Ακόμα και μετά το Μνημόνιο: Την έγκριση των δανειστών για να εξαγγείλει φοροελαφρύνσεις περιμένει ο Τσίπρας
28.08.2018
06:24
Τι περιλαμβάνουν οι ασκήσεις επί χάρτου για κατώτατο μισθό, ΦΠΑ και ΕΝΦΙΑ - Και το ΔΝΤ στην πρώτη αποστολή των Θεσμών
Το πράσινο φως από τους Θεσμούς περιμένουν στο Μέγαρο Μαξίμου για την ανακοίνωση των φοροελαφρύνσεων. Προτάσεις πάνε κι έρχονται ανάμεσα σε Αθήνα και Βρυξέλλες αλλά ακόμη δεν υπάρχει τελική απόφαση και ίσως αυτή να καθυστερήσει ως τον Νοέμβριο.
Κάποια πράγματα θα ξεκαθαρίσουν μετά τις 10 Σεπτεμβρίου όταν και αναμένεται στην Αθήνα το κλιμάκιο της μετα-τρόικας. Εν τω μεταξύ, παρά τις αρχικές αμφιβολίες, πληροφορίες αναφέρουν ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα συμμετέχει κανονικά στην πρώτη αποστολή των δανειστών στην Αθήνα στην "μετα-μνημονιακή" εποχή.
Το τοπίο για τις φοροελαφρύνσεις είναι πιθανό να μην ξεκαθαρίσει ούτε στις 16 Οκτωβρίου όταν η Ελλάδα θα υποβάλλει τον Προϋπολογισμό του 2019 προς έγκριση στην Ευρωπαΐκή Επιτροπή. Κι αυτό γιατί οι δύο πλευρές, κυβέρνηση και Θεσμοί, θέλουν να περιμένουν τα έσοδα του πρώτου 10μήνου του 2018 για να κρίνουν ποια θα είναι η υπέρβαση έναντι του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τη φετινή χρονιά.
Για τους παραπάνω λόγους, πέρα από τον κατώτατο μισθό και τις συλλογικές συμβάσεις, ο Πρωθυπουργός είναι πιθανό να περιοριστεί στο περίγραμμα των παρεμβάσεων που επιθυμεί να κάνει η κυβέρνηση χωρίς να προχωρήσει σε συγκεκριμένες εξαγγελίες στη ΔΕΘ.
Χθες, μιλώντας στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Τσίπρας είπε ότι «έχει ήδη προχωρήσει η επεξεργασία για μια σειρά φοροελαφρύνσεων, τις οποίες θα είμαστε σε θέση σύντομα να ανακοινώσουμε». Ανακοίνωσε την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση εργάζεται για να υπάρξουν επιπλέον παρεμβάσεις ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των οφειλών των πολιτών προς το Δημόσιο.
Το μενού των επιλογών
Πέρα από τη διαπραγμάτευση για τη μη εφαρμογή των ψηφισμένων μειώσεων στις συντάξεις το 2019, η κυβέρνηση εκκινεί από την αύξηση του κατώτατου μισθού που περιλαμβάνεται στο Ολιστικό Σχέδιο Ανάπτυξης του Ευκλείδη Τσακαλώτου και ανοίγει μια ευρύτερη βεντάλια παροχών αναμένοντας την άφιξη της τρόικας στις 10 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε τα βασικά σημεία:
-Αύξηση 20 - 30 ευρώ στον κατώτατο μισθό. Το μέτρο αυτό έχει κλειδώσει με την «ανοχή» των δανειστών και αφορά σε μια αύξηση 5% στον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα που παραμένει στα 586 ευρώ από το 2012. Για να επισπευσθεί το μέτρο η κυβέρνηση ετοιμάζει τροπολογία που θα προβλέπει διαδικασίες εξπρές για τη διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων ώστε το ζήτημα να κλειδώσει ως το τέλος του έτους. Η επίσπευση θεωρείται αναγκαία καθώς το μνημόνιο τοποθετεί την εκκίνηση της διαδικασίας το Φεβρουάριο κάθε χρονιάς και την ολοκλήρωσή της στο τέλος Ιουνίου.
-Κατάργηση του υποκατώτατου μισθού. Ανακοινώθηκε ήδη από τον πρωθυπουργό στη χθεσινή Κεντρική Επιτροπή.
-Συλλογικές διαπραγματεύσεις. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να επαναφέρει την αρχής της επεκτασιμότητας και την αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης.
-Μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 20% . Ο συντελεστής εφαρμόζεται για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ. Το μέτρο κοστίζει 870 εκατ. ευρώ ετησίως
-Μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23%. Μετρό που θα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί καθώς θεωρείται ακριβό.
-Μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10%. Στόχος της κυβέρνησης είναι η οριζόντια μείωση κατά 10% το 2019 μαζί με έναν οδικό χάρτη για νέα μείωση ως 20% το 2020. Εξετάζεται επίσης η πλήρης απαλλαγή των φτωχών νοικοκυριών που σήμερα δικαιούνται έκπτωσης 50% (με εισόδημα έως 9.000 ευρώ και αξία περιουσίας έως 85.000 ευρώ για άγαμους κλπ). Αν η έκπτωση φτάσει το 100% το μέτρο θα κοστίζει 84,5 εκατ. Ευρώ.
-Φόρος στις επιχειρήσεις από 29% στο 26%. Βασικός στόχος είναι η μείωση του φόρου για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 26%.
-Μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 20%-30%. Το μέτρο ξεκίνησε σαν κίνητρο για να κλείσουν τα ανενεργά επαγγελματικά ΑΦΜ, αλλά μετά την λαίλαπα του ΕΦΚΑ και την κρίση που οδήγησε στο 3ο Μνημόνιο, χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες διέκοψαν τις εργασίες τους, οπότε το μέτρο παρέμεινε πλέον σαν χαράτσι και μόνον. Ωστόσο το μέτρο δεν αποδίδει πλέον όπως παλαιότερα, αφού το 2013 είχαν βεβαιωθεί 688 εκατ. ευρώ ενώ οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για το 2018 δεν ξεπερνούν τα 435 εκατ. ευρώ (-250 εκατ. ευρώ σε σχέση με 5 χρόνια πριν). Τα 650 ευρώ το χρόνο πέφτουν βαριά για όσους επαγγελματίες επιμένουν να μην κλείσουν και στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν να το μειώσουν σε περίπου 500 ευρώ. Μια τέτοια κίνηση θα «κόστιζε» περί τα 100 εκατ. ευρώ, αλλά μπορεί και να αποφέρει έσοδα αν κρατηθούν ζωντανές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που σκέφτονται να κλείσουν.
-Μείωση εισφορών. Εφόσον οι υπέρογκες εισφορές είναι ουσιαστικά φόροι για τους επαγγελματίες, η κυβέρνηση θέλει να χαλαρώσει τη θηλιά που η ίδια επέβαλε στην πραγματική οικονομία. Το 2019 οι ασφαλιστικές εισφορές αυξάνονται κατά 15%, αλλά το ΣτΕ έχει στείλει μήνυμα στην κυβέρνηση ότι πρέπει να βάλει πλαφόν. Έτσι εξετάζονται μειώσεις για εισοδήματα από 30.000 ευρώ το χρόνο και πάνω που θα μπορούν να γίνονται σταδιακά.
Υπό την αίρεση των Θεσμών
Η εφαρμογή όλων αυτών των μέτρων ταυτόχρονα από το 2019 είναι εντελώς αδύνατη ακόμη κι αν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 ξεπεράσει το 4% του ΑΕΠ. Το μείγμα θα ξεκαθαρίσει τον Νοέμβριο στο δεύτερο γύρο των επαφών με τους Θεσμούς. Μέχρι τότε η κυβέρνηση θα πρέπει να τηρήσει μια δέσμευση που έμεινε στον αέρα και αφορά στο μηδενισμό μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου. Θα έπρεπε κανονικά να είχε επιτευχθεί πριν την έξοδο από το πρόγραμμα. Όμως σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το υπουργείο Οικονομικών, τον Ιούνιο διατέθηκαν στην αγορά μόλις 75 εκατ. ευρώ από τα 2 δισ. που χρωστάει το Δημόσιο, ενώ στην πραγματική οικονομία έφτασαν μόλις 2,5 εκατ. ευρώ.
Κάποια πράγματα θα ξεκαθαρίσουν μετά τις 10 Σεπτεμβρίου όταν και αναμένεται στην Αθήνα το κλιμάκιο της μετα-τρόικας. Εν τω μεταξύ, παρά τις αρχικές αμφιβολίες, πληροφορίες αναφέρουν ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα συμμετέχει κανονικά στην πρώτη αποστολή των δανειστών στην Αθήνα στην "μετα-μνημονιακή" εποχή.
Το τοπίο για τις φοροελαφρύνσεις είναι πιθανό να μην ξεκαθαρίσει ούτε στις 16 Οκτωβρίου όταν η Ελλάδα θα υποβάλλει τον Προϋπολογισμό του 2019 προς έγκριση στην Ευρωπαΐκή Επιτροπή. Κι αυτό γιατί οι δύο πλευρές, κυβέρνηση και Θεσμοί, θέλουν να περιμένουν τα έσοδα του πρώτου 10μήνου του 2018 για να κρίνουν ποια θα είναι η υπέρβαση έναντι του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ τη φετινή χρονιά.
Για τους παραπάνω λόγους, πέρα από τον κατώτατο μισθό και τις συλλογικές συμβάσεις, ο Πρωθυπουργός είναι πιθανό να περιοριστεί στο περίγραμμα των παρεμβάσεων που επιθυμεί να κάνει η κυβέρνηση χωρίς να προχωρήσει σε συγκεκριμένες εξαγγελίες στη ΔΕΘ.
Χθες, μιλώντας στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Τσίπρας είπε ότι «έχει ήδη προχωρήσει η επεξεργασία για μια σειρά φοροελαφρύνσεων, τις οποίες θα είμαστε σε θέση σύντομα να ανακοινώσουμε». Ανακοίνωσε την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση εργάζεται για να υπάρξουν επιπλέον παρεμβάσεις ώστε να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των οφειλών των πολιτών προς το Δημόσιο.
Το μενού των επιλογών
Πέρα από τη διαπραγμάτευση για τη μη εφαρμογή των ψηφισμένων μειώσεων στις συντάξεις το 2019, η κυβέρνηση εκκινεί από την αύξηση του κατώτατου μισθού που περιλαμβάνεται στο Ολιστικό Σχέδιο Ανάπτυξης του Ευκλείδη Τσακαλώτου και ανοίγει μια ευρύτερη βεντάλια παροχών αναμένοντας την άφιξη της τρόικας στις 10 Σεπτεμβρίου.
Ας δούμε τα βασικά σημεία:
-Αύξηση 20 - 30 ευρώ στον κατώτατο μισθό. Το μέτρο αυτό έχει κλειδώσει με την «ανοχή» των δανειστών και αφορά σε μια αύξηση 5% στον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα που παραμένει στα 586 ευρώ από το 2012. Για να επισπευσθεί το μέτρο η κυβέρνηση ετοιμάζει τροπολογία που θα προβλέπει διαδικασίες εξπρές για τη διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων ώστε το ζήτημα να κλειδώσει ως το τέλος του έτους. Η επίσπευση θεωρείται αναγκαία καθώς το μνημόνιο τοποθετεί την εκκίνηση της διαδικασίας το Φεβρουάριο κάθε χρονιάς και την ολοκλήρωσή της στο τέλος Ιουνίου.
-Κατάργηση του υποκατώτατου μισθού. Ανακοινώθηκε ήδη από τον πρωθυπουργό στη χθεσινή Κεντρική Επιτροπή.
-Συλλογικές διαπραγματεύσεις. Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να επαναφέρει την αρχής της επεκτασιμότητας και την αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης.
-Μείωση του πρώτου συντελεστή της φορολογικής κλίμακας από το 22% στο 20% . Ο συντελεστής εφαρμόζεται για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ. Το μέτρο κοστίζει 870 εκατ. ευρώ ετησίως
-Μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23%. Μετρό που θα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί καθώς θεωρείται ακριβό.
-Μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10%. Στόχος της κυβέρνησης είναι η οριζόντια μείωση κατά 10% το 2019 μαζί με έναν οδικό χάρτη για νέα μείωση ως 20% το 2020. Εξετάζεται επίσης η πλήρης απαλλαγή των φτωχών νοικοκυριών που σήμερα δικαιούνται έκπτωσης 50% (με εισόδημα έως 9.000 ευρώ και αξία περιουσίας έως 85.000 ευρώ για άγαμους κλπ). Αν η έκπτωση φτάσει το 100% το μέτρο θα κοστίζει 84,5 εκατ. Ευρώ.
-Φόρος στις επιχειρήσεις από 29% στο 26%. Βασικός στόχος είναι η μείωση του φόρου για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 26%.
-Μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 20%-30%. Το μέτρο ξεκίνησε σαν κίνητρο για να κλείσουν τα ανενεργά επαγγελματικά ΑΦΜ, αλλά μετά την λαίλαπα του ΕΦΚΑ και την κρίση που οδήγησε στο 3ο Μνημόνιο, χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες διέκοψαν τις εργασίες τους, οπότε το μέτρο παρέμεινε πλέον σαν χαράτσι και μόνον. Ωστόσο το μέτρο δεν αποδίδει πλέον όπως παλαιότερα, αφού το 2013 είχαν βεβαιωθεί 688 εκατ. ευρώ ενώ οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για το 2018 δεν ξεπερνούν τα 435 εκατ. ευρώ (-250 εκατ. ευρώ σε σχέση με 5 χρόνια πριν). Τα 650 ευρώ το χρόνο πέφτουν βαριά για όσους επαγγελματίες επιμένουν να μην κλείσουν και στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν να το μειώσουν σε περίπου 500 ευρώ. Μια τέτοια κίνηση θα «κόστιζε» περί τα 100 εκατ. ευρώ, αλλά μπορεί και να αποφέρει έσοδα αν κρατηθούν ζωντανές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που σκέφτονται να κλείσουν.
-Μείωση εισφορών. Εφόσον οι υπέρογκες εισφορές είναι ουσιαστικά φόροι για τους επαγγελματίες, η κυβέρνηση θέλει να χαλαρώσει τη θηλιά που η ίδια επέβαλε στην πραγματική οικονομία. Το 2019 οι ασφαλιστικές εισφορές αυξάνονται κατά 15%, αλλά το ΣτΕ έχει στείλει μήνυμα στην κυβέρνηση ότι πρέπει να βάλει πλαφόν. Έτσι εξετάζονται μειώσεις για εισοδήματα από 30.000 ευρώ το χρόνο και πάνω που θα μπορούν να γίνονται σταδιακά.
Υπό την αίρεση των Θεσμών
Η εφαρμογή όλων αυτών των μέτρων ταυτόχρονα από το 2019 είναι εντελώς αδύνατη ακόμη κι αν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 ξεπεράσει το 4% του ΑΕΠ. Το μείγμα θα ξεκαθαρίσει τον Νοέμβριο στο δεύτερο γύρο των επαφών με τους Θεσμούς. Μέχρι τότε η κυβέρνηση θα πρέπει να τηρήσει μια δέσμευση που έμεινε στον αέρα και αφορά στο μηδενισμό μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου. Θα έπρεπε κανονικά να είχε επιτευχθεί πριν την έξοδο από το πρόγραμμα. Όμως σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το υπουργείο Οικονομικών, τον Ιούνιο διατέθηκαν στην αγορά μόλις 75 εκατ. ευρώ από τα 2 δισ. που χρωστάει το Δημόσιο, ενώ στην πραγματική οικονομία έφτασαν μόλις 2,5 εκατ. ευρώ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr