Ρένα Μόρφη: Μία ντίβα γεννιέται

Συγκρατημένα αγχωμένη και επιμελώς ατημέλητη - Κάτι είπε για 33 - Όμως. από κοντά ούτε 23 - Εντελώς διαφορετική από την εικόνα της στην οθόνη, περίπου κοριτσάκι... Αθώο κοριτσάκι, εκ πρώτης όψεως - Συνέντευξη στον Δημήτρη Δανίκα

Το πρώτο πράγμα που μου είπε μοιάζει με σκηνή από ταινία θρίλερ.

Ρένα Μόρφη: «Κάποιος με πολιτικά από το εγκληματολογικό της ΓΑΔΑ με περίμενε έξω από το γυμναστήριο στο “Holmes”, για να μου πει να περάσω από τα κεντρικά για μια υπόθεση σχετικά με το αυτοκίνητό μου, ένα λευκό Clio που αγοράσαμε πρόσφατα».
G..ala: Δηλαδή περίπτωση ληστείας με το Clio;
Ρ.Μ.: Μα τι λες τώρα! Ασε που ήξερε πως είμαι παντρεμένη και ότι σύζυγός μου είναι ο Ορέστης Φαληρέας. Λες να είμαι φακελωμένη;
G.: Ολοι είμαστε φακελωμένοι. Ολοι όσοι διαθέτουμε smartphone και που χρησιμοποιούμε για τις αναλήψεις τραπεζικές κάρτες. Μην ανησυχείς, τη δουλειά τους κάνουν. Θα πας, θα μάθεις και θα φύγεις.

Αγνοούσα το όνομά της. Επειδή το σκέπαζε η «μαρκίζα» που έγραφε «Ιμάμ Μπαϊλντί». Το συγκρότημα που δουλεύει σαν μίξερ. Ανακατεύει και στο τέλος από το πολύ ανακάτεμα σε σερβίρει με πρώτης τάξεως (τραγουδιστικό) κοκτέιλ. Το όνομά της Ρένα. Το «Μόρφη» από τη «μορφή» απέχουν έναν τόνο. Από λήγουσα στην παραλήγουσα. Μορφή η Μόρφη.



Σε έλεγα «αγάπη μου»

«Ο πατέρας μου από τον Εβρο», με πρόλαβε και συνέχισε: «Η μητέρα μου από τον Βόλο». Με ξαναπρόλαβε και συνέχισε: «Ο πατέρας μου πιλότος ελικοπτέρων της Στρατιωτικής Αεροπορίας». Αυτή τη φορά την πρόλαβα εγώ: «Δεξιός. Φυσικά».

Το άγχος της είχε τους λόγους του. Ηταν Τρίτη και σε δύο ημέρες, την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, επρόκειτο να βγει η «Φαντασία», δηλαδή η ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί. Το στόρι που τη μετακίνησε προσωρινά από το τραγούδι στην κινηματογραφική οθόνη πάει κάπως έτσι. Το σενάριο του Αλέξη Καρδαρά. Από τις πιο διακριτικές σκηνοθετικές παρουσίες. Διακριτικός και επιδέξιος. Ιδιαίτερα στις κομεντί. Οπως «Ληστεία». Χωρίς χυδαιότητες και ευκολίες. Αντε τώρα να κόψεις, εν Ελλάδι, εισιτήρια χωρίς ευκολίες και χωρίς χυδαιότητες.

Το σενάριο διαθέτει τρία πράγματα. Νεαρή αναρριχώμενη λαϊκή τραγουδίστρια. Πολλά λαϊκά κέντρα του ξεσαλώματος της δεκαετίας του ’90. Και άφθονα τραγούδια. Κυρίως Μητσάκη και Τσιτσάνη. Αλλά και του Μίνωα Μάτσα. Στην αρχή είναι Φωτεινούλα. Μόλις σκαρφαλώσει και φιλοξενηθεί κάτω από την ίδια στέγη ενός «ώριμου» ανδρός, που είναι διάσημος συνθέτης και μπουζουξής, το όνομά της γίνεται Φωτεινή. Και οι πελάτες εκτοξεύουν χιλιάδες πιάτα στο λίκνισμά της. Η Ρένα Μόρφη λοιπόν είναι η Φωτεινή. Και εξ όσων γνωρίζω, ο διευθυντής Παραγωγής Κώστας Μωριάτης έδωσε τα ρέστα του προκειμένου οι χρηματοδότες να πειστούν, να συμφωνήσουν και να υπογράψουν.


Γιατί Ρένα και όχι Ελεωνόρα;

«Μα γιατί μια Μόρφη και όχι η πασίγνωστη Ελεωνόρα Ζουγανέλη;», θα του είπαν. Θυμωμένοι. Ισως και εξοργισμένοι. Ομως ο Μωριάτης αμετακίνητος. Ετσι ακούμπησε στη «ρουλέτα» ό,τι είχε και δεν είχε στο όνομά της. Συνηθισμένα πράγματα. Οπως για παράδειγμα στο «Godfather». Ο αείμνηστος Ρόμπερτ Εβανς στοιχημάτιζε στο όνομα Φράνσις Φορντ Κόπολα. Τα αφεντικά της Paramount παραλίγο να τον εκτοξεύσουν από το παράθυρο: «Μα είναι κομμουνιστής!». Τελικώς ο Εβανς κέρδισε το στοίχημα. Η εταιρεία αποταμίευσε ωκεανούς δολαρίων. Χάριν ενός κομμουνιστή. Που δεν είναι. Και ο «Νονός» κατέληξε στο top 10 των καλύτερων ταινιών όλων των εποχών.
G.: Ολα θα κριθούν από τα εισιτήρια της πρώτης ημέρας.
Ρ.Μ.: Τι εννοείς;
G.: Αν την πρώτη μέρα κόψει 10.000, τότε στο τετραήμερο θα κάνει 70.000.
Ρ.Μ.: Σε 120 αίθουσες;
G.: Τόσο πολλές; Προφανώς για να προλάβουν την επερχόμενη «Ευτυχία» με Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ως Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου.
Ρ.Μ.: Αυτό τώρα είναι καλό ή κακό; Εννοώ πως η Φωτεινή βγαίνει πριν από την «Ευτυχία».
G.: Εξαρτάται. Υπάρχουν μέτριες ταινίες με καλούς ηθοποιούς και αριστουργηματικές με ερασιτέχνες. Το σινεμά είναι υπόθεση σεναρίου και σκηνοθεσίας. Να σου πω τη γνώμη μου;
Ρ.Μ.: Ως κριτικός;
G.: Ως απλός θεατής. Η ταινία είναι ευπρεπέστατη. Σε όλα. Σκηνοθεσία, παραγωγή, φωτογραφία και παρουσίες. Πάνω απ’ όλα, τα τραγούδια. Ομως πάσχει από σενάριο. Οι σχέσεις δεν είναι βιωμένες. Μοιάζει με περίληψη για πολλά επεισόδια μιας καλής τηλεοπτικής σειράς.
Ρ.Μ.: Κι εγώ το κατάλαβα από τη στιγμή που πήρα το σενάριο. Χρειαζόταν περισσότερη επεξεργασία.
G.: Μην ανησυχείς για τους κριτικούς. Σημασία έχει τι θα πει το κοινό. Λαϊκό τραγούδι. Απλά πράγματα.



Η Φωτεινή δεν είναι τσούλα

Τρεις άντρες καθορίζουν τη μοίρα της Φωτεινής. Ο πατέρας της, στη συνέχεια ο Χρηστάκης (ο συνθέτης που τον υποδύεται ο Στέλιος Μάινας) και στο τέλος ο Νίκος, δημοφιλής όπως ο Σάκης Ρουβάς (Γιάννης Στάνκογλου).
G.: Με αυτούς αναρριχήθηκε.
Ρ.Μ.: Τι εννοείς πως είναι τσούλα;
G.: Εσύ το είπες. Πώς ήσουν ως παιδί; Σεμνή και ταπεινή λόγω στρατιωτικής καταγωγής;
Ρ.Μ.: Ημουν τσαχπίνα. Αν και έδωσα και πέτυχα στη Σχολή Ιστορίας και Αρχαιολογίας, από τη Β’ Λυκείου άρχισα τραγούδι. Επηρεασμένη από τη γιαγιά μου Σούλη Ανατολή. Το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο.
G.: Από εκεί τα λαϊκά;
Ρ.Μ.: Από εκεί. Η γενιά μου δεν άκουγε λαϊκά. Εγώ καρφωμένη σε Τσιτσάνη, Ζαμπέτα, Μητσάκη. Τρομερό κομμάτι του πολιτισμού μας.


«Μη γράψεις πως είμαι παντρεμένη»

Τώρα η Ρένα διάγει σόλο καριέρα στο στέκι της Πειραιώς 131, στην Αθήνα.
G.: Και οι άντρες σου;
Ρ.Μ.: Ενας είναι.
G.: Το αγόρι σου;
Ρ.Μ.: Ο άντρας μου. Ομως μη γράψεις πως είμαι παντρεμένη. Φοβάμαι το μάτιασμα. Να μη μου κόψει τις τύχες. Εχεις ακούσει το «Δεν έχει δρόμο να διαβώ»;
G.: Το έχω.
Ρ.Μ.: Ε, λοιπόν, το ερμηνεύω με τον μουσικό δρόμο Danzon της Κούβας. Εκεί παντρευτήκαμε. Στην Κούβα. Γενικά μ’ αρέσει να πειράζω, να αναμειγνύω. Το λάτιν με ελληνικά λαϊκά.

Ο Ορέστης Φαληρέας είναι σύζυγος και παραγωγός της Ρένας. Ο Ορέστης είναι γιος του μακαρίτη Γρηγόρη Φαληρέα, αδερφού του επίσης πασίγνωστου Τάσου Φαληρέα. Ιστορικές μορφές τα δύο αδέρφια Φαληρέα. Παραγωγοί ελληνικής μουσικής και σύμβουλοι του Διονύση Σαββόπουλου. Μεταξύ άλλων.
G.: Προσφάτως, τι προσφάτως, εννοώ τα τελευταία χρόνια, κυκλοφορεί η άποψη πως η γυναίκα κάνει κουμάντο σε όλα τελικά.
Ρ.Μ.: Αρχηγός προκύπτει μέσα από τη σχέση. Εξαρτάται. Είμαι λάτρης της τρομερής ελευθερίας.
G.: Ομως οι άντρες, γενικώς, έπαιξαν και παίζουν μεγάλο ρόλο στη ζωή σου.
Ρ.Μ.: Αυτό είναι αλήθεια. Ο Ορέστης είναι ο παραγωγός μου. Ο Φοίβος Δεληβοριάς γράφει τραγούδια αποκλειστικά για μένα. Το ίδιο και ο Δημήτρης Μπαλογιάννης. Πάντως εδώ μέσα, στο στέκι εννοώ, εγώ είμαι ο αρχηγός. Αφού εγώ πρέπει να δικαιώσω τους ανθρώπους που πίστεψαν σε μένα.



«Δυστυχώς δεν είμαι τηλεπερσόνα»

Η Ρένα μεγάλωσε στον Βόλο.
Ρ.Μ.: Εχεις ακούσει για το λεγόμενο Volywood;
G.: Οπως λέμε για το ινδικό Bollywood;
Ρ.Μ.: Ναι, κάπως έτσι. Εκεί μεγάλωσα. Από μικρή όμως ήθελα να έρθω και να μείνω στην Αθήνα.
G.: Ποια η καλύτερη φωνή;
Ρ.Μ.: Η Βίκυ Μοσχολιού.

Σχεδόν όλοι οι καλλιτέχνες όλων των ειδών και των κατηγοριών αναφέρονται σε νεκρούς ή συνταξιοδοτημένους.
G.: Και από τους σημερινούς, της γενιάς σου;
Ρ.Μ.: Ολους της γενιάς μου τους εκτιμώ.
G.: Και για την ερμηνεία σου;
Ρ.Μ.: Δεν θέλω να μοιάσω σε κανέναν. Ομως εξακολουθώ να είμαι αγχωμένη. Εχω βάρος. Είμαι πρωταγωνίστρια χωρίς να έχω κάποιο πάτημα. Δυστυχώς δεν είμαι τηλεπερσόνα.
G.: Ολα θα πάνε καλά.
Ρ.Μ.: Ο Μωριάτης μού έλεγε ότι κριτής μιας ταινίας είναι το συνεργείο. Αν στα γυρίσματα μετά το τέλος κάθε σκηνής χαμογελάνε, τότε όλα καλά.
G.: Χαμογελούσαν;
Ρ.Μ.: Ουουου!
G.: Και η Φωτεινή;
Ρ.Μ.: Η Φωτεινή, όπως συμβαίνει με όλους τους καλλιτέχνες. Πάνω στη σκηνή πρέπει να ξεχνάει, να χαμογελάει, να είναι αφοσιωμένη. Μέσα της μπορεί να βράζει. Υποφέρεις, αλλά αντέχεις. Υποφέρεις, αλλά παίζεις. Υποφέρεις, αλλά τους διασκεδάζεις. Η κορυφή είναι εικονική. Σημασία έχει το μέσα.


«Οταν σου χορεύω»

Ο θρίαμβος της Ρένας εξασφαλίστηκε μέσω Ιντερνετ με το κομμάτι του Φοίβου Δεληβοριά «Οταν σου χορεύω».
Ρ.Μ.: Περίπου 20.000.000 views. Προηγουμένως είχε περάσει απαρατήρητο. Η γενιά μου είναι της οικονομικής κρίσης και του Ιντερνετ.
G.: Η πρώτη ύλη είναι ίδια για όλες τις γενιές. Δουλειά, δουλειά. Ασχολείσαι με την πολιτική;
Ρ.Μ.: Τι εννοείς; Αν θα ήθελα να γίνω βουλευτής; Ασχολούμαι. Για παράδειγμα, ο Κυριάκος είχε πει στον Φοίβο ότι ακούει Ρένα Μόρφη.
G.: Να υποθέσω πως είσαι Νέα Δημοκρατία;
Ρ.Μ.: Να μην υποθέσεις τίποτα. Κάπου στη διαδρομή άρχισα να πιστεύω πως με τους προηγούμενους φτιάχνουν τα πράγματα. Τώρα επέστρεψαν οι παλιοί. Ομως κι αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Εξαρτάται. Μπορεί να έχουν αλλάξει. Μπορεί μία από τα ίδια. Αλλωστε οι προηγούμενοι ήταν καινούριοι, αλλά τελικώς αποδείχθηκαν άσχετοι.
G.: Πες ένα τραγούδι;
Ρ.Μ.: Ενα μόνο; Πολλά! Ελα Πειραιώς 131.
Θα πάω. Only for Rena! ◆
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr