Αμαλία Μεγαπάνου: Σύμβολο μιας εποχής - Πάντα γοητευτική, φινετσάτη και διακριτική
Αμαλία Μεγαπάνου: Σύμβολο μιας εποχής - Πάντα γοητευτική, φινετσάτη και διακριτική
Η Κοκό Σανέλ θα την είχε λατρέψει - Τα μακριά άσπρα γάντια, οι εναλλαγές καπέλων και ένα χαμόγελο που μαρτυρούσε αλήθεια
H Aμαλία Μεγαπάνου που έφυγε προχθές το βράδυ από τη ζωή, δεν ήταν μια οποιαδήποτε γυναίκα της αστικής κοινωνίας. Ήταν ένας άνθρωπος που η στάση της απέναντι στη ζωή και η ποιότητά της, την κατατάσσει στις γυναίκες εκείνες που αφήνουν γερά το αποτύπωμά τους στην κοινωνία.
Μιλούσε σπάνια στον τύπο αλλά μιλούσε σοφά. Μεγάλωνε όμορφα κι ας άφηναν οι ρυτίδες έντονα τα σημάδια στο πρόσωπό της. Μέχρι το τέλος της ζωής της, διέθετε πάντα την γοητεία της χαμένης στην εποχή μας, φινέτσας.
Μαζί με τον πρώτο της σύζυγο, Κωνσταντίνο Καραμανλή, υπήρξαν ένα από τα πιο ωραία ζευγάρια της Αθήνας. Ως πρώτη κυρία έγραψε την δική της ιστορία. Η ντελικάτη γυναίκα είχε κάνει ακόμη και τον ξένο τύπο να την προσέξει ή και να την συγκρίνει κερδίζοντας στα σημεία την Τζάκι Κένεντι, στα πλαίσια της συνάντησης του Καραμανλή με τους Κένεντι στον Λευκό Οίκο.
Η ίδια ωστόσο, στεκόταν στο πλευρό του συζύγου της διακριτικά. Κόρη εύπορης οικογένειας και ανιψιά του πολιτικού Παναγιώτη Κανελλόπουλου, με μόρφωση και ξένες γλώσσες, ήξερε καλά να διαχωρίζει τους ρόλους. Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις που είχε παραχωρήσει στο περιοδικό «Πάνθεον» και την τότε δημοσιογράφο Φωτεινή Πιπιλή τη στιγμή που πρωθυπουργός τότε ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου, παντρεμένος με τη Δήμητρα Λιάνη, είχε τοποθετηθεί για την στάση που οφείλουν να έχουν οι σύζυγοι πρωθυπουργών: «Εγώ διαφωνώ με τις γυναίκες που θέλουν να εμπλέκονται στην πολιτική. Κανένας δεν έχει εκλέξει αυτή τη γυναίκα για να το κάνει. Αν παρουσιαστεί η γυναίκα του πρωθυπουργού στις εκλογές και πει «με εκλέγετε και εμένα για βοηθό, για υπουργό κλπ.» και πάρει τις πρέπουσες ψήφους, τότε βεβαίως. Θα φέρει την ευθύνη ακέραια απέναντι του λαού, η ίδια. Το να ανακατεύεται ο οποιοσδήποτε, ο οποίος δεν έχει εκλεγεί, δεν το δέχομαι. Εγώ είμαι δημοκρατικός άνθρωπος».
Στάθηκε στο πλευρό του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ως δυνατή εικόνα, κάνοντας συνειδητά ένα βήμα πίσω. Με τα cocktail dresses που θα λάτρευε η Coco Chanel, με μακριά άσπρα γάντια, εναλλαγές καπέλων και ένα χαμόγελο που μαρτυρούσε αλήθεια.
Μιλούσε σπάνια στον τύπο αλλά μιλούσε σοφά. Μεγάλωνε όμορφα κι ας άφηναν οι ρυτίδες έντονα τα σημάδια στο πρόσωπό της. Μέχρι το τέλος της ζωής της, διέθετε πάντα την γοητεία της χαμένης στην εποχή μας, φινέτσας.
Μαζί με τον πρώτο της σύζυγο, Κωνσταντίνο Καραμανλή, υπήρξαν ένα από τα πιο ωραία ζευγάρια της Αθήνας. Ως πρώτη κυρία έγραψε την δική της ιστορία. Η ντελικάτη γυναίκα είχε κάνει ακόμη και τον ξένο τύπο να την προσέξει ή και να την συγκρίνει κερδίζοντας στα σημεία την Τζάκι Κένεντι, στα πλαίσια της συνάντησης του Καραμανλή με τους Κένεντι στον Λευκό Οίκο.
Η ίδια ωστόσο, στεκόταν στο πλευρό του συζύγου της διακριτικά. Κόρη εύπορης οικογένειας και ανιψιά του πολιτικού Παναγιώτη Κανελλόπουλου, με μόρφωση και ξένες γλώσσες, ήξερε καλά να διαχωρίζει τους ρόλους. Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις που είχε παραχωρήσει στο περιοδικό «Πάνθεον» και την τότε δημοσιογράφο Φωτεινή Πιπιλή τη στιγμή που πρωθυπουργός τότε ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου, παντρεμένος με τη Δήμητρα Λιάνη, είχε τοποθετηθεί για την στάση που οφείλουν να έχουν οι σύζυγοι πρωθυπουργών: «Εγώ διαφωνώ με τις γυναίκες που θέλουν να εμπλέκονται στην πολιτική. Κανένας δεν έχει εκλέξει αυτή τη γυναίκα για να το κάνει. Αν παρουσιαστεί η γυναίκα του πρωθυπουργού στις εκλογές και πει «με εκλέγετε και εμένα για βοηθό, για υπουργό κλπ.» και πάρει τις πρέπουσες ψήφους, τότε βεβαίως. Θα φέρει την ευθύνη ακέραια απέναντι του λαού, η ίδια. Το να ανακατεύεται ο οποιοσδήποτε, ο οποίος δεν έχει εκλεγεί, δεν το δέχομαι. Εγώ είμαι δημοκρατικός άνθρωπος».
Στάθηκε στο πλευρό του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ως δυνατή εικόνα, κάνοντας συνειδητά ένα βήμα πίσω. Με τα cocktail dresses που θα λάτρευε η Coco Chanel, με μακριά άσπρα γάντια, εναλλαγές καπέλων και ένα χαμόγελο που μαρτυρούσε αλήθεια.
«Πώς να διατηρηθεί ο γάμος μου με την Αμαλία όταν είμαστε και οι δύο τόσο δυνατές προσωπικότητες;» είχε παραδεχτεί ο Καραμανλής στον επιστήθιο φίλου του Παναγιώτη Λαμπρία.
Η Αμαλία πατούσε γερά στα πόδια της που πρόβαλαν μέσα από καλοφτιαγμένες γόβες «Μουριάδη». Κάποιο πρωινό πέρασε από το κοσμηματοπωλείο της φίλη της Καίτης Ταζεδάκη, το γνωστό «Πετράδι». «Πάω για μια φωτογράφιση στον Τάκη Διαμαντόπουλο για το βιβλίο μου» της είπε. Ήθελε με κάτι Ελληνικό να κοσμήσει τον λαιμό της. Έβαλε μια δημιουργία της φίλης της που απεικόνιζε ένα κλαδί ελιάς. Η Καίτη Ταζεδάκη ήταν μια από τις υπέροχες εκείνες φίλες, που σηματοδοτούσαν την κοινωνική αλήθεια μιας άλλης εποχής. Μαζί πήγαιναν σε εκθέσεις ζωγραφικής αλλά και στο Μέγαρο. Η Αμαλία λάτρευε την κλασσική μουσική αλλά ήθελε να κάθεται πάντα διάδρομο. Οι άνθρωποι του Μεγάρου την θυμούνται ακόμη.
Όπως την θυμόντουσαν για αρκετά χρόνια και στο ιατρείο του δεύτερου συζύγου της Νώντα Μεγαπάνου. Τι κι αν είχαν χωρίσει, είχαν μείνει φίλοι. Ο διακεκριμένος γυναικολόγος Μεγαπάνος, σπουδασμένος στην Ελβετία, αστικής οικογένειας και ο ίδιος, ευγενής και bon vivant, διατήρησε φιλικές σχέσεις μαζί της μέχρι το τέλος.
Η Αμαλία άλλωστε λάτρευε τα παιδιά του καθότι τα γνώριζε από μικρά. Όταν ο Αλέξανδρος Μεγαπάνος έστησε το πρώτο του οινοποιείο με τα υπέροχα αυτά κρασιά, την πρώτη γουλιά δοκίμασε η Αμαλία.
Την πόρτα του σπιτιού πάντως στην Βασιλίσσης Σοφίας, την περνούσαν λίγοι. Δεν της άρεσε το ξόδεμα του χρόνου, ούτε οι περιττές κοινωνικότητες. Από τα νεανικά της χρόνια μελετούσε ιστορία, φιλοσοφία και έγραφε βιβλία. Υπήρξε μέλος του ΔΣ στο Μουσείο Μπενάκη, από τα πρώτα της βιβλία ήταν μια μελέτη για τα κεντήματα και μας έδειξε μια άλλη πλευρά του εαυτού της όταν εξέδωσε το βιβλίο «Διάλογος με την Αννα», ένα βιβλίο 172 σελίδων, που προέκυψε από τις συζητήσεις με μια Αθηναία ιερόδουλη. Όταν η Φωτεινή Πιπιλή την ρώτησε για το πώς υποδέχτηκε ο κοινωνικός της κύκλος, το συγκεκριμένο βιβλίο, απάντησε: «Είναι κακό να λέγονται τέτοια πράγματα. Το να είναι δηλαδή, κάποιος περιχαρακωμένος και να τοποθετεί τους ανθρώπους σε πλαίσια. Δηλαδή εγώ που γεννήθηκα αστή δεν έχω το δικαίωμα να γνωρίσω τους εργάτες; Ο εργάτης από την άλλη δεν έχει το δικαίωμα να εκφέρει μια αστική άποψη; Για εμένα, όλοι oι άνθρωποι είμαστε ένα».
Η Αμαλία Κανελλοπούλου, Καραμανλή, Μεγαπάνου, έφυγε διακριτικά όπως έζησε. Μια κυρία που τίμησε τους ανθρώπους με τους οποίους οι δρόμοι τους διασταυρώθηκαν. Στην κηδεία Καραμανλή είδαμε μια θλιμμένη – σχεδόν βιβλική φιγούρα να αγκαλιάζει το φέρετρο. Ηταν εκείνη… Η Αμαλία που «τόλμησε» να προβάλλει την ελληνική φινέτσα απέναντι σε μια Τζάκι Κένεντι. Η Αμαλία που σηματοδοτεί μια Αθήνα πολύ διαφορετική από την σημερινή που «πάσχει» από θαμπάδα!
Ειδήσεις σήμερα:
Ποια ήταν η Αμαλία Μεγαπάνου, η διάσημη εκπρόσωπος της αστικής Αθήνας
Μητσοτάκης για Αμαλία Μεγαπάνου: «Μία άξια Ελληνίδα δεν είναι πια κοντά μας»
«Έφυγε» η Αμαλία Μεγαπάνου που ταύτισε την ζωή της με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή
Η Αμαλία πατούσε γερά στα πόδια της που πρόβαλαν μέσα από καλοφτιαγμένες γόβες «Μουριάδη». Κάποιο πρωινό πέρασε από το κοσμηματοπωλείο της φίλη της Καίτης Ταζεδάκη, το γνωστό «Πετράδι». «Πάω για μια φωτογράφιση στον Τάκη Διαμαντόπουλο για το βιβλίο μου» της είπε. Ήθελε με κάτι Ελληνικό να κοσμήσει τον λαιμό της. Έβαλε μια δημιουργία της φίλης της που απεικόνιζε ένα κλαδί ελιάς. Η Καίτη Ταζεδάκη ήταν μια από τις υπέροχες εκείνες φίλες, που σηματοδοτούσαν την κοινωνική αλήθεια μιας άλλης εποχής. Μαζί πήγαιναν σε εκθέσεις ζωγραφικής αλλά και στο Μέγαρο. Η Αμαλία λάτρευε την κλασσική μουσική αλλά ήθελε να κάθεται πάντα διάδρομο. Οι άνθρωποι του Μεγάρου την θυμούνται ακόμη.
Όπως την θυμόντουσαν για αρκετά χρόνια και στο ιατρείο του δεύτερου συζύγου της Νώντα Μεγαπάνου. Τι κι αν είχαν χωρίσει, είχαν μείνει φίλοι. Ο διακεκριμένος γυναικολόγος Μεγαπάνος, σπουδασμένος στην Ελβετία, αστικής οικογένειας και ο ίδιος, ευγενής και bon vivant, διατήρησε φιλικές σχέσεις μαζί της μέχρι το τέλος.
Η Αμαλία άλλωστε λάτρευε τα παιδιά του καθότι τα γνώριζε από μικρά. Όταν ο Αλέξανδρος Μεγαπάνος έστησε το πρώτο του οινοποιείο με τα υπέροχα αυτά κρασιά, την πρώτη γουλιά δοκίμασε η Αμαλία.
Την πόρτα του σπιτιού πάντως στην Βασιλίσσης Σοφίας, την περνούσαν λίγοι. Δεν της άρεσε το ξόδεμα του χρόνου, ούτε οι περιττές κοινωνικότητες. Από τα νεανικά της χρόνια μελετούσε ιστορία, φιλοσοφία και έγραφε βιβλία. Υπήρξε μέλος του ΔΣ στο Μουσείο Μπενάκη, από τα πρώτα της βιβλία ήταν μια μελέτη για τα κεντήματα και μας έδειξε μια άλλη πλευρά του εαυτού της όταν εξέδωσε το βιβλίο «Διάλογος με την Αννα», ένα βιβλίο 172 σελίδων, που προέκυψε από τις συζητήσεις με μια Αθηναία ιερόδουλη. Όταν η Φωτεινή Πιπιλή την ρώτησε για το πώς υποδέχτηκε ο κοινωνικός της κύκλος, το συγκεκριμένο βιβλίο, απάντησε: «Είναι κακό να λέγονται τέτοια πράγματα. Το να είναι δηλαδή, κάποιος περιχαρακωμένος και να τοποθετεί τους ανθρώπους σε πλαίσια. Δηλαδή εγώ που γεννήθηκα αστή δεν έχω το δικαίωμα να γνωρίσω τους εργάτες; Ο εργάτης από την άλλη δεν έχει το δικαίωμα να εκφέρει μια αστική άποψη; Για εμένα, όλοι oι άνθρωποι είμαστε ένα».
Η Αμαλία Κανελλοπούλου, Καραμανλή, Μεγαπάνου, έφυγε διακριτικά όπως έζησε. Μια κυρία που τίμησε τους ανθρώπους με τους οποίους οι δρόμοι τους διασταυρώθηκαν. Στην κηδεία Καραμανλή είδαμε μια θλιμμένη – σχεδόν βιβλική φιγούρα να αγκαλιάζει το φέρετρο. Ηταν εκείνη… Η Αμαλία που «τόλμησε» να προβάλλει την ελληνική φινέτσα απέναντι σε μια Τζάκι Κένεντι. Η Αμαλία που σηματοδοτεί μια Αθήνα πολύ διαφορετική από την σημερινή που «πάσχει» από θαμπάδα!
Ειδήσεις σήμερα:
Ποια ήταν η Αμαλία Μεγαπάνου, η διάσημη εκπρόσωπος της αστικής Αθήνας
Μητσοτάκης για Αμαλία Μεγαπάνου: «Μία άξια Ελληνίδα δεν είναι πια κοντά μας»
«Έφυγε» η Αμαλία Μεγαπάνου που ταύτισε την ζωή της με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα