Αύξηση 7%-10% στον κατώτατο μισθό αν πει το «ναι» η Κομισιόν
20.01.2019
09:13
Αυξάνεται και η κατώτατη εισφορά των ελεύθερων επαγγελματιών - Το τελικό ποσοστό θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό τις ερχόμενες εβδομάδες
Περισσότερους από 600.000 εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα θα επηρεάσει η αύξηση του κατώτατου μισθού που αναμένεται να κλειδώσει μεταξύ 7% και 10%. Το τελικό ποσοστό θα εισηγηθεί η υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου σε ειδική συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου εντός των δύο ερχόμενων εβδομάδων και η απόφαση θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό.
Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων πρότεινε στο πόρισμά της, το οποίο δεν είναι δεσμευτικό, το εύρος της αύξησης να κυμαίνεται από 5% έως 10% αισιοδοξώντας ότι δεν θα διαψευστούν οι θετικές προβλέψεις για την οικονομία. Οι αρμόδιοι υπουργοί ενόσω το πόρισμα θα περνάει και από τη «βάσανο» των δανειστών φαίνεται να καταλήγουν σε δύο σενάρια.
Το πρώτο προβλέπει ταβάνι για την αύξηση το 8% (+49 ευρώ), ενώ, σύμφωνα με το δεύτερο, η κυβέρνηση πλειοδοτεί, δεδομένης και της προεκλογικής περιόδου, αποδεχόμενη την πρόταση για αύξηση 10% (+59 ευρώ). Ο νέος κατώτατος μισθός θα ισχύσει από 1/2/2019 χωρίς ηλικιακή διάκριση, αφού θα καταργηθεί ο υποκατώτατος μισθός (510 ευρώ) για τους νέους κάτω των 25 ετών. Σήμερα ο κατώτατος μισθός των 586 ευρώ κοστίζει στην επιχείρηση/εργοδότη 855 ευρώ μηνιαίως, ενώ ο εργαζόμενος τελικά λαμβάνει καθαρά μόνο 574,4 ευρώ, με τα υπόλοιπα (32,8%) του συνολικού κόστους να καταλήγουν στα ασφαλιστικά ταμεία.
Η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10% (645 ευρώ μεικτά) θα σημαίνει συνολικό κόστος για την επιχείρηση/ εργοδότη 940,7 ευρώ μηνιαίως, ενώ η καθαρή αμοιβή για τον εργαζόμενο θα διαμορφωθεί στα 631,2 ευρώ - καθαρή αύξηση 57,4 ευρώ.
Ωστόσο ο κατώτατος μισθός αποτελεί βάση υπολογισμού αμοιβών, παροχών και εισφορών, με αποτέλεσμα η αύξησή του να έχει τόσο θετική όσο και αρνητική επίδραση. Έτσι, ανάλογα με το ποσοστό αύξησης αντίστοιχα θα αυξηθεί η αμοιβή για τη μερική απασχόληση, οι τριετίες, το επίδομα ανεργίας, η παροχή μητρότητας και τα άλλα επιδόματα που καταβάλλει ο ΟΑΕΔ, ακόμα και η επικουρική σύνταξη, καθώς για τον υπολογισμό αυτών των παροχών και εισφορών λαμβάνεται υπόψη το ύψος του κατώτατου μισθού. Αντίθετα, αναμένεται να αυξηθεί κατά 12 ευρώ η κατώτατη εισφορά που έχει θεσπιστεί για τους ελεύθερους επαγγελματίες και από 157,9 ευρώ μηνιαίως να ανέλθει στα 170, με αποτέλεσμα να απορροφηθεί το όποιο κέρδος από την πρόσφατη μείωση των εισφορών.
Το επίδομα ανεργίας, αν ο κατώτατος μισθός αυξηθεί κατά 10%, θα ανέλθει στα 396,75 ευρώ από 360 που είναι σήμερα (+36,75 ευρώ.) Ο ΟΑΕΔ, που θα υποστεί τη μεγαλύτερη επιβάρυνση, υπολογίζει πως αύξηση 1% του κατώτατου μισθού θα κοστίσει στον οργανισμό 10.621.000 ευρώ.
Οι ενστάσεις της Κομισιόν
Στην τελευταία έκθεσή της η Κομισιόν, πάντως, προέβαλε τρεις ενστάσεις:
Α) Κρούει το καμπανάκι του κινδύνου εκτιμώντας ότι η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού για τους νέους έως 24 ετών θα προκαλέσει αύξηση της ανεργίας των νέων σε ένα έτος έως και 14,7%.
Β) Για την αύξηση του κατώτατου μισθού τονίζει ότι το ποσοστό αύξησης πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένο με τη μέση παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας, ενώ για τις κλαδικές αυξήσεις ζητά ακόμη και να θεσπιστούν ρήτρες εξαίρεσης μετά από συμφωνία των κοινωνικών εταίρων. Οι ρήτρες εξαίρεσης ή προσωρινές παρεκκλίσεις συνιστάται να ισχύσουν στις επιχειρήσεις που δεν έχουν ξεπεράσει τα προβλήματα της κρίσης.
Γ) Επισημαίνει ότι μετά τη φετινή επιτάχυνση της διαδικασίας για την αύξηση του κατώτατου μισθού οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να προχωρήσουν στις επόμενες ετήσιες αναθεωρήσεις του κατώτατου μισθού από το 2020.
Διαβάστε περισσότερα στο newmoney.gr
Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων πρότεινε στο πόρισμά της, το οποίο δεν είναι δεσμευτικό, το εύρος της αύξησης να κυμαίνεται από 5% έως 10% αισιοδοξώντας ότι δεν θα διαψευστούν οι θετικές προβλέψεις για την οικονομία. Οι αρμόδιοι υπουργοί ενόσω το πόρισμα θα περνάει και από τη «βάσανο» των δανειστών φαίνεται να καταλήγουν σε δύο σενάρια.
Το πρώτο προβλέπει ταβάνι για την αύξηση το 8% (+49 ευρώ), ενώ, σύμφωνα με το δεύτερο, η κυβέρνηση πλειοδοτεί, δεδομένης και της προεκλογικής περιόδου, αποδεχόμενη την πρόταση για αύξηση 10% (+59 ευρώ). Ο νέος κατώτατος μισθός θα ισχύσει από 1/2/2019 χωρίς ηλικιακή διάκριση, αφού θα καταργηθεί ο υποκατώτατος μισθός (510 ευρώ) για τους νέους κάτω των 25 ετών. Σήμερα ο κατώτατος μισθός των 586 ευρώ κοστίζει στην επιχείρηση/εργοδότη 855 ευρώ μηνιαίως, ενώ ο εργαζόμενος τελικά λαμβάνει καθαρά μόνο 574,4 ευρώ, με τα υπόλοιπα (32,8%) του συνολικού κόστους να καταλήγουν στα ασφαλιστικά ταμεία.
Η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10% (645 ευρώ μεικτά) θα σημαίνει συνολικό κόστος για την επιχείρηση/ εργοδότη 940,7 ευρώ μηνιαίως, ενώ η καθαρή αμοιβή για τον εργαζόμενο θα διαμορφωθεί στα 631,2 ευρώ - καθαρή αύξηση 57,4 ευρώ.
Ωστόσο ο κατώτατος μισθός αποτελεί βάση υπολογισμού αμοιβών, παροχών και εισφορών, με αποτέλεσμα η αύξησή του να έχει τόσο θετική όσο και αρνητική επίδραση. Έτσι, ανάλογα με το ποσοστό αύξησης αντίστοιχα θα αυξηθεί η αμοιβή για τη μερική απασχόληση, οι τριετίες, το επίδομα ανεργίας, η παροχή μητρότητας και τα άλλα επιδόματα που καταβάλλει ο ΟΑΕΔ, ακόμα και η επικουρική σύνταξη, καθώς για τον υπολογισμό αυτών των παροχών και εισφορών λαμβάνεται υπόψη το ύψος του κατώτατου μισθού. Αντίθετα, αναμένεται να αυξηθεί κατά 12 ευρώ η κατώτατη εισφορά που έχει θεσπιστεί για τους ελεύθερους επαγγελματίες και από 157,9 ευρώ μηνιαίως να ανέλθει στα 170, με αποτέλεσμα να απορροφηθεί το όποιο κέρδος από την πρόσφατη μείωση των εισφορών.
Το επίδομα ανεργίας, αν ο κατώτατος μισθός αυξηθεί κατά 10%, θα ανέλθει στα 396,75 ευρώ από 360 που είναι σήμερα (+36,75 ευρώ.) Ο ΟΑΕΔ, που θα υποστεί τη μεγαλύτερη επιβάρυνση, υπολογίζει πως αύξηση 1% του κατώτατου μισθού θα κοστίσει στον οργανισμό 10.621.000 ευρώ.
Οι ενστάσεις της Κομισιόν
Στην τελευταία έκθεσή της η Κομισιόν, πάντως, προέβαλε τρεις ενστάσεις:
Α) Κρούει το καμπανάκι του κινδύνου εκτιμώντας ότι η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού για τους νέους έως 24 ετών θα προκαλέσει αύξηση της ανεργίας των νέων σε ένα έτος έως και 14,7%.
Β) Για την αύξηση του κατώτατου μισθού τονίζει ότι το ποσοστό αύξησης πρέπει να είναι άμεσα συνδεδεμένο με τη μέση παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας, ενώ για τις κλαδικές αυξήσεις ζητά ακόμη και να θεσπιστούν ρήτρες εξαίρεσης μετά από συμφωνία των κοινωνικών εταίρων. Οι ρήτρες εξαίρεσης ή προσωρινές παρεκκλίσεις συνιστάται να ισχύσουν στις επιχειρήσεις που δεν έχουν ξεπεράσει τα προβλήματα της κρίσης.
Γ) Επισημαίνει ότι μετά τη φετινή επιτάχυνση της διαδικασίας για την αύξηση του κατώτατου μισθού οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να προχωρήσουν στις επόμενες ετήσιες αναθεωρήσεις του κατώτατου μισθού από το 2020.
Διαβάστε περισσότερα στο newmoney.gr
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr