Les fleurs d´ Yves Saint Laurent: Μία ξεχωριστή έκθεση στο Παρίσι

Η διευθύντρια του μουσείου του ιστορικού οίκου στο Παρίσι, Eλσα Γιάνσεν, μας ξεναγεί στη μεγάλη έκθεση που αποκαλύπτει το πάθος του Γάλλου μόδιστρου για τα λουλούδια μέσα από τις δημιουργίες του

Μαζί με τον σύντροφό του Πιερ Μπερζέ, ο Ιβ Σεν Λοράν ζούσε καθημερινά περιτριγυρισμένος από λουλούδια ή και ολόκληρους ολάνθιστους κήπους - στον οίκο μόδας του, στα διαμερίσματά του, στις εξοχικές κατοικίες του (οι κήποι Μαζορέλ στην έπαυλή του στο Μαρακές αποτελούν από μόνοι τους έναν λόγο επίσκεψης στην εξωτική πόλη). Ως λάτρης λοιπόν της φύσης, τα θεωρούσε ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, προσδίδοντας έτσι την αύρα ενός μεγάλου δημιουργού στη φράση «ουδέν προοδευτικότερο της φύσης». Τώρα η μεγάλη έκθεση «Les fleurs d’Yves Saint Laurent», που παρουσιάζεται στο μουσείο του ιστορικού οίκου στο Παρίσι μέχρι τον Μάιο του 2025, αποκαλύπτει το πάθος του Ιβ Σεν Λοράν για τα λουλούδια μέσα από τις δημιουργίες του.
Η Λετίσια Κάστα με το «νυφικό μπικίνι» (1999)
Ντεφιλέ Ανοιξη/Καλοκαίρι 1999
«Ο Ιβ Σεν Λοράν αγαπούσε πραγματικά τα λουλούδια από τα οποία περιτριγυριζόταν καθημερινά και φυσικά εμφανίζονταν συχνά στις δημιουργίες του. Η Μάντισον Κοξ, πρόεδρος του Fondation Pierre Bergé - Yves Saint Laurent και του Fondation Jardin Majorelle, θέλησε να ενώσει τα δύο μουσεία του οίκου σε Παρίσι και Μαρακές για πρώτη φορά γύρω από αυτό το υπέροχο θέμα. Οι επιμελητές Ολιβιέ Σαγιάρ και Γκαέλ Μαμίν, με τη βοήθεια της σκηνογράφου Κλόντια Ουιντόμπρο, σχεδίασαν δύο εκθέσεις γεμάτες λεπτότητα και ποίηση», αναφέρει η Ελσα Γιάνσεν, διευθύντρια του Musée Yves Saint Laurent στο Παρίσι.
Η έκθεση μοιάζει με περιήγηση σε ζωντανό βιβλίο
«Ο Λοράν ήταν τόσο παθιασμένος με τις γυναίκες όσο και με τα λουλούδια. Αντί να συνδέει όμως κάθε γυναίκα με ένα λουλούδι ή το αντίστροφο, θα έλεγα ότι επί 40 χρόνια δεν σταμάτησε ποτέ να χρησιμοποιεί έναν ολόκληρο θησαυρό από μορφές λουλουδιών για να στολίσει και να αποθεώσει τις γυναίκες. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για μένα είναι το “νυφικό μπικίνι” που φόρεσε η Λετίσια Κάστα στην επίδειξη Ανοιξη-Καλοκαίρι 1999, με το οποίο θυμίζει την Εύα ή πίνακα του Μποτιτσέλι», συμπληρώνει.
Ο Ιβ Σεν Λοράν κατά την προετοιμασία της πρώτης του συλλογής υψηλής ραπτικής (1961)
Αυθεντικό σχέδιο του Λοράν (1976)

Δημιουργίες για τον χορό μεταμφιεσμένων Bal des Têtes (1957)

Σε αυτό το μακρύ ταξίδι του θαυμασμού προς τα έργα της «θείας δημιουργίας», όπως αποκαλούσε τα λουλούδια, ο θρυλικός μόδιστρος βρήκε πολλούς καλλιτέχνες και συγγραφείς ως συνοδοιπόρους, με κορυφαίο τον Μαρσέλ Προυστ, που μελετούσε από τα 15 του χρόνια και ο οποίος κατέχει εξέχουσα θέση στην έκθεση, με αποσπάσματα από τα γραπτά του να παρουσιάζονται δίπλα στις φλοράλ σιλουέτες του σχεδιαστή. «Ο Προυστ είχε γοητεύσει τον Ιβ Σεν Λοράν σε τέτοιον βαθμό που μετονόμασε ορισμένα δωμάτια της κατοικίας του στο Château Gabriel με χαρακτήρες από το “Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο”, το δημοφιλέστερο έργο του συγγραφέα. Σε αυτή την έκθεση, όπου η λογοτεχνία συνομιλεί με τα φορέματα του Ιβ Σεν Λοράν, ο Προυστ ήταν μια προφανής επιλογή. Οπως όταν ξεφυλλίζεις τις σελίδες ενός βιβλίου, έτσι και στην έκθεση υπάρχει μια φράση του Προυστ στο background κάθε δημιουργίας του μόδιστρου εμπνευσμένη από τον πανέμορφο κόσμο των λουλουδιών».
Ο αγαπημένος συγγραφέας του Ιβ Σεν Λοράν και επίσης λάτρης των λουλουδιών, Μαρσέλ Προυστ, «συμμετέχει» στην έκθεση με αποσπάσματά του σε περίοπτες θέσεις

Υπήρξε ένα συγκεκριμένο σημαντικό στοιχείο της ζωής του Γάλλου μόδιστρου που δήλωνε την αγάπη του για τα λουλούδια όσο κανένα άλλο; «Είναι δύσκολο να εντοπίσει κανείς μια σημαντική στιγμή, τα λουλούδια τον συνόδευαν σε όλη του τη ζωή ξεκινώντας από το πόσο θαύμαζε τον Κριστιάν Ντιόρ, ο οποίος απέδιδε τακτικά φόρο τιμής στα τριαντάφυλλα και τα κρίνα στις συλλογές του. Ακολούθησαν τακτικές παραγγελίες λουλουδιών για τα διαμερίσματά του, τον οίκο μόδας και τις εξοχικές κατοικίες του.
Οι κήποι Μαζορέλ στο Μαρόκο και τα άνθη της Μεσογείου, όπως η βουκαμβίλια, τον οδήγησαν, για παράδειγμα, στη δημιουργία μιας σειράς από υπέροχες κάπες το 1988».
Ελσα Γιάνσε
Καλοκαίρι 1972

Κάτι που αξίζει να σημειωθεί, πάντως, εκτός από το πάθος του Γάλλου σχεδιαστή για τα λουλούδια, είναι η αφοσίωση της Ελσα Γιάνσεν, κεντρικής φιγούρας στον κόσμο της παρισινής μόδας, στη συντήρηση του μύθου του. Ως διευθύντρια του Μουσείου Ιβ Σεν Λοράν στο Παρίσι, λατρεύει τη δημιουργικότητα και αντιμετωπίζει τον άνθρωπο στον οποίο είναι αφιερωμένο το μουσείο που διευθύνει ως αυθεντικό καλλιτέχνη. «Η υπεράσπιση της ιστορίας και του έργου του Ιβ Σεν Λοράν, η ανάδειξη της κληρονομιάς του είναι προκλήσεις που με παρακινούν σε καθημερινή βάση. Αυτός είναι και ο μόνος λόγος που έθεσα υποψηφιότητα για τη θέση που κατέχω από το 2022» ◆


Info
«Les fleurs d’Yves Saint Laurent», Musée Yves Saint Laurent Paris, έως 4/5/2025. museeyslparis.com
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr