Eurogroup: Μείωση φόρων με «όπλο» τις αποκρατικοποιήσεις, στις βαλίτσες Σταϊκούρα
12.09.2019
06:48
Η απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ που αλλάζει τις ισορροπίες - Το πρώτο «μετά ΣΥΡΙΖΑ»
Αρχές του 2015, ο τότε Έλληνας υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης έμπαινε ως «ταύρος σε υαλοπωλείο» στις πρώτες συνεδριάσεις του Eurogroup για να υποστηρίξει πως πως η Ελλάδα τελεί υπό χρεωκοπία, βρίσκεται σε κατάσταση ανθρωπιστικής κρίσης, οι στόχοι για τα πλεονάσματα δεν βγαίνουν και χρειάζονται αναδιαπραγμάτευση, αλλιώς απειλείται η Ευρώπη (και ο κόσμος όλος) με …σύγκρουση με κομήτη ή Αρμαγεδόννα. Τελικά αποδείχθηκε πως η χώρα και υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα 4% του ΑΕΠ έπιασε, και επέζησε σε ένα (ακόμα) Μνημόνιo και μηδενική ανάπτυξη για μια επιπλέον 4ετία.
Τεσσεράμισι χρόνια αργότερα, ο κύριος Χρήστος Σταϊκούρας πετάει σήμερα για το Ελσίνκι της Φιλανδίας, προκειμένου να μετάσχει αύριο και αυτός, στο πρώτο του Eurogroup , ως υπουργός Οικονομικών.
Οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες. Στην παρθενική του εμφάνιση, θα προσπαθήσει να πείσει (και όχι να εκβιάσει) πως η Αθήνα θα κάνει από μόνη της -και καλύτερα από ό,τι στα Μνημόνια- όσα χρειάζεται για να απογειωθεί αναπτυξιακά και οικονομικά.
Για να το επιτύχει θα έχει στις βαλίτσες του:
- πρόσφατη λαϊκή εντολή αυτοδυναμίας με ορίζοντα τετραετίας
- ένα οικονομικό πρόγραμμα που έχει ήδη αρχίσει να ξεδιπλώνεται
- δύο αεροδρόμια ("πρώην" του Ελληνικού, "Ελ.Βενιζέλος" στα Σπάτα) και μια σειρά εμβληματικών αποκρατικοποιήσεων που πλέον δρομολογούνται
«Σημαία» οι αποκρατικοποιήσεις
Ανακοινώνοντας τις αποφάσεις, ο υπουργός Οικονομικών μίλησε για «αποκρατικοποιήσεις ως αναπτυξιακό εργαλείο (…) και όχι ως μέσο αύξησης των δημοσίων εσόδων»…
Τα λόγια αυτά του δείχνουν και την γραμμή που θα τηρήσει στο Eurogroup. Με το "kalimera" θέλει να πείσει τους ξένους ομολόγους του, πως κάτι άλλαξε και η Αθήνα κάνει στο εξής από μόνη της -καλύτερα και από ό,τι στα Μνημόνια- όσα χρειάζεται για να «απογειωθεί» αναπτυξιακά και οικονομικά. Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Είναι όμως το «κλειδί» για να πετύχει να αποδεχθούν οι ευρωπαίοι εταίροι ως αναγκαίο και αναπτυξιακό –και όχι ως σπάταλο και παροχολογικό- το πρόγραμμα φοροελαφρύνσεων που ήδη ξεκίνησε να εφαρμόζει η κυβέρνηση.
Άλλη κυβέρνηση, άλλη διαπραγμάτευση
Πίσω από τα πρώτα χαμόγελα και τα «welcome Christos» προς το νέο μέλος του Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών, η δυσπιστία πολλών πρέπει να θεωρείται διάχυτη ή δεδομένη. Ξέρουν ήδη πως η Αθήνα μείωσε τον ΕΝΦΙΑ και προχωρά σε φοροελαφρύνσεις, ενώ συζητά για μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων και λιτότητας (την ώρα όμως που η Ιταλία ανησυχεί ξανά, το Brexit επίκειται και η απειλή ύφεσης σκιάζει την Ευρώπη ολόκληρη).
Όπως τόνισε και στην συνέντευξή του του στο «ΘΕΜΑ» την Κυριακή ο κύριος Σταϊκούρας, για τη μείωση των πλεονασμάτων «δεν θα την επιδιώξουμε με "κλάψες" ή "παλληκαριές" έναντι των εταίρων μας». Μετά την χθεσινή απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ και του Πρωθυπουργού να προχωρήσουν ταχέως οι διαδικασίες πλήρους ιδιωτικοποίησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, μεταβαίνει ιδιαίτερα ενισχυμένος για την νέα διαπραγμάτευση που αναλαμβάνει με τις ηγεσίες και τα οικονομικά κέντρα της Ευρώπης.
Για να διαλύσει υποψίες και να κλείσει στόματα, θα τους μιλήσει για αποκρατικοποιήσεις και δύο αεροδρόμια που όλοι στην Ευρώπη ξέρουν:
α) για το μεν «πρώην» στο Ελληνικό ο κύριος Σταϊκούρας θα τους πει πως το καλοκαίρι η κυβέρνηση επιτάχυνε και όλα μπήκαν στην τελική ευθεία,
β) για δε το «Ελ.Βενιζέλος» στα Σπάτα όμως, θα το παρουσιάσει σαν την πρώτη αποκρατικοποίηση που την (επαν-) εκκίνησε εχθές μόλις η νέα κυβέρνηση, αλλά μπορεί και να την τελειώσει μέσα σε έναν μόλις μήνα!
Τεσσεράμισι χρόνια αργότερα, ο κύριος Χρήστος Σταϊκούρας πετάει σήμερα για το Ελσίνκι της Φιλανδίας, προκειμένου να μετάσχει αύριο και αυτός, στο πρώτο του Eurogroup , ως υπουργός Οικονομικών.
Οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες. Στην παρθενική του εμφάνιση, θα προσπαθήσει να πείσει (και όχι να εκβιάσει) πως η Αθήνα θα κάνει από μόνη της -και καλύτερα από ό,τι στα Μνημόνια- όσα χρειάζεται για να απογειωθεί αναπτυξιακά και οικονομικά.
Για να το επιτύχει θα έχει στις βαλίτσες του:
- πρόσφατη λαϊκή εντολή αυτοδυναμίας με ορίζοντα τετραετίας
- ένα οικονομικό πρόγραμμα που έχει ήδη αρχίσει να ξεδιπλώνεται
- δύο αεροδρόμια ("πρώην" του Ελληνικού, "Ελ.Βενιζέλος" στα Σπάτα) και μια σειρά εμβληματικών αποκρατικοποιήσεων που πλέον δρομολογούνται
«Σημαία» οι αποκρατικοποιήσεις
Ανακοινώνοντας τις αποφάσεις, ο υπουργός Οικονομικών μίλησε για «αποκρατικοποιήσεις ως αναπτυξιακό εργαλείο (…) και όχι ως μέσο αύξησης των δημοσίων εσόδων»…
Τα λόγια αυτά του δείχνουν και την γραμμή που θα τηρήσει στο Eurogroup. Με το "kalimera" θέλει να πείσει τους ξένους ομολόγους του, πως κάτι άλλαξε και η Αθήνα κάνει στο εξής από μόνη της -καλύτερα και από ό,τι στα Μνημόνια- όσα χρειάζεται για να «απογειωθεί» αναπτυξιακά και οικονομικά. Το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Είναι όμως το «κλειδί» για να πετύχει να αποδεχθούν οι ευρωπαίοι εταίροι ως αναγκαίο και αναπτυξιακό –και όχι ως σπάταλο και παροχολογικό- το πρόγραμμα φοροελαφρύνσεων που ήδη ξεκίνησε να εφαρμόζει η κυβέρνηση.
Άλλη κυβέρνηση, άλλη διαπραγμάτευση
Πίσω από τα πρώτα χαμόγελα και τα «welcome Christos» προς το νέο μέλος του Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών, η δυσπιστία πολλών πρέπει να θεωρείται διάχυτη ή δεδομένη. Ξέρουν ήδη πως η Αθήνα μείωσε τον ΕΝΦΙΑ και προχωρά σε φοροελαφρύνσεις, ενώ συζητά για μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων και λιτότητας (την ώρα όμως που η Ιταλία ανησυχεί ξανά, το Brexit επίκειται και η απειλή ύφεσης σκιάζει την Ευρώπη ολόκληρη).
Όπως τόνισε και στην συνέντευξή του του στο «ΘΕΜΑ» την Κυριακή ο κύριος Σταϊκούρας, για τη μείωση των πλεονασμάτων «δεν θα την επιδιώξουμε με "κλάψες" ή "παλληκαριές" έναντι των εταίρων μας». Μετά την χθεσινή απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ και του Πρωθυπουργού να προχωρήσουν ταχέως οι διαδικασίες πλήρους ιδιωτικοποίησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, μεταβαίνει ιδιαίτερα ενισχυμένος για την νέα διαπραγμάτευση που αναλαμβάνει με τις ηγεσίες και τα οικονομικά κέντρα της Ευρώπης.
Για να διαλύσει υποψίες και να κλείσει στόματα, θα τους μιλήσει για αποκρατικοποιήσεις και δύο αεροδρόμια που όλοι στην Ευρώπη ξέρουν:
α) για το μεν «πρώην» στο Ελληνικό ο κύριος Σταϊκούρας θα τους πει πως το καλοκαίρι η κυβέρνηση επιτάχυνε και όλα μπήκαν στην τελική ευθεία,
β) για δε το «Ελ.Βενιζέλος» στα Σπάτα όμως, θα το παρουσιάσει σαν την πρώτη αποκρατικοποίηση που την (επαν-) εκκίνησε εχθές μόλις η νέα κυβέρνηση, αλλά μπορεί και να την τελειώσει μέσα σε έναν μόλις μήνα!
Όπως θα τους πεί, μπορεί να χρειαστεί μόνον μία παράταση από το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι και λίγες μέρες μετά τα τέλη Σεπτεμβρίου, στην διαδικασία που διακόπηκε το καλοκαίρι. Έτσι μάλιστα, ίσως ήταν αυτή και η τελευταία φορά που ο υπουργός αναχώρησε από το "Ελ.Βενιζέλος" και δεν ήταν 100% ιδιωτικό, αφού πριν τους συναντήσει ξανά στο επόμενο Eurogroup (τον Οκτώβριο) θα έχουν «τρέξει» οι διαδικασίες και οι προσφορές πώλησης από το ΤΑΙΠΕΔ.
Ποιο είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης και τι θέλει να δείξει με αυτά;
Ότι πριν η χώρα ζητήσει αναπτυξιακή βοήθεια ή χαλάρωση λιτότητας χάριν της ανάκαμψης, λαμβάνει η ίδια τα μέτρα πολιτικής για να την πετύχει. Και, άρα, συνεπικουρικά δικαιούται και την συνδρομή από τους εταίρους της.
Τι εκτίμησε το ΚΥΣΟΙΠ
Ποιο είναι το κερασάκι στην «τούρτα»;
Ότι φέτος οι τουριστικές αφίξεις και εισπραξεις στη χώρα μας μπορεί να αποδειχθούν υψηλότερα ακόμα και από την περσινή χρονιά! Πώληση αεροδρομίου σε χρονιά-ρεκόρ και ιστορικά υψηλά, φαντάζει σαν «βούτυρο στο ψωμί» της κυβέρνησης, ειδικά σε μια εποχή όπου πανευρωπαϊκά οι επενδυτικές ευκαιρίες είναι δακτυλοδεικτούμενες και τα διεθνή κεφάλαια αναζητούν προστασία σε αμυντικές τοποθετήσεις όπως κρατικά ομολογα με αρνητικά επιτόκια, χρυσό κλπ
Τα δεδομένα που έλαβε υπόψιν του χθες το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, προκειμένου να επισπεύσει τα επόμενα βήματα της αποκρατικοποίησης για το 30% του Διεθνούς Αερολομένος Αθηνών –ΔΑΑ, ήταν τα εξής:
- Η αποκρατικοποίηση ήταν μνημονιακή δέσμευση από το 2017
- Το Δημόσιο δεν έχει άμεσο ιδιοκτησιακό δικαίωμα στο αεροδρόμιο: το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) και το 25% εκχωρήθηκε στο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (Εταιρία Συμμετοχών), ενώ το 40% ανήκει σε Καναδικό Fund και το υπόλοιπο 5% στον όμιλο Κοπελούζου.
- Ιούνιο του 2019 το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε την διαδικασία πώλησης του 30% που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.
- ωστόσο καταγράφεται δυσφορία των θεσμών επειδή η διαδικασία τελμάτωσε διότι , από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν ακυρώθηκε 1 θέση του Δημοσίου στο ΔΣ του Αερολιμένα (ΔΑΑ), προκειμένου να διατεθεί υπέρ του ιδιώτη που θα κάνει την επένδυση. Αυτό αλλάζει, ώστε να έχει την ανάλογη εκπροσώπηση.
Το πρόγραμμα του Χρήστου Σταϊκούρα
Ποιο είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης και τι θέλει να δείξει με αυτά;
Ότι πριν η χώρα ζητήσει αναπτυξιακή βοήθεια ή χαλάρωση λιτότητας χάριν της ανάκαμψης, λαμβάνει η ίδια τα μέτρα πολιτικής για να την πετύχει. Και, άρα, συνεπικουρικά δικαιούται και την συνδρομή από τους εταίρους της.
Τι εκτίμησε το ΚΥΣΟΙΠ
Ποιο είναι το κερασάκι στην «τούρτα»;
Ότι φέτος οι τουριστικές αφίξεις και εισπραξεις στη χώρα μας μπορεί να αποδειχθούν υψηλότερα ακόμα και από την περσινή χρονιά! Πώληση αεροδρομίου σε χρονιά-ρεκόρ και ιστορικά υψηλά, φαντάζει σαν «βούτυρο στο ψωμί» της κυβέρνησης, ειδικά σε μια εποχή όπου πανευρωπαϊκά οι επενδυτικές ευκαιρίες είναι δακτυλοδεικτούμενες και τα διεθνή κεφάλαια αναζητούν προστασία σε αμυντικές τοποθετήσεις όπως κρατικά ομολογα με αρνητικά επιτόκια, χρυσό κλπ
Τα δεδομένα που έλαβε υπόψιν του χθες το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, προκειμένου να επισπεύσει τα επόμενα βήματα της αποκρατικοποίησης για το 30% του Διεθνούς Αερολομένος Αθηνών –ΔΑΑ, ήταν τα εξής:
- Η αποκρατικοποίηση ήταν μνημονιακή δέσμευση από το 2017
- Το Δημόσιο δεν έχει άμεσο ιδιοκτησιακό δικαίωμα στο αεροδρόμιο: το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) και το 25% εκχωρήθηκε στο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (Εταιρία Συμμετοχών), ενώ το 40% ανήκει σε Καναδικό Fund και το υπόλοιπο 5% στον όμιλο Κοπελούζου.
- Ιούνιο του 2019 το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε την διαδικασία πώλησης του 30% που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.
- ωστόσο καταγράφεται δυσφορία των θεσμών επειδή η διαδικασία τελμάτωσε διότι , από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν ακυρώθηκε 1 θέση του Δημοσίου στο ΔΣ του Αερολιμένα (ΔΑΑ), προκειμένου να διατεθεί υπέρ του ιδιώτη που θα κάνει την επένδυση. Αυτό αλλάζει, ώστε να έχει την ανάλογη εκπροσώπηση.
Το πρόγραμμα του Χρήστου Σταϊκούρα
Ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αναχωρεί σήμερα για το Ελσίνκι, όπου θα συμμετάσχει στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του Ecofin στις 13 και 14 Σεπτεμβρίου.
Κατά την παραμονή του στο Ελσίνκι, ο Υπουργός Οικονομικών θα έχει κατ’ ιδίαν συναντήσεις με Ευρωπαίους αξιωματούχους.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας θα συναντηθεί διαδοχικά με την Πρόεδρο της Ενιαίας Αρχής Εξυγίανσης (SRB) κα. Εlke König, τον Πρόεδρο του Eurogroup κ. Mário Centeno, τον επικεφαλής του ESM κ. Klaus Regling, τον Αντιπρόεδρο της EBRD κ. Pierre Heilbronn και το μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κ. Benoît Cœuré.
Το Σάββατο, ο Υπουργός Οικονομικών θα συμμετάσχει στη συνάντηση των Υπουργών Οικονομικών που ανήκουν στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Στο περιθώριο της συνάντησης, θα έχει κατ΄ ιδίαν συνομιλία με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Valdis Dombrovskis.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr