Οι «μάγκες» της πληροφορικής των Πλαίσιο Computers γιορτάζουν

Το success story της εταιρείας που ξεκίνησε από τη Στουρνάρη πριν από 50 χρόνια και κατέκτησε όλη την Ελλάδα και η συνεχής επένδυση στην καινοτομία

Από τους βασικούς κανόνες της δημοσιογραφίας είναι να αποφεύγεις τους επιθετικούς προσδιορισμούς. Να είσαι όσο το δυνατόν φειδωλός σε εκφράσεις, κρίσεις και εκτιμήσεις. Οταν βρεθείς όμως μπροστά στο πληκτρολόγιο και προσπαθήσεις να περιγράψεις τον δημιουργό της Πλαίσιο Computers Γιώργο Γεράρδο δεν μπορείς να αποφύγεις τη ρήξη με τον δημοσιογραφικό κανόνα. Κι αυτό διότι μια σειρά από χαρακτηρισμούς είναι πραγματικά κομμένοι και ραμμένοι επάνω του: «καινοτόμος», «αυθεντικός», «πρωτοπόρος», «μπροστάρης», «σκαπανέας της τεχνολογίας». Τελικά, «μάγκας μεγάλος».

Αυτή η μαγκιά βέβαια δεν είναι αποτέλεσμα του παγιωμένου και καταστροφικού τρόπου θέασης των πραγμάτων από την πλευρά ενός Ελληναρά. Είναι η πρώτη και βασική εικόνα που παίρνεις όταν δεις τον δίμετρο επιχειρηματία. Ενας businessman που ζει με τον κόσμο, κινείται στην καθημερινότητα, έχει το ραντάρ του συνεχώς σε εγρήγορση και εδώ και 50 χρόνια φέρει την ευθύνη για ένα success story διαρκείας. Για μια πορεία επιτυχημένη με εγγυημένη συνέχεια, καθώς άξιος συνεχιστής της πορείας έχει αναδειχθεί ο γιος του ιδρυτή Κώστας Γεράρδος, ένας ήδη μπαρουτοκαπνισμένος επιχειρηματίας, αφού έχει το πηδάλιο της Πλαίσιο μέσα στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, που έφερε τη δική του νεανική ορμή και καινοτομίες που ήδη αφήνουν το στίγμα τους.

«Ακού, Μήτσο, εμείς εδώ δεν είμαστε ρετρό. Κοιτάμε μπροστά». Με αυτή τη φράση o Γιώργος Γεράρδος από την αρχή προσδιορίζει την κατεύθυνση που θέλει να δώσει στα πράγματα. Ο ίδιος δεν είναι ο άνθρωπος του αρχείου. Πάλι καλά μάλιστα που φίλοι του εκδότες περιοδικών τεχνολογίας όπως ο Θόδωρος Σπίνουλας του «Computer για όλους» ή ο Βαγγέλης Παπαλιός της Direction κρατάνε τα παλιά τεύχη με τα επιτεύγματα του Mr Πλαίσιο. Ο ίδιος σε καμία περίπτωση δεν νιώθει και δεν είναι ο απόμαχος πολεμιστής που θυμάται διαρκώς ιστορίες και ζει με το χθες. Πάντα έχει το βλέμμα μπροστά. Οπως το είχε στα τέλη της δεκαετίας του ’60, όταν διαπίστωνε ένα έλλειμμα της αγοράς: τη ζήτηση για εξοπλισμούς τεχνικών γραφείων. Φοιτητής τότε στο Πολυτεχνείο, θα πραγματοποιήσει την πρώτη του εισαγωγή με τεχνικά σχεδιαστήρια. Με αυτόν τον τρόπο θα καλύψει ο ίδιος τις δικές του ανάγκες καθώς και αυτές μιας ομάδας συμφοιτητών του. Σε ηλικία μόλις 23 ετών λοιπόν θα υλοποιήσει την πρώτη του επιχειρηματική πράξη. Η αρχή βέβαια δεν ήταν εύκολη. Θα προσφύγει σε δανεισμό 80.000 δραχμών και θα ανοίξει ένα μικρό μαγαζί 14 τ.μ. Η οδός Στουρνάρη 24 άρχισε τότε να γράφει τη δική της ιστορία.




«Αν δεν κατάφερνα να προχωρήσω τη δουλειά αυτή, είχα ως πλάνο εξόδου από την κρίση να στραφώ στα ιδιαίτερα μαθήματα Μαθηματικών για να εξοφλήσω όσους με δάνεισαν», θυμάται ο ίδιος γελώντας. Με μούσια εποχής 70s, με μεράκι και πολλή δουλειά (σ.σ.: τα περίφημα 12ωράκια, όπως ο ίδιος τα αναφέρει) αμέσως με το πέρας των σπουδών του στο Πολυτεχνείο θα εξελιχθεί σε έναν εργοδότη με 13 άτομα προσωπικό. «Κι όλα αυτά δίχως να έχω πάει καν φαντάρος», λέει. Θα πάει λοιπόν στη Θράκη, όμως το μυαλό του συνεχώς θα είναι στην οδό Στουρνάρη. Ο ίδιος θα μιλάει ώρες στο τηλέφωνο για να λύνει θέματα και να αντιμετωπίζει προβλήματα. Το τηλέφωνο του ΚΨΜ θα αναστενάξει, όμως η Πλαίσιο θα μείνει ζωντανή. «Κι αυτό το οφείλω σε δύο ανθρώπους. Στον πατέρα μου και στη σύζυγό μου. Και οι δύο δεν βρίσκονται πλέον στη ζωή, όμως τους χρωστώ πολλά», τονίζει.


Διαρκώς ανοδικά

Η θετική πορεία του μικρού μαγαζιού θα οδηγήσει σε ένα δεύτερο, πιο μεγάλο, και πάλι επί της ίδιας οδού, αλλά αυτή τη φορά στο νούμερο 19. Πολύ σύντομα η εταιρεία από ατομική γίνεται ανώνυμη και στα μέσα της δεκαετίας του ’80 ξεκινά μια φρενήρη πορεία. Είναι η περίοδος όπου ο μέσος Ελληνας στρέφεται προς την τεχνολογία και την ευρισκόμενη στα σπάργανα πληροφορική. Να η… ευκαιρία, λοιπόν, ήταν ο τίτλος του πρώτου τηλεοπτικού talent show της εποχής για τον δραστήριο Γιώργο Γεράρδο. Ο ίδιος θα συλλάβει το μοντέλο των Turbo X που θα σπάσει όλα τα ρεκόρ, ενώ το 1992 πατώντας σε στέρεες βάσεις θα ανοίξει το μαγαζί στο Ψυχικό. Ολα τα παραπάνω τα έκανε έχοντας διαρκώς επαφές με το εξωτερικό. Η Ελλάδα ήταν πάντοτε μικρή για τον δημιουργό της εταιρείας που έφερε τα πάνω κάτω στην πληροφορική στη χώρα μας. Θα καθιερώσει μοντέρνες μεθόδους άσκησης του επιχειρείν πάνω στα διεθνή πρότυπα, θα «χτίσει», τεχνολογία και θα περάσει στην αγορά των αναλώσιμων γραφείου διαβλέποντας την άνθηση του Β2Β. Η Πλαίσιο, πάντα πρωτοπόρα, εισάγει κάθε μορφής νέα τεχνολογία σε κάθε εποχή και στην ελληνική αγορά: από τον λογαριθμικό κανόνα του 1969 μέχρι το Virtual Reality & Artificial Intelligence του σήμερα.

Η απόφαση δημιουργίας αλυσίδας θα ληφθεί μετά την επιτυχία του μαγαζιού της Πλαίσιο στην οδό Ομήρου, στο Νέο Ψυχικό. Σε αυτή την κατεύθυνση βοήθησε σημαντικά και η δημιουργία σύγχρονου κέντρου διανομής της εταιρείας στη Μεταμόρφωση. Θα ανοίξει επίσης κατάστημα λιανικής στο κέντρο της Αθήνας, ενώ θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά οι περίφημοι κατάλογοι της εταιρείας. Το πρώτο direct mail σύστημα πώλησης προϊόντων στη χώρα. Ετσι, τα είδη της Πλαίσιο θα διακινούνται πλέον με άξονα τις τηλεφωνικές παραγγελίες, τα φαξ ή μέσω των ενθέτων στις εφημερίδες. Μπορεί σήμερα αυτά να ακούγονται παρωχημένα, όμως επρόκειτο για έναν προπομπό του email. Ηταν μια πραγματική επανάσταση που βασίστηκε στο επονομαζόμενο πολυκαναλικό μοντέλο.


Το πρώτο κατάστημα της Πλαίσιο στην οδό Στουρνάρη πριν από 50 χρόνια


Κατόπιν ακολουθεί ένα μαγαζί στη Γλυφάδα, ενώ τα φυλλάδια φτάνουν σε τιράζ τα 9 εκατομμύρια. Το 1999 θα είναι έτος-σταθμός για την εταιρεία. Η εγγραφή της στην Παράλληλη Αγορά του Χ.Α. θα σπάσει τα κοντέρ, καθώς σημείωσε ρεκόρ εγγραφών και η έκδοση υπερκαλύφθηκε κατά 393 φορές. Για να γίνουν κατανοητά τα μεγέθη, μια εταιρεία που πραγματοποιούσε το 1999 τζίρο 30 εκατ. ευρώ έφτασε το 2008 στα 412 εκατ. ευρώ, ενώ της απονεμήθηκε 8 φορές το βραβείο Europe 500. Η Πλαίσιο ήταν το απόλυτο -και υγιέστερο- χρηματιστηριακό success story σε μια αγορά που αργότερα θα κλυδωνιζόταν. Ωστόσο, εδώ υπήρξε μια μεγάλη διαφορά. Ο Γιώργος Γεράρδος τα λεφτά δεν τα έκανε κότερα και πλούτη. Δεν επένδυσε στην καλή ζωή. Τα έριχνε όλα στη δουλειά. Στην ανάπτυξη και την πρόοδο της εταιρείας. Επίσης η Πλαίσιο αποτέλεσε τη θετική εικόνα ενός Χρηματιστηρίου που χρειαζόταν μια σανίδα σωτηρίας για να κρατηθεί σε μια περίοδο μεγάλης αμφισβήτησης.
 
Παιδί της κρίσης

Η πορεία ήταν εξαιρετική. Τόσο καλή ώστε ακόμα κι όταν ήρθε η κρίση, η Πλαίσιο παρουσιάστηκε θωρακισμένη. Στην πορεία αυτή, στην αντιμετώπιση δηλαδή της στρεβλής κατάστασης για την οικονομία, μεγάλο ρόλο έπαιξε ο Κώστας Γεράρδος. Μαχητής από κούνια, ο γιος του δημιουργού της Πλαίσιο απέδειξε πως μπορεί να έχει ρόλο στα δύσκολα. Πως δεν ανήκει στη δεύτερη γενιά που αποτυγχάνει. Και τις εξετάσεις αυτές τις πέρασε με άριστα στα δύσκολα, όταν το 2010 η χώρα και η αγορά κατέρρεαν. Εχοντας ξεκινήσει από αποθηκάριος και ανεβαίνοντας χρόνο με τον χρόνο όλες τις βαθμίδες της εταιρείας, ο Κώστας Γεράρδος απέδειξε ότι μπορεί. Υπήρξε ο δημιουργός του eshop plaisio.gr, εκείνος που πέρασε την εταιρεία στην ψηφιακή εποχή, αυτός που εξορθολόγισε και που έδωσε νέες προοπτικές στο μάρκετινγκ της επιχείρησης. Απέδειξε στον στίβο της μάχης τις ικανότητές του. «Τίποτα δεν σου χαρίζεται. Αυτό υπήρξε το δόγμα του πατέρα μου κι αυτό είναι και το δικό μου δόγμα. Η Πλαίσιο ήταν, είναι και θα είναι το αποτέλεσμα σκληρής εργασίας. Σε εμάς δεν έχει χαριστεί τίποτα», λέει ο Κώστας Γεράρδος.


Ο Γιώργος Γεράρδος στα πρώτα χρόνια της εταιρείας


Δεν είναι τυχαίο πως ακόμα και στην περίοδο των capital controls η εταιρεία πλήρωνε κανονικά τις υποχρεώσεις της, δεν μείωσε προσωπικό και σήμερα εξακολουθεί να απασχολεί άνω των 1.500 εργαζόμενων. Νέα ως επί το πλείστον παιδιά, που δίνουν καθημερινό αγώνα για να μπορέσει η Πλαίσιο να παραμείνει υψηλά ανταγωνιστική. Η εταιρεία επίσης αντεπεξήλθε στον πολυεθνικό ανταγωνισμό, στις πιέσεις της αγοράς, ενώ το 2008 εγκαινίασε το πλέον σύγχρονο κέντρο διοίκησης και Logistics στη Μαγούλα.

Στα new entries που έκαναν τη διαφορά ήταν η δημιουργία νέου τετραώροφου καταστήματος στην Αγία Παρασκευή, που δημιουργεί τη νέα ταυτότητα της Πλαίσιο με μεγάλη γκάμα προϊόντων. Σήμερα η αλυσίδα κοιτάζοντας στο μέλλον και μόνο προς αυτό πιστεύει πως έχει διανύσει πολύ λιγότερο από τη μισή της διαδρομή. «Μόλις τώρα ξεκινήσαμε», λέει ο Κώστας Γεράρδος, που από το 2012 έχει αναλάβει τη διοικητική ευθύνη. «Δεν μένουμε προσκολλημένοι στο παρελθόν. Καταφέραμε πολλά. Στόχος μας όμως είναι να πετύχουμε πολύ περισσότερα», λέει. Με 23 καταστήματα σήμερα, με βαριές υποδομές logistics και 100 και πλέον βραβεία, η Πλαίσιο επιδιώκει να υλοποιήσει ένα καινούριο επενδυτικό πλάνο. Νέα καταστήματα, είσοδος σε καινούριες προϊοντικές κατηγορίες, νέα ταυτότητα, υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών δίνουν το βήμα. «Ο νέος κύκλος ανάπτυξής μας έχει ήδη ξεκινήσει. Πρόκειται για ένα πλάνο επενδύσεων 10 εκατ. ευρώ για τα επόμενα δύο χρόνια», αναφέρει.


Διαφήμιση της Πλαίσιο το 1986
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr