Ξεπέρασε ακόμη και την πανδημία η δημοτική αρχή του Πειραιά, επιστρατεύοντας τις τηλεδιασκέψεις για την προώθηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), καθώς αυτό ικανοποιεί τις ανάγκες για την κινητικότητα ανθρώπων και αγαθών στις πόλεις για την βελτίωση της ποιότητας ζωής. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό μάλιστα των ΣΒΑΚ είναι ο Συμμετοχικός Σχεδιασμός, ο οποίος περιλαμβάνει τη διαδικασία της Διαβούλευσης με φορείς και πολίτες του Δήμου, ακόμη και σε εποχές κορωνοϊού.
Για το λόγο αυτό, ο Δήμος Πειραιά ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα και προδιαγραφές για την βιώσιμη κινητικότητα και παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία του Covid-19 διεξήγαγε με ιδιαίτερη επιτυχία και υψηλή συμμετοχή περίπου 55 σημαντικών φορέων μέσω εκπροσώπων τους, μία σειρά από 8 τηλεδιασκέψεις στo πλαίσιο της 1ης Διαβούλευσης του ΣΒΑΚ. Οι συζητήσεις αυτές υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Α’ φάσης εκπόνησης του ΣΒΑΚ με έμφαση στην καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και των απόψεων των φορέων για τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες της πόλης καθώς και ορισμένες αρχικά προτεινόμενες από αυτούς λύσεις. Το συντονισμό της 1ης διαβούλευσης στο πλαίσιο της Α’ φάσης του ΣΒΑΚ ανέλαβε ο κ.
Δημήτριος Καρύδης, Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Ανάπτυξης Δήμου Πειραιά, σε συνεργασία με τον κο
Μήλια Αντώνιο, Δντη της Δνσης Προγραμματισμού και Ανάπτυξης και την κα
Μαρία Πούλου, Προϊσταμένη του Τμήματος Στρατηγικού Σχεδιασμού, Προγραμματισμού και Μελετών της Δνσης Προγραμματισμού και Ανάπτυξης του Δήμου Πειραιά αλλά και τους συμβούλους του Δήμου.
Καταγράφοντας τα προβλήματα
Καθολική διαπίστωση στις τοποθετήσεις όλων των συμμετεχόντων φορέων αποτέλεσε το γεγονός ότι ο Πειραιάς αντιμετωπίζει ένα χρόνιο και έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα με αρκετά προβληματικά σημεία, όπως:
• Το υψηλό ποσοστό των διαμπερών μετακινήσεων το οποίο ανέρχεται σε περίπου 44% .
• Τα χαμηλά ποσοστά χρήσης των ήπιων μέσων μετακίνησης και της Δημόσιας Συγκοινωνίας και τα υψηλά ποσοστά χρήσης των ΙΧ αυτοκινήτων, είτε για εργασία, είτε για άλλο σκοπό σε μια τυπική καθημερινή μέρα στην πόλη.
Αλλά και μια σειρά προβληματικών καταστάσεων που αναδείχθηκαν από διαφορετικούς φορείς:
• Χαμηλό επίπεδο προσβασιμότητας για πεζούς και ΑΜΕΑ.
• Χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης των ΜΜΜ στο κέντρο του Πειραιά, λόγω των αυξημένων καθυστερήσεων που προκαλούνται από τον περιορισμένο χώρο που έχουν επιφέρει τα φαινόμενα της παράνομης στάθμευσης και η καταστρατήγηση των λεωφορειολωρίδων από ΙΧ και ταξί.
• Δεν υπάρχουν υποδομές ή δίκτυο ποδηλατοδρόμων αποθαρρύνοντας τη χρήση του ποδηλάτου, και όσοι το χρησιμοποιούν το κάνουν σε συνθήκες χαμηλού επιπέδου οδικής ασφάλειας.
• Η παράνομη στάθμευση αποτελεί συχνό και έντονο φαινόμενο σχεδόν σε όλη την έκταση του Δήμου, ιδιαίτερα στο κέντρο του Πειραιά και στην εγγύς περιοχή των μεγάλων αθλητικών κέντρων.
• Η έλλειψη οργανωμένων χώρων στάθμευσης, η οποία σχετίζεται με το παραπάνω πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης.
• Ο υψηλός, εισερχόμενος στην πόλη, κυκλοφοριακός φόρτος, μεγάλο μέρος του οποίου διοχετεύεται στην λεωφόρο Ηρώων Πολυτεχνείου προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση συνήθως έως τη συμβολή της με την Χαρ. Τρικούπη.
• Ο υψηλός κυκλοφοριακός φόρτος προς το Λιμάνι συγκεκριμένες ώρες των ημερών στην καλοκαιρινή περίοδο.
• Στην ευρύτερη περιοχή του Σταδίου Γ. Καραϊσκάκη και του ΣΕΦ, κατά τις ημέρες των αγώνων και ειδικά των διεθνών αναμετρήσεων – χωρίς ευθύνη των ομάδων – εντείνεται το κυκλοφοριακό πρόβλημα και η παράνομη στάθμευση.
• Το ανεπαρκές πλάτος οδοστρώματος σε πολλές οδούς της πόλης δεν επιτρέπουν την διέλευση μεγάλων οχημάτων έκτακτης ανάγκης, όπως πυροσβεστικά οχήματα και ασθενοφόρα.
• Χαμηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας, το οποίο πέφτει ακόμη περισσότερο σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης, λόγω των υψηλών ταχυτήτων των μηχανοκίνητων μέσων και των φτωχών υποδομών για πεζή μετακίνηση.
• Οι φορτοεκφορτώσεις για την τροφοδοσία των καταστημάτων οι οποίες πραγματοποιούνται δίχως ωράριο επιβαρύνουν το δίκτυο συνήθως με την παράνομη στάθμευση τους μειώνοντας και το επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Θετικές Δράσεις
Στο πλαίσιο των θετικών δράσεων για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα που έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία έτη και ως σήμερα καταγράφονται:
• Η αναμενόμενη ολοκλήρωση των έργων του ΜΕΤΡΟ και του ΤΡΑΜ
• Η υπογειοποίηση των γραμμών το ΗΣΑΠ (γραμμή 1 του ΜΕΤΡΟ) από το σταθμό στο Νέο Φάληρο ως τον Πειραιά, έργο που διεκδικείται από το Δήμο Πειραιά.
• Η ανάδειξη της Δημοτικής Συγκοινωνίας σε ένα σημαντικό εργαλείο για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη.
• Σημαντικά έργα αναπλάσεων έχουν δρομολογηθεί και προωθούνται στο Δήμο με σημαντική συμβολή στη ανάδειξη του δημόσιου χώρου και τη βελτίωση της προσβασιμότητας.
• Οι προσπάθειες της Δημοτικής Συγκοινωνίας για την αποτροπή παραβάσεων σχετικά με την κινητικότητα ή τη στάθμευση στην πόλη και η συνεργασία με την Τροχαία και την Ελληνική Αστυνομία.
• Η σημασία της ατομικής ευθύνης πολιτών και φορέων στο πλαίσιο αρμοδιότητάς τους, η οποία μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση των καθημερινών συνθηκών κυκλοφορίας αλλά και των εξυπηρετήσεων στην πόλη του Πειραιά.
Προτάσεις φορέων
Ιδιαίτερα θετικό είναι ότι οι προτάσεις που διατύπωσαν οι εκπρόσωποι των φορέων συμβαδίζουν με τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας. Μία σειρά γενικών προτάσεων που διατυπώθηκαν ακολουθούν παρακάτω:
• Δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων και πράσινων διαδρομών
• Βελτίωση της προσβασιμότητας, με τα ΜΜΜ και πεζή μετακίνηση
• Η δημιουργία Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ) στο κέντρο του Πειραιά
• Βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στις περιοχές των σχολείων, των αθλητικών κέντρων και στις εισόδους/εξόδους των πυλών του Λιμένα Πειραιά
• Θέσπιση ωραρίου φορτοεκφορτώσεων
• Στρατηγικός σχεδιασμός για τη διαχείριση της κυκλοφορίας τις ημέρες διεξαγωγής megaevents στην πόλη
• Η πιθανότητα θέσπισης ωραρίου (π.χ. τα απογεύματα) κατά το οποίο οι σχολικές αυλές θα είναι ανοιχτές με σκοπό να αξιοποιούνται ως δημόσιοι ανοικτοί χώροι αθλητισμού και ψυχαγωγίας.
• Δημιουργία πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής (πιθανώς στο ΣΕΦ)
• Διαχείριση ή/και αναδιαμόρφωση υφιστάμενων υποδομών για τη διέλευση των διαμπερών μετακινήσεων και ιδιαίτερα εκείνων των μετακινήσεων που έλκει και δημιουργεί το λιμάνι.
• Η σύνταξη -σε κατάλληλο χρόνο- μιας νέας κυκλοφοριακής μελέτης για την πόλη η οποία θα υποστηρίξει την υλοποίηση του ΣΒΑΚ και τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας.
Υπενθυμίζεται ότι το ΣΒΑΚ Πειραιά ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2019 με την υπογραφή της σχετικής δημόσιας σύμβασης και η πρώτη Φάση υλοποίησης ολοκληρώνεται τον Αύγουστο του 2020.