Ντέιβιντ ΛαΣαπέλ: Στη Βενετία με τον σταρ φωτογράφο

Ο φωτογράφος των διασήμων -από τη Μαντόνα και τον Μάικλ Τζάκσον έως τη Lady Gaga- φτιάχνει έναν ουτοπικό παράδεισο για το ημερολόγιο της Lavazza 2020 και λέει ότι θα ήθελε να φωτογραφίσει την Γκρέτα Τούνμπεργκ ως την απόλυτη σταρ της εποχής

Το μαγικό ταξίδι στην ομορφιά αρχίζει από την ώρα που αποβιβάζεσαι από το βαπορέτο και αντικρίζεις το θρυλικό Palazzo Papadopoli, που χτίστηκε τον 18ο αιώνα από την επική οικογένεια Παπαδόπουλου και όπου σήμερα στεγάζεται το ξενοδοχείο «Aman». Σε αυτό το παλάτι έγινε η γαμήλια δεξίωση του Τζορτζ Κλούνεϊ και της Αμάλ Αλαμουντίν, εδώ λαμβάνει σήμερα χώρα η παγκόσμια πρώτη παρουσίαση των φωτογραφιών του Ντέιβιντ ΛαΣαπέλ για το ημερολόγιο της Lavazza του 2020. Κάτω από τις ιστορικές τοιχογραφίες των Τιέπολο και Γκουαρανά και δίπλα στα τεράστια μαρμάρινα τζάκια, είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε από κοντά το τρομερό παιδί της φωτογραφίας που άλλαξε τα δεδομένα στο πώς απεικονίζονται οι διάσημοι. Ο Ντέιβιντ ΛαΣαπέλ ανέδειξε την άλλη πλευρά της Μαντόνα στο «Ray of Light» και αποφάσισε να διακόψει τη συνεργασία μαζί της κλείνοντάς της χωρίς εξήγηση το τηλέφωνο, έμεινε στην ιστορία για το αγιοποιημένο πορτρέτο του κολλητού του Μάικλ Τζάκσον, έκανε πιο αρτιστίκ τις αδελφές Καρντάσιαν, βοήθησε τις αδελφές Αγκιλέρα να ξαναβρούν τον εαυτό τους, έβγαλε από τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο το άγριό του πρόσωπο και ανύψωσε εικαστικά τη Lady Gaga.

Δύσκολα θα βρεις διάσημο που να μην του παραδόθηκε, κάτι που να μην έζησε, υπερβολή που να μη χώρεσε στη μυθιστορηματική καθημερινότητά του. Εχει δουλέψει για τα κορυφαία έντυπα του κόσμου, έχει εκθέσει τις φωτογραφίες του στα περισσότερα μουσεία και θα μπορούσε να μιλάει για ώρες για μια ζωή γεμίζοντας τόμους εγκυκλοπαίδειας. Αφήνοντας, ωστόσο, πίσω του τις άγριες νύχτες των υπερβολών αποφάσισε, τα τελευταία χρόνια, να αποσυρθεί στο νησί Μάουι στη Χαβάη και να συνομιλήσει, κυριολεκτικά, με τη φύση μετατρέποντας τον εαυτό του σε αγρότη. «Εχω κατσίκες, κότες, ό,τι μπορείς να φανταστείς», μας λέει με περηφάνια.


Οι φωτογραφίες του «Earth CelebraAction» δείχνουν ευαισθησία για το περιβάλλον, ενώ αποκαλύπτουν και την όμορφη τρέλα του ΛαΣαπέλ


«Δράση για τη γη»: αυτό είναι το μήνυμα των εικόνων

Κάπως έτσι προέκυψε και η ιδέα για το ημερολόγιο της Lavazza, όπου σκέφτεται να δημιουργήσει έναν ουτοπικό παράδεισο χρησιμοποιώντας τα βασικά στοιχεία της φύσης: φωτιά, νερό, γη και αέρα. Το project ονομάστηκε «Earth CelebraAction» με έντονο τον ξέφρενο, πολύχρωμο τόνο που είναι το χαρακτηριστικό του ΛαΣαπέλ και που είχε πείσει την οικογένεια Λαβάτσα το 2002 -οπότε και ξανασυνεργάστηκε μαζί του- να αλλάξει τα ημερολόγιά της και να τα κάνει από ασπρόμαυρα έγχρωμα. Hταν τότε που εκτός από φωτογράφος ο ΛαΣαπέλ διακρινόταν και ως σκηνοθέτης -το απόλυτο αστέρι του MTV- γυρίζοντας βιντεοκλίπ και ντοκιμαντέρ για τους Ελτον Τζον, Μόμπι, Κριστίνα Αγκιλέρα και Ρόμπι Γουίλιαμς, για να αναφέρουμε μερικούς. Η σχέση της οικογένειας Λαβάτσα με τον φωτογράφο διατηρήθηκε, πάντως, μέσα στα χρόνια και τώρα το κοινό τους ενδιαφέρον για την οικολογία, στην οποία είναι στρατευμένοι, τους οδήγησε σε αυτό το πανέμορφο project και στα μέρη όπου ο ίδιος κατοικεί, στη μέση του Ειρηνικού. Εκεί έγινε η φωτογράφηση, άγριες ώρες πολύ νωρίς το πρωί. Η Φραντσέσκα Λαβάτσα, η οποία είχε την επίβλεψη του project, ομολογεί πως δεν θα ξεχάσει εκείνες τις στιγμές, πριν από τη φωτογράφηση, στην ανατολή του ήλιου, όταν έκαναν προσευχές μαζί με τους ντόπιους σιγοψιθυρίζοντας τα περίφημα χαβανέζικα τραγούδια φορώντας leis, τα περίφημα λουλουδένια κολιέ.

«Αυτόν τον χαρακτήρα του ουτοπικού παραδείσου, ενός κόσμου αέναης ομορφιάς ήθελα να αναδείξω με τις φωτογραφίες μου. Εναν τόπο όπου κανείς ξεχνάει τον προβληματικό κόσμο στον οποίο ζούμε, την κλιματική αλλαγή, τη μόλυνση και την ασχήμια», μας λέει τώρα ο ΛαΣαπέλ καθισμένος στον καναπέ του ξενοδοχείου «Aman», ψηλός, επιβλητικός, μυθιστορηματικός ακόμα και στον τρόπο με τον οποίο προφέρει αργά αλλά σταθερά τα σύμφωνα και κοιτώντας απέναντι το κενό - κι εγώ ξαπλωμένη, δίπλα του, στην παχιά μοκέτα. Πίνοντας δροσερά Campari και απολαμβάνοντας τρομερά εδέσματα που έχει φτιάξει για εμάς ο διάσημος σεφ -ένας από τους επτά καλύτερους στον κόσμο- Κάρλο Κράκο μιλάμε για όλη αυτή την ουτοπική, μεταφυσική διάσταση που διαπερνά τις φωτογραφίες και όλη τη ζωή του Ντέιβιντ ΛαΣαπέλ: στο δεξί του χέρι, αυτό της καρδιάς, διακρίνεται χαραγμένο με τατουάζ το ΛΙΟΥΙΣ, από όνομα του αγαπημένου του που πέθανε, όπως μας λέει, τη δεκαετία του ’80 από AIDS, έναν θάνατο που δεν θα ξεπεράσει ποτέ, και στο αριστερό του χέρι διακρίνεται χαραγμένο το όνομα του Μάικλ Τζάκσον. Στενός του φίλος και άνθρωπος που θα τον εμπνέει πάντα, ο Τζάκσον πρωταγωνιστεί στην αξεπέραστη φωτογραφία «Αρχάγγελος Μάικλ», όπου ο διάσημος βασιλιάς της ποπ πατάει με το πόδι του έναν κατακόκκινο δαίμονα αλλά και σε εκείνη όπου φωτογραφίζεται ως άλλη Πιετά.


Η φωτογράφηση έγινε στο Μάουι, στη Χαβάη όπου κατοικεί με τη μαύρη ηφαιστειακή λάβα


Δύο από τις άκρως εντυπωσιακές εικόνες του Lavazza 2020


Το δαιμόνιο παιδί της φωτογραφίας ΛαΣαπέλ σε χαρακτηριστική πόζα

«Τη λατρεύω αυτή τη φωτογραφία και όσες αναμνήσεις φέρει, αλλά δεν αντέχω να πω παραπάνω», μας λέει ομολογώντας, ωστόσο, πως το μεταφυσικό στοιχείο τον εμπνέει κάθε στιγμή, από τότε που έπαθε σοκ πρωτοαντικρίζοντας τις τοιχογραφίες του Μιχαήλ Αγγέλου. «Είναι η μεγάλη μου αγάπη, όλοι οι Αναγεννησιακοί ζωγράφοι, γι’ αυτό χαίρομαι που βρισκόμαστε εδώ στη Βενετία. Δεν έπαψαν ποτέ να αποτελούν πηγή της έμπνευσής μου». Από τη στιγμή που πρωτοείδε τις αγιογραφίες τους θεώρησε πως τις φωτογραφίες του έπρεπε να καθορίσει ο δικός του Ιησούς, άλλοτε με τη μορφή του Μάικλ Τζάκσον και άλλοτε με αυτή του Κάνιε Γουέστ - γιατί αυτό είναι το σύγχρονο μέτρο σύγκρισης. «Δεν θεωρώ την αγιότητα κάτι έξω από εμάς και γι’ αυτό δεν διαχωρίζω την ιερότητα κατά τη χριστιανική περίοδο από την αρχαία, όταν η αγιότητα διαπερνούσε κάθε μορφή τέχνης μέσω του παγανισμού. Οι περισσότερες από τις γυναικείες μορφές του ημερολογίου αντλούν στοιχεία έμπνευσης επίσης από τις θεές της ελληνικής αρχαιότητας τις οποίες, επίσης, μελετώ -χρόνια τώρα- με προσοχή. Αγαπάω την αρχαιοελληνική τέχνη και μυθολογία, αυτή την αίσθηση ελευθερίας και απίστευτης ιερότητας, μαζί, σε έναν κόσμο τον οποίο ήθελα να αναπλάσω με διαφορετικό τρόπο. Οι θεωρίες των Επικούρειων με έχουν, επίσης, βοηθήσει πολύ να βάλω τάξη σε πολλά στη ζωή μου». Με αρχαιοελληνικό παράδεισο μοιάζουν επομένως και οι φωτογραφίες του ημερολογίου Lavazza 2020 με την καλή του φίλη Δάφνη Γκίνες, ως αρχαία ελληνική θεότητα, να προβάλει ανάμεσα στους πιστούς της ακόλουθους, μια πρόκληση που αποδέχτηκε με χαρά. Τουλάχιστον αυτό μας λέει η ίδια, αφού την ώρα που κάναμε τη συνέντευξη η διάσημη κληρονόμος της οικογένειας Γκίνες και αλλοτινή μούσα του Αλεξάντερ ΜακΚουίν μπήκε, ξαφνικά, στο δωμάτιο ανεβάζοντας, σαφώς, τη διάθεση του φίλου της Ντέιβιντ. Μαζί περιγράφουν τις στιγμές της φωτογράφησης και εξομολογούνται τη χαρά τού να συμμετέχουν σε ένα project με το οποίο δηλώνουν ενθουσιασμένοι: «Είναι τρομερή η ελευθερία που μου άφησε η Φραντσέσκα Λαβάτσα -και όλη η οικογένεια- που δεν με ρώτησε ούτε λεπτό για το περιεχόμενο, ούτε παρενέβη με οποιονδήποτε τρόπο στη δουλειά μου», μας λέει με τη Δάφνη δίπλα του να συμφωνεί.


Ο Μάικλ Τζάκσον εξακολουθεί να τον εμπνέει, όπως μας αποκαλύπτει


Με τη Δάφνη Γκίνες τον δένει πολύχρονη φιλία


Ο υπαινιγμός αφορά προφανώς πολλούς διάσημους με τους οποίους ο ΛαΣαπέλ έχει κατά καιρούς συνεργαστεί και τους οποίους θέλει να αφήσει τώρα πίσω γιατί «πέρασε δύσκολα», όπως χαρακτηριστικά δηλώνει. Μυήθηκε, άλλωστε, στα φώτα, στα πάρτυ, στην ποπ βιομηχανία, την οποία εν μέρει εκείνος εφηύρε, τις υπερβολές, τις ουσίες σε πολύ μικρή ηλικία. Τώρα αρκείται μόνο «στα μανιτάρια», λέει γελώντας και έχει αφήσει πίσω τις εποχές των καταχρήσεων. «Διάγω για πρώτη φορά στη ζωή μου μια περίοδο όπου μπορώ να πω ότι έχω βρει ψυχική ηρεμία και ισορροπία», ομολογεί. Πάνε οι άγριες μέρες του «Studio 54», όταν σε ηλικία 17 ετών είχε γνωρίσει τον Αντι Γουόρχολ, ο οποίος διακρίνοντας, από την πρώτη στιγμή, το ταλέντο του τού πρότεινε τη θέση φωτογράφου στο περιοδικό «Interview». Οταν πέθανε, όμως, ο φίλος του από AIDS -και αποκτώντας, έκτοτε, μια ιδιαίτερη εμμονή με τον θάνατο- ο ΛαΣαπέλ έφυγε για το Λονδίνο οπότε και άρχισε να συχνάζει στα υπόγεια κλαμπ παρέα με τον Boy George - είναι η εποχή των τρανς και του ηδονιστικού Λονδίνου αλλά και των μεγάλων πολιτικών αναταραχών. Ο ίδιος παραδέχεται πως παρότι δεν του αρέσει η πολιτική, τον απασχολούν έντονα οι μορφές που εμπνέουν τα μεγάλα κινήματα: «Θεωρώ ιδιαίτερα εμπνευστική τη μορφή του Τζίμι Κάρτερ, τον οποίο θαυμάζω απεριόριστα γιατί είχε αξιοπρέπεια και ακεραιότητα, αξίες που λείπουν σήμερα από την πολιτική», λέει τονίζοντας τις δύο έννοιες με έμφαση.

Το παράδοξο είναι -γιατί όλα τα κάνει με τον δικό του παράδοξο τρόπο ο ΛαΣαπέλ- ότι μία από τους ανθρώπους που τον μύησαν στα σημερινά κινήματα είναι η Πάμελα Αντερσον, η οποία τον έφερε και σε επαφή με τον κόσμο του Ασάνζ, για τον οποίο δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον, όπως, άλλωστε, και για άλλες μορφές που αντιδρούν «ενάντια στην απληστία του υλισμού», φράση που ακούγεται ακόμη πιο έντονη από έναν άνθρωπο που δοξάστηκε, όσο ελάχιστοι, και λούστηκε με αστερόσκονη. Πλέον επιδιώκει είτε ουτοπικούς παραδείσους, είτε πολιτικό ρεαλισμό. «Θα ήθελα πάρα πολύ να φωτογραφίσω την Γκρέτα Τούνμπεργκ, με εμπνέει πάρα πολύ η δράση της. Και δεν πιστεύω καθόλου ότι είναι υστερική, όπως θέλουν να λένε. Πώς μπορεί ένα παιδί με τέτοια ευαισθησία να είναι υστερικό; Η υστερία προϋποθέτει απάθεια», μου λέει καταλήγοντας πως κανείς δεν έχει καταλάβει πόσο σοβαρή ιστορία είναι η κλιματική αλλαγή. «Προσωπικά, το ζω καθημερινά εκεί που βρίσκομαι, στο Μάουι. Βλέπω το νερό να υπερθερμαίνεται, τα βατράχια να εξαφανίζονται και τις σαύρες που ήταν παντού να είναι πλέον δυσεύρετες. Είναι τα πρώτα δείγματα μιας καταστροφής, όχι που έρχεται, αλλά που είναι ήδη εδώ. Και αυτό ήθελα να δείξω με τις φωτογραφίες στο ημερολόγιο της Lavazza: ότι αξίζουμε έναν άλλο κόσμο, μια θετική στάση ζωής όπως έκαναν οι δικοί σας Επικούρειοι και Στωικοί. Δεν είναι θεωρητικά όλα αυτά. Είναι η ζωή που ζούμε, ο δικός μας τρόπος να καταλάβουμε, να ακούσουμε, να τιμήσουμε, όπως λέει και το ημερολόγιο, τη Γη».


Ο ΛαΣαπέλ με την Γκίνες στο κοκτέιλ της δεξίωσης για το Lavazza 2020 στη Βενετία


Ο Ντέιβιντ ΛαΣαπέλ ανέδειξε τη Lady Gaga μέσα από τις εμβληματικές φωτογραφίες του


Με την παντοτινή του μούσα, Πάμελα Αντερσον που του έμαθε τον Ασάνζ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr