με τα γυάλινα ασανσέρ

Υποθέστε ότι κάνετε έναν περίπατο στην πόλη και ξαφνικά ακούτε τη σειρήνα ενός περιπολικού. Θα παρατηρήσετε πως ο ήχος του αυτοκινήτου ακούγεται πιο «συμπυκνωμένος» όταν σας πλησιάζει και πιο «αραιός» όταν σας προσπεράσει.

Αυτός ο ορισμός που μπορεί να βρει κανείς στην ελεύθερη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia περιγράφει το φαινόμενο Doppler, όπως ονομάστηκε από τον Αυστριακό Κρίστιαν Ντόπλερ το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Εκατόν πενήντα χρόνια αργότερα, ένας Ελληνας μηχανικό

Υποθέστε ότι κάνετε έναν περίπατο στην πόλη και ξαφνικά ακούτε τη σειρήνα ενός περιπολικού. Θα παρατηρήσετε πως ο ήχος του αυτοκινήτου ακούγεται πιο «συμπυκνωμένος» όταν σας πλησιάζει και πιο «αραιός» όταν σας προσπεράσει.

Αυτός ο ορισμός που μπορεί να βρει κανείς στην ελεύθερη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια Wikipedia περιγράφει το φαινόμενο Doppler, όπως ονομάστηκε από τον Αυστριακό Κρίστιαν Ντόπλερ το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Εκατόν πενήντα χρόνια αργότερα, ένας Ελληνας μηχανικός από το Πολύκαστρο του Κιλκίς, ο κ. Σταύρος Σταυρόπουλος, δανείστηκε το όνομά για να ιδρύσει μια εταιρεία που κατασκευάζει ανελκυστήρες.

Το όνομα της εταιρείας ακούγεται όλο και περισσότερο καθώς προσπερνά συνεχώς τους στόχους της διοίκησης. Μόλις σε οκτώ χρόνια κατόρθωσε να δημιουργήσει μια εταιρεία με τζίρο που ξεπέρασε πέρυσι τα 22,5 εκατ. ευρώ και εξάγει περίπου το 40% της παραγωγής της όχι απλώς στα «περίχωρα» της Βαλκανικής, αλλά σε ιδιαίτερα ώριμες αγορές όπως η Βρετανία. Μάλιστα η εταιρεία ξεκινά τη διαπραγμάτευση των μετοχών της στην Εναλλακτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών την προσεχή Τετάρτη, με κεφαλαιοποίηση που θα ζήλευαν αρκετές εισηγμένες.

Χρυσές δουλειές με τις πολυκατοικίες του ’70

Η ζωή κατά τη δεκαετία του ’70 ήταν σκληρή για τη μαθητιώσα νεολαία στο ακριτικό Πολύκαστρο. Ο κ. Σταυρόπουλος καταγόταν από αγροτική οικογένεια και παράλληλα με το σχολείο βοηθούσε στις αγροτικές δουλειές της οικογένειας. Οι δυνατότητες ήταν εξαιρετικά περιορισμένες στη μικρή πόλη και έτσι αποφάσισε να συνεχίσει τις σπουδές του σε Λύκειο της Θεσσαλονίκης. Εφυγε για τη μεγάλη πόλη όπου ζούσε με συγκάτοικο έναν φίλο του και κατάφερε να περάσει στο πανεπιστήμιο, στη Σχολή Ναυπηγών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Τελειώνοντας τις σπουδές του παντρεύτηκε με την Αθανασία Λιάρτση, μια νεαρή κοπέλα από την περιοχή του Κιλκίς με την οποία γνωριζόταν από την ηλικία των 17 και σύντομα έκαναν και μια κόρη, την Ανθούλα. Η σύζυγός του προσελήφθη στο ΙΚΑ μόλις τελείωσε τις σπουδές της στην ΑΣΟΕ και ο κ. Σταυρόπουλος εγκαθιστούσε ανελκυστήρες - δουλειά που γνώριζε μεγάλη άνθηση λόγω της οικοδομικής φρενίτιδας της εποχής. Η ανέγερση πολυκατοικιών μεσουρανούσε καθώς το διαμέρισμα ήταν το όνειρο σχεδόν κάθε Ελληνα.

Αφού εργάστηκε σε μια-δυο εταιρείες ως εγκαταστάτης και διαπίστωσε ότι ο κλάδος έχει προοπτικές αποφάσισε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 να ιδρύσει τη δική του εταιρεία εγκαταστάσεων. Καθώς γνώριζε καλά το αντικείμενο και η ζήτηση αυξανόταν η εταιρεία του μεγάλωνε. Μάλιστα είχε εγκαταστήσει τον πρώτο γυάλινο ανελκυστήρα στην Ελλάδα, όταν η αρχιτεκτονική αντίληψη επέβαλλε πιο «μινιμαλιστικές» παρεμβάσεις στα κτίρια.

H θητεία στην «Kleeman»

Στο τέλος της δεκαετίας, το μέγεθος της εταιρείας του ήταν σημαντικό. Τόσο σημαντικό που η -εισηγμένη σήμερα- «Kleeman Hellas» τού έκανε πρόταση εξαγοράς, προσφέροντάς του τη θέση του διευθυντή εξαγωγών, καθώς και ποσοστό 5% στην εταιρεία. Η πρόταση ήταν ιδιαίτερα δελεαστική, δεδομένου ότι περιελάμβανε και μετεγκατάσταση στο Πολύκαστρο, καθώς η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στη ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς. Ο κ. Σταυρόπουλος εργάστηκε στην εταιρεία ως το 1999, αποκομίζοντας σημαντικές εμπειρίες όχι μόνο για την αγορά των ανελκυστήρων, αλλά και για τον τρόπο διοίκησης μιας επιχείρησης.

Το 2000 αποφασίζει να παραιτηθεί και με ίδια κεφάλαια να φτιάξει την «Doppler». Τον ακολούθησαν και δύο ακόμη στελέχη της «Kleeman», ενώ στη συνέχεια μερικά ακόμη στελέχη μεταπήδησαν στη νεοσύστατη εταιρεία.

Το όνομα «Doppler» δεν επελέγη βάσει κάποιας σχέσης των ανελκυστήρων με το φαινόμενο που περιγράψαμε στην αρχή. Ο κ. Σταυρόπουλος, που εκτός από μηχανικός είχε μάθει και τα «τερτίπια» του marketing, αναζητούσε ένα δισύλλαβο και εύηχο όνομα που να μην περιέχει «δύσκολα» γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου και να μπορούν να το προφέρουν οι ξένοι πελάτες του.

Η εταιρεία ξεκίνησε με ένα γραφείο στην περιοχή του Πολυκάστρου. Ο κ. Σταυρόπουλος και οι δύο συνεργάτες του πάσχιζαν να γνωστοποιήσουν την επιχείρηση στους πιθανούς πελάτες τους εντός και εκτός συνόρων και παράλληλα να κάνουν τις απαραίτητες επαφές με προμηθευτές. Τρεις μήνες αργότερα, τελείωσε η ανέγερση του εργοστασίου στο Βιομηχανικό Πάρκο Πολυκάστρου που τότε δεν αριθμούσε περισσότερες από μια-δύο εταιρείες. Παράλληλα, η σύζυγός του παραιτήθηκε από το ΙΚΑ και ξεκίνησε να εργάζεται στην επιχείρηση ασκώντας αρχικά όσα είχε μάθει στο οικονομικό πανεπιστήμιο και στη συνέχεια αναλαμβάνοντας διάφορα πόστα, όπως υπεύθυνη προμηθειών αλλά και δημοσίων σχέσεων.

Ταυτόχρονα με τη δημιουργία του εργοστασίου, ιδρύθηκαν και γραφεία στην Αθήνα προκειμένου τα προϊόντα που σχεδίαζε και κατασκεύαζε η «Doppler» να διακινούνται στην αγορά της πρωτεύουσας, αλλά και να εξάγονται σε διάφορες χώρες του κόσμου. Εν τω μεταξύ, η κόρη τους Ανθούλα σπούδαζε στο Πολυτεχνείο της Θεσσαλονίκης και εργαζόταν τα καλοκαίρια στην οικογενειακή επιχείρηση. Σήμερα, έχει αναλάβει τους τομείς πιστοποίησης ποιότητας και νέων προϊόντων.

Η εταιρεία έκανε γρήγορα γνωστό το όνομά της καθώς η πείρα του κ. Σταυρόπουλου και των στελεχών της βοήθησαν να βρεθούν αρκετοί και σημαντικοί πελάτες. Μεγάλο μέρος της παραγωγής εξαγόταν από την αρχή στη Βρετανία, που είναι ακόμη και σήμερα μία από τις μεγαλύτερες αγορές για την «Doppler».

Η «Attica Ventures» επένδυσε 2 εκατ. ευρώ

Οταν η Τράπεζα Αττικής αναζητούσε εταιρείες προς επένδυση για το υπό διαμόρφωση fund της, ο κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της «Attica Ventures», ενημερώθηκε για την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας από το Πολύκαστρο. Σύντομα, τον Ιούνιο του 2005, η «Attica Ventures» προχώρησε στην εξαγορά ποσοστού της «Doppler» και λίγους μήνες αργότερα αύξησε τη συμμετοχή της σε 12,11% που κατέχει ακόμη και σήμερα. Το συνολικό ποσό που επένδυσε η «Attica Ventures» ήταν 2 εκατ. ευρώ.

Η εισαγωγή των μετοχών της εταιρείας στην Εναλλακτική Αγορά θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Τετάρτη 7 Μαΐου. Για την επίτευξη της απαιτούμενης διασποράς, η εταιρεία δεν προχώρησε σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου με καταβολή μετρητών, αλλά πέτυχε διασπορά δίνοντας ποσοστά στα στελέχη και στους εργαζομένους της. Η συνολική κεφαλαιοποίηση της εταιρείας φτάνει τα 26,7 εκατ. ευρώ και συνολικά θα εισαχθούν προς διαπραγμάτευση 10,6 εκατ. τεμάχια στην τιμή των 2,52 ευρώ έκαστο.

Business και στην Κίνα

Η «Doppler» εξάγει το 40% της παραγωγής της σε χώρες της Δυτικής και της Ανατολικής Ευρώπης ενώ σχεδιάζει την επέκτασή της και στην αγορά της Κίνας. Ηδη από τις αρχές του έτους ολοκληρώθηκε η δημιουργία της θυγατρικής «Doppler» Πολωνίας, μια αγορά που σήμερα κινείται σε ρυθμούς 4.000 ανελκυστήρων τον χρόνο, την ώρα που η Ελλάδα κινείται με 12.000 έχοντας το 1/3 του πληθυσμού της Πολωνίας.

Τόσο στην Πολωνία όσο και σε άλλες χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ οι προοπτικές είναι σημαντικές, δεδομένης της οικοδομικής δραστηριότητας αλλά και της ανάγκης αντικατάστασης των παλαιών ανελκυστήρων. 

Σημαντικές προοπτικές διαγράφονται και από την απόφαση της Ε.Ε. να εκδώσει οδηγία για την υποχρεωτική ανασκευή ή και αντικατάσταση παλαιών ανελκυστήρων: περισσότεροι από 3.000.000 ανελκυστήρες στην Ευρώπη, 200.000 εκ των οποίων στην Ελλάδα, τίθενται άμεσα σ’ ένα υποχρεωτικό πρόγραμμα αντικατάστασης το οποίο δεν μπορεί να διαρκέσει πάνω από 10 χρόνια. Ο ρυθμός δραστηριότητας και ο αναμενόμενος κύκλος εργασιών είναι από μόνος του μεγαλύτερος από τους νέους ανελκυστήρες, ακόμη και αν ληφθεί για σύγκριση η τελευταία δεκαετία που ήταν ιδιαίτερα παραγωγική.

 

 

 

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr