Σε ισχύ αυστηροί όροι για την διάλυση πλοίων
Τοποθέτηση-ενημέρωση για θέματα που άπτονται της Διεθνούς Σύμβασης του ΙΜΟ (είναι ο …ΟΗΕ της ναυτιλίας) για τη Διάλυση των Πλοίων αλλά και για τις Εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από πλοία πραγματοποίησε την Τετάρτη στη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Αναστάσης Παπαληγούρας.
Ειδικότερα για τη διάλυση των πλοίων ο υπουργός αναφέρθηκε στο ενιαίο και διεθνώς αποδεκτό πλαίσιο, που θέσπισε ο ΙΜΟ, μετά από 5 χρόνια διαπραγματεύσεων, με το
Τοποθέτηση-ενημέρωση για θέματα που άπτονται της Διεθνούς Σύμβασης του ΙΜΟ (είναι ο …ΟΗΕ της ναυτιλίας) για τη Διάλυση των Πλοίων αλλά και για τις Εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από πλοία πραγματοποίησε την Τετάρτη στη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Αναστάσης Παπαληγούρας.
Ειδικότερα για τη διάλυση των πλοίων ο υπουργός αναφέρθηκε στο ενιαίο και διεθνώς αποδεκτό πλαίσιο, που θέσπισε ο ΙΜΟ, μετά από 5 χρόνια διαπραγματεύσεων, με το οποίο ρυθμίζεται πλέον το σοβαρό θέμα της διάλυσης των πλοίων, κατά τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον και ασφαλή για τους εργαζόμενους στις εγκαταστάσεις διάλυσης, κυρίως στις χώρες της Ασίας.
Πιο συγκεκριμένα, η Σύμβαση ρυθμίζει πλέον το σύνολο της ζωής του πλοίου, από τη ναυπήγηση έως τη διάλυση των υλικών του. Έχουν τεθεί αυστηροί όροι σε σχέση με την ανακύκλωση των μεταλλικών μερών των πλοίων και τον καθαρισμό του πλοίου από τοξικά και άλλα υλικά, ώστε αυτά να μην επιβαρύνουν τις παραλίες των χωρών υποδοχής.
Προβλέπονται επίσης διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται μέχρι να φτάσει ένα πλοίο στη διάλυση και την οριστική του διαγραφή από το νηολόγιο της χώρας της σημαίας.
Απώτερος στόχος του ΙΜΟ και της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας είναι πλέον η εν λόγω Σύμβαση, ως διεθνές όργανο, να τύχει της ευρύτερης δυνατής αποδοχής τόσο από τα Κράτη Σημαίας όσο και από τα Κράτη Ανακύκλωσης των πλοίων, και να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατόν.
«Η χώρα μας, συνεπής προς την πάγια θέση μας για την ρύθμιση των θεμάτων της ναυτιλίας μέσω του ΙΜΟ, συμμετείχε ενεργά σε όλες τις φάσεις της διαπραγμάτευσης αλλά και στις εργασίες της Διπλωματικής Διάσκεψης, συμβάλλοντας ουσιαστικά, με τις προτάσεις της, στην επίτευξη συμβιβαστικών και ρεαλιστικών λύσεων. Υιοθετεί την πιο πάνω Σύμβαση και πρόκειται να ξεκινήσει τις διαδικασίες για την κύρωσή της, συνεκτιμώντας και την πλήρωση των προϋποθέσεων για την θέση της Σύμβασης σε ισχύ διεθνώς.» τόνισε ο ΥΕΝ
Οι ρύποι
Για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου από πλοία ο υπουργός επεσήμανε ότι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (Ι.Μ.Ο), συνεπής στο πλαίσιο των υποχρεώσεων του, οι οποίες πηγάζουν από το Πρωτόκολλο του Κιότο, έχει εντατικοποιήσει το έργο του, προκειμένου ο τομέας της ναυτιλιακής βιομηχανίας να συνεισφέρει, έγκαιρα και αποτελεσματικά, στην παγκόσμια προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Σημαίνουσας σημασίας θεωρείται η προσεχής Σύνοδος της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ (Λονδίνο 13-17/07/2009), η οποία είναι η τελευταία πριν τη Σύνοδο του αρμοδίου οργάνου του Ο.Η.Ε για την κλιματική αλλαγή (UNFCCC) που θα πραγματοποιηθεί στην Κοπεγχάγη τον προσεχή Δεκέμβριο.
Κατά την διάρκεια των εργασιών της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ θα εξετασθούν συγκεκριμένα μέτρα για την μείωση των εκπομπών αερίων του Θερμοκηπίου από τα πλοία, προκειμένου στη συνέχεια να τεθούν υπόψη της Συνόδου του αρμοδίου οργάνου του Ο.Η.Ε. (UNFCCC).
«Η χώρα μας, έχοντας ως βασικό γνώμονα της πολιτικής της, την προστασία του περιβάλλοντος συμμετέχει ενεργά στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις και προτίθεται, ως μια μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη, να συνεισφέρει ουσιαστικά προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης ρεαλιστικών και ευρέως αποδεκτών μέτρων, τα οποία θα είναι συμβατά με τις αρχές του Ι.Μ.Ο, δηλαδή, εφαρμογή σε παγκόσμιο επίπεδο, και άνευ διακρίσεως σημαίας πλοίου. Δι’ αυτού του τρόπου επιδιώκεται η ανάδειξη του Οργανισμού ως του πλέον κατάλληλου διεθνούς forum για τη θέσπιση μέτρων που αφορούν στη ναυτιλία» επεσήμανε ο Αν.Παπαληγούρας και προσέθεσε:
«Παράλληλα με τη εξέταση του ζητήματος σε επίπεδο ΙΜΟ, σημειώνεται ότι τούτο εξετάζεται και σε επίπεδο Ε.Ε., όπου σημειώνεται έντονη κινητικότητα τόσο από πλευράς Ευρ. Κοινοβουλίου όσο και Ευρ. Επιτροπής. Η Ευρ. Επιτροπή για το θέμα έχει εκδηλώσει την πρόθεσή της για ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας αερίων εκπομπών (ΕΤS), στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί έγκαιρα συμφωνία στο πλαίσιο του ΙΜΟ.
Η πάγια θέση της χώρας μας είναι ότι δεν θα πρέπει να υιοθετηθούν περιφερειακές ρυθμίσεις σε κοινοτικό επίπεδο, δεδομένου ότι αυτές θα προκαλέσουν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ του κοινοτικού στόλου και των στόλων των τρίτων χωρών. Σε κάθε περίπτωση, οι παγκοσμίου εφαρμογής ρυθμίσεις μέσω του ΙΜΟ θα είναι εκείνες που θα διαμορφώνουν ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει, κατά τρόπο ρεαλιστικό και βιώσιμο, αποτελέσματα που θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», κατέληξε ο κ. Παπαληγούρας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr