Το «στέμμα»: Είδαμε τον τρίτο κύκλο λίγο πριν από την πρεμιέρα

Οι Ουίνδσορ ισορροπούν πια µεταξύ απαξίωσης και περίγελου από το ποίµνιό τους, επειδή µοιάζουν εκτός τόπου και χρόνου

Τη δεκαετία του ‘60 ο κόσμος, όπως τον ξέρουμε μέχρι τότε, αλλάζει με κεκτημένη ταχύτητα. Σίγουρα πιο γρήγορα απ’ όσο μπορεί να παρακολουθήσει μια μέση βρετανική οικογένεια. Πόσο μάλλον η βασιλική οικογένεια της Αγγλίας που έχει τα δικά της ανυπέρβλητα ώρες-ώρες βάσανα. Τα κρατικά κονδύλια -καθηλωμένα στα επίπεδα του 1953, της χρονιάς ενθρόνισης της Ελισάβετ Β'- δεν επαρκούν για τα τρυφηλά δεδομένα του βίου της πολυμελούς γαλαζοαίματης φαμίλιας. Οι Ουίνδσορ ισορροπούν πια μεταξύ απαξίωσης και περίγελου από το ποίμνιό τους ακριβώς επειδή μοιάζουν εκτός τόπου και χρόνου. Η πριγκίπισσα Μαργαρίτα παραμένει ασταθής συναισθηματικά και σε αέναο ανταγωνισμό με τη βασίλισσα αδελφή της, ο πρίγκιπας Φίλιππος αναγκάζεται να αναμετρηθεί με το παρελθόν του εξαιτίας της αδόκητης έλευσης της μητέρας του, πριγκίπισσας Αλίκης, από την Αθήνα στο Μπάκιγχαμ, η πριγκίπισσα Αννα έχει φτάσει στην ηλικία για το κοσμικό ντεμπούτο της και ο Κάρολος, που έχει πια λάβει τον τίτλο του πρίγκιπα της Ουαλίας, παραδίδεται ξέπνοος στον έρωτα της Καμίλα Σαντ.

Και σαν να μην έφταναν τα επεισόδια αυτής της οικογενειακής σαπουνόπερας που εκτυλίσσεται μέσα στο παλάτι, στον έξω κόσμο η κατάσταση πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ -μέντορας κατά κάποιον τρόπο της Ελισάβετ- πεθαίνει. Ο νεοεκλεγείς πρωθυπουργός των Εργατικών Χάρολντ Γουίλσον έχει δεδηλωμένα αντιμοναρχικά αισθήματα και τη φήμη των διασυνδέσεων με την KGB. Η Μεγάλη Βρετανία βρίσκεται σε οικονομική περιδίνηση και η αυτοκρατορική αχλή της ξεθωριάζει σαν καρτ ποστάλ αφημένη κάτω από τον καλοκαιρινό μεσογειακό ήλιο. Τίποτα και κανείς δεν είναι βέβαιος. Ούτε καν η στιβαρή στα μάτια του κόσμου ελέω Θεού μονάρχης που όσο πλησιάζει στα 25χρονα της ενθρόνισής της τόσο πείθει τον εαυτό της ότι δεν κατάφερε τίποτα περισσότερο από το να αποτύχει παταγωδώς, διαψεύδοντας τις προσδοκίες της αλλά και όσους πίστεψαν σε εκείνην.

Η Ολίβια Κόλμαν ως Ελισάβετ, ο Τομπάιας Μένζις ως Φίλιππος και τα δύο σκυλιά ράτσας κόργκι ή, αλλιώς, οι πιο πιστοί ακόλουθοι της βασίλισσας


Η τρίτη σεζόν του «Στέμματος», που θα είναι διαθέσιμη από τις 17 Νοεμβρίου, εικάζεται ότι κόστισε στο Netflix περί τα 60 εκατ. ευρώ, περισσότερα χρήματα δηλαδή απ’ όσα προβλέπονται ετησίως από τον σημερινό προϋπολογισμό της βρετανικής κυβέρνησης για τη βασιλική οικογένεια της Αγγλίας. Πάντως, τα δέκα ωριαία επεισόδια που προέκυψαν -πάντα βασισμένα στο σενάριο του Πίτερ Μόργκαν- είναι η καλύτερη απόσβεση για το κάθε σεντ που ξοδεύτηκε από τον ηγέτη της on demand τηλεόρασης, αλλά και για την αναμονή των σχεδόν δύο χρόνων από το φινάλε της δεύτερης σεζόν της σειράς.

Ο τρίτος κύκλος παρακολουθεί μια σχετικά άγνωστη, σίγουρα λιγότερο φωτογενή και μάλλον μπαρουτοκαπνισμένη -αν λάβει υπόψη κανείς τις συμπληγάδες που έχει να διαβεί σε οικογενειακό, κοινωνικό αλλά κυρίως υπαρξιακό επίπεδο- περίοδο της βασίλισσας Ελισάβετ Β'. Το νήμα της τηλεοπτικής αφήγησης πιάνεται από την εκλογή του Χάρολντ Γουίλσον στην πρώτη πρωθυπουργική θητεία του το 1964 και ολοκληρώνεται το 1977 με τους εορτασμούς για το ιωβηλαίο έτος της βασίλισσας.

Η Ολίβια Κόλμαν -περσινή νικήτρια του Οσκαρ για την «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου-, που αναλαμβάνει να ενσαρκώσει τη βασίλισσα σε ηλικία 38 ετών, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Με ένα βλέμμα, με ένα νεύμα, με έναν μορφασμό της καταφέρνει να αποδώσει περίφημα την αμηχανία μιας γυναίκας ηγέτη που κοιτά με δέος το άγνωστο, αμφιβάλλει, μετανιώνει, έχει δεύτερες, τρίτες και τέταρτες σκέψεις, αποθαρρύνεται, είναι έτοιμη να παραδοθεί σε εκείνο που οι άλλοι πιστεύουν για εκείνη, αλλά τελικά βρίσκει το θάρρος, την τόλμη και το κουράγιο να φορέσει το ροζ ταγέρ της με ένα ασορτί larger than life καπέλο, να μπει στη χρυσοποίκιλτη άμαξα και γιορτάζοντας τα 25 χρόνια της στον θρόνο να εγκαινιάσει έναν νέο κύκλο ζωής για την ίδια, το αξίωμα, αλλά και την οικογένειά της.

Υποδειγματικός είναι και ο Τομπάιας Μένζις στον ρόλο του Δούκα του Εδιμβούργου -αν και τα βρετανικά μέσα επιμένουν ότι η πλάστιγγα ανάμεσα στη μίμηση και την ενσάρκωση του πρίγκιπα Φίλιππου γέρνει κατάφωρα προς την πρώτη-, ενώ η Ελενα Μπόναμ Κάρτερ στον ρόλο της ασταθούς, γοητευτικά οριακής αλλά στο βάθος υποστηρικτικής αδελφής της βασίλισσας είναι πράγματι χάρμα ιδέσθαι. Και παρότι η πριγκίπισσα Μαργαρίτα εμφανίζεται ως ένα θηλυκό απολύτως απασχολημένο με τον εαυτό του και τους άνδρες, εκείνη είναι που σύμφωνα με την τηλεοπτική αφήγηση ανατροφοδοτεί τη χαμένη αυτοπεποίθηση της Ελισάβετ: «Αν αφήσεις ένα ράγισμα να φανεί, τότε θα μας καταπιεί όλους ένα βάραθρο», της λέει για να την πείσει ότι το ιωβηλαίο πρέπει να γιορταστεί δόξη και τιμή. Οι δύο αδελφές ταξιδεύουν και στη Γαλλία για την προσχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου στην κοινή αγορά των ευρωπαϊκών κοινοτήτων το 1972. Μόνο ως τραγική ειρωνεία μπορεί να εκλάβει κανείς το γεγονός ότι η σειρά θα προβληθεί ενώ η Βρετανία βρίσκεται στον κυκεώνα του Brexit.



Κατά τα άλλα, ο τρίτος κύκλος της σειράς κάνει ένα πέρασμα από τη στρατοκρατούμενη Αθήνα του 1968 για να παρακολουθήσουμε τη μεταφορά της αρειμάνιας καπνίστριας μοναχής μητέρας του Φίλιππου στο Λονδίνο -κανείς δεν μπορεί να συγχωρέσει σε μια τέτοια υπερπαραγωγή το φριχτό υβρίδιο ελληνο-κυπριακο-αγγλικών που μιλούν οι ηθοποιοί-, αναδεικνύει το άγχος των Ουίνδσορ να λουστράρουν τη δημόσια εικόνα τους και να διατυμπανίσουν την κανονικότητά τους μέσω ενός reality ντοκιμαντέρ στο BBC, υπενθυμίζει ότι και οι γαλαζοαίματοι κάνουν πολιτική ακολουθώντας την πριγκίπισσα Μαργαρίτα στο σκανδαλώδες ταξίδι της στις ΗΠΑ και τη συνάντησή της με τον πρόεδρο Τζόνσον και ψηλαφεί τον έρωτα του Καρόλου με την Καμίλα, αλλά και τον πόλεμο που ενορχηστρώνει γι' αυτή την ανήκουστη για τα ήθη της βασιλικής οικογένειας σχέση η βασιλομήτωρ.
Τι δεν θα δούμε; Την Νταϊάνα και τη Μάργκαρετ Θάτσερ, οι οποίες θα μονοπωλήσουν την τέταρτη και την πέμπτη σεζόν, ενσαρκωμένες η πρώτη από τη νεοφώτιστη ηθοποιό Εμα Κόριν, ενώ η δεύτερη από το υπερόπλο της υποκριτικής με το όνομα Τζίλιαν Αντερσον. Αλλά όπως με περίσσευμα σοφίας αποφαίνεται και η βασιλομήτωρ σε μια σκηνή της τρίτης σεζόν: «Ολα γίνονται καλύτερα με ένα ποτό». Ακόμα και η αναμονή για τον επόμενο κύκλο του «Στέμματος» ◆
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr