Δάνεια ύψους 500 δισ. δολαρίων για τη ναυτιλία
16.12.2010
06:57
Σε τέσσερις άξονες βασίζεται πλέον η ναυτιλιακή βιομηχανία προκειμένου να προσελκύσει επενδύσεις παραδοσιακών τραπεζών και όχι μόνο.
Σε τέσσερις άξονες βασίζεται πλέον η ναυτιλιακή βιομηχανία προκειμένου να προσελκύσει επενδύσεις παραδοσιακών τραπεζών και όχι μόνο.
Οι τράπεζες έχουν δώσει μέχρι τώρα 500 δισ. δολάρια στη ναυτιλία. Πρόκειται για 40 τράπεζες παγκοσμίως. Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Research. Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ανήκει στη HSH Norbank, με δάνεια ύψους 49 δισ. δολαρίων και ακολουθούν η DNB Nor με 35,5 δισ. δολ. και η Commerzbank με 33,6 δισ.
Στην 30ή θέση της παγκόσμιας κατάστασης βρίσκεται η Εθνική Τράπεζα με χαρτοφυλάκιο 3,2 δισ., και ακολουθούν στις θέσεις 35 έως 38 η Alpha Bank με 2,68 δισ., η Εμπορική Τράπεζα με 2,6 δισ., η Marfin με 2,4 δισ. και η Πειραιώς με 1,810 δισ. δολ.
Όσο αφορά το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας από τις τράπεζες αφενός, υπάρχει σημαντική πίεση στους χρηματοδοτικούς οίκους λόγω της εφαρμογής της Βασιλείας ΙΙΙ που προβλέπει αυξημένες απαιτήσεις για ελέγχους κεφαλαιακής επάρκειας των δανειστών.
Αφετέρου, οι αρνητικές εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό χώρο, προκαλούν ανησυχία στις χώρες της Ευρωζώνης και δημιουργούνται πλέον βραχυπρόθεσμα αρνητικές συνθήκες. Στον ευρωπαϊκό χώρο ιδιαίτερα, λιγότερες τράπεζες είναι πλέον διατεθειμένες να προχωρήσουν σε επενδύσεις.
Τα συνεχόμενα τεστ ελέγχου των Ευρωπαϊκών Τραπεζών επιτρέπουν μεν τη συνέχιση της λειτουργίας τους αλλά την ιδία στιγμή περιορίζουν τις προοπτικές χρηματοδότησης με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές εταιρίες να αναζητούν συχνά νέες πηγές" επισημαίνει ο Θάνος Πάλλης, Επ. Καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Πρόεδρος της Ένωσης Οικονομολόγων Ελλάδας:
Οι τράπεζες έχουν δώσει μέχρι τώρα 500 δισ. δολάρια στη ναυτιλία. Πρόκειται για 40 τράπεζες παγκοσμίως. Σύμφωνα με έρευνα της Petrofin Research. Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ανήκει στη HSH Norbank, με δάνεια ύψους 49 δισ. δολαρίων και ακολουθούν η DNB Nor με 35,5 δισ. δολ. και η Commerzbank με 33,6 δισ.
Στην 30ή θέση της παγκόσμιας κατάστασης βρίσκεται η Εθνική Τράπεζα με χαρτοφυλάκιο 3,2 δισ., και ακολουθούν στις θέσεις 35 έως 38 η Alpha Bank με 2,68 δισ., η Εμπορική Τράπεζα με 2,6 δισ., η Marfin με 2,4 δισ. και η Πειραιώς με 1,810 δισ. δολ.
Όσο αφορά το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας από τις τράπεζες αφενός, υπάρχει σημαντική πίεση στους χρηματοδοτικούς οίκους λόγω της εφαρμογής της Βασιλείας ΙΙΙ που προβλέπει αυξημένες απαιτήσεις για ελέγχους κεφαλαιακής επάρκειας των δανειστών.
Αφετέρου, οι αρνητικές εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό χώρο, προκαλούν ανησυχία στις χώρες της Ευρωζώνης και δημιουργούνται πλέον βραχυπρόθεσμα αρνητικές συνθήκες. Στον ευρωπαϊκό χώρο ιδιαίτερα, λιγότερες τράπεζες είναι πλέον διατεθειμένες να προχωρήσουν σε επενδύσεις.
Τα συνεχόμενα τεστ ελέγχου των Ευρωπαϊκών Τραπεζών επιτρέπουν μεν τη συνέχιση της λειτουργίας τους αλλά την ιδία στιγμή περιορίζουν τις προοπτικές χρηματοδότησης με αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές εταιρίες να αναζητούν συχνά νέες πηγές" επισημαίνει ο Θάνος Πάλλης, Επ. Καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Πρόεδρος της Ένωσης Οικονομολόγων Ελλάδας:
" Για να προκαλέσουν την επένδυση των παραδοσιακών Τραπεζών, τα τμήματα ναυτιλιακής χρηματοδότησης δίνουν πλέον έμφαση στην "ποιότητα" των ναυτιλιακών εταιρειών και στην αναζήτηση ενός "βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης" σε ένα αβέβαιο περιβάλλον".
Το συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης σύμφωνα με τον Θ.Πάλλη περιλαμβάνει τέσσερις παραμέτρους:
- Πρώτον, την ύπαρξη δέσμευσης σε στρατηγικές με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, που περιλαμβάνουν την εξασφάλιση πρόσβασης σε φορτία, ενώ αυξανόμενη απαίτηση υπάρχει το "asset play" να αποτελεί ένα μικρό μόνο τμήμα της στρατηγικής της ναυτιλιακής εταιρίας.
- Δεύτερον, εντείνεται η έμφαση στη διαφάνεια, και πιο συγκεκριμένα στις εταιρικές δομές, τις δομημένες διαδικασίες και την λογοδοσία της διοίκησης.
- Τρίτον, είναι σημαντική η δύναμη της εταιρίας, κυρίως ως προς την ρευστότητα για την εξυπηρέτηση του δανείου και τη δυνατότητα και προθυμία να γίνει αποδεκτό το χαμηλότερο επίπεδο της χρηματοδοτικής βοήθειας.
- Το τέταρτο στοιχείο είναι η φήμη της ναυτιλιακής εταιρίας. Η αποδεδειγμένη ικανότητα της και μακροχρόνια παρουσία στην ναυτιλία, καθώς και η ποιότητα του μάνατζμεντ. Η εμπειρία, το ιστορικό, και η απόδειξη αντοχής σε ολόκληρο το ναυτιλιακό κύκλο γίνεται εξίσου σημαντική με τη λειτουργική ικανότητα της εταιρίας. Τα στοιχεία αυτά αποτελούν τη προϋπόθεση στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ χρηματοδότη και ναυτιλιακής εταιρίας".
Το συγκεκριμένο μοντέλο ανάπτυξης σύμφωνα με τον Θ.Πάλλη περιλαμβάνει τέσσερις παραμέτρους:
- Πρώτον, την ύπαρξη δέσμευσης σε στρατηγικές με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, που περιλαμβάνουν την εξασφάλιση πρόσβασης σε φορτία, ενώ αυξανόμενη απαίτηση υπάρχει το "asset play" να αποτελεί ένα μικρό μόνο τμήμα της στρατηγικής της ναυτιλιακής εταιρίας.
- Δεύτερον, εντείνεται η έμφαση στη διαφάνεια, και πιο συγκεκριμένα στις εταιρικές δομές, τις δομημένες διαδικασίες και την λογοδοσία της διοίκησης.
- Τρίτον, είναι σημαντική η δύναμη της εταιρίας, κυρίως ως προς την ρευστότητα για την εξυπηρέτηση του δανείου και τη δυνατότητα και προθυμία να γίνει αποδεκτό το χαμηλότερο επίπεδο της χρηματοδοτικής βοήθειας.
- Το τέταρτο στοιχείο είναι η φήμη της ναυτιλιακής εταιρίας. Η αποδεδειγμένη ικανότητα της και μακροχρόνια παρουσία στην ναυτιλία, καθώς και η ποιότητα του μάνατζμεντ. Η εμπειρία, το ιστορικό, και η απόδειξη αντοχής σε ολόκληρο το ναυτιλιακό κύκλο γίνεται εξίσου σημαντική με τη λειτουργική ικανότητα της εταιρίας. Τα στοιχεία αυτά αποτελούν τη προϋπόθεση στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ χρηματοδότη και ναυτιλιακής εταιρίας".
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr