AMK Architecture: Οι Ελληνίδες πίσω από τα πλωτά 5άστερα

Οι Αννα Κουτσουκώστα, Μαρίνα Φιλιππίδη, Αλεξάνδρα Συνεφιά και Ειρήνη Φιλιππίδη σχεδιάζουν τους εσωτερικούς χώρους των μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων, δημιουργώντας πολυτελείς πολιτείες πάνω στη θάλασσα

«Eνα κρουαζιερόπλοιο έχει περισσότερες απαιτήσεις από ένα ξενοδοχείο - και είναι λογικό. Στο ξενοδοχείο έχεις τη δυνατότητα να απολαύσεις το δείπνο σου στο εστιατόριο και την επόμενη μέρα να βγεις έξω και να επισκεφτείς ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο της περιοχής. Στο κρουαζιερόπλοιο, καλώς ή κακώς, όλα βρίσκονται στον ίδιο χώρο, οπότε όλα πρέπει να προσφέρουν υψηλές δυνατότητες μιας καλής εναλλακτικής ζωής», αναφέρει η Αννα Κουτσουκώστα, μία από τις τέσσερις Ελληνίδες που γράφουν το δικό τους success story σχεδιάζοντας τα πιο εντυπωσιακά κρουαζιερόπλοια. Μαζί με τις Αλεξάνδρα Συνεφιά, Ειρήνη και Μαρίνα Φιλιππίδη συνεχίζουν την παράδοση του αρχιτεκτονικού γραφείου AMK Architecture & Design, ως ανεξάρτητης εταιρείας πια, βάζοντας την υπογραφή τους σε μερικά από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου, όπως αυτά της Celebrity Cruises (της οικογένειας Χανδρή που τώρα πια ανήκει σε Αμερικανούς επιχειρηματίες), της Royal Olympic Cruises (της οικογένειας Ποταμιάνου), της Celestyal Cruises και της Royal Caribbean International.

Πολιτείες εν πλω

«Είναι μια άκρως συναρπαστική δουλειά», περιγράφουν. «Το να παίρνεις ένα σκάφος από σκαρί και να το μετατρέπεις σε πεντάστερο ξενοδοχείο της θάλασσας κρύβει τη δική του ομορφιά.

Τα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν πάντα άνεση και υψηλή αισθητική, γι’ αυτό και λέμε ότι δημιουργούμε παλάτια της θάλασσας». Η ιστορία του αρχιτεκτονικού γραφείου AMK Architecture & Design ξεκινά πολλά χρόνια πριν, όταν ο εικαστικός Μιχάλης Κατζουράκης και η σύζυγός του Αγνή τολμούν το εγχείρημα που έμελλε να στεφθεί με επιτυχία. Βρισκόμαστε στο 1974 και σχεδόν αμέσως το αποτέλεσμα της δουλειάς τους έχει διεθνή αναγνώριση. Ο Μιχάλης Κατζουράκης είναι ένας σημαντικός καλλιτέχνης με εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη και στο εξωτερικό που παράλληλα με τη ζωγραφική αγαπά και τον χώρο των κατασκευών. Ετσι ουσιαστικά εισέρχεται στα καράβια. Οταν αργότερα κάνουν την είσοδό τους στο επιχειρηματικό σχήμα τα τέσσερα κορίτσια -άλλες αρχιτεκτόνισσες και άλλες με ειδικότητα interior designer-, οι Κατζουράκηδες αποσύρονται σιγά-σιγά. «Ολο αυτό ήταν μεγάλη πρόκληση για εμάς. Επρεπε να συνεχίσουμε μια παράδοση χρόνων και να βάλουμε στη συνέχεια τη δική μας σφραγίδα. Εχοντας αποκτήσει πείρα και έχοντας αγάπη για το αντικείμενο, φτιάξαμε σχετικά γρήγορα το δικό μας portfolio με κρουαζιερόπλοια», αναφέρουν στο «Gala».



Τα πλωτά παλάτια που δημιουργούν ταξιδεύουν στις θάλασσες του κόσμου συστήνοντας νέους προορισμούς σε εκείνους που αγαπούν τις κρουαζιέρες και τα προτιμούν- και πρόκειται για ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού παγκοσμίως. Η πολυτέλεια και οι πλούσιες ανέσεις συγκεντρωμένες σε έναν χώρο, μαζί με τη δυνατότητα να γνωρίσεις παράλληλα νέους τόπους και πολιτισμούς σε ένα μόνο ταξίδι, αποτελούν τον ιδανικό συνδυασμό. «Υπάρχουν λαοί που έχουν την κρουαζιέρα πολύ ψηλά στις προτιμήσεις τους. Οι Αμερικανοί, για παράδειγμα, επιλέγουν διακοπές κρουαζιέρας πολύ τακτικά. Περνούν τόσο καλά στα πλοίο και νιώθουν τέτοια ασφάλεια και άνεση μέσα σ’ αυτό, ώστε ακόμη κι όταν πιάνουν στεριά συχνά δεν έχουν διάθεση να βγουν έξω», περιγράφει η Αννα Κουτσουκώστα και συνεχίζει: «Τα συγκεκριμένα πλοία είναι ως επί το πλείστον πολλών τετραγωνικών, γεγονός που δικαιολογεί τους 5.000 φιλοξενουμένους και τα 3.000 άτομα προσωπικό.

Μιλάμε ουσιαστικά για ένα μεγάλο ξενοδοχείο το οποίο, εκτός από τις καμπίνες, διαθέτει πάμπολλες επιλογές διασκέδασης - διαφορετικών τάσεων εστιατόρια, χώρους ψυχαγωγίας, μπαρ, σινεμά κ.λπ. Αποτελεί πρόκληση για εμάς να σχεδιάζουμε ή να ανακατασκευάζουμε -ανάλογα για το τι μας καλούν κάθε φορά- ενός τύπου μικρή πόλη». Ρωτώ για τις ιδιαιτερότητες των χώρων αυτών. «Η διάταξη των χώρων επηρεάζεται από τη χρήση. Κάποια κρουαζιερόπλοια αξιοποιούνται, για παράδειγμα, και για συνέδρια. Οπότε πρέπει να έχουμε προνοήσει για ένα μεγάλο conference center. Προνοούμε επίσης και για την ύπαρξη ενός άνετου spa. Οι άνθρωποι πλέον δεν ξεκουράζονται απλώς στις διακοπές τους, αλλά επιθυμούν και να χαλαρώσουν απολαμβάνοντας θεραπείες προσώπου και σώματος γνωστών εταιρειών». Ρωτώ πού έγκειται η πολυτέλεια σ’ ένα κρουαζιερόπλοιο. «Στη διάθεση του πλοιοκτήτη να ξοδέψει χρήματα», μου απαντούν. «Στα πολυτελή κρουαζιερόπλοια το κόστος κατασκευής είναι υψηλό, όπως αντίστοιχα κοστίζουν και τα υλικά, οι επενδύσεις και τα έπιπλα. Οι κατασκευές είναι πιο περίπλοκες επιστρατεύοντας εξειδικευμένες τεχνολογικές μεθόδους, τα πάντα προορίζονται για να προσφέρουν την αίσθηση της πολυτέλειας και του φανταχτερού. Ενα low budget κρουαζιερόπλοιο έχει πιο οικονομική κατασκευή».



Τα τέσσερα μεγαλύτερα ναυπηγεία κατασκευής κρουαζιερόπλοιων βρίσκονται στην Ευρώπη -Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία και Φινλανδία-, γι’ αυτό και οι Ελληνίδες αρχιτεκτόνισσες βρίσκονται συνεχώς με μια βαλίτσα στο χέρι. «Δεν ταξιδεύουμε μόνο για να δούμε σχέδια και να παρακολουθήσουμε την πορεία των έργων, αλλά και όταν μας καλούν για κάποια μετασκευή. Σε αυτές τις περιπτώσεις οφείλουμε να βιώσουμε τη ζωή στο πλοίο για να δούμε πώς κυλά η καθημερινότητα μέσα σε αυτό και τι ανάγκες υπάρχουν». Μετά την καθέλκυση του πλοίου είναι πάντα καλεσμένες. Η Aννα Κουτσουκώστα μιλά γι’ αυτές τις εμπειρίες: «Η πρόσκληση στο πρώτο ταξίδι αποτελεί πάντα μια πρόκληση, γι’ αυτό και αν το επιτρέπουν οι συνθήκες ανταποκρινόμαστε. Εχουμε ταξιδέψει με πλοία που σχεδιάσαμε σε Ευρώπη και Αμερική. Δύσκολα μπορείς να περιγράψεις αυτό που νιώθεις».

Εκτός από κρουαζιερόπλοια, η AMK Architecture & Design σχεδιάζει ιδιωτικά γιοτ και πλοία γραμμής ενώ εδώ και κάποια χρόνια έχει μπει και στον ξενοδοχειακό χώρο. «Στα πλοία της γραμμής αξιοποιούμε και το τελευταίο εκατοστό καθώς υπάρχει η λογική της άνεσης αλλά και των πολλαπλών θέσεων. Τα γιοτ είναι μια κατηγορία από μόνη της, καθώς στα σχέδιά μας ουσιαστικά υλοποιούμε το όνειρο του ιδιοκτήτη. Οι προτάσεις μας διαμορφώνονται παράλληλα με έναν συνεχή διάλογο μαζί του. Πλοία της ακτοπλοϊκής εταιρείας Hellenic Seaways, όπως τα “Νήσος Μύκονος”, “Νήσος Χίος”, “Αριάδνη” και “Νήσος Σάμος” είναι δικά μας. Πέρυσι δουλέψαμε επίσης ένα πολύ ωραίο δελφίνι της Hellenic Seaways, ενώ αυτή τη στιγμή σχεδιάζουμε το Speed Cat της εταιρείας Αγαπητού που πρόκειται να μεταφέρει κόσμο στον υπέροχο Αργοσαρωνικό. Πρόκειται για πλοίο, μεγαλύτερο από δελφίνι».

Ταξίδια νέας εποχής

Η θάλασσα μαγεύει τις τέσσερις γυναίκες που είτε επιμελούνται το interior design ενός κρουαζιερόπλοιου, είτε ενός πλοίου της γραμμής βγάζουν το πάθος και το καλό τους γούστο. Λατρεύουν το απέραντο γαλάζιο και τη θάλασσα, που τη θεωρούν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Σήμερα είναι αποκλειστικές designers της Celestyal Cruises, της μοναδικής ελληνικής εταιρείας που ασχολείται με την κρουαζιέρα, ενώ με τις ευφάνταστες δημιουργίες τους μυούν όλο και περισσότερους λάτρεις των ταξιδιών στη μαγεία της κρουαζιέρας.

Ονειρό τους να βάλουν περισσότερη τεχνολογία και να διευκολύνουν την καθημερινότητα των επιβατών στα πλοία. «Είχαμε ξεκινήσει προ COVID ένα concept για μια smart cabin με τεχνολογία αιχμής που επηρεάζει άμεσα και το design, με εικονικό βοηθό και έξυπνες λειτουργίες. Θα μπορεί ο επιβάτης να μπαίνει στην καμπίνα χωρίς κλειδί, μόνο με την αναγνώριση του τηλεφώνου του, ενώ ένας εικονικός μπάτλερ θα φροντίζει για τις επιθυμίες του. Από το κλείσιμο τραπεζιού σε κάποιο από τα εστιατόρια έως την παραγγελία ενός κοκτέιλ στο μπαρ. Τώρα ο σχεδιασμός αυτός προχωρά με περισσότερες touchless λειτουργίες και υγειονομικά “προχωρημένο” περιβάλλον όπου δεν θα είναι αναγκαίο να αγγίζει κάποιος τη βρύση και τους διακόπτες της καμπίνας του. Η COVID εποχή επιβάλλει νέα υγειονομικά πρωτόκολλα», καταλήγουν 


Ειδήσεις σήμερα 

200 χρόνια από το 1821: Αρχίζει η μεγάλη γιορτή - Οι εκδηλώσεις, οι καλεσμένοι, το πρόγραμμα

Γεραπετρίτης: Σοβαρή αναβάθμιση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων

Αποφυλακίστηκε και λίγες ώρες μετά διέρρηξε αυτοκίνητο στο κέντρο της Αθήνας
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr