Λάιλ και Ερικ Μενέντεζ: Τελικά, ποιος είναι το πραγματικό τέρας;
24.10.2024
09:42
Ο Χαβιέ Μπαρδέμ, η Κλοέ Σεβινί και το υπόλοιπο καστ της σειράς «Τέρατα: Η Ιστορία των Λάιλ και Ερικ Μενέντεζ» πρωταγωνιστούν σε μια νέα εκδοχή του σοκαριστικού εγκλήματος που καθηλώνει ξανά τον πλανήτη και μιλάνε για την πρόκληση των ρόλων τους
Η ιστορία των αδελφών Μενέντεζ, που το 1989 δολοφόνησαν τους γονείς τους πυροβολώντας τους εξ επαφής με βροχή από σφαίρες, έχει απασχολήσει την ποπ κουλτούρα με τηλεταινίες και σειρές ουκ ολίγες φορές, αλλά καμία μεταφορά δεν έχει συνοδευτεί από τόση δημοσιότητα, συζητήσεις και υψηλή τηλεθέαση όσο η τελευταία σειρά του Netflix, «Τέρατα: Η Ιστορία των Λάιλ και Ερικ Μενέντεζ».
Στον δεύτερο κύκλο της σειράς ανθολογίας αληθινών εγκλημάτων με την υπογραφή του Ράιαν Μέρφι, ο γνωστός δημιουργός δραματοποιεί το έγκλημα και τη δίκη που σόκαραν βαθιά την Αμερική με ένα καστ που περιλαμβάνει τα ηχηρά χολιγουντιανά ονόματα του βραβευμένου με Οσκαρ Χαβιέ Μπαρδέμ στον ρόλο του πατέρα Χοσέ Μενέντεζ και του παντοτινού it girl Κλοέ Σεβινί στον ρόλο της μητέρας Κίτι. Οι ανερχόμενοι Κούπερ Κοτς και Νίκολας Αλεξάντερ Τσάβεζ υποδύονται τα αδέλφια Ερικ και Κάιλ Μενέντεζ, αντίστοιχα.
Τον Αύγουστο του 1989 οι γονείς της οικογένειας Μενέντεζ βρέθηκαν νεκροί από σφαίρες μέσα στην έπαυλή τους στο Μπέβερλι Χιλς. Αρχικά, οι γιοι τους δήλωσαν στην αστυνομία ότι τους βρήκαν πεθαμένους όταν γύρισαν σπίτι, αλλά στη συνέχεια δικάστηκαν για τη δολοφονία τους. Η υπεράσπιση ισχυρίστηκε ότι οι αδελφοί σκότωσαν τους γονείς τους μετά από χρόνια σωματικής, συναισθηματικής και σεξουαλικής κακοποίησης από τον πατέρα τους (με την κάλυψη της μητέρας τους), φοβούμενοι για τη ζωή τους όταν απείλησαν ότι θα τον μαρτυρήσουν. Τα αποδεικτικά στοιχεία που οδηγούσαν σε κακοποίηση εξαιρέθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη δίκη, ενώ ο εισαγγελέας απέδωσε τους φόνους σε απληστία και κληρονομική διαμάχη.
Το 1996 οι αδελφοί Μενέντεζ καταδικάστηκαν σε ισόβια χωρίς αναστολή και παραμένουν στη φυλακή μέχρι σήμερα, από όπου συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν ότι η πράξη τους προήλθε ως αυτοάμυνα απέναντι στην πολυετή κακοποίησή τους.
Η σειρά του Netflix πρωτοτυπεί σε σχέση με τις προηγούμενες εξερευνώντας την υπόθεση από την οπτική των γονέων και των αδελφών. Για τους ηθοποιούς η πρόκληση και η περιπλοκότητα των ρόλων τους βρίσκονταν στο μυαλό τους κάθε μέρα των γυρισμάτων, με τον Μπαρδέμ να επιστρατεύει όλη του την ενσυναίσθηση για να κατανοήσει τις πράξεις του χαρακτήρα του. «Είναι ένα πολύ λεπτό θέμα», παραδέχεται ο ηθοποιός. «Ευτυχώς είχα τον χρόνο να κάνω εκτενείς συζητήσεις γι’ αυτό με τον Ράιαν, ο οποίος ήταν πολύ γενναιόδωρος και μοιράστηκε την άποψη που είχε σχηματίσει μέσα από όλη την έρευνα που είχε κάνει. Το υλικό βασίζεται στις ρίζες του πόνου (του Χοσέ Μενέντεζ) και, συγκεκριμένα, στο προσωπικό του τραύμα. Επίσης, στον τρόπο που μεγάλωσε στην εποχή του, τότε που ο άντρας έπρεπε να είναι άντρας μέχρι να πεθάνει, ό,τι κι αν σήμαινε αυτό, όσο λανθασμένο κι αν ήταν.
Σήμερα το αποκαλούμε τοξική αρρενωπότητα και είναι κάτι που προκαλεί πολύ πόνο». Για τη Σεβινί, που έχει συνεργαστεί ξανά με τον Μέρφι στο «American Horror Story» και το «Feud: Capote Vs Swans», ήταν η δική του οπτική στην αφήγηση που έκανε το project πολύ ελκυστικό. «Βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα την ευκαιρία να υποδυθώ μια πληγωμένη γυναίκα, μια μητέρα με ελαττώματα, μια γυναίκα που στρέφεται στο αλκοόλ και είναι το προϊόν διαγενεακού τραύματος», λέει η ηθοποιός. «Η σειρά αγγίζει θέματα έμφυλων ρόλων, ειδικά για τις γυναίκες μιας συγκεκριμένης γενιάς, και θεώρησα ότι υπήρχε πολύ ζουμί εκεί. Δέχτηκα τον ρόλο από σεβασμό στον Ράιαν, αλλά και επειδή αυτή η σειρά είναι μια αφορμή επανεξέτασης του τι συνέβη σε εκείνα τα αγόρια».
Σε αντίθεση με άλλες διαβόητες ιστορίες αληθινών εγκλημάτων, από την Τζονμπενέ Ράμσεϊ μέχρι το χολιγουντιανό αίνιγμα της Μαύρης Ντάλιας, η υπόθεση Μενέντεζ είχε από την αρχή ξεκάθαρους ενόχους, όμως καθήλωσε την κοινή γνώμη λόγω της αλλόκοτης συμπεριφοράς των αδελφών: αμέσως μετά τη δολοφονία πήγαν να δουν τον «Μπάτμαν» με τον Μάικλ Κίτον στο σινεμά και μέχρι τη σύλληψή τους επιδόθηκαν σε αχαλίνωτο πολυτελές shopping (από Rolex και Porsche μέχρι την επένδυση 300.000 δολαρίων του Λάιλ σε εστιατόριο και την αμοιβή 50.000 δολαρίων σε προπονητή τένις με την ελπίδα να γίνει επαγγελματίας του αθλήματος).
Κατά τη διάρκεια της δίκης προκάλεσαν σχόλια για τα παστέλ ρούχα τους και τη δραματική συμπεριφορά τους. Φυσικά, τα ΜΜΕ μεγαλοποίησαν κάθε πλευρά αυτής της δίκης, κάτι που οι ηθοποιοί που υποδύονται τους αδελφούς στη σειρά έλαβαν σοβαρά υπόψη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους. «Eκανα τεράστια έρευνα», λέει ο Κοτς. «Είδα όσες περισσότερες καταθέσεις μπορούσα, τις άκουγα στο αυτοκίνητο ή πριν κοιμηθώ και τις παρακολουθούσα για ατελείωτες ώρες. Hταν ένα μάθημα ενσυναίσθησης για μένα προκειμένου να καταλάβω ποιος ήταν ο Eρικ και γιατί είναι έτσι όπως είναι.
Ο σκοπός μου ήταν να παραμείνω όσο πιο αυθεντικός γίνεται και να το προσεγγίσω όλο αυτό με ακεραιότητα και αξιοπρέπεια». Παρόμοια ήταν η διαδικασία και για τον Τσάβεζ. «Υπάρχει τρομερό αρχειακό υλικό στο οποίο μπορείς να ανατρέξεις - από την κάλυψη του Court TV μέχρι βιβλία από τους ενόρκους. Ομως, το ενδιαφέρον ερώτημα της σειράς είναι το ποιος τελικά είναι το τέρας. Και νομίζω ότι μπορεί κάποιος να επιχειρηματολογήσει πως ένα από τα τέρατα είναι σίγουρα τα ΜΜΕ και ο τρόπος που παρουσίασαν τα αδέλφια εκείνη την περίοδο».
Τριάντα χρόνια πριν, το κυρίαρχο δίλημμα της υπόθεσης ήταν το αν τα αδέλφια Μενέντεζ ήταν κακομαθημένα πλουσιόπαιδα που ξεπέρασαν τα όρια ή αν η οικογένειά τους έκρυβε κάτι τόσο σκοτεινό και σάπιο που οι πράξεις ήταν όχι απλώς δικαιολογημένες, αλλά και αναπόφευκτες. Ο Κοτς έχει ήδη αποφασίσει. «Πρέπει να ακούσεις πραγματικά τις ιστορίες τους, να τις πιστέψεις και να ξέρεις ότι λένε την αλήθεια. Και μετά, ζωγραφίζεις αυτές τις εικόνες στο μυαλό σου και ψάχνεις να βρεις τον ιστό που τις συνδέει, ενδεχομένως, με τη δική σου ζωή.
Με μένα και τον Ερικ νομίζω ότι ο συνδετικός κρίκος ήταν η ντροπή», εξομολογείται ο ηθοποιός. «Πιστεύω πως όλοι μπορούν να το καταλάβουν ως έναν βαθμό. Το θέμα είναι να βρεις την απαραίτητη κατανόηση, ενσυναίσθηση και υποστήριξη». Πάντως, το πιο μυστηριώδες άτομο της υπόθεσης παραμένει πάντα η μητέρα, Κίτι Μενέντεζ, γεγονός που απελευθέρωσε ερμηνευτικά τη Σεβινί. «Υπάρχουν ελάχιστες φωτογραφίες της, δεν εμφανίστηκε ποτέ σε κάμερα, ούτε ακούστηκε η φωνή της. Προσπάθησα να είμαι ευέλικτη ως ηθοποιός. Δεν ήθελα να έχω μια απόλυτη εικόνα για εκείνη».
Σήμερα, οι αδελφοί Μενέντεζ ζουν με την ελπίδα μιας νέας δίκης μετά την αποκάλυψη επιπλέον στοιχείων που στηρίζουν τους ισχυρισμούς περί κακοποίησης. Ομως η απήχηση της σειράς -αυτή τη στιγμή το «Τέρατα: Η Ιστορία των Λάιλ και Ερικ Μενέντεζ» είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής στο ελληνικό Netflix - έχει ανοίξει εκ νέου συζητήσεις σχετικά με τη φύση του κακού, το διαβρωτικό πέρασμα του τραύματος από την ανθρώπινη ψυχή και την ανάγκη για αλήθεια.
Ο ίδιος ο Μπαρδέμ αναρωτιέται φωναχτά για το τι οδηγεί τους ανθρώπους σε αποτρόπαιες πράξεις. «Πιστεύω ότι ο φόβος αποτελεί σημαντικό παράγοντα. Φοβόμαστε πολλά πράγματα στα οποία θέλουμε να επιτεθούμε αντί να προσπαθήσουμε να τα καταλάβουμε. Είναι ευκολότερο να καταστρέψεις παρά να χτίσεις. Παίρνει περισσότερο χρόνο να καταλάβεις παρά να μισήσεις. Αλλά σε ένα σπίτι όπου οι εκφράσεις συναισθήματος δεν ενθαρρύνονται ή δεν επιτρέπονται, η οικογένεια θα εκραγεί προς πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις».
Ειδήσεις σήμερα:
Με λιακάδα και φθινοπωρινές θερμοκρασίες η έξοδος του τριημέρου της 28ης Οκτωβρίου
Προσπαθήσαμε να επαναφέρουμε το μωρό, έφτασε νεκρό στα χέρια της αναισθησιολόγου, λέει το νοσοκομείο Αμαλιάδας
Λίαμ Νίσον για ταινίες δράσης: Έφτασα 72, κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσω
Στον δεύτερο κύκλο της σειράς ανθολογίας αληθινών εγκλημάτων με την υπογραφή του Ράιαν Μέρφι, ο γνωστός δημιουργός δραματοποιεί το έγκλημα και τη δίκη που σόκαραν βαθιά την Αμερική με ένα καστ που περιλαμβάνει τα ηχηρά χολιγουντιανά ονόματα του βραβευμένου με Οσκαρ Χαβιέ Μπαρδέμ στον ρόλο του πατέρα Χοσέ Μενέντεζ και του παντοτινού it girl Κλοέ Σεβινί στον ρόλο της μητέρας Κίτι. Οι ανερχόμενοι Κούπερ Κοτς και Νίκολας Αλεξάντερ Τσάβεζ υποδύονται τα αδέλφια Ερικ και Κάιλ Μενέντεζ, αντίστοιχα.
Τον Αύγουστο του 1989 οι γονείς της οικογένειας Μενέντεζ βρέθηκαν νεκροί από σφαίρες μέσα στην έπαυλή τους στο Μπέβερλι Χιλς. Αρχικά, οι γιοι τους δήλωσαν στην αστυνομία ότι τους βρήκαν πεθαμένους όταν γύρισαν σπίτι, αλλά στη συνέχεια δικάστηκαν για τη δολοφονία τους. Η υπεράσπιση ισχυρίστηκε ότι οι αδελφοί σκότωσαν τους γονείς τους μετά από χρόνια σωματικής, συναισθηματικής και σεξουαλικής κακοποίησης από τον πατέρα τους (με την κάλυψη της μητέρας τους), φοβούμενοι για τη ζωή τους όταν απείλησαν ότι θα τον μαρτυρήσουν. Τα αποδεικτικά στοιχεία που οδηγούσαν σε κακοποίηση εξαιρέθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη δίκη, ενώ ο εισαγγελέας απέδωσε τους φόνους σε απληστία και κληρονομική διαμάχη.
Το 1996 οι αδελφοί Μενέντεζ καταδικάστηκαν σε ισόβια χωρίς αναστολή και παραμένουν στη φυλακή μέχρι σήμερα, από όπου συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν ότι η πράξη τους προήλθε ως αυτοάμυνα απέναντι στην πολυετή κακοποίησή τους.
Η σειρά του Netflix πρωτοτυπεί σε σχέση με τις προηγούμενες εξερευνώντας την υπόθεση από την οπτική των γονέων και των αδελφών. Για τους ηθοποιούς η πρόκληση και η περιπλοκότητα των ρόλων τους βρίσκονταν στο μυαλό τους κάθε μέρα των γυρισμάτων, με τον Μπαρδέμ να επιστρατεύει όλη του την ενσυναίσθηση για να κατανοήσει τις πράξεις του χαρακτήρα του. «Είναι ένα πολύ λεπτό θέμα», παραδέχεται ο ηθοποιός. «Ευτυχώς είχα τον χρόνο να κάνω εκτενείς συζητήσεις γι’ αυτό με τον Ράιαν, ο οποίος ήταν πολύ γενναιόδωρος και μοιράστηκε την άποψη που είχε σχηματίσει μέσα από όλη την έρευνα που είχε κάνει. Το υλικό βασίζεται στις ρίζες του πόνου (του Χοσέ Μενέντεζ) και, συγκεκριμένα, στο προσωπικό του τραύμα. Επίσης, στον τρόπο που μεγάλωσε στην εποχή του, τότε που ο άντρας έπρεπε να είναι άντρας μέχρι να πεθάνει, ό,τι κι αν σήμαινε αυτό, όσο λανθασμένο κι αν ήταν.
Σήμερα το αποκαλούμε τοξική αρρενωπότητα και είναι κάτι που προκαλεί πολύ πόνο». Για τη Σεβινί, που έχει συνεργαστεί ξανά με τον Μέρφι στο «American Horror Story» και το «Feud: Capote Vs Swans», ήταν η δική του οπτική στην αφήγηση που έκανε το project πολύ ελκυστικό. «Βρήκα πολύ ενδιαφέρουσα την ευκαιρία να υποδυθώ μια πληγωμένη γυναίκα, μια μητέρα με ελαττώματα, μια γυναίκα που στρέφεται στο αλκοόλ και είναι το προϊόν διαγενεακού τραύματος», λέει η ηθοποιός. «Η σειρά αγγίζει θέματα έμφυλων ρόλων, ειδικά για τις γυναίκες μιας συγκεκριμένης γενιάς, και θεώρησα ότι υπήρχε πολύ ζουμί εκεί. Δέχτηκα τον ρόλο από σεβασμό στον Ράιαν, αλλά και επειδή αυτή η σειρά είναι μια αφορμή επανεξέτασης του τι συνέβη σε εκείνα τα αγόρια».
Σε αντίθεση με άλλες διαβόητες ιστορίες αληθινών εγκλημάτων, από την Τζονμπενέ Ράμσεϊ μέχρι το χολιγουντιανό αίνιγμα της Μαύρης Ντάλιας, η υπόθεση Μενέντεζ είχε από την αρχή ξεκάθαρους ενόχους, όμως καθήλωσε την κοινή γνώμη λόγω της αλλόκοτης συμπεριφοράς των αδελφών: αμέσως μετά τη δολοφονία πήγαν να δουν τον «Μπάτμαν» με τον Μάικλ Κίτον στο σινεμά και μέχρι τη σύλληψή τους επιδόθηκαν σε αχαλίνωτο πολυτελές shopping (από Rolex και Porsche μέχρι την επένδυση 300.000 δολαρίων του Λάιλ σε εστιατόριο και την αμοιβή 50.000 δολαρίων σε προπονητή τένις με την ελπίδα να γίνει επαγγελματίας του αθλήματος).
Κατά τη διάρκεια της δίκης προκάλεσαν σχόλια για τα παστέλ ρούχα τους και τη δραματική συμπεριφορά τους. Φυσικά, τα ΜΜΕ μεγαλοποίησαν κάθε πλευρά αυτής της δίκης, κάτι που οι ηθοποιοί που υποδύονται τους αδελφούς στη σειρά έλαβαν σοβαρά υπόψη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας τους. «Eκανα τεράστια έρευνα», λέει ο Κοτς. «Είδα όσες περισσότερες καταθέσεις μπορούσα, τις άκουγα στο αυτοκίνητο ή πριν κοιμηθώ και τις παρακολουθούσα για ατελείωτες ώρες. Hταν ένα μάθημα ενσυναίσθησης για μένα προκειμένου να καταλάβω ποιος ήταν ο Eρικ και γιατί είναι έτσι όπως είναι.
Ο σκοπός μου ήταν να παραμείνω όσο πιο αυθεντικός γίνεται και να το προσεγγίσω όλο αυτό με ακεραιότητα και αξιοπρέπεια». Παρόμοια ήταν η διαδικασία και για τον Τσάβεζ. «Υπάρχει τρομερό αρχειακό υλικό στο οποίο μπορείς να ανατρέξεις - από την κάλυψη του Court TV μέχρι βιβλία από τους ενόρκους. Ομως, το ενδιαφέρον ερώτημα της σειράς είναι το ποιος τελικά είναι το τέρας. Και νομίζω ότι μπορεί κάποιος να επιχειρηματολογήσει πως ένα από τα τέρατα είναι σίγουρα τα ΜΜΕ και ο τρόπος που παρουσίασαν τα αδέλφια εκείνη την περίοδο».
Τριάντα χρόνια πριν, το κυρίαρχο δίλημμα της υπόθεσης ήταν το αν τα αδέλφια Μενέντεζ ήταν κακομαθημένα πλουσιόπαιδα που ξεπέρασαν τα όρια ή αν η οικογένειά τους έκρυβε κάτι τόσο σκοτεινό και σάπιο που οι πράξεις ήταν όχι απλώς δικαιολογημένες, αλλά και αναπόφευκτες. Ο Κοτς έχει ήδη αποφασίσει. «Πρέπει να ακούσεις πραγματικά τις ιστορίες τους, να τις πιστέψεις και να ξέρεις ότι λένε την αλήθεια. Και μετά, ζωγραφίζεις αυτές τις εικόνες στο μυαλό σου και ψάχνεις να βρεις τον ιστό που τις συνδέει, ενδεχομένως, με τη δική σου ζωή.
Με μένα και τον Ερικ νομίζω ότι ο συνδετικός κρίκος ήταν η ντροπή», εξομολογείται ο ηθοποιός. «Πιστεύω πως όλοι μπορούν να το καταλάβουν ως έναν βαθμό. Το θέμα είναι να βρεις την απαραίτητη κατανόηση, ενσυναίσθηση και υποστήριξη». Πάντως, το πιο μυστηριώδες άτομο της υπόθεσης παραμένει πάντα η μητέρα, Κίτι Μενέντεζ, γεγονός που απελευθέρωσε ερμηνευτικά τη Σεβινί. «Υπάρχουν ελάχιστες φωτογραφίες της, δεν εμφανίστηκε ποτέ σε κάμερα, ούτε ακούστηκε η φωνή της. Προσπάθησα να είμαι ευέλικτη ως ηθοποιός. Δεν ήθελα να έχω μια απόλυτη εικόνα για εκείνη».
Σήμερα, οι αδελφοί Μενέντεζ ζουν με την ελπίδα μιας νέας δίκης μετά την αποκάλυψη επιπλέον στοιχείων που στηρίζουν τους ισχυρισμούς περί κακοποίησης. Ομως η απήχηση της σειράς -αυτή τη στιγμή το «Τέρατα: Η Ιστορία των Λάιλ και Ερικ Μενέντεζ» είναι η δεύτερη πιο δημοφιλής στο ελληνικό Netflix - έχει ανοίξει εκ νέου συζητήσεις σχετικά με τη φύση του κακού, το διαβρωτικό πέρασμα του τραύματος από την ανθρώπινη ψυχή και την ανάγκη για αλήθεια.
Ο ίδιος ο Μπαρδέμ αναρωτιέται φωναχτά για το τι οδηγεί τους ανθρώπους σε αποτρόπαιες πράξεις. «Πιστεύω ότι ο φόβος αποτελεί σημαντικό παράγοντα. Φοβόμαστε πολλά πράγματα στα οποία θέλουμε να επιτεθούμε αντί να προσπαθήσουμε να τα καταλάβουμε. Είναι ευκολότερο να καταστρέψεις παρά να χτίσεις. Παίρνει περισσότερο χρόνο να καταλάβεις παρά να μισήσεις. Αλλά σε ένα σπίτι όπου οι εκφράσεις συναισθήματος δεν ενθαρρύνονται ή δεν επιτρέπονται, η οικογένεια θα εκραγεί προς πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις».
Ειδήσεις σήμερα:
Με λιακάδα και φθινοπωρινές θερμοκρασίες η έξοδος του τριημέρου της 28ης Οκτωβρίου
Προσπαθήσαμε να επαναφέρουμε το μωρό, έφτασε νεκρό στα χέρια της αναισθησιολόγου, λέει το νοσοκομείο Αμαλιάδας
Λίαμ Νίσον για ταινίες δράσης: Έφτασα 72, κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσω
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr