Ο Ρομάν Αμπράμοβιτς μεγαλώνει τον στόλο του
Ο Ρομάν Αμπράμοβιτς μεγαλώνει τον στόλο του
Το καινούριο σκάφος του Ρώσου κροίσου, «Solaris», ξεκινά τον δοκιμαστικό πλου του πάνω στην ώρα, λίγες εβδομάδες πριν από την επίσημη έναρξη των «εργασιών» του πρώτου post-COVID καλοκαιριού - Δεν είναι το πρώτο και πιθανότατα δεν θα είναι το τελευταίο πολυτελές mega yacht του στόλου του
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στη Δημοκρατία των Κόμι, στα βορειοδυτικά της βαθιάς Ρωσίας, όπου ο Ρόμαν Αμπράμοβιτς βρέθηκε στα τέσσερα χρόνια του, μετά τον εκτοπισμό των γονιών του και κατόπιν τον θάνατό τους στη Σιβηρία, η θάλασσα ήταν άφαντη. Οι αφηγήσεις για εκείνη ακούγονταν μυθιστορηματικές, εξωπραγματικές, σχεδόν μυθικές. Γι’ αυτό και η αγάπη για το υγρό στοιχείο του 54χρονου σήμερα Ρώσου μεγιστάνα, την οποία εκδηλώνει παραγγέλνοντας όλο και πιο ακριβά φαραωνικών διαστάσεων και ευθέως ανάλογα με την αξία τους εντυπωσιακά υπερ-σκάφη, μοιάζει αταίριαστη για έναν άνθρωπο που γαλουχήθηκε όχι βλέποντας ή παίζοντας στη θάλασσα, αλλά πλάθοντας ιστορίες γι’ αυτήν στο μυαλό του. Ισως, από την άλλη, αυτή ακριβώς η αποστασιοποίησή του μεγέθυνε τη λαχτάρα του για την απεραντοσύνη των ωκεανών, την οποία με 14,5 δισ. δολάρια προσωπική περιουσία μπορεί να εκφράζει όσο υπερβολικά επιθυμεί.
Δεν μπορεί βέβαια να αποκλείσει κανείς την πιθανότητα να μην ισχύει τίποτε απ’ όλα αυτά και ο Αμπράμοβιτς απλώς να ακολουθεί το trend που θέλει τους κροίσους και τους ζάπλουτους να επενδύουν σε ολοένα πιο ανθεκτικά, θηριώδη και υπερτροφικά στο μάτι yachts προκειμένου να κατακτήσουν ακόμα και τις πιο δυσπρόσιτες και απάτητες περιοχές του πλανήτη. Για παράδειγμα, ο Νορβηγός αυτοκράτορας της παγκόσμιας αλιείας Κιέλ Ινγκε Ρέκε αποφάσισε να επενδύσει στην κατασκευή του «REV Ocean», ενός σκάφους που όταν το 2022 παραδοθεί στον ιδιοκτήτη του θα είναι το μεγαλύτερο στην κατηγορία του στον κόσμο με μήκος 183 μέτρων. Ο 62χρονος επιχειρηματίας σκοπεύει μάλιστα να το διαθέσει σε ερευνητικούς σκοπούς, όμως επειδή δεν ξέρει κανείς πώς τα φέρνει η ζωή, φρόντισε να το εξοπλίσει με όλες τις πολυτελείς ανέσεις, ανάμεσα στις οποίες τρεις πισίνες και ένα αμφιθέατρο χωρητικότητας 35 ατόμων. Αλλωστε ποιος ο λόγος να φείδεται κανείς ανέσεων, ακόμα και υπερβολών, όταν μπορεί να πληρώσει αδρά γι’ αυτές; Ο Αμπράμοβιτς θα μειδιούσε στο άκουσμα της παραπάνω ρητορικής ερώτησης. Οπως πιθανότατα έκανε και στο άκουσμα της είδησης ότι το νέο του παιχνίδι είναι σχεδόν έτοιμο να τον οδηγήσει σε περιπέτειες που θα ζήλευαν ο Μαγγελάνος και ο Αμέριγκο Βεσπούτσι. Η νέα ναυαρχίδα του στολίσκου του 54χρονου Ρώσου δισεκατομμυριούχου, την εβδομάδα που μας πέρασε, είχε την πρώτη επαφή της με το νερό.
Το ήδη πολυσυζητημένο «Solaris», που χτίστηκε στα ναυπηγεία Lloyd Werft στο Μπρεμερχάβεν της Γερμανίας, ξεκίνησε το δοκιμαστικό ταξίδι του. Ηδη πριν από την πρώτη επαφή του με το νερό το mega yacht είχε καταφέρει να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας του yachting, η οποία σχεδόν άφωνη πληροφορούνταν ότι το ναυπηγείο όπου κατασκευάστηκε ξεπερνά σε διαστάσεις το παλάτι του Μπάκιγχαμ. Και να σκεφτεί κανείς ότι το 140 μέτρων «Solaris» δεν είναι το μεγαλύτερο ιδιωτικό σκάφος στον κόσμο. Θα είναι όμως το πιο τεχνολογικά άρτιο και το γρηγορότερο. Ηδη πολλοί σπεύδουν να το βαφτίσουν «mega yacht της χρονιάς» και μόνο από την πληροφορία ότι θα παίρνει ζωή από δύο μηχανές Azipod, ενέργειας 9 μεγαβάτ έκαστη - πρόκειται για τις πιο ισχυρές που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε σκάφος.
Φυσικά, με κόστος 600 εκατ. δολαρίων δεν θα περίμενε κανείς τίποτα λιγότερο αλλά και τίποτα υποδεέστερο από την τεχνολογική αλλά και την αισθητική ακμή. Τον σχεδιασμό του «Solaris» ανέλαβε ο Αυστραλός και ζωντανός θρύλος του design Μαρκ Νιούσον. Ο 57χρονος βιομηχανικός σχεδιαστής μπορεί μέχρι σήμερα να έχει βάλει την υπογραφή του από εσωτερικά αεροπλάνων για την αεροπορική εταιρεία Qantas μέχρι οικιακές συσκευές για τη Smeg και από το Apple Watch Sport μέχρι σειρές οικιακών σκευών για την Tefal, όμως το «Solaris» είναι το πρώτο σκάφος που ανέλαβε να σχεδιάσει στη μακρά και σημαντική καριέρα του. Δεν θα μπορούσε παρά να το μπολιάσει με τις αισθητικές αρετές του δημιουργώντας ένα θελκτικό αμάλγαμα μινιμαλισμού και φουτουρισμού στα οκτώ καταστρώματα του mega yacht. Το «Solaris», το οποίο διαθέτει όλες τις αυτονόητες ανέσεις για jet setters (πισίνες, κλαμπ, σινεμά, ανελκυστήρες, ελικοδρόμιο, τζακούζι, σπα κ.λπ.), θα μπορεί να φιλοξενήσει έως 36 επισκέπτες στις 48 καμπίνες του, ενώ για τη λειτουργία του θα εργάζεται πλήρωμα 60 ατόμων.
Δεν μπορεί βέβαια να αποκλείσει κανείς την πιθανότητα να μην ισχύει τίποτε απ’ όλα αυτά και ο Αμπράμοβιτς απλώς να ακολουθεί το trend που θέλει τους κροίσους και τους ζάπλουτους να επενδύουν σε ολοένα πιο ανθεκτικά, θηριώδη και υπερτροφικά στο μάτι yachts προκειμένου να κατακτήσουν ακόμα και τις πιο δυσπρόσιτες και απάτητες περιοχές του πλανήτη. Για παράδειγμα, ο Νορβηγός αυτοκράτορας της παγκόσμιας αλιείας Κιέλ Ινγκε Ρέκε αποφάσισε να επενδύσει στην κατασκευή του «REV Ocean», ενός σκάφους που όταν το 2022 παραδοθεί στον ιδιοκτήτη του θα είναι το μεγαλύτερο στην κατηγορία του στον κόσμο με μήκος 183 μέτρων. Ο 62χρονος επιχειρηματίας σκοπεύει μάλιστα να το διαθέσει σε ερευνητικούς σκοπούς, όμως επειδή δεν ξέρει κανείς πώς τα φέρνει η ζωή, φρόντισε να το εξοπλίσει με όλες τις πολυτελείς ανέσεις, ανάμεσα στις οποίες τρεις πισίνες και ένα αμφιθέατρο χωρητικότητας 35 ατόμων. Αλλωστε ποιος ο λόγος να φείδεται κανείς ανέσεων, ακόμα και υπερβολών, όταν μπορεί να πληρώσει αδρά γι’ αυτές; Ο Αμπράμοβιτς θα μειδιούσε στο άκουσμα της παραπάνω ρητορικής ερώτησης. Οπως πιθανότατα έκανε και στο άκουσμα της είδησης ότι το νέο του παιχνίδι είναι σχεδόν έτοιμο να τον οδηγήσει σε περιπέτειες που θα ζήλευαν ο Μαγγελάνος και ο Αμέριγκο Βεσπούτσι. Η νέα ναυαρχίδα του στολίσκου του 54χρονου Ρώσου δισεκατομμυριούχου, την εβδομάδα που μας πέρασε, είχε την πρώτη επαφή της με το νερό.
Το ήδη πολυσυζητημένο «Solaris», που χτίστηκε στα ναυπηγεία Lloyd Werft στο Μπρεμερχάβεν της Γερμανίας, ξεκίνησε το δοκιμαστικό ταξίδι του. Ηδη πριν από την πρώτη επαφή του με το νερό το mega yacht είχε καταφέρει να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας του yachting, η οποία σχεδόν άφωνη πληροφορούνταν ότι το ναυπηγείο όπου κατασκευάστηκε ξεπερνά σε διαστάσεις το παλάτι του Μπάκιγχαμ. Και να σκεφτεί κανείς ότι το 140 μέτρων «Solaris» δεν είναι το μεγαλύτερο ιδιωτικό σκάφος στον κόσμο. Θα είναι όμως το πιο τεχνολογικά άρτιο και το γρηγορότερο. Ηδη πολλοί σπεύδουν να το βαφτίσουν «mega yacht της χρονιάς» και μόνο από την πληροφορία ότι θα παίρνει ζωή από δύο μηχανές Azipod, ενέργειας 9 μεγαβάτ έκαστη - πρόκειται για τις πιο ισχυρές που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε σκάφος.
Φυσικά, με κόστος 600 εκατ. δολαρίων δεν θα περίμενε κανείς τίποτα λιγότερο αλλά και τίποτα υποδεέστερο από την τεχνολογική αλλά και την αισθητική ακμή. Τον σχεδιασμό του «Solaris» ανέλαβε ο Αυστραλός και ζωντανός θρύλος του design Μαρκ Νιούσον. Ο 57χρονος βιομηχανικός σχεδιαστής μπορεί μέχρι σήμερα να έχει βάλει την υπογραφή του από εσωτερικά αεροπλάνων για την αεροπορική εταιρεία Qantas μέχρι οικιακές συσκευές για τη Smeg και από το Apple Watch Sport μέχρι σειρές οικιακών σκευών για την Tefal, όμως το «Solaris» είναι το πρώτο σκάφος που ανέλαβε να σχεδιάσει στη μακρά και σημαντική καριέρα του. Δεν θα μπορούσε παρά να το μπολιάσει με τις αισθητικές αρετές του δημιουργώντας ένα θελκτικό αμάλγαμα μινιμαλισμού και φουτουρισμού στα οκτώ καταστρώματα του mega yacht. Το «Solaris», το οποίο διαθέτει όλες τις αυτονόητες ανέσεις για jet setters (πισίνες, κλαμπ, σινεμά, ανελκυστήρες, ελικοδρόμιο, τζακούζι, σπα κ.λπ.), θα μπορεί να φιλοξενήσει έως 36 επισκέπτες στις 48 καμπίνες του, ενώ για τη λειτουργία του θα εργάζεται πλήρωμα 60 ατόμων.
Πάντως, παρά το buzz που εύλογα έχει δημιουργήσει το νέο πλωτό παιχνίδι του Ρώσου ολιγάρχη, η πικρή αλήθεια είναι ότι το «Solaris», που έρχεται πάνω στην ώρα για να βγει σουλάτσο στα κοσμικά λιμάνια της Μεσογείου και της Καραϊβικής, είναι καταδικασμένο να ζει στη σκιά της ναυαρχίδας του στόλου του Αμπράμοβιτς, του περίφημου «Eclipse». Ναυπηγημένο το 2009, το 162,5 μέτρων mega yacht έζησε τη βραχεία δόξα του μεγαλύτερου στον κόσμο, αφού το 2013 το ρεκόρ ήρθε να καταρρίψει το 180 μέτρων «Azzam» του προέδρου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων Χαλίφα Μπιν Ζαγέντ Αλ Ναχαγιάν. Η κατασκευή του στα ναυπηγεία Blohm + Voss του Αμβούργου υπολογίζεται ότι κόστισε 500 εκατ. δολάρια, ενώ στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας το «Eclipse» ανακαινίστηκε ριζικά και αναβαθμίστηκε τόσο ώστε η αξία του να εκτιμάται σήμερα στο 1 δισ. δολάρια. Εφοδιασμένο, μεταξύ άλλων, με δύο ελικοδρόμια, 24 καμπίνες, δύο πισίνες, υποβρύχιο με δυνατότητα βύθισης έως τα 50 μέτρα, ακόμα και με αντιτορπιλικό σύστημα, το πολυφωτογραφημένο mega yacht είναι το πιο λαμπερό πετράδι του στέμματος του Αμπράμοβιτς και σίγουρα το πιο αγαπημένο του, αν αναλογιστεί κανείς ότι το «Eclipse» αναλαμβάνει σταθερά να μεταφέρει τους βαρύτιμους προσκεκλημένους του Ρώσου μεγιστάνα στο ιδιωτικό νησί του στο Σεντ Μπαρτς της Καραϊβικής κάθε που στο βόρειο ημισφαίριο σημαίνει χειμώνας. Αλλά και λόγω του μεγέθους του είναι εκείνο που λογικά τον κάνει να νιώθει λίγο ψηλότερος κάθε φορά που ελλιμενίζεται στα κοσμοπολίτικα θέρετρα. Θεωρητικά μπορεί καθένας να νοικιάσει το υπερ-σκάφος του Αμπράμοβιτς, όμως η εμπειρία λέει ότι διατίθεται προς ενοικίαση απλώς και μόνο για το θεαθήναι των φορολογικών ελαφρύνσεων. Σε κάθε περίπτωση, ο ιδιοκτήτης της Τσέλσι και επιστήθιος φίλος του Βλαντιμίρ Πούτιν φαίνεται να έχει έναν ιδιαίτερο συναισθηματικό δεσμό με το εν λόγω πλωτό παλάτι του. Διότι, κατά τα άλλα, αλλάζει τα mega yachts σαν τα πουκάμισα.
Το «Grand Bleu», αλλοτινό καμάρι του με μήκος 133 μέτρων, ανήκει πια στον επίσης Ρώσο επιχειρηματία (βλ. πετρέλαιο) Εβγκένι Σβίντλερ. Αλλοι λένε πως το άρπαξε από τα χέρια του Αμπράμοβιτς, ο ίδιος προτιμά την εκδοχή ότι του το χάρισε. Στον στόλο του ανήκε και το «Sussurro», 49,5 μέτρων, με 12 καμπίνες και μέγιστη ταχύτητα 46 κόμβων. Γύρω από το εν λόγω yacht δημιουργήθηκε το σχετικό σούσουρο -το ’χει τ’ όνομα- όταν έγινε γνωστό ότι o Αμπράμοβιτς το πρόσφερε εν είδει διατροφής στην πρώτη σύζυγό του, τέως αεροσυνοδό της Aeroflot, Ιρίνα Μαλαντίνα. Η άχρηστη πληροφορία της ημέρας το θέλει να πωλείται προς 18 εκατ. ευρώ. Σχεδόν κοψοχρονιά. Παιδί του Ρώσου «Σεβάχ του Θαλασσινού» θεωρείται και το mega yacht «Ecstasea», το οποίο με μήκος 85,95 μέτρων μοιάζει απλώς με καρυδότσουφλο μπροστά στο μεγαλείο των μεγάλων αδελφών του «Eclipse» και «Solaris».
Οταν ναυπηγήθηκε το 2004 ήταν το μεγαλύτερο στον κόσμο, κατασκευάστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από μέταλλο, ενώ το ανατολίτικης αισθητικής εσωτερικό του -βραβευμένη ιδέα του σχεδιαστή Τέρενς Ντισντέιλ- διευκόλυνε την απόφαση Πακιστανού επιχειρηματία να το εξαγοράσει από τον Αμπράμοβιτς το 2009.
Στα ξένα χέρια έχει περάσει κι ένα ακόμα αγαπημένο σκάφος του, το θρυλικό «Pelorus». Ο Αμπράμοβιτς το αγόρασε από Σαουδάραβα επιχειρηματία το 2004, όμως αναγκάστηκε να το μεταβιβάσει κι αυτό στη Μαλαντίνα ως μέρος του συμβιβασμού τους μετά το διαζύγιο. Εκείνη, το 2011, το μεταπώλησε στον Ντέιβιντ Γκέφεν, με αποτέλεσμα στο «Pelorus» να φιλοξενείται πια συχνά πυκνά ο κολλητός του Τζεφ Μπέζος με τη σύντροφό του Λορίν Σάντσεθ. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
Μήλον της Εριδος ανάμεσα σε δύο πρώην συζύγους έχει γίνει και ένα ακόμα σκάφος που οραματίστηκε, ναυπήγησε και κατόπιν πούλησε ο Ρόμαν Αμπράμοβιτς. Το «Luna», ή αλλιώς το δεύτερο μεγαλύτερο εξερευνητικό yacht στον κόσμο, με αντιτορπιλικό σύστημα, αλεξίσφαιρα τζάμια, σύστημα απώθησης drones και ανθεκτικό στις εκρήξεις σκαρί, κατασκευάστηκε το 2010 και πουλήθηκε προς 360 εκατ. δολάρια, τέσσερα χρόνια αργότερα, στον Αζέρο επιχειρηματία Φαρχάντ Αχμέντοφ - ναι, από χέρι ολιγάρχη σε χέρι ολιγάρχη. Ωστόσο μετά τον χωρισμό του Αζέρου από τη σύζυγό του Τατιάνα, βρετανικό δικαστήριο επιδίκασε την ιδιοκτησία του σε εκείνη. Μέχρι και σήμερα το πρώην ζευγάρι συνεχίζει τη διεκδίκηση. Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: GETTY IMAGES / SPLASHNEWS / IDEAL IMAGE, AFP / VISUALHELLAS.GR
Το «Grand Bleu», αλλοτινό καμάρι του με μήκος 133 μέτρων, ανήκει πια στον επίσης Ρώσο επιχειρηματία (βλ. πετρέλαιο) Εβγκένι Σβίντλερ. Αλλοι λένε πως το άρπαξε από τα χέρια του Αμπράμοβιτς, ο ίδιος προτιμά την εκδοχή ότι του το χάρισε. Στον στόλο του ανήκε και το «Sussurro», 49,5 μέτρων, με 12 καμπίνες και μέγιστη ταχύτητα 46 κόμβων. Γύρω από το εν λόγω yacht δημιουργήθηκε το σχετικό σούσουρο -το ’χει τ’ όνομα- όταν έγινε γνωστό ότι o Αμπράμοβιτς το πρόσφερε εν είδει διατροφής στην πρώτη σύζυγό του, τέως αεροσυνοδό της Aeroflot, Ιρίνα Μαλαντίνα. Η άχρηστη πληροφορία της ημέρας το θέλει να πωλείται προς 18 εκατ. ευρώ. Σχεδόν κοψοχρονιά. Παιδί του Ρώσου «Σεβάχ του Θαλασσινού» θεωρείται και το mega yacht «Ecstasea», το οποίο με μήκος 85,95 μέτρων μοιάζει απλώς με καρυδότσουφλο μπροστά στο μεγαλείο των μεγάλων αδελφών του «Eclipse» και «Solaris».
Οταν ναυπηγήθηκε το 2004 ήταν το μεγαλύτερο στον κόσμο, κατασκευάστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από μέταλλο, ενώ το ανατολίτικης αισθητικής εσωτερικό του -βραβευμένη ιδέα του σχεδιαστή Τέρενς Ντισντέιλ- διευκόλυνε την απόφαση Πακιστανού επιχειρηματία να το εξαγοράσει από τον Αμπράμοβιτς το 2009.
Στα ξένα χέρια έχει περάσει κι ένα ακόμα αγαπημένο σκάφος του, το θρυλικό «Pelorus». Ο Αμπράμοβιτς το αγόρασε από Σαουδάραβα επιχειρηματία το 2004, όμως αναγκάστηκε να το μεταβιβάσει κι αυτό στη Μαλαντίνα ως μέρος του συμβιβασμού τους μετά το διαζύγιο. Εκείνη, το 2011, το μεταπώλησε στον Ντέιβιντ Γκέφεν, με αποτέλεσμα στο «Pelorus» να φιλοξενείται πια συχνά πυκνά ο κολλητός του Τζεφ Μπέζος με τη σύντροφό του Λορίν Σάντσεθ. Ουδέν κακόν αμιγές καλού.
Μήλον της Εριδος ανάμεσα σε δύο πρώην συζύγους έχει γίνει και ένα ακόμα σκάφος που οραματίστηκε, ναυπήγησε και κατόπιν πούλησε ο Ρόμαν Αμπράμοβιτς. Το «Luna», ή αλλιώς το δεύτερο μεγαλύτερο εξερευνητικό yacht στον κόσμο, με αντιτορπιλικό σύστημα, αλεξίσφαιρα τζάμια, σύστημα απώθησης drones και ανθεκτικό στις εκρήξεις σκαρί, κατασκευάστηκε το 2010 και πουλήθηκε προς 360 εκατ. δολάρια, τέσσερα χρόνια αργότερα, στον Αζέρο επιχειρηματία Φαρχάντ Αχμέντοφ - ναι, από χέρι ολιγάρχη σε χέρι ολιγάρχη. Ωστόσο μετά τον χωρισμό του Αζέρου από τη σύζυγό του Τατιάνα, βρετανικό δικαστήριο επιδίκασε την ιδιοκτησία του σε εκείνη. Μέχρι και σήμερα το πρώην ζευγάρι συνεχίζει τη διεκδίκηση. Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: GETTY IMAGES / SPLASHNEWS / IDEAL IMAGE, AFP / VISUALHELLAS.GR
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα