Οι σκαφάτοι σταμάτησαν να αγοράζουν!
27.10.2010
08:38
Συγχωνεύονται εταιρείες που πουλάνε σκάφη αναψυχής για να μειώσουν τα κόστη τους
Εναλλακτικούς τρόπους για να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε εποχή οικονομικής κρίσης αναζητούν οι επιχειρηματίες του κλάδου των σκαφών αναψυχής. Το ρητό «ή προσαρμόζεσαι ή εξαφανίζεσαι» είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, πόσο μάλλον που και το …ΣΔΟΕ έχει πάρει στο κυνήγι τους φοροφυγάδες σκαφάτους!
Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρηματίες τεσσάρων εταιρειών που ασχολούνται με τα σκάφη αναψυχής αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις προκειμένου να επιβιώσουν και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που φθίνει.
«Από το 2008 που άρχισε η συζήτηση περί τεκμηρίων, τα οποία τελικά εφαρμόστηκαν φέτος, άρχισε η κάμψη στην αγορά των σκαφών» επισημαίνει ο Γιώργος Κρανίτης ιδιοκτήτης του ναυπηγείου Νηρεύς στο Ρίο της Πάτρας όπου κατασκευάζει, από το 1977, μικρά σκάφη, έως 10 μέτρα, πλαστικά και φουσκωτά: «Τα τεκμήρια ναι μεν στρέφονται προς τη σωστή κατεύθυνση, πλην όμως αυτά που αφορούν τα μικρά σκάφη λειτούργησαν ανασταλτικά. Ο κλάδος μας δέχτηκε ισχυρό πλήγμα από την επιβολή τεκμηρίων μικρών σκαφών. Θα έπρεπε για σκάφη μέχρι πέντε μέτρα να μην υπάρχουν τεκμήρια και από 5-12 μέτρα να υπάρχει τεκμήριο χρήσης σε ανοικτού τύπου σκάφη που θα έφθανε τα 4.000 ευρώ».
Στη συζήτηση παρεμβαίνει ο Γιώργος Μπουνάτσος συνεργάτης της εταιρείας «D Tec» που κατασκευάζει εδώ και 15 χρόνια σκάφη από πλαστικό έως και 20 μέτρα και φουσκωτά έως 15 μέτρα μήκος: «Στα τεκμήρια πρόσθεσαν φόρο πολυτελείας 10% πάνω από 7,5 μέτρα. Αυξήθηκε ο ΦΠΑ από 19% στο 23%. Συν την οικονομική κρίση. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα ο κλάδος να παραπαίει αφού κανείς δεν ξέρει ποιος θα είναι αύριο και ποιος όχι» και πρόσθεσε: «Το 2002 φτιάξαμε 5.500 σκάφη, όταν ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης κατήργησε τα τεκμήρια για σκάφη μέχρι 12 μέτρα. Το 2007 κατασκευάστηκαν 11.500 σκάφη, το 2008 άρχισε η κάμψη και φέτος είναι το αποκορύφωμα αφού υπήρξε πτώση που έφθασε στο 40% το α’ εξάμηνο του 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμενικού για τις λεμβολογήσεις».
Ο τρόπος για να βγει ο κλάδος από το αδιέξοδο είναι οι συνενώσεις εταιρειών στη λογική μίας ευρύτερης συνεργασίας ώστε να μειωθεί το κόστος αλλά να παραμείνει υψηλή η ποιότητα. Το μυστικό βρίσκεται στις λέξεις «οικονομία κλίμακας».
«Προσπαθούμε να πετύχουμε συνένωση εταιρειών και δραστηριοτήτων μη μπορώντας να κάνουμε κάτι άλλο ώστε να καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε στην κρίση» επισημαίνει ο Ντίνος Κοντομήτρος της εταιρείας «D TEC»: «Στο πλαίσιο αυτό η «D TEC» μαζί με τις εταιρείες ΕLCO Hellas του Γιάννη Σαλαμάνη με άδεια κατασκευής σκαφών στην Ελλάδα για λογαριασμό της αγγλικής RIBEYE και την Dyna Yaghts του Δημήτρη Νανούρη που έως τώρα κατασκεύαζαν και πουλούσαν σκάφη μόνοι τους, ενώνουν τα συμφέροντά τους. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξει συνεργασία και με την Nηρεύς που εδρεύει στο Ρίο της Πάτρας. Εμείς ως «D TEC» αναλαμβάνουμε την πλήρη κατασκευή των σκαφών και κάνουμε την ELCO Hellas κεντρικό σημείο πώλησης.
Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρηματίες τεσσάρων εταιρειών που ασχολούνται με τα σκάφη αναψυχής αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις προκειμένου να επιβιώσουν και να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον που φθίνει.
«Από το 2008 που άρχισε η συζήτηση περί τεκμηρίων, τα οποία τελικά εφαρμόστηκαν φέτος, άρχισε η κάμψη στην αγορά των σκαφών» επισημαίνει ο Γιώργος Κρανίτης ιδιοκτήτης του ναυπηγείου Νηρεύς στο Ρίο της Πάτρας όπου κατασκευάζει, από το 1977, μικρά σκάφη, έως 10 μέτρα, πλαστικά και φουσκωτά: «Τα τεκμήρια ναι μεν στρέφονται προς τη σωστή κατεύθυνση, πλην όμως αυτά που αφορούν τα μικρά σκάφη λειτούργησαν ανασταλτικά. Ο κλάδος μας δέχτηκε ισχυρό πλήγμα από την επιβολή τεκμηρίων μικρών σκαφών. Θα έπρεπε για σκάφη μέχρι πέντε μέτρα να μην υπάρχουν τεκμήρια και από 5-12 μέτρα να υπάρχει τεκμήριο χρήσης σε ανοικτού τύπου σκάφη που θα έφθανε τα 4.000 ευρώ».
Στη συζήτηση παρεμβαίνει ο Γιώργος Μπουνάτσος συνεργάτης της εταιρείας «D Tec» που κατασκευάζει εδώ και 15 χρόνια σκάφη από πλαστικό έως και 20 μέτρα και φουσκωτά έως 15 μέτρα μήκος: «Στα τεκμήρια πρόσθεσαν φόρο πολυτελείας 10% πάνω από 7,5 μέτρα. Αυξήθηκε ο ΦΠΑ από 19% στο 23%. Συν την οικονομική κρίση. Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα ο κλάδος να παραπαίει αφού κανείς δεν ξέρει ποιος θα είναι αύριο και ποιος όχι» και πρόσθεσε: «Το 2002 φτιάξαμε 5.500 σκάφη, όταν ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης κατήργησε τα τεκμήρια για σκάφη μέχρι 12 μέτρα. Το 2007 κατασκευάστηκαν 11.500 σκάφη, το 2008 άρχισε η κάμψη και φέτος είναι το αποκορύφωμα αφού υπήρξε πτώση που έφθασε στο 40% το α’ εξάμηνο του 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμενικού για τις λεμβολογήσεις».
Ο τρόπος για να βγει ο κλάδος από το αδιέξοδο είναι οι συνενώσεις εταιρειών στη λογική μίας ευρύτερης συνεργασίας ώστε να μειωθεί το κόστος αλλά να παραμείνει υψηλή η ποιότητα. Το μυστικό βρίσκεται στις λέξεις «οικονομία κλίμακας».
«Προσπαθούμε να πετύχουμε συνένωση εταιρειών και δραστηριοτήτων μη μπορώντας να κάνουμε κάτι άλλο ώστε να καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε στην κρίση» επισημαίνει ο Ντίνος Κοντομήτρος της εταιρείας «D TEC»: «Στο πλαίσιο αυτό η «D TEC» μαζί με τις εταιρείες ΕLCO Hellas του Γιάννη Σαλαμάνη με άδεια κατασκευής σκαφών στην Ελλάδα για λογαριασμό της αγγλικής RIBEYE και την Dyna Yaghts του Δημήτρη Νανούρη που έως τώρα κατασκεύαζαν και πουλούσαν σκάφη μόνοι τους, ενώνουν τα συμφέροντά τους. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξει συνεργασία και με την Nηρεύς που εδρεύει στο Ρίο της Πάτρας. Εμείς ως «D TEC» αναλαμβάνουμε την πλήρη κατασκευή των σκαφών και κάνουμε την ELCO Hellas κεντρικό σημείο πώλησης.
Αναλαμβάνουμε την κατασκευή σκαφών για λογαριασμό και των δύο εταιρειών και με τον τρόπο αυτό γίνεται ξεκάθαρο το κομμάτι του καθενός μας στην αγορά».
Να μειώσουμε το κόστος κατασκευής
Από την πλευρά του ο Γιώργος Μπουνάτσος επισημαίνει: «Θέλουμε να μειώσουμε το κόστος κατασκευής. Θα φτιάξουμε δίκτυο που θα πουλάμε τα δικά μας σκάφη. Ο,τι παράγουμε θα μπορούμε να το πουλάμε από ένα κοινό δίκτυο. Θα έχουμε αντιπροσώπους όπως στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό αφενός θα μειωθεί το κόστος κατασκευής και θα γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά. Πρόκειται για μία ευρύτερη μορφή συνεργασίας με απώτερο σκοπό τη δημιουργία Ομίλου εταιρειών» και προσέθεσε: «Θα καταβαίνουμε ενιαία στις εκθέσεις παρουσιάζοντας το προϊόν μας και οι αντιπρόσωποί μας θα έχουν μία ευρύτερη γκάμα προϊόντων. Θα τους καλύπτουμε όλη την γκάμα των σκαφών. Από 4,5 μέτρα μέχρι 20 μέτρα από πλαστικά και φουσκωτά».
Όσον αφορά τη χρονιά που διανύουμε και πλησιάζει στο τέλος της, αλλά και την επόμενη ο Γ. Μπουνάτσος δεν είναι αισιόδοξος και επισημαίνει: «Θα είναι μία δυσοίωνη χρονιά για τον κλάδο. Όπου δεν γίνουν παρόμοιες κινήσεις πιστεύουμε ότι θα έχουν πρόβλημα. Όσοι δεν επενδύσουν στην επιχείρησή τους θα έχουν πρόβλημα. Δύσκολη η ανάπτυξη μέσα σε αυτές τις οικονομικές συνθήκες. Κοιτάμε μέσω της ένωσης εταιρειών να προετοιμάσουμε το αύριο».
Σύμφωνα με υπολογισμούς στην Ελλάδα, υπάρχουν περισσότερα από 200.000 μικρά σκάφη μήκους έως 12 μέτρα «Όταν οι ιδιοκτήτες αυτών των σκαφών, κάθε δύο και τέσσερα χρόνια πληρώνουν παράβολα για ανανέωση πλόων και αλιείας καταλαβαίνετε πόσα χρήματα χάνει το κράτος από την κρίση του κλάδου. Πρόκειται για έναν νευραλγικό τομέα πρωτογενούς παραγωγής» επεσήμανε ο Γ.Κρανίτης.
Στον κλάδο σκαφών υπάρχουν 150 εταιρείες μέλη του Συνδέσμου κατασκευαστών και απασχολούνται 15.000 εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων. Από αυτές τις εταιρείες, σύμφωνα με τον Γ.Κρανίτη λειτουργούν οι 100 και από αυτές μόλις το 25% έχουν άδεια λειτουργίας.
Να μειώσουμε το κόστος κατασκευής
Από την πλευρά του ο Γιώργος Μπουνάτσος επισημαίνει: «Θέλουμε να μειώσουμε το κόστος κατασκευής. Θα φτιάξουμε δίκτυο που θα πουλάμε τα δικά μας σκάφη. Ο,τι παράγουμε θα μπορούμε να το πουλάμε από ένα κοινό δίκτυο. Θα έχουμε αντιπροσώπους όπως στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό αφενός θα μειωθεί το κόστος κατασκευής και θα γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά. Πρόκειται για μία ευρύτερη μορφή συνεργασίας με απώτερο σκοπό τη δημιουργία Ομίλου εταιρειών» και προσέθεσε: «Θα καταβαίνουμε ενιαία στις εκθέσεις παρουσιάζοντας το προϊόν μας και οι αντιπρόσωποί μας θα έχουν μία ευρύτερη γκάμα προϊόντων. Θα τους καλύπτουμε όλη την γκάμα των σκαφών. Από 4,5 μέτρα μέχρι 20 μέτρα από πλαστικά και φουσκωτά».
Όσον αφορά τη χρονιά που διανύουμε και πλησιάζει στο τέλος της, αλλά και την επόμενη ο Γ. Μπουνάτσος δεν είναι αισιόδοξος και επισημαίνει: «Θα είναι μία δυσοίωνη χρονιά για τον κλάδο. Όπου δεν γίνουν παρόμοιες κινήσεις πιστεύουμε ότι θα έχουν πρόβλημα. Όσοι δεν επενδύσουν στην επιχείρησή τους θα έχουν πρόβλημα. Δύσκολη η ανάπτυξη μέσα σε αυτές τις οικονομικές συνθήκες. Κοιτάμε μέσω της ένωσης εταιρειών να προετοιμάσουμε το αύριο».
Σύμφωνα με υπολογισμούς στην Ελλάδα, υπάρχουν περισσότερα από 200.000 μικρά σκάφη μήκους έως 12 μέτρα «Όταν οι ιδιοκτήτες αυτών των σκαφών, κάθε δύο και τέσσερα χρόνια πληρώνουν παράβολα για ανανέωση πλόων και αλιείας καταλαβαίνετε πόσα χρήματα χάνει το κράτος από την κρίση του κλάδου. Πρόκειται για έναν νευραλγικό τομέα πρωτογενούς παραγωγής» επεσήμανε ο Γ.Κρανίτης.
Στον κλάδο σκαφών υπάρχουν 150 εταιρείες μέλη του Συνδέσμου κατασκευαστών και απασχολούνται 15.000 εργαζόμενοι όλων των ειδικοτήτων. Από αυτές τις εταιρείες, σύμφωνα με τον Γ.Κρανίτη λειτουργούν οι 100 και από αυτές μόλις το 25% έχουν άδεια λειτουργίας.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr