Η κατάργηση μείωσης του αφορολόγητου προκαλεί «τρύπα» 2 δισ. εάν δεν κοπούν και τα αντίμετρα!
Η κατάργηση μείωσης του αφορολόγητου προκαλεί «τρύπα» 2 δισ. εάν δεν κοπούν και τα αντίμετρα!
Μετά την εκλογική ήττα ο Αλέξης Τσίπρας θυμήθηκε την κατάργηση του νόμου για μείωση του αφορολόγητου ορίου που ψήφισε η κυβέρνησή του - Η μείωση του αφορολόγητου από 1/1/2020 πάει πακέτο με μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 30%, περιορισμό του συντελεστή φορολόγησης σε 20% και απαλλαγή από εισφορά αλληλεγγύης - Νέος κίνδυνος δημοσιονομικού εκτροχιασμού από τις προεκλογικές παροχές του ΣΥΡΙΖΑ
Να «σκίσει» την υπογραφή της –και μόνον- από το Μνημόνιο που η ίδια συμφώνησε με τους δανειστές της χώρας, επιχειρεί η κυβέρνηση. Σε μια προσπάθεια να μετατρέψει σε προεκλογικές εξαγγελίες ακόμα και τις πο σκληρές μνήμες από τα μέτρα που διαπραγματεύτηκε και ψήφισε, ο πρωθυπουργός προαναγγέλλει ότι με μια απλή τροπολογία -μεταξύ όλων των άλλων της τελευταίας στιγμής- θα καταργήσει και το άρθρο 10 του ν.4472/2017 το οποίο ορίζει την μείωση του αφορολογήτου κατά 3.000 ευρώ, για τους μισθωτούς και συνταξιούχους από 1.1.2020.
Πέραν του εάν συμφωνούν ή όχι οι δανειστές με μια τέτοια απόφαση, εκ των πραγμάτων τίθεται ζήτημα δημοσιονομικού εκτροχιασμού και αναζήτησης νέων μέτρων, ειδικά στην περίπτωση που η κυβέρνηση δεν «ακυρώσει» ταυτόχρονα και τα άρθρα 11-13 του ίδιου νόμου, τα οποία προβλέπουν επίσης για το 2020:
- Την μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30%
- Την μείωση του συντελεστή φορολόγησης από 22% σε 20%
- Την αύξηση της απαλλαγής από ειδική εισοφορά αλληλεγγύης για όλους όσους έχουν εισόδημα κάτω από 30.000 ευρώ το χρόνο.
Και αυτό γιατί το δημόσιο χάνει μεν 1% του ΑΕΠ ή περίπου 2 δισ. ευρώ από την προαναγγελθείσα ακύρωση της μείωσης στο αφορολόγητο, αλλά θα χάσει και 2 δισ. ευρώ από την τυχόν διατήρηση των φοροαπαλλαγών που θεσπίστηκαν ταυτόχρονα σαν «θετικά ισοδύναμα» ή δημοσιονομικά ουδέτερα «αντίμετρα». Και τότε ανοίγει τεράστια «τρύπα» στον Προϋπολογισμό, που δύσκολα θα μπορεί να καλυφθεί και με οποιαδήποτε άλλα «ισοδύναμα» μέτρα λιτότητας.
Ταυτόχρονα όμως η κυβέρνηση θα πρέπει να ακυρώσει και το άρθρο 15 του ίδιου νόμου, που προβλέπει ότι το ΔΝΤ μπορεί να ζητήσει όχι μόνον την εφαρμογή της μείωσης του αφορολογήτου, αλλά και την ταχύτερη έναρξη εφαρμογής του μέτρου από το 2019 κιόλας, ακόμα και αναδρομικά για τα φετινά εισοδήματα που αποκτήθηκαν ήδη!
Σύμφωνα με το άρθρο 15, αν το ΔΝΤ σε συνεννόηση με την ΕΕ διαπιστώσουν κίνδυνο δημοσιοομικής απόκλισης και κρίνουν ότι «η εµπροσθοβαρής εφαρµογή του άρθρου 10 είναι αναγκαία προκειµένου να επιτευχθεί ο συµφωνηµένος δηµοσιονοµικός στόχος πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης ύψους 3,5% για το οικονοµικό έτος 2019 κατά τρόπο ευνοϊκό για την ανάπτυξη, οι διατάξεις του άρθρου 10 εφαρµόζονται για εισοδήµατα που αποκτώνται από την 1.1.2019 και εφεξής».
Και για να συμβεί αυτό, δεν χρειάζεται καν να ψηφιστεί ή να αλλάξει ο νόμος 4172, αλλά απλά να ζητηθεί από τον υπουργό Οικονομικών να εκδώσει μια απλή υπουργική απόφαση, όπως προβλέπει έπίσης το άρθρο 15 του ιδίου νόμου.
Πέραν του εάν συμφωνούν ή όχι οι δανειστές με μια τέτοια απόφαση, εκ των πραγμάτων τίθεται ζήτημα δημοσιονομικού εκτροχιασμού και αναζήτησης νέων μέτρων, ειδικά στην περίπτωση που η κυβέρνηση δεν «ακυρώσει» ταυτόχρονα και τα άρθρα 11-13 του ίδιου νόμου, τα οποία προβλέπουν επίσης για το 2020:
- Την μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30%
- Την μείωση του συντελεστή φορολόγησης από 22% σε 20%
- Την αύξηση της απαλλαγής από ειδική εισοφορά αλληλεγγύης για όλους όσους έχουν εισόδημα κάτω από 30.000 ευρώ το χρόνο.
Και αυτό γιατί το δημόσιο χάνει μεν 1% του ΑΕΠ ή περίπου 2 δισ. ευρώ από την προαναγγελθείσα ακύρωση της μείωσης στο αφορολόγητο, αλλά θα χάσει και 2 δισ. ευρώ από την τυχόν διατήρηση των φοροαπαλλαγών που θεσπίστηκαν ταυτόχρονα σαν «θετικά ισοδύναμα» ή δημοσιονομικά ουδέτερα «αντίμετρα». Και τότε ανοίγει τεράστια «τρύπα» στον Προϋπολογισμό, που δύσκολα θα μπορεί να καλυφθεί και με οποιαδήποτε άλλα «ισοδύναμα» μέτρα λιτότητας.
Ταυτόχρονα όμως η κυβέρνηση θα πρέπει να ακυρώσει και το άρθρο 15 του ίδιου νόμου, που προβλέπει ότι το ΔΝΤ μπορεί να ζητήσει όχι μόνον την εφαρμογή της μείωσης του αφορολογήτου, αλλά και την ταχύτερη έναρξη εφαρμογής του μέτρου από το 2019 κιόλας, ακόμα και αναδρομικά για τα φετινά εισοδήματα που αποκτήθηκαν ήδη!
Σύμφωνα με το άρθρο 15, αν το ΔΝΤ σε συνεννόηση με την ΕΕ διαπιστώσουν κίνδυνο δημοσιοομικής απόκλισης και κρίνουν ότι «η εµπροσθοβαρής εφαρµογή του άρθρου 10 είναι αναγκαία προκειµένου να επιτευχθεί ο συµφωνηµένος δηµοσιονοµικός στόχος πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης ύψους 3,5% για το οικονοµικό έτος 2019 κατά τρόπο ευνοϊκό για την ανάπτυξη, οι διατάξεις του άρθρου 10 εφαρµόζονται για εισοδήµατα που αποκτώνται από την 1.1.2019 και εφεξής».
Και για να συμβεί αυτό, δεν χρειάζεται καν να ψηφιστεί ή να αλλάξει ο νόμος 4172, αλλά απλά να ζητηθεί από τον υπουργό Οικονομικών να εκδώσει μια απλή υπουργική απόφαση, όπως προβλέπει έπίσης το άρθρο 15 του ιδίου νόμου.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα