Ψίχουλα για το περιβάλλον
Ξεχασμένο παρά την πράσινη εκστρατεία των μεγάλων ηγετών του πλανήτη παραμένει το περιβάλλον, αφού σε κανένα από τα πακέτα ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας δεν προβλέπεται αύξηση των δαπανών υπέρ της κλιματικής αλλαγής.
Ακόμα και χώρες όπως η Βρετανία αγνοούν παντελώς τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειες, τη στιγμή μάλιστα που προωθούν μεγάλα έργα για αυτοκινητόδρομους, τα οποία θα κοστίσουν 742 εκατ. δολάρι
Ξεχασμένο παρά την πράσινη εκστρατεία των μεγάλων ηγετών του πλανήτη παραμένει το περιβάλλον, αφού σε κανένα από τα πακέτα ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας δεν προβλέπεται αύξηση των δαπανών υπέρ της κλιματικής αλλαγής.
Ακόμα και χώρες όπως η Βρετανία αγνοούν παντελώς τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειες, τη στιγμή μάλιστα που προωθούν μεγάλα έργα για αυτοκινητόδρομους, τα οποία θα κοστίσουν 742 εκατ. δολάρια.
Από τις υπόλοιπες χώρες, η Γερμανία και οι ΗΠΑ δίνουν τη μεγαλύτερη προτεραιότητα σε πράσινα μέτρα, διαθέτοντας περίπου το 0,5% του εθνικού τους ΑΕΠ, ποσοστό όμως που εκτιμάται ότι είναι ελάχιστο σε σχέση με τα ποσά που πρέπει να διατεθούν για την αποτροπή των χειρότερων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Οι περισσότερες χώρες εστιάζουν τις πράσινες επενδύσεις τους στην εξοικονόμηση ενέργειας αυτοκινήτων και κτιρίων, αγνοώντας τις τεράστιες ευκαιρίες που δίνονται από τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές και στη βελτίωση των δικτύων ηλεκτρισμού. Στην Ιταλία, που τα κλιματικά μέτρα αφορούν μόνο τον τομέα των μεταφορών, οι επενδύσεις σε νέους αυτοκινητόδρομους είναι κατά 30% μεγαλύτερες σε σχέση με τις επενδύσεις σε μέσα μαζικής μεταφοράς και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης οχημάτων.
Τα στοιχεία παρουσιάζει μελέτη που εκπονήθηκε από την εξειδικευμένη εταιρεία ενεργειακών συμβούλων «Ecofys» και την οργάνωση «Germanwatch» για λογαριασμό των WWF και E3G, ακτινογραφώντας τα πακέτα ανάκαμψης πέντε ισχυρών κρατών (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ην. Βασίλειο και ΗΠΑ). Στα πακέτα αυτά, συνολικού ύψους 1,1 τρισ. δολαρίων, τα έξοδα που αφορούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή ανέρχονται σε μόλις 73 δισ. δολάρια, δηλαδή μόνο στο 6% του συνόλου.
Η έκθεση εξετάζει το μέγεθος των κλιματικών μέτρων που περιέχονται στα πακέτα ανάκαμψης και καταγράφει τις άμεσες ή έμμεσες χρηματοδοτήσεις (π.χ. χαμηλότοκα δάνεια για βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης ή επιβολή φόρων).
Η ίδια έρευνα δείχνει επίσης ότι επί συνόλου 15 χωρών που έχουν ανακοινώσει πακέτα ανάκαμψης της οικονομίας τους, μόνο για πέντε από αυτές ήταν δυνατό να καταγραφούν τα μέτρα που σχετίζονται με το κλίμα και την ενέργεια.
Το WWF δεν μπόρεσε να εξετάσει το περιβαλλοντικό προφίλ του πακέτου ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, καθώς η ενίσχυση με 28 δισ. ευρώ του τραπεζικού τομέα πρόκειται να δοθεί χωρίς καμιά μέριμνα για την επιχορήγηση πράσινων έργων, όπως π.χ. προτεραιότητα στην παροχή δανείων για ανανεώσιμες πηγές και εξοικονόμηση ενέργειας ή χαμηλότοκα δάνεια για βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων.
«Το γεγονός ότι καταφέραμε να εξετάσουμε μόνο 5 από τα 15 πακέτα ανάκαμψης, μας ανησυχεί ιδιαίτερα, καθώς φανερώνει σημαντική έλλειψη διαφάνειας. Η αδιαφανής διαδικασία εκπόνησης των οικονομικών μέτρων ανάκαμψης βοηθά στο πράσινο ξέπλυμα των ρυπογόνων πολιτικών των χωρών και ευνοεί την εμμονή σε επενδύσεις χείριστου περιβαλλοντικού αποτυπώματος, όπως νέες μονάδες άνθρακα και κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων», υπογραμμίζει ο κ. Αχιλλέας Πληθάρας, υπεύθυνος εκστρατειών του WWF Ελλάς.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr