Μήνυμα της κυβέρνησης ο έλεγχος στους εργολάβους
14.02.2013
06:17
Ποιους φωτογραφίζουν οι κατασκευαστές πίσω από τις καταγγελίες στην Επιτροπή
Στον απόηχο του θορύβου που προκαλεί η επιδρομή της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις κατασκευαστικές εταιρείες και τα σωματεία του κλάδου (ΣΤΕΑΤ, ΣΑΤΕ), έγινε η χθεσινή προγραμματισμένη συνάντηση του Αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης κ. Σταύρου Καλογιάννη με τις πέντε εργοληπτικές οργανώσεις.
Μολονότι ο κ. Καλογιάννης απέφυγε οποιοδήποτε σχόλιο για την έφοδο της αρχής στους εκπροσώπους των εργοληπτών, είναι σαφές ότι για την κυβέρνηση, η διερεύνηση καρτέλ στον κατασκευαστικό κλάδο- ειδικά σε αυτή τη συγκυρία- αποτελεί βούτυρο στο ψωμί της.
Στα πηγαδάκια των εργολάβων έχουν αρχίσει να φουντώνουν οι συζητήσεις όχι μόνο για την ταυτότητα των καταγγελιών που λέγεται ότι έχει δεχτεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού για να ξεκινήσει τους ελέγχους αλλά και για το μήνυμα που εικάζεται ότι στέλνει σε μια ευαίσθητη χρονικά στιγμή που επιχειρεί να κλείσει το θέμα με τις συμβάσεις παραχώρησης.
Μετά από ένα τετράμηνο σκληρών διαπραγματεύσεων με τους μεγάλους κατασκευαστές που κατά σύμπτωση (;) τα κλιμάκια της επιτροπής έκαναν φύλλο και φτερό, η κυβέρνηση πέτυχε μια συμφωνία, η τύχη της οποίας κρέμεται από τις τράπεζες.
Οι πρακτικές όμως των τεχνικών εταιρειών με τις υπέρογκες απαιτήσεις και τις συνεχείς διεκδικήσεις στα έργα, την εγκατάλειψη έργων και εργοταξίων έχουν γίνει ο βραχνάς όχι μόνο των συμβάσεων παραχώρησης αλλά και της κυβέρνησης που επιδιώκει να φέρει την ανάκαμψη στην αγορά μέσω της αναθέρμανσης των τεχνικού κλάδου.
Ο έλεγχος θεωρείται ότι «κατεβάζει» τα γκάζια των εργοληπτών αν και εκφράζονται πολλές επιφυλάξεις για το βάθος που θα έχει η έρευνα καθώς όλοι ομολογούν ότι οι εναρμονισμένες πρακτικές είναι απόλυτα συνυφασμένες με τον τεχνικό κόσμο, αλλά αποτελεί πολιτική απόφαση εάν το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο. Η αλήθεια πάντως είναι ότι για πρώτη φορά γίνεται προσπάθεια να γίνει ένας τόσο ενδελεχής έλεγχος. Θα φανεί όμως στην πορεία εάν είναι προσχηματικός για να κλείσει το μέτωπο των καταγγελιών ή εάν θα είναι ουσιαστικός με καταλογισμό προστίμων και ποινών.
Είναι απορίας άξιο πάντως το γεγονός ότι οι έλεγχοι εντοπίζονται κυρίως σε μεγάλες συμβάσεις, αφήνοντας προς ώρας τουλάχιστον, στο απυρόβλητο, έργα αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών, στα οποία πρωταγωνιστούν σε στησίματα διαγωνισμών και παράτυπες αναθέσεις μικρότερες τεχνικές εταιρείες.
Χθες στο υπουργείο υποδομών διέκρινε κανείς την κατήφεια στα πρόσωπα των εργολάβων που ελέγχονται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ενώ σε κατ΄ ιδίαν συζητήσεις δεν έλειψαν οι αναφορές για τους πιθανούς καταγγέλλοντες. Μεταξύ αυτών συζητήθηκαν οι συνήθεις ύποπτοι όπως ο Πρόεδρος της Μηχανικής κ. Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, ο οποίος και στο παρελθόν είχε κάνει ανάλογες καταγγελίες, ο κ. Γιάννης Μαρούλης της ΑΕΓΕΚ και της Ιόνιας που πρωταγωνιστεί στις εργολαβίες της Εγνατίας με πολύ μεγάλες εκπτώσεις ακόμη και ξένες τεχνικές εταιρείες που εμπλέκονται στους μεγάλους οδικούς άξονες. Πληροφορίες επίσης επιμένουν ότι τις κατασκευαστικές «ψάχνει» από καιρό και ο επιθεωρητής δημόσιας διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιτζής, με μια έρευνα που έχει γίνει σε βάθος. Ο κ. Ρακιτζής είχε δεχτεί στο παρελθόν καταγγελίες δημάρχων και κατοίκων του Ωρωπού για την σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας Οδού και της Αθηνών-Λαμίας που κατασκευάζει η ΓΕΚ-Τέρνα με τον Ισπανικό όμιλο της ACS. Οι αναφορές ήταν για παράτυπες πληρωμές έργων άνω των 130 εκ. ευρώ από το δημόσιο παρά το γεγονός ότι η εταιρεία δεν είχε εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις της για την παραχώρηση. Ο κ. Ρακιτζής είχε ζητήσει σύμφωνα με πληροφορίες να γίνει έλεγχος από την αρμόδια διεύθυνση επιθεωρήσεων δημοσίων έργων του τότε υπουργείου Υποδομών. Η υπηρεσία όμως τον αρνήθηκε με το σκεπτικό ότι οι συμβάσεις παραχώρησης δεν είναι δημόσια έργα και ότι δεν έχει το απαιτούμενο προσωπικό!
Χαμηλότερο παράβολο για τις ενστάσεις
Σε ότι αφορά τη συνάντηση με τον κ. Καλογιάννη, οι εκπρόσωποι των εργοληπτών θεωρούν ότι έφυγαν άπραγοι, πέραν της χαλαρότητας της κουβέντας και των ανεκδότων που τους διηγήθηκε ο υπουργός! Το μόνο παρήγορο είναι ότι το υπουργείο, αποφάσισε να ρίξει το κατώτερο όριο για το παράβολο στις ενστάσεις στα 250 ευρώ από 500 ευρώ που ήταν η αρχική πρόταση. Η θριαμβολογία του υπουργείου για το θέμα των ενιαίων τιμολογίων στα δημόσια έργα δεν θεωρείται ότι δίνει λύση στο πρόβλημα καθώς σύμφωνα με τα σωματεία δεν βασίζεται σε επιστημονικές αναλύσεις.
Ούτε όμως για την επανάκριση των εργοληπτικών πτυχίων που απασχολεί όλο τον κλάδο δόθηκαν σαφής κατευθύνσεις. Η παράταση που δόθηκε προ μηνών μέχρι τον Ιούνιο, δημιουργεί προβληματισμό στις εταιρείες που ζητούν να δοθεί μόνιμη λύση σε μια δυσμενή οικονομική συγκυρία, εξαιτίας της οποίας πολλές εταιρείες κινδυνεύουν να υποβιβαστούν, επειδή δεν πληρούν τα κριτήρια που περιλαμβάνει ο υφιστάμενος νόμος. Ο Καλογιάννης επισήμανε ότι μελετά το θέμα χωρίς να αποκλείει ακόμη και νέα παράταση.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr