Ο πόλεμος του πολιτισμού στην Συγγρού
Στο χείλος της καταστροφής μου δίνεις το φιλί της ζωής» θα μπορούσαν να τραγουδάνε εν χορώ οι υπουργοί Πολιτισμού για τα ωραία «δωράκια» που τους τάζουν τελευταία οι Ελληνες Κροίσοι. Την ώρα δηλαδή που τα ταμεία του υπουργείου παραμένουν άδεια και το ποσοστό της «πίτας» που αντιστοιχεί στον πολιτισμό ολοένα και συρρικνώνεται, έρχονται τα μεγάλα ιδρύματα για να σώσουν την κατάσταση. Τα νέα δεδομένα στον χώρο του πολιτισμού δείχνουν να αλλάζουν άρδην την εικόνα της Ελλάδας αλλά και τα επιχειρημ
Στο χείλος της καταστροφής μου δίνεις το φιλί της ζωής» θα μπορούσαν να τραγουδάνε εν χορώ οι υπουργοί Πολιτισμού για τα ωραία «δωράκια» που τους τάζουν τελευταία οι Ελληνες Κροίσοι. Την ώρα δηλαδή που τα ταμεία του υπουργείου παραμένουν άδεια και το ποσοστό της «πίτας» που αντιστοιχεί στον πολιτισμό ολοένα και συρρικνώνεται, έρχονται τα μεγάλα ιδρύματα για να σώσουν την κατάσταση. Τα νέα δεδομένα στον χώρο του πολιτισμού δείχνουν να αλλάζουν άρδην την εικόνα της Ελλάδας αλλά και τα επιχειρηματικά μεγέθη. Νέες συμμαχίες δημιουργούνται, ισορροπίες ανατρέπονται και οι κανόνες του παιχνιδιού αλλάζουν σε μια χώρα η οποία μέχρι πρότινος δεν διέθετε ούτε δική της όπερα (η Τουρκία έχει τρεις!). Ιδρυμα Νιάρχου, Ιδρυμα Ωνάση και τελευταία το Ιδρυμα Γουλανδρή είναι οι τρεις μεγάλοι «παίκτες» που προτίθενται να δώσουν μεγάλες μάχες στα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας, αναδεικνύονται δε σε (υπέρ)λαμπρους πρωταγωνιστές.
Ιδρυμα Ωνάση
Ιδρυμα Νιάρχου
Βέβαια, η ιστορία της χρηματοδότησης της εθνικής μας όπερας δεν είναι μια ιδέα που προέκυψε ξαφνικά για την οικογένεια Νιάρχου. Το παρασκήνιο κρατάει χρόνια και ξεκινάει από το κοινό όνειρο των κυρίων Σπύρου Νιάρχου και. Χρήστου Λαμπράκη να φτιάξουν από κοινού την εθνική όπερα. Η αρχική πρόβλεψη αφορούσε στην κατασκευή ενός μεγάλου κτιρίου στη Λακωνία, καθώς, ως γνωστόν, ο κ. Νιάρχος κατάγεται από εκείνα τα μέρη. Ωστόσο το κόστος φάνηκε τελικώς πολύ υψηλό για ένα τόσο αποκεντρωμένο έργο, γεγονός που ανάγκασε τον κ. Νιάρχο να στρέψει ξανά το ενδιαφέρον του προς την πρωτεύουσα.
Και εκεί φάνηκε να βρίσκει πολλούς θερμούς υποστηρικτές. Εκτός από την κυρία Βάσω Παπαντωνίου, η οποία είχε ιδρύσει ειδικό οργανισμό και είχε βάλει... λυτούς και δεμένους να βρουν στέγη για όπερα, ιδιαίτερα θερμός με την ιδέα ήταν και ο κ. Ευτύχιος Βορίδης. Ο διάσημος καρδιολόγος και στενός φίλος του μακαρίτη Κωνσταντίνου Καραμανλή έτρεφε ανέκαθεν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την όπερα, ενώ είχε θέσει επανειλημμένως το θέμα της κατασκευής της στις δεξιές κυβερνήσεις. Αυτός ήταν μάλιστα που μεσολάβησε, ως μέλος της Ελληνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» στην τελική συμφωνία (δεν είναι τυχαίο ότι είχε προταθεί για πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, θέση που ωστόσο τελικώς κατέλαβε ο πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Οδυσσέας Κυριακόπουλος). Πάντως, παρά τις όποιες καλές προθέσεις, τα χωροταξικά προβλήματα δεν βοηθούσαν την κατάσταση και χρειάστηκε η παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή για να δοθεί λύση στο πρόβλημα. Υστερα από την κατ’ ιδίαν συνάντηση που είχε με τον εκτελεστικό διευθυντή του ιδρύματος κ. Επαμεινώνδα Φαρμάκη υπεγράφησαν και τα χαρτιά της συμφωνίας με τηλεσυνδιάσκεψη που είχε ο πρωθυπουργός στο γραφείο του με μέλη του ιδρύματος.
Το Ιδρυμα Γουλανδρή
Τελευταίος «παίκτης» -και εξίσου δυνατός- στον ορίζοντα της πολιτιστικής έκρηξης στα νότια προάστια φαίνεται να είναι το Ιδρυμα Γουλανδρή. Μάλιστα η πρόσφατη συνάντηση της εκπροσώπου του ιδρύματος Γουλανδρή κυρία Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά συνοδεύτηκε από κοινή ανακοίνωση περί ανέγερσης Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στο Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού. Ετσι, ύστερα από δεκαέξι χρόνια συνεχούς αγώνα και μεγάλης ταλαιπωρίας, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή βρίσκει χώρο στο Ελληνικό. Στον ίδιο χώρο που κάποτε… σουλατσάρανε τα Αμερικανάκια, στον πρώην σταθμό της αμερικανικής βάσης, θα δούμε να εκτίθενται μερικά από τα σημαντικότερα έργα μοντέρνας τέχνης που κοσμούν τη συλλογή Γουλανδρή και για την ώρα μουχλιάζουν στις αποθήκες. Κι αν όλα πάνε καλά, ο Πικάσο, ο Σεζάν και ο Γκογκέν θα δέχονται… το φρέσκο αεράκι της παραλιακής. Τα σχέδια για την κατασκευή του Μητροπολιτικού Πάρκου του Ελληνικού άλλωστε είναι έτοιμα και όπως υποσχέθηκε η κυρία Αρβελέρ το μουσείο που αναμένεται να κατασκευαστεί θα είναι ένα από τα σημαντικότερα στον κόσμο. Οπως όλα δείχνουν, τουλάχιστον από τη Συγγρού και κάτω, η Αθήνα θα γίνει όχι μόνο αγνώριστη, αλλά θα διαθέτει και μερικά από τα σημαντικότερα κέντρα πολιτισμού στην Ευρώπη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr