Ποιος είναι ο Μίνως Διγενής, ο αρχιτέκτονας πίσω από το νέο ΜΙΝΙΟΝ
27.04.2023
09:32
Από την εποχή που ο πατέρας του τού αγόρασε ένα ποδήλατο από το πιο φημισμένο πολυκατάστημα της παλιάς Αθήνας έχουν περάσει χρόνια - Σήμερα ο ίδιος δίνει νέα ζωή στο εμβληματικό κτίριο που όλοι αγαπήσαμε
Ο Μίνως Διγενής είναι ένας καταξιωμένος αρχιτέκτονας, ιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Minos Digenis Arquitectos με έδρα στη Βαρκελώνη. Το πλούσιο βιογραφικό του περιλαμβάνει σημαντικά έργα τόσο στην Ισπανία όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Το νέο φιλόδοξο project του είναι η αναδιαμόρφωση του μυθικού πολυκαταστήματος της παλιάς Αθήνας, του «Μινιόν». Ο ίδιος ξετυλίγει για χάρη μας την ιστορία του.
«Γεννήθηκα το 1971 στην Αθήνα και μεγάλωσα στο Παγκράτι. Ο πατέρας μου υπήρξε γνωστός αρχιτέκτονας της εποχής του ενώ η μητέρα μου δασκάλα χορού. Μετά την αποφοίτησή μου από το Πολυτεχνείο του Μιλάνου το 1996 εγκαταστάθηκα στη Βαρκελώνη. Κατά την τετραετή μου επαγγελματική πρακτική στο γραφείο Ramos Bach Associados, ήμουν τοπικός συνεργάτης του Richard Meier & Partners για την ανέγερση του Mουσείου Mοντέρνας Tέχνης της Βαρκελώνης MACBA. Το 2000 δημιούργησα την ομάδα 160bis Arquitectura, Diseño y paisaje και στη συνέχεια, το 2003, τη Minos Digenis Arquitectos, με την οποία δραστηριοποιούμαι μέχρι σήμερα. Με εκκίνηση τη σημαντική αναγνώριση στα βραβεία FAD Αρχιτεκτονικής και Design 2003 (έπαινος για το project Oven), το γραφείο μας ανέλαβε ποικίλα projects αρχιτεκτονικής με ιδιαίτερη ευαισθησία στο concept design και το interior design. Σε 20 χρόνια σταδιοδρομίας, έχουμε αποπερατώσει πάνω από 120 projects στην Ισπανία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης».
Επιστροφή στην Ελλάδα
«Η συνεργασία μου με την εταιρεία Dimand ξεκίνησε το 2018 με την ανάπτυξη μιας σειράς νέων projects στη σημαντική ανάπλαση που πραγματοποίησε στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά. Σε συνέχεια αυτής της επιτυχημένης συνεργασίας, μας προτάθηκε να λάβουμε μέρος στον διεθνή διαγωνισμό για την ανάπλαση του κτιρίου που στέγαζε το εμβληματικό “Μινιόν”. Ως παιδί θυμάμαι πολύ καλά το συγκεκριμένο πολυκατάστημα. Μπορεί το άλμπουμ των παιδικών μου χρόνων να μην περιλαμβάνει την κλασική φωτογραφία με τον Άγιο Βασίλη στο “Μινιόν”, όμως ένιωσα τι σημαίνει πραγματική ευτυχία όταν ο πατέρας μου αγόρασε το πρώτο μου ποδήλατο από εκεί».
«Η επαγγελματική και προσωπική μου εμπειρία σε μια πόλη όπως η Βαρκελώνη, που τα τελευταία 30 χρόνια έχει βιώσει μία από τις πιο ριζικές και επιτυχημένες μεταμορφώσεις στον πολεοδομικό ιστό της, ήταν καθοριστική για την ανάπτυξη της ιδέας του νέου “Μινιόν”. Η πρότασή μας για την ανάπλασή του δεν είναι απλώς αισθητικής φύσης, με στόχο να εξωραΐσει μια υφιστάμενη κατάσταση. Από την αρχή σκοπός μας ήταν να σεβαστούμε τη μνήμη του ιστορικού κτιρίου -που είναι βαθιά ριζωμένη στη μνήμη των Αθηναίων, όπως και στη δική μου προσωπικά- και τις χρήσεις που έδιναν ζωή στο εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας.
Η πρότασή μας λαμβάνει επίσης υπόψη τη σημασία της Πατησίων ως σημαντικού πολεοδομικού και οδικού άξονα της πόλης με σταθερό σημείο αναφοράς τον λόφο της Ακρόπολης, τον αρχιτεκτονικό πλούτο της περιοχής με στοιχεία νεοκλασικισμού και αθηναϊκού μοντερνισμού, την υποβάθμιση ορισμένων σημείων στην ευρύτερη περιοχή της Ομόνοιας, αλλά και την πρόσφατη δυναμική που έχει δείξει με την εκκίνηση εμβληματικών projects, όπως η ανάπλαση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, και τη γενικότερη ανάπτυξη του κέντρου της Αθήνας.
Η ιδέα της ανάπλασης έχει τρεις βασικούς άξονες: τη βάση του κτιρίου, τα τέσσερα κτίρια που συνθέτουν το “Μινιόν” και ένα πέμπτο κτίριο στη συμβολή των οδών Σατωβριάνδου και Δώρου, που στατικά δεν είναι συνδεδεμένο με τα υπόλοιπα. Πρόκειται για το πιο μεγάλο έργο που έχουμε αναλάβει, καθώς αυτό αφορά 18.000 τ.μ. Τόσα είχε και το πολυκατάστημα “Μινιόν” επί εποχής του ιδιοκτήτη του, του πρωτοποριακού Γεωργακά. Το σχέδιο συνδυάζει δημιουργικά χρήσεις εστίασης/γαστρονομίας στο πεζοδρομημένο τμήμα του ισογείου, εμπορικών χώρων περιμετρικά, χώρων γραφείου σε ενδιάμεσους ορόφους και τελικά χώρων διαμονής στο αυτόνομο τμήμα του κτιρίου. Παράλληλα, το “Μινιόν” ανακτά την εμβληματική μορφή του ως νέα αρχιτεκτονική πρόταση που εμπνέεται από το παρελθόν, αλλά συγχρόνως διαφοροποιείται από αυτό. Ο διάλογος αυτός ξεκινά στον σχεδιασμό του ισογείου, με μια αναφορά στα νεοκλασικά μέγαρα της Αθήνας: μια σειρά από αψίδες σε διαφορετικές διαστάσεις που ακολουθούν τον στατικό κάνναβο του κτιρίου αλλά προσφέρουν επιπλέον ανοίγματα στους ισόγειους χώρους.
«Γεννήθηκα το 1971 στην Αθήνα και μεγάλωσα στο Παγκράτι. Ο πατέρας μου υπήρξε γνωστός αρχιτέκτονας της εποχής του ενώ η μητέρα μου δασκάλα χορού. Μετά την αποφοίτησή μου από το Πολυτεχνείο του Μιλάνου το 1996 εγκαταστάθηκα στη Βαρκελώνη. Κατά την τετραετή μου επαγγελματική πρακτική στο γραφείο Ramos Bach Associados, ήμουν τοπικός συνεργάτης του Richard Meier & Partners για την ανέγερση του Mουσείου Mοντέρνας Tέχνης της Βαρκελώνης MACBA. Το 2000 δημιούργησα την ομάδα 160bis Arquitectura, Diseño y paisaje και στη συνέχεια, το 2003, τη Minos Digenis Arquitectos, με την οποία δραστηριοποιούμαι μέχρι σήμερα. Με εκκίνηση τη σημαντική αναγνώριση στα βραβεία FAD Αρχιτεκτονικής και Design 2003 (έπαινος για το project Oven), το γραφείο μας ανέλαβε ποικίλα projects αρχιτεκτονικής με ιδιαίτερη ευαισθησία στο concept design και το interior design. Σε 20 χρόνια σταδιοδρομίας, έχουμε αποπερατώσει πάνω από 120 projects στην Ισπανία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης».
Επιστροφή στην Ελλάδα
«Η συνεργασία μου με την εταιρεία Dimand ξεκίνησε το 2018 με την ανάπτυξη μιας σειράς νέων projects στη σημαντική ανάπλαση που πραγματοποίησε στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά. Σε συνέχεια αυτής της επιτυχημένης συνεργασίας, μας προτάθηκε να λάβουμε μέρος στον διεθνή διαγωνισμό για την ανάπλαση του κτιρίου που στέγαζε το εμβληματικό “Μινιόν”. Ως παιδί θυμάμαι πολύ καλά το συγκεκριμένο πολυκατάστημα. Μπορεί το άλμπουμ των παιδικών μου χρόνων να μην περιλαμβάνει την κλασική φωτογραφία με τον Άγιο Βασίλη στο “Μινιόν”, όμως ένιωσα τι σημαίνει πραγματική ευτυχία όταν ο πατέρας μου αγόρασε το πρώτο μου ποδήλατο από εκεί».
«Η επαγγελματική και προσωπική μου εμπειρία σε μια πόλη όπως η Βαρκελώνη, που τα τελευταία 30 χρόνια έχει βιώσει μία από τις πιο ριζικές και επιτυχημένες μεταμορφώσεις στον πολεοδομικό ιστό της, ήταν καθοριστική για την ανάπτυξη της ιδέας του νέου “Μινιόν”. Η πρότασή μας για την ανάπλασή του δεν είναι απλώς αισθητικής φύσης, με στόχο να εξωραΐσει μια υφιστάμενη κατάσταση. Από την αρχή σκοπός μας ήταν να σεβαστούμε τη μνήμη του ιστορικού κτιρίου -που είναι βαθιά ριζωμένη στη μνήμη των Αθηναίων, όπως και στη δική μου προσωπικά- και τις χρήσεις που έδιναν ζωή στο εμπορικό κέντρο της πρωτεύουσας.
Η πρότασή μας λαμβάνει επίσης υπόψη τη σημασία της Πατησίων ως σημαντικού πολεοδομικού και οδικού άξονα της πόλης με σταθερό σημείο αναφοράς τον λόφο της Ακρόπολης, τον αρχιτεκτονικό πλούτο της περιοχής με στοιχεία νεοκλασικισμού και αθηναϊκού μοντερνισμού, την υποβάθμιση ορισμένων σημείων στην ευρύτερη περιοχή της Ομόνοιας, αλλά και την πρόσφατη δυναμική που έχει δείξει με την εκκίνηση εμβληματικών projects, όπως η ανάπλαση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, και τη γενικότερη ανάπτυξη του κέντρου της Αθήνας.
Η ιδέα της ανάπλασης έχει τρεις βασικούς άξονες: τη βάση του κτιρίου, τα τέσσερα κτίρια που συνθέτουν το “Μινιόν” και ένα πέμπτο κτίριο στη συμβολή των οδών Σατωβριάνδου και Δώρου, που στατικά δεν είναι συνδεδεμένο με τα υπόλοιπα. Πρόκειται για το πιο μεγάλο έργο που έχουμε αναλάβει, καθώς αυτό αφορά 18.000 τ.μ. Τόσα είχε και το πολυκατάστημα “Μινιόν” επί εποχής του ιδιοκτήτη του, του πρωτοποριακού Γεωργακά. Το σχέδιο συνδυάζει δημιουργικά χρήσεις εστίασης/γαστρονομίας στο πεζοδρομημένο τμήμα του ισογείου, εμπορικών χώρων περιμετρικά, χώρων γραφείου σε ενδιάμεσους ορόφους και τελικά χώρων διαμονής στο αυτόνομο τμήμα του κτιρίου. Παράλληλα, το “Μινιόν” ανακτά την εμβληματική μορφή του ως νέα αρχιτεκτονική πρόταση που εμπνέεται από το παρελθόν, αλλά συγχρόνως διαφοροποιείται από αυτό. Ο διάλογος αυτός ξεκινά στον σχεδιασμό του ισογείου, με μια αναφορά στα νεοκλασικά μέγαρα της Αθήνας: μια σειρά από αψίδες σε διαφορετικές διαστάσεις που ακολουθούν τον στατικό κάνναβο του κτιρίου αλλά προσφέρουν επιπλέον ανοίγματα στους ισόγειους χώρους.
Εμπνευσμένοι από τα κτίρια επαγγελματικής χρήσης των δεκαετιών 1950-1970 που περιβάλλουν το “Μινιόν”, με ορισμένα αντιπροσωπευτικά δείγματα του ελληνικού μοντερνισμού, σχεδιάσαμε ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο ανοιγμάτων που δίνει οπτική συνέχεια στην όψη του κτιρίου και αποτελεί φόρο τιμής στην παλιά πρόσοψη του πολυκαταστήματος, χωρίς όμως να διεκδικεί πρωταγωνιστικό ρόλο. Η όψη του “Μινιόν” και οι μεικτές χρήσεις που φιλοξενεί είναι τα κλειδιά για την επανεκκίνηση της λειτουργίας του: ένα ιστορικό κτίριο που ανανεώνει τη σχέση του με τους πολίτες και τους επισκέπτες της σύγχρονης Αθήνας ενώ εντάσσεται δημιουργικά στη ζωή μιας μεγαλούπολης που μεταμορφώνεται διαρκώς». ◆
Ειδήσεις σήμερα:
Ο πατέρας μου με χτύπησε γιατί δεν ήθελε τη μαντίλα αλλά τον αγαπάω, λέει η 24χρονη που ασπάστηκε το Ισλάμ
Θοδωρής Αθερίδης για ψυχοφάρμακα: «Δεν έχω ταμπού, είπα στον γιατρό ότι δεν θέλω να τα κόψω ποτέ στη ζωή
μου»
Φήμες ότι ο Ερντογάν υπέστη έμφραγμα - «Είχε ένα ελαφρύ κρυολόγημα» υποστηρίζει ο Οκτάι
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr