LIVE UPDATE
Roi Mat: Το μεγάλο παιχνίδι της ανδρικής φιλίας στο θεατρικό σανίδι
Roi Mat: Το μεγάλο παιχνίδι της ανδρικής φιλίας στο θεατρικό σανίδι
Με φόντο το θρυλικό μπιλιαρδάδικο της Αθήνας «Roi Mat», η ομώνυμη sold out παράσταση αποκαλύπτει για δεύτερη χρονιά τα όρια της συντροφικότητας, της ειλικρίνειας και της επιβίωσης σε έναν κόσμο που αλλάζει
Σε μια Αθήνα που τρέχει με ταχύτητα και χάνει τη νοσταλγία της, το «Roi Mat», το υπόγειο μπιλιαρδάδικο-θρύλος στην Πλατεία Αμερικής, παραμένει σαν ένα παράδοξο υπόλειμμα μιας εποχής όπου οι παρέες δημιουργούσαν τη δική τους ιεραρχία, τους δικούς τους μύθους. Πάνω σε αυτή τη «σκηνή» εκτυλίσσεται η θεατρική παράσταση «Ρουά Ματ», που σκηνοθετεί ο Γιώργος Κλεάνθους, με πρωταγωνιστές τρεις άνδρες και έναν τέταρτο «χαρακτήρα»: τον ίδιο τον χώρο. Η συζήτηση με τους συντελεστές αποκαλύπτει την ουσία του έργου: τι σημαίνει να είσαι παρών, ειλικρινής, και πάνω απ’ όλα άνθρωπος, μέσα από τις συγκρούσεις, τις απογοητεύσεις και τις μικρές νίκες που φέρνει η ζωή.
Για τον σκηνοθέτη Γιώργο Κλεάνθους, το «Roi Mat» δεν είναι απλώς μια τοποθεσία, «είναι ένας ζωντανός χαρακτήρας, ένα σημείο αναφοράς που συνδέει, αντιπαραθέτει και τελικά αλλάζει τους ανθρώπους του». Τα σκονισμένα τραπέζια, οι τοίχοι που έχουν απορροφήσει τη μυρωδιά του καπνού και οι ψίθυροι από τις παρτίδες των θαμώνων συνθέτουν την ατμόσφαιρα μιας σχεδόν μυθικής αφήγησης. Ο χώρος, όμως, είναι κάτι περισσότερο από σκηνικό. Oπως εξηγεί ο Γιώργος, οι μικρόκοσμοι που δημιουργούνται στα στέκια όπως αυτό αποτελούν το θεμέλιο της ανθρώπινης εμπειρίας. «Αυτά τα μέρη δεν είναι απλώς σημεία συνάντησης, αλλά δεσμοί που απαιτούν επένδυση χρόνου και συναισθήματος. Σήμερα, όμως, αυτά χάνονται, γιατί οι σχέσεις έχουν γίνει γρήγορες και επιφανειακές».
Μιλώντας για τους χαρακτήρες του έργου, οι πρωταγωνιστές Σωτήρης Δούβρης, Μιχάλης Καλιότσος και Γιάννης Σέρρης συμφωνούν: η ειλικρίνεια είναι μια πολυτέλεια που λίγοι αντέχουν.
Ο Σωτήρης Δούβρης, που υποδύεται τον Ψηλό, τον πιο ρομαντικό αλλά και σκληρό χαρακτήρα της παρέας, σημειώνει: «Στον κόσμο που ζουν οι ήρωες, η ευαισθησία είναι αδυναμία. Παρ’ όλα αυτά, μέσα από τις συγκρούσεις τους, οι ήρωες αρχίζουν να αναμετρώνται με την αλήθεια τους. Αυτό που έχει σημασία είναι πώς επιλέγεις να τη διαχειριστείς».
Ο Μιχάλης Καλιότσος, που ενσαρκώνει τον Αγιο, μιλά για έναν άνδρα παλαιάς κοπής: «Ο Αγιος ζει για το μπιλιάρδο. Δεν μπορείς να τον φανταστείς να κάνει κάτι άλλο. Είναι ένας χαρακτήρας γραφικός, αλλά και αυθεντικός. Δεν παριστάνει κάτι άλλο πέρα από αυτό που είναι». Μέσα από τη συνεργασία με τους άλλους ηθοποιούς και την ανάλυση των ρόλων, ο Καλιότσος προσπάθησε να βρει την ισορροπία ανάμεσα στη νοσταλγία και την τραγικότητα αυτού του ανθρώπου. Την πιο μοντέρνα ματιά φέρνει ο Γιάννης Σέρρης στον ρόλο του Μικρού, του νεότερου της παρέας δηλαδή. «Ο Μικρός είναι μια αχτίδα φωτός στον κόσμο του έργου, που όμως τον ρουφάει το σκοτάδι του υποκόσμου. Είναι ένας χαρακτήρας που αλλάζει πραγματικά κατά τη διάρκεια της παράστασης, φέρνοντας τις δικές του συγκρούσεις στο προσκήνιο».
Οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς το έργο αντηχεί στη δική τους καθημερινότητα. Ο Δούβρης, για παράδειγμα, αναγνωρίζει στον Ψηλό τη δική του δυσκολία να εκφράσει την ευαισθησία του: «Αργησα να επιτρέψω στον εαυτό μου να αποδεχτεί αυτή την πλευρά μου. Ο Ψηλός περνά κάτι αντίστοιχο, αλλά από την αντίστροφη κατεύθυνση». Ο Καλιότσος, πάλι, βρήκε την έμπνευσή του στο ίδιο το μπιλιαρδάδικο: «Ο χώρος του “Roi Mat” είναι τόσο έντονος, που νιώθεις πως είσαι μέρος της ιστορίας του. Αυτό με βοήθησε να κατανοήσω καλύτερα τον χαρακτήρα μου».
Ο Γιάννης Σέρρης σημειώνει πως η δική του καθημερινότητα είναι αρκετά διαφορετική: «Εμένα μου αρέσει να μαζεύομαι με φίλους σε σπίτια ή πάρκα. Το “Roi Mat”, όμως, με έκανε να καταλάβω τη γοητεία των παλιών στεκιών, την ανάγκη των ανθρώπων να έχουν έναν τόπο που τους ανήκει». Το έργο δεν είναι μόνο μια εξερεύνηση της φιλίας, αλλά και μια μεταφορά για τη ζωή. Ο Κλεάνθους εξηγεί: «Το “Ρουά Ματ” δεν είναι ένα έργο για το μπιλιάρδο. Είναι ένα έργο για τις σχέσεις που χτίζονται γύρω από αυτό. Για την ισορροπία ανάμεσα στο φανερό και το κρυφό, το παλιό και το νέο».
Πόσο ειλικρινείς μπορούν όμως να είναι οι άνδρες μεταξύ τους; «Η ειλικρίνεια δεν είναι ζήτημα φύλου. Εχει να κάνει με το επίπεδο οικειότητας που υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους και με το κατά πόσο κάποιος προτάσσει τον εαυτό του ή το προσωπικό του συμφέρον πάνω από το σύνολο. Πιστεύω πως είναι κάτι που χτίζεται σταδιακά, μέσα από ουσιαστική επικοινωνία και αμοιβαία εμπιστοσύνη. Σίγουρα δεν είναι πάντα εύκολο να είσαι ειλικρινής. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές -ειδικά σε κρίσιμες καταστάσεις ή σε στιγμές βαθιάς οικειότητας- όπου η αλήθεια αναδύεται, αυθεντική και αφοπλιστική. Αυτό που έχει σημασία είναι πώς επιλέγει κανείς να τη διαχειριστεί. Εδώ, οι ήρωες δεν ξεκινούν με ειλικρίνεια. Κρύβουν τις προθέσεις τους, χειραγωγούν ο ένας τον άλλον και χρησιμοποιούν τη σχέση τους για ίδιον όφελος. Ομως, οι καταστάσεις είναι τέτοιες που τους αναγκάζουν να ξανασκεφτούν τις επιλογές τους και να δουν τις σχέσεις τους διαφορετικά.
Αυτή η ισορροπία ανάμεσα στο φανερό και το κρυφό, το πώς κάποιος διαλέγει πότε να δείξει την αλήθεια του, είναι που με γοητεύει και αυτό προσπάθησα να αποτυπώσω μέσα από το έργο», δηλώνει ο σκηνοθέτης. Και ναι, το «Ρουά Ματ» θέτει ερωτήματα που δεν απαντώνται εύκολα: πώς επιλέγουμε τις αλήθειες που λέμε στους άλλους; Πώς οι χώροι που αγαπάμε διαμορφώνουν τις ταυτότητές μας; Και, τελικά, τι κάνουμε όταν αυτοί οι χώροι εξαφανίζονται;
Η αισθητική της παράστασης είναι εξίσου μαγνητική με το κείμενό της. Η φωτογράφηση των συντελεστών, εμπνευσμένη από τον γεμάτο κυνισμό κόσμο του Γκάι Ρίτσι, αποτυπώνει την τραχιά κομψότητα και την υποβόσκουσα ένταση του έργου. Ο Κλεάνθους επισημαίνει: «Ο κόσμος σήμερα έχει στραφεί στην ψηφιακή επικοινωνία και στις απολαύσεις που προσφέρουν άμεση ευχαρίστηση. Αντίθετα, οι χώροι όπως το “Roi Mat” χρειάζονται κάτι βαθύτερο: να είσαι παρών, να μοιράζεσαι στιγμές, να επενδύεις στη σχέση με τον χώρο και τους ανθρώπους του. Θέλαμε να μεταφέρουμε αυτό το στυλ και στη σκηνή. Ο κόσμος του έργου είναι άγριος, αλλά και βαθιά ανθρώπινος. Εχει αυτή τη διπλή υφή, σαν το κολάρο ενός καλοραμμένου σακακιού που κρύβει μια μαχαιριά».
Περισσότερο από μια παράσταση, πρόκειται για μια εμπειρία. «Θέλουμε το κοινό να νιώσει, όχι απλώς να δει. Να μπει στη θέση των χαρακτήρων, να βιώσει τα διλήμματά τους χωρίς να τους κρίνει», σημειώνει ο Σέρρης για τον κόσμο του «Roi Mat», όπου, όπως και στη ζωή, κάθε χτύπημα έχει ένα κόστος και κάθε παιχνίδι μπορεί να είναι το τελευταίο.
Ειδήσεις σήμερα:
Έρχονται βροχές και πτώση της θερμοκρασίας - Πότε και πού θα χιονίσει
Στάση εργασίας σήμερα στο μετρό και στον ηλεκτρικό: Πώς θα κινηθούν οι συρμοί
Ανησυχία για τους βομβαρδισμούς σε εγκαταστάσεις όπου βρίσκονται χημικά όπλα στη Συρία
Για τον σκηνοθέτη Γιώργο Κλεάνθους, το «Roi Mat» δεν είναι απλώς μια τοποθεσία, «είναι ένας ζωντανός χαρακτήρας, ένα σημείο αναφοράς που συνδέει, αντιπαραθέτει και τελικά αλλάζει τους ανθρώπους του». Τα σκονισμένα τραπέζια, οι τοίχοι που έχουν απορροφήσει τη μυρωδιά του καπνού και οι ψίθυροι από τις παρτίδες των θαμώνων συνθέτουν την ατμόσφαιρα μιας σχεδόν μυθικής αφήγησης. Ο χώρος, όμως, είναι κάτι περισσότερο από σκηνικό. Oπως εξηγεί ο Γιώργος, οι μικρόκοσμοι που δημιουργούνται στα στέκια όπως αυτό αποτελούν το θεμέλιο της ανθρώπινης εμπειρίας. «Αυτά τα μέρη δεν είναι απλώς σημεία συνάντησης, αλλά δεσμοί που απαιτούν επένδυση χρόνου και συναισθήματος. Σήμερα, όμως, αυτά χάνονται, γιατί οι σχέσεις έχουν γίνει γρήγορες και επιφανειακές».
Μιλώντας για τους χαρακτήρες του έργου, οι πρωταγωνιστές Σωτήρης Δούβρης, Μιχάλης Καλιότσος και Γιάννης Σέρρης συμφωνούν: η ειλικρίνεια είναι μια πολυτέλεια που λίγοι αντέχουν.
Ο Σωτήρης Δούβρης, που υποδύεται τον Ψηλό, τον πιο ρομαντικό αλλά και σκληρό χαρακτήρα της παρέας, σημειώνει: «Στον κόσμο που ζουν οι ήρωες, η ευαισθησία είναι αδυναμία. Παρ’ όλα αυτά, μέσα από τις συγκρούσεις τους, οι ήρωες αρχίζουν να αναμετρώνται με την αλήθεια τους. Αυτό που έχει σημασία είναι πώς επιλέγεις να τη διαχειριστείς».
Ο Μιχάλης Καλιότσος, που ενσαρκώνει τον Αγιο, μιλά για έναν άνδρα παλαιάς κοπής: «Ο Αγιος ζει για το μπιλιάρδο. Δεν μπορείς να τον φανταστείς να κάνει κάτι άλλο. Είναι ένας χαρακτήρας γραφικός, αλλά και αυθεντικός. Δεν παριστάνει κάτι άλλο πέρα από αυτό που είναι». Μέσα από τη συνεργασία με τους άλλους ηθοποιούς και την ανάλυση των ρόλων, ο Καλιότσος προσπάθησε να βρει την ισορροπία ανάμεσα στη νοσταλγία και την τραγικότητα αυτού του ανθρώπου. Την πιο μοντέρνα ματιά φέρνει ο Γιάννης Σέρρης στον ρόλο του Μικρού, του νεότερου της παρέας δηλαδή. «Ο Μικρός είναι μια αχτίδα φωτός στον κόσμο του έργου, που όμως τον ρουφάει το σκοτάδι του υποκόσμου. Είναι ένας χαρακτήρας που αλλάζει πραγματικά κατά τη διάρκεια της παράστασης, φέρνοντας τις δικές του συγκρούσεις στο προσκήνιο».
Οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς το έργο αντηχεί στη δική τους καθημερινότητα. Ο Δούβρης, για παράδειγμα, αναγνωρίζει στον Ψηλό τη δική του δυσκολία να εκφράσει την ευαισθησία του: «Αργησα να επιτρέψω στον εαυτό μου να αποδεχτεί αυτή την πλευρά μου. Ο Ψηλός περνά κάτι αντίστοιχο, αλλά από την αντίστροφη κατεύθυνση». Ο Καλιότσος, πάλι, βρήκε την έμπνευσή του στο ίδιο το μπιλιαρδάδικο: «Ο χώρος του “Roi Mat” είναι τόσο έντονος, που νιώθεις πως είσαι μέρος της ιστορίας του. Αυτό με βοήθησε να κατανοήσω καλύτερα τον χαρακτήρα μου».
Ο Γιάννης Σέρρης σημειώνει πως η δική του καθημερινότητα είναι αρκετά διαφορετική: «Εμένα μου αρέσει να μαζεύομαι με φίλους σε σπίτια ή πάρκα. Το “Roi Mat”, όμως, με έκανε να καταλάβω τη γοητεία των παλιών στεκιών, την ανάγκη των ανθρώπων να έχουν έναν τόπο που τους ανήκει». Το έργο δεν είναι μόνο μια εξερεύνηση της φιλίας, αλλά και μια μεταφορά για τη ζωή. Ο Κλεάνθους εξηγεί: «Το “Ρουά Ματ” δεν είναι ένα έργο για το μπιλιάρδο. Είναι ένα έργο για τις σχέσεις που χτίζονται γύρω από αυτό. Για την ισορροπία ανάμεσα στο φανερό και το κρυφό, το παλιό και το νέο».
Πόσο ειλικρινείς μπορούν όμως να είναι οι άνδρες μεταξύ τους; «Η ειλικρίνεια δεν είναι ζήτημα φύλου. Εχει να κάνει με το επίπεδο οικειότητας που υπάρχει ανάμεσα στους ανθρώπους και με το κατά πόσο κάποιος προτάσσει τον εαυτό του ή το προσωπικό του συμφέρον πάνω από το σύνολο. Πιστεύω πως είναι κάτι που χτίζεται σταδιακά, μέσα από ουσιαστική επικοινωνία και αμοιβαία εμπιστοσύνη. Σίγουρα δεν είναι πάντα εύκολο να είσαι ειλικρινής. Ωστόσο, υπάρχουν στιγμές -ειδικά σε κρίσιμες καταστάσεις ή σε στιγμές βαθιάς οικειότητας- όπου η αλήθεια αναδύεται, αυθεντική και αφοπλιστική. Αυτό που έχει σημασία είναι πώς επιλέγει κανείς να τη διαχειριστεί. Εδώ, οι ήρωες δεν ξεκινούν με ειλικρίνεια. Κρύβουν τις προθέσεις τους, χειραγωγούν ο ένας τον άλλον και χρησιμοποιούν τη σχέση τους για ίδιον όφελος. Ομως, οι καταστάσεις είναι τέτοιες που τους αναγκάζουν να ξανασκεφτούν τις επιλογές τους και να δουν τις σχέσεις τους διαφορετικά.
Αυτή η ισορροπία ανάμεσα στο φανερό και το κρυφό, το πώς κάποιος διαλέγει πότε να δείξει την αλήθεια του, είναι που με γοητεύει και αυτό προσπάθησα να αποτυπώσω μέσα από το έργο», δηλώνει ο σκηνοθέτης. Και ναι, το «Ρουά Ματ» θέτει ερωτήματα που δεν απαντώνται εύκολα: πώς επιλέγουμε τις αλήθειες που λέμε στους άλλους; Πώς οι χώροι που αγαπάμε διαμορφώνουν τις ταυτότητές μας; Και, τελικά, τι κάνουμε όταν αυτοί οι χώροι εξαφανίζονται;
Η αισθητική της παράστασης είναι εξίσου μαγνητική με το κείμενό της. Η φωτογράφηση των συντελεστών, εμπνευσμένη από τον γεμάτο κυνισμό κόσμο του Γκάι Ρίτσι, αποτυπώνει την τραχιά κομψότητα και την υποβόσκουσα ένταση του έργου. Ο Κλεάνθους επισημαίνει: «Ο κόσμος σήμερα έχει στραφεί στην ψηφιακή επικοινωνία και στις απολαύσεις που προσφέρουν άμεση ευχαρίστηση. Αντίθετα, οι χώροι όπως το “Roi Mat” χρειάζονται κάτι βαθύτερο: να είσαι παρών, να μοιράζεσαι στιγμές, να επενδύεις στη σχέση με τον χώρο και τους ανθρώπους του. Θέλαμε να μεταφέρουμε αυτό το στυλ και στη σκηνή. Ο κόσμος του έργου είναι άγριος, αλλά και βαθιά ανθρώπινος. Εχει αυτή τη διπλή υφή, σαν το κολάρο ενός καλοραμμένου σακακιού που κρύβει μια μαχαιριά».
Περισσότερο από μια παράσταση, πρόκειται για μια εμπειρία. «Θέλουμε το κοινό να νιώσει, όχι απλώς να δει. Να μπει στη θέση των χαρακτήρων, να βιώσει τα διλήμματά τους χωρίς να τους κρίνει», σημειώνει ο Σέρρης για τον κόσμο του «Roi Mat», όπου, όπως και στη ζωή, κάθε χτύπημα έχει ένα κόστος και κάθε παιχνίδι μπορεί να είναι το τελευταίο.
Ειδήσεις σήμερα:
Έρχονται βροχές και πτώση της θερμοκρασίας - Πότε και πού θα χιονίσει
Στάση εργασίας σήμερα στο μετρό και στον ηλεκτρικό: Πώς θα κινηθούν οι συρμοί
Ανησυχία για τους βομβαρδισμούς σε εγκαταστάσεις όπου βρίσκονται χημικά όπλα στη Συρία
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα