Στην τελική ευθεία η ανάπλαση της Πανεπιστημίου
Στην τελική ευθεία η ανάπλαση της Πανεπιστημίου
Τι αλλαγές στις μετακινήσεις και στις χρήσεις γης φέρνει το όραμα του Ιδρύματος Ωνάση- Βιοκλιματικός σχεδιασμός που θα ρίξει κατά 1,5 βαθμό την θερμοκρασία στο κέντρο
Το δρόμο για την πλήρη ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας, δίνει η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου που υπέγραψε ο υπουργός ΠΕΚΑ, κ. Γιάννης Μανιάτης. Το έργο προβλέπει μεγάλες παρεμβάσεις στον αστικό ιστό της πόλης που θα αλλάξουν πλήρως τον οδικό χάρτη της Αθήνας καθώς το μοναδικό εμπόδιο που υπήρχε και ήταν η χρηματοδότηση λύθηκε. Ο συνολικός προϋπολογισμός της παρέμβασης υπολογίζεται σε 78.5 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από το ΕΠΕΡΡΑ του υπουργείου Περιβάλλοντος και το ΠΕΠ Αττικής.
Οι μεγάλες αλλαγές που φέρνει το σημαντικό έργο για την πόλη είναι η επέκταση της γραμμής του τραμ από το Σύνταγμα έως την πλατεία Αιγύπτου, μέσου των οδών Αμαλίας, Πανεπιστημίου και Πατησίων. Ταυτόχρονα, θα γίνει ανασχεδιασμός του δημόσιου χώρου (μεταξύ των οδών Ακαδημίας και Σταδίου, καθώς και της λεωφόρου Αμαλίας και της οδού Πατησίων), με κριτήριο την προτεραιότητα στους πεζούς. Ο σχεδιασμός αναβαπτίζει την πλατεία Ομονοίας από την οδό Πατησίων έως την 3η Σεπτεμβρίου, ώστε το Σύνταγμα και η Ομόνοια να αποτελούν δύο πράσινες αστικούς πυρήνες ενώ η πλατεία Δικαιοσύνης θα φιλοξενεί δραστηριότητες σε ένα “σκιασμένο προαύλιο” με δυνατότητες στάσης και παραμονής.
Προβλέπεται επίσης ο ανασχεδιασμός της οδού Κοραή ως ελεύθερου δημόσιου χώρου και η εισαγωγή υδάτινων στοιχείων στις πλατείες Ομονοίας και Δικαιοσύνης, στην Κοραή και στο χώρο εμπρός από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Κυρίαρχο κριτήριο είναι η διαμόρφωση ενός συνεκτικού δικτύου πρασίνου που θα ενώνει τον δημόσιο χώρο προς κάθε κατεύθυνση, με επίκεντρο την Πανεπιστημίου, στην οποία το πράσινο θα προσδίδει τον χαρακτήρα γραμμικού αστικού πάρκου με επιμέρους πράσινα «αστικά δωμάτια».
Η μελέτη περιβαλλοντικών όρων προβλέπει ότι στην περιοχή θα εφαρμοστεί βιοκλιματικός σχεδιασμός και θα γίνουν μικροκλιματικές βελτιώσεις. Μάλιστα, θα γίνει χρήση «ψυχρών» υλικών, στον βαθμό που χρειάζεται, ώστε να επιτευχθεί μείωση κατά 1,5°C της μέγιστης θερμοκρασίας του καλοκαιριού, σε ύψος 1,8 μέτρα. Επίσης, θα αξιοποιηθούν τα υδάτινα στοιχεία του έργου για δρόσισμα.
Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν κατά την κατασκευή του έργου, θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, θα επιλεχθούν επιχρίσματα, βαφές και κόλλες, που ελαχιστοποιούν την εκπομπή πτητικών οργανικών ουσιών στην ατμόσφαιρα.
Όπως αναφέρει το ΥΠΕΚΑ, στόχος του έργου είναι η αρχιτεκτονική και λειτουργική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου αλλά και η διατήρηση και ανάδειξη της Ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς. Η ανάπτυξη του κέντρου της πόλης εκτιμάται ότι θα φέρει την τόνωση ποικίλων χρήσεων γης, όπως κατοικία, εμπόριο, διοίκηση, υπηρεσίες, πολιτισμός και αναψυχή με την δημιουργία πολιτισμικών, κοινωνικών και εμπορικών εστιών ενδιαφέροντος αλλά και δραστική αναβάθμιση των περιβαλλοντικών συνθηκών για τους πολίτες που ζουν και κινούνται στο κέντρο της πόλης, με την προσθήκη μέσων συλλογικής μεταφοράς και νέων κυκλοφορικών ρυθμίσεων για περιορισμό των ρύπων, καθώς και η βελτίωση του μικροκλίματος με φυτεύσεις και άλλες τεχνικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο.
Οι μεγάλες αλλαγές που φέρνει το σημαντικό έργο για την πόλη είναι η επέκταση της γραμμής του τραμ από το Σύνταγμα έως την πλατεία Αιγύπτου, μέσου των οδών Αμαλίας, Πανεπιστημίου και Πατησίων. Ταυτόχρονα, θα γίνει ανασχεδιασμός του δημόσιου χώρου (μεταξύ των οδών Ακαδημίας και Σταδίου, καθώς και της λεωφόρου Αμαλίας και της οδού Πατησίων), με κριτήριο την προτεραιότητα στους πεζούς. Ο σχεδιασμός αναβαπτίζει την πλατεία Ομονοίας από την οδό Πατησίων έως την 3η Σεπτεμβρίου, ώστε το Σύνταγμα και η Ομόνοια να αποτελούν δύο πράσινες αστικούς πυρήνες ενώ η πλατεία Δικαιοσύνης θα φιλοξενεί δραστηριότητες σε ένα “σκιασμένο προαύλιο” με δυνατότητες στάσης και παραμονής.
Προβλέπεται επίσης ο ανασχεδιασμός της οδού Κοραή ως ελεύθερου δημόσιου χώρου και η εισαγωγή υδάτινων στοιχείων στις πλατείες Ομονοίας και Δικαιοσύνης, στην Κοραή και στο χώρο εμπρός από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Κυρίαρχο κριτήριο είναι η διαμόρφωση ενός συνεκτικού δικτύου πρασίνου που θα ενώνει τον δημόσιο χώρο προς κάθε κατεύθυνση, με επίκεντρο την Πανεπιστημίου, στην οποία το πράσινο θα προσδίδει τον χαρακτήρα γραμμικού αστικού πάρκου με επιμέρους πράσινα «αστικά δωμάτια».
Η μελέτη περιβαλλοντικών όρων προβλέπει ότι στην περιοχή θα εφαρμοστεί βιοκλιματικός σχεδιασμός και θα γίνουν μικροκλιματικές βελτιώσεις. Μάλιστα, θα γίνει χρήση «ψυχρών» υλικών, στον βαθμό που χρειάζεται, ώστε να επιτευχθεί μείωση κατά 1,5°C της μέγιστης θερμοκρασίας του καλοκαιριού, σε ύψος 1,8 μέτρα. Επίσης, θα αξιοποιηθούν τα υδάτινα στοιχεία του έργου για δρόσισμα.
Τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν κατά την κατασκευή του έργου, θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, θα επιλεχθούν επιχρίσματα, βαφές και κόλλες, που ελαχιστοποιούν την εκπομπή πτητικών οργανικών ουσιών στην ατμόσφαιρα.
Όπως αναφέρει το ΥΠΕΚΑ, στόχος του έργου είναι η αρχιτεκτονική και λειτουργική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου αλλά και η διατήρηση και ανάδειξη της Ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς. Η ανάπτυξη του κέντρου της πόλης εκτιμάται ότι θα φέρει την τόνωση ποικίλων χρήσεων γης, όπως κατοικία, εμπόριο, διοίκηση, υπηρεσίες, πολιτισμός και αναψυχή με την δημιουργία πολιτισμικών, κοινωνικών και εμπορικών εστιών ενδιαφέροντος αλλά και δραστική αναβάθμιση των περιβαλλοντικών συνθηκών για τους πολίτες που ζουν και κινούνται στο κέντρο της πόλης, με την προσθήκη μέσων συλλογικής μεταφοράς και νέων κυκλοφορικών ρυθμίσεων για περιορισμό των ρύπων, καθώς και η βελτίωση του μικροκλίματος με φυτεύσεις και άλλες τεχνικές παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο.
Το Ίδρυμα Ωνάση έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση των σχετικών μελετών, και αποτελεί το θεματοφύλακα της ανάπλασης της Πανεπιστημίου που αναμένεται να ξεκινήσει τους επόμενους μήνες.
Φορέας υλοποίησης του έργου είναι η Αττικό Μετρό ΑΕ στην οποία έχει ανατεθεί η ευθύνη σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου, ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων και η ευθύνη της δημοπράτησης και κατασκευής του.
Φορέας υλοποίησης του έργου είναι η Αττικό Μετρό ΑΕ στην οποία έχει ανατεθεί η ευθύνη σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου, ο συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων και η ευθύνη της δημοπράτησης και κατασκευής του.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα