27 τοξικά ναυάγια στις θάλασσές μας!
Είκοσι ναυάγια στο Αιγαίο και επτά στο Ιόνιο πιθανολογείται ότι μπορεί να είναι δάκτυλος της Ιταλικής μαφίας σκορπώντας τόνους τοξικών και ραδιενεργών αποβλήτων στην περιοχή της Μεσογείου.
Ανάμεσα σε αυτά είναι το πλοίο «Old Father» το οποίο βυθίστηκε το 1982 στους Παξούς, το «Barbara» ιταλικών συμφερόντων που καταποντίστηκε ανοιχτά της Ζακύνθου την ίδια χρονιά και το «Sofia» με κυπριακή σημαία που βυθίστηκε το 1984 νοτιοδυτ
Είκοσι ναυάγια στο Αιγαίο και επτά στο Ιόνιο πιθανολογείται ότι μπορεί να είναι δάκτυλος της Ιταλικής μαφίας σκορπώντας τόνους τοξικών και ραδιενεργών αποβλήτων στην περιοχή της Μεσογείου.
Ανάμεσα σε αυτά είναι το πλοίο «Old Father» το οποίο βυθίστηκε το 1982 στους Παξούς, το «Barbara» ιταλικών συμφερόντων που καταποντίστηκε ανοιχτά της Ζακύνθου την ίδια χρονιά και το «Sofia» με κυπριακή σημαία που βυθίστηκε το 1984 νοτιοδυτικά της Καλαμάτας.
Τα αποκαλυπτικά στοιχεία περιλαμβάνονται στα αρχεία της Ιταλικής Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Λεγκαμπιεντέ», η οποία τα τελευταία δέκα χρόνια παρακολουθεί τα ίχνη της μαφίας, που έχει μετατρέψει σε «τάφο» επικίνδυνων αποβλήτων τη Μεσόγειο.
Η «Λεγκαμπιεντέ» βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τη δική μας ΜΚΟ «Μεσόγειος SOS», η οποία χθες παρουσίασε όλες τις διαστάσεις του οργανωμένου εγκλήματος που πολλές ακόμη πτυχές του παραμένουν άγνωστες.
«Τα ναυάγια που αφορούν τη χώρα μας είναι ακόμη άγνωστο τι περιέχουν. Οι μετρήσεις δεν εμπνέουν ανησυχία για ραδιενεργά υλικά αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα» αναφέρει η κυρία Νίκη Παρδαλιού υπεύθυνη θεμάτων βιοποικιλότητας και φυσικών πόρων της περιβαλλοντικής οργάνωσης, προσθέτοντας ότι «η ύπαρξη «δηλητηριώδη» πλοίων στα χωρικά μας ύδατα είναι πιθανή κι ως εκ τούτου η ανάγκη επαγρύπνησης και περαιτέρω διερεύνησης του θέματος κρίνεται επιτακτική».
Το ναυάγιο της Καλαβρίας
Η συζήτηση για τα χτυπήματα των νονών της Ιταλικής μαφίας στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Μεσογείου άνοιξε το Σεπτέμβριο μετά την μαρτυρία βετεράνου της Καλαβριανής μαφίας ότι στην περιοχή έχουν βυθιστεί 30 πλοία που κουβαλούσαν τοξικά απόβλητα.
Ο ίδιος μάλιστα επέμεινε –χωρίς όμως να επιβεβαιωθεί εκ των υστέρων- ότι πρόκειται για το ναυάγιο του Κούνσκι με 120 βαρέλια ραδιενεργών υλικών. Ο μεταμελημένος μαφιόζος, ο οποίος εμφανίστηκε λαλίστατος στις ιταλικές εφημερίδες που διερευνούν την υπόθεση δήλωσε ότι συμμετείχε σε ανάλογες «επιχειρήσεις» και αποκάλυψε ότι για κάθε ναυάγιο, η μαφία πληρωνόταν έως και 20 εκ. δολάρια.
Τα πλοία επικίνδυνων αποβλήτων μεταφέρουν συνήθως απόβλητα από φαρμακοβιομηχανίες, στρατιωτικό υλικό και όπλα.
Μια απειλή αγνώστων διαστάσεων
Ένας αριθμός πλοίων με επικίνδυνα και ραδιενεργά απόβλητα φαίνεται να έχει βυθιστεί από τη μαφία σε περιοχές της Μεσογείου από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα. Η ιταλική περιβαλλοντική οργάνωση εκτιμάει ότι στο βυθό της Μεσογείου, κυρίως της Ιταλίας, υπάρχουν το λιγότερο 40 πλοία με επικίνδυνα τοξικά και πυρηνικά απόβλητα!
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ιταλικής ΜΚΟ κ. Antonio Pergolizzi, ο οποίος βρέθηκε στη χώρας μας για να φωτίσει το μεγάλο αυτό περιβαλλοντικό σκάνδαλο, στην υπόθεση εμπλέκονται μυστικές υπηρεσίες, έμποροι όπλων και η Ιταλική μαφία, γεγονός που δυσχεραίνει την ουσιαστική διερεύνηση και διαλεύκανση της υπόθεσης από τις δικαστικές αρχές της Ιταλίας.
Τον κίνδυνο που υπάρχει από τα βυθισμένα κουφάρια των πλοίων επισημαίνει και ο κ. Θανάσης Γεράνιος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τομέα Πυρηνικής και Σωματιδιακής Φυσικής του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Ο κ. Γεράνιος υποστηρίζει ότι «τα καταποντισμένα πυρηνικά απόβλητα διαχέονται γρηγορότερα από τα αποθηκευμένα σε παλαιά ορυχεία λόγω της διάβρωσης στο υδάτινο περιβάλλον, αλλά και λόγω της προχειρότητας και φθηνής θωράκισής τους για λόγους οικονομίας».
Τονίζει επίσης ότι ο κίνδυνος μόλυνσης μεγαλώνει αν σε αυτά εμπεριέχεται και πλουτώνιο που δεν απομακρύνθηκε στις μονάδες επεξεργασίας πυρηνικών αποβλήτων. «Απαιτείται ο εντοπισμός των φορτίων αυτών και η ανέλκυσή τους πριν ξεκινήσει η διαδικασία της διάβρωσης, που μπορεί να προκαλέσει μόλυνση της τροφικής αλυσίδας από μόλυνση των ψαριών».
Στελέχη της Μεσόγειος SOS, τονίζουν ότι για την αντιμετώπιση του θέματος χρειάζεται μία διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας Ιταλίας, η οποία θα μπορεί να διερευνήσει τα ύποπτα ναυάγια αλλά και να συνεργαστεί με τις διεθνείς αρχές, με στόχο την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της υγείας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr