Kαρλ Λάγκερφελντ: Μέσα στο τελευταίο σπίτι του - Φωτογραφίες από τη Βίλα του Λουβεσιέν
11.11.2021
21:25
Στα προάστια του Παρισιού ανακαλύψαμε την κατοικία όπου έζησε τα τελευταία του χρόνια ο αείμνηστος σχεδιαστής - Ενα αριστούργημα αισθητικής, που αντικατοπτρίζει το αμίμητο στυλ του σε κάθε σπιθαμή
Θα μπορούσε να πάρει τη θέση του Κάστρου του Λουβεσιέν, του μαγευτικού παριζιάνικου προαστίου στην περιοχή Ιβλίν, προς τη μεριά των Βερσαλλιών. Στην πραγματικότητα, αυτό το επιβλητικό κτίριο στα όρια του κατάφυτου δάσους Μαρλί ονομάζεται «Βίλα του Λουβεσιέν», ενώ στην είσοδό του μια μαρμάρινη επιγραφή ενημερώνει τον επισκέπτη πως «ο ποιητής Λεκόντ ντε Λιλ έμενε συχνά εδώ. Πέθανε τις 7 Ιουλίου του 1894». Το λογοτεχνικό παρελθόν του οικήματος που συνδέθηκε με τον γνωστό Γάλλο ποιητή δεν μπορούσε να αφήσει αδιάφορο τον Καρλ Λάγκερφελντ. Κι ενώ ο ιδιοφυής σχεδιαστής μόδας διέθετε ήδη τρία διαμερίσματα στο Παρίσι -τα οποία διακοσμούσε αποκλειστικά με λουλούδια του οίκου Lachaume-, στα 81 του χρόνια επέλεξε να ζήσει στην ύπαιθρο της Πόλης του Φωτός. To μόνο που έμενε ήταν να διακοσμήσει ξανά το σπίτι, να το κάνει «δικό του» γεμίζοντάς το με ανέσεις που θα έκαναν τη ζωή του εκεί ομορφότερη. Ετσι, έσκαψε για να φτιάξει μια πισίνα και κατασκεύασε δίπλα της ένα pool house. Και δεν σταμάτησε εκεί. Ολόκληρη η ανακαίνιση του οικήματος διήρκεσε τέσσερα χρόνια.
Κομμάτια του εαυτού του
Ολη αυτή η θεαματική μεταμόρφωση έγινε για να κοιμηθεί ο Καρλ συνολικά μόλις μία νύχτα σ’ αυτό το ιστορικό οίκημα. Το επισκεπτόταν όμως τακτικά και καθόταν στην αίθουσα μουσικής όπου χάζευε το έργο του απολαμβάνοντας μια Coca-Cola. Η βίλα πρόσφερε μια παρένθεση γαλήνης στον Γερμανό δημιουργό, ο οποίος θα την έκλεινε επιστρέφοντας στο Παρίσι.
Την αγαπούσε γιατί ήταν η διακοσμητική εκδοχή του σχεδιαστικού του ταλέντου. Εδώ άφησε να βγει η τελειομανία του και η έμφυτη γερμανική πειθαρχία σε συνδυασμό με το δημιουργικό του ταλέντο, φτιάχνοντας μια κατοικία όπου οι διαθέσεις αλλάζουν σε κάθε χώρο. Στο ισόγειο, οι αίθουσες υποδοχής έχουν έναν γοητευτικό αέρα: έπιπλα των Λουί Σου και τον Σαρλ Αντρέ Μιρ, σχεδιαστών της δεκαετίας των Roaring 20s με κλασική κομψότητα, χαλιά με μοτίφ λουλουδιών, κουρτίνες που δημιουργούν την αίσθηση ότι έχουν φυσαλίδες, αμπαζούρ με κρόσσια... Στον πρώτο όροφο, η ατμόσφαιρα γίνεται πιο «ανδρική», αφού εκεί βρίσκεται το γραφείο του ιδιοκτήτη του σπιτιού και τότε ηγέτη της Chanel και φιλοξενούνται έργα σύγχρονων σχεδιαστών όπως των αδελφών Μπουρουλέκ (Ρονάν και Eρουάν) ή του Μαρτέν Σεκελί.
Σε αυτό το σπίτι ο θρυλικός σχεδιαστής φρόντισε να φτιάξει ξανά το εφηβικό του δωμάτιο, λες και του είχε βάλει άσκηση ο ψυχαναλυτής του να το κάνει. Διακοσμημένο όμως αυτή τη φορά με τα αισθητικά παράσημα της απαράμιλλης επιτυχίας του. Ετσι, πάνω από το εποχής Λουδοβίκου 16ου κρεβάτι του βρίσκεται ένας πίνακας που αναπαριστά τον Φρειδερίκο Β’ της Πρωσίας να υποδέχεται τον Βολταίρο στο παλάτι Σανσουσί της Γερμανίας. Το συγκεκριμένο φέρεται να είναι και το έργο που αποτέλεσε την αφετηρία του πάθους του σχεδιαστή για την εποχή του Διαφωτισμού. Μπροστά σε αυτούς τους χαρακτήρες που φορούσαν τις χαρακτηριστικές περούκες της εποχής ο νεαρός Καρλ, γιος βιομηχάνου που κατασκεύαζε συμπυκνωμένο γάλα, ονειρευόταν να γίνει ένας αριστοκράτης, το μέλος μιας ελίτ σαν τους πρωταγωνιστές του περίφημου πίνακα.
Ο πρίγκιπας της μόδας συγκέντρωσε σε αυτή τη βίλα έργα όλων των εποχών που αγαπούσε, ξεκινώντας με την Art Deco, της οποίας υπήρξε ένας από τους πιο ένθερμους θιασώτες. Μετά, την αισθητική του 18ου αιώνα, την οποία λάτρευε από τότε που ζούσε στο διακοσμημένο με επιχρυσωμένο ξύλο ξενοδοχείο «Pozzo di Borgo» στο Παρίσι. Ορισμένοι θυμόμαστε τα πολυτελή έπιπλα και τους παλιούς πίνακες που εμπιστεύτηκε στον οίκο Christie’s το 2001 πριν στραφεί, χωρίς να το μετανιώσει, στη σύγχρονη παραγωγή. Ετσι επινόησε το νέο του πρόσωπο.
Αν και ο γίγαντας της ραπτικής είχε επιλέξει μια αμετάβλητη εικόνα -αλογοουρά, σκούρα γυαλιά και κολλαριστός σε σημείο δυσκαμψίας γιακάς-, άλλαζε συχνά δημιουργικό πλαίσιο. Τα αντικείμενα που δεν προωθούσε σε πλειστηριασμούς είχαν μια θλιβερή κατάληξη: στοιβάζονταν σε μια αποθήκη. «Αυτό που με ερεθίζει είναι να αγοράζω», είχε ομολογήσει ο ίδιος, περιγράφοντας την αίσθηση που δεν χόρταινε να βιώνει. Σαν μια νέα εκδοχή του άσωτου υιού, ο Καρλ Λάγκερφελντ ξόδεψε ασταμάτητα, σε σημείο που σήμερα η συλλογή του, την οποία θα διασκορπίσει ο οίκος Sotheby’s μεταξύ Μονακό, Παρισιού και Κολονίας, περιλαμβάνει 4.000 αντικείμενα.
Κομμάτια του εαυτού του
Ολη αυτή η θεαματική μεταμόρφωση έγινε για να κοιμηθεί ο Καρλ συνολικά μόλις μία νύχτα σ’ αυτό το ιστορικό οίκημα. Το επισκεπτόταν όμως τακτικά και καθόταν στην αίθουσα μουσικής όπου χάζευε το έργο του απολαμβάνοντας μια Coca-Cola. Η βίλα πρόσφερε μια παρένθεση γαλήνης στον Γερμανό δημιουργό, ο οποίος θα την έκλεινε επιστρέφοντας στο Παρίσι.
Την αγαπούσε γιατί ήταν η διακοσμητική εκδοχή του σχεδιαστικού του ταλέντου. Εδώ άφησε να βγει η τελειομανία του και η έμφυτη γερμανική πειθαρχία σε συνδυασμό με το δημιουργικό του ταλέντο, φτιάχνοντας μια κατοικία όπου οι διαθέσεις αλλάζουν σε κάθε χώρο. Στο ισόγειο, οι αίθουσες υποδοχής έχουν έναν γοητευτικό αέρα: έπιπλα των Λουί Σου και τον Σαρλ Αντρέ Μιρ, σχεδιαστών της δεκαετίας των Roaring 20s με κλασική κομψότητα, χαλιά με μοτίφ λουλουδιών, κουρτίνες που δημιουργούν την αίσθηση ότι έχουν φυσαλίδες, αμπαζούρ με κρόσσια... Στον πρώτο όροφο, η ατμόσφαιρα γίνεται πιο «ανδρική», αφού εκεί βρίσκεται το γραφείο του ιδιοκτήτη του σπιτιού και τότε ηγέτη της Chanel και φιλοξενούνται έργα σύγχρονων σχεδιαστών όπως των αδελφών Μπουρουλέκ (Ρονάν και Eρουάν) ή του Μαρτέν Σεκελί.
Σε αυτό το σπίτι ο θρυλικός σχεδιαστής φρόντισε να φτιάξει ξανά το εφηβικό του δωμάτιο, λες και του είχε βάλει άσκηση ο ψυχαναλυτής του να το κάνει. Διακοσμημένο όμως αυτή τη φορά με τα αισθητικά παράσημα της απαράμιλλης επιτυχίας του. Ετσι, πάνω από το εποχής Λουδοβίκου 16ου κρεβάτι του βρίσκεται ένας πίνακας που αναπαριστά τον Φρειδερίκο Β’ της Πρωσίας να υποδέχεται τον Βολταίρο στο παλάτι Σανσουσί της Γερμανίας. Το συγκεκριμένο φέρεται να είναι και το έργο που αποτέλεσε την αφετηρία του πάθους του σχεδιαστή για την εποχή του Διαφωτισμού. Μπροστά σε αυτούς τους χαρακτήρες που φορούσαν τις χαρακτηριστικές περούκες της εποχής ο νεαρός Καρλ, γιος βιομηχάνου που κατασκεύαζε συμπυκνωμένο γάλα, ονειρευόταν να γίνει ένας αριστοκράτης, το μέλος μιας ελίτ σαν τους πρωταγωνιστές του περίφημου πίνακα.
Ο πρίγκιπας της μόδας συγκέντρωσε σε αυτή τη βίλα έργα όλων των εποχών που αγαπούσε, ξεκινώντας με την Art Deco, της οποίας υπήρξε ένας από τους πιο ένθερμους θιασώτες. Μετά, την αισθητική του 18ου αιώνα, την οποία λάτρευε από τότε που ζούσε στο διακοσμημένο με επιχρυσωμένο ξύλο ξενοδοχείο «Pozzo di Borgo» στο Παρίσι. Ορισμένοι θυμόμαστε τα πολυτελή έπιπλα και τους παλιούς πίνακες που εμπιστεύτηκε στον οίκο Christie’s το 2001 πριν στραφεί, χωρίς να το μετανιώσει, στη σύγχρονη παραγωγή. Ετσι επινόησε το νέο του πρόσωπο.
Αν και ο γίγαντας της ραπτικής είχε επιλέξει μια αμετάβλητη εικόνα -αλογοουρά, σκούρα γυαλιά και κολλαριστός σε σημείο δυσκαμψίας γιακάς-, άλλαζε συχνά δημιουργικό πλαίσιο. Τα αντικείμενα που δεν προωθούσε σε πλειστηριασμούς είχαν μια θλιβερή κατάληξη: στοιβάζονταν σε μια αποθήκη. «Αυτό που με ερεθίζει είναι να αγοράζω», είχε ομολογήσει ο ίδιος, περιγράφοντας την αίσθηση που δεν χόρταινε να βιώνει. Σαν μια νέα εκδοχή του άσωτου υιού, ο Καρλ Λάγκερφελντ ξόδεψε ασταμάτητα, σε σημείο που σήμερα η συλλογή του, την οποία θα διασκορπίσει ο οίκος Sotheby’s μεταξύ Μονακό, Παρισιού και Κολονίας, περιλαμβάνει 4.000 αντικείμενα.
Είναι συγκινητικό να βλέπεις όλα αυτά τα έργα που ξεχώρισε και επέλεξε ο Κάιζερ της μόδας για την κατοικία του στο Λουβεσιέν. Είναι εκείνα που ο μεγάλος γνώστης της τέχνης και του design σε κάθε του έκφραση φρόντισε να παραμείνουν κοντά του και να μην καταδικαστούν σε αχρησία. Τα οποία με τη σειρά τους σχεδιάζουν το πορτρέτο ενός δανδή μυστηριώδη τελικά: έργα της «μόδας» από τη δεκαετία του’20 του σπουδαίου Γάλλου εικονογράφου Ζορζ Μπαρμπιέ ή του μεγάλου ζωγράφου, γλύπτη, χαράκτη, εικονογράφου μόδας και διακοσμητή εσωτερικών χώρων Μπερνάρ Μπουτέ ντε Μονβέλ ή του πρωτεργάτη των εξωφύλλων της γαλλικής «Vogue» το 1920, Λεπάπ, αλλά και γερμανικές διαφημιστικές αφίσες των αρχών του 20ού αιώνα με μια γραφιστική που γοητεύει ακόμα και σήμερα.
Και οι φωτογραφίες -μόδας, αρχιτεκτονικής, μέχρι και της αγαπημένης του γάτας Σουπέτ- δεσπόζουν στην κατοικία του θρυλικού σχεδιαστή: μια ολόκληρη αίθουσα είναι αφιερωμένη στον Καρλ και τη γάτα του. Τοποθετημένες στις εναέριες βιβλιοθήκες, που σχεδιάστηκαν ειδικά για εκείνον από έναν σιδηρουργό, γίνονται διακοσμητικά στοιχεία. Μια απρόβλεπτη ακαταστασία επικρατεί: μια μονογραφία του Ροντέν μαζί με ένα άλμπουμ για τον κινηματογράφο τρόμου και μια μελέτη για τα αφρικανικά υφάσματα. Ο ιδιοκτήτης τους διασκέδαζε εναλλάσσοντας τα θέματα, σαν να ήθελε να κάνει με τη διακόσμηση ένα τηλεοπτικό μαγκαζίνο. Αραγε, άνοιξε να διαβάσει πραγματικά κάθε έναν από τους 120.000 τόμους που συγκέντρωσε στο σπίτι του; Και αν ναι, πώς βρήκε τον χρόνο; Οπως και να έχει, ο αείμνηστος Καρλ είναι από αυτούς που παραμένουν αναντικατάστατοι.
Info: Η πώληση με τον τίτλο «Karl» θα πραγματοποιηθεί από τον οίκο Sotheby’s στο Μονακό στις 3, 4 και 5/12 και στο Παρίσι στις 15 και 16/12
Ευχαριστούμε τον οίκο Sotheby’s για τις πληροφορίες και το φωτογραφικό υλικό.
George Pimentel/Getty Images/Ideal Image
Ειδήσεις σήμερα:
Το φαινόμενο Χρήστος Κυριαζής που γύρισε την πλάτη στο χρήμα και τη δημοσιότητα
Ο Jason Momoa «κομμάτια» σε πάρτι: Πάταγε τα παπούτσια του και έβγαζε σε όλους τη γλώσσα
Τα μηνύματα της κυβέρνησης για το μεταναστευτικό μετά την πρόκληση της Ολλανδής
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr