Στα 5,8 εκατ. ευρώ το κόστος των... δωρεάν διοδίων στις εκλογές του 2019
Στα 5,8 εκατ. ευρώ το κόστος των... δωρεάν διοδίων στις εκλογές του 2019
Έκανε τον... χουβαρντά ο Σπίρτζης με λεφτά του Δημοσίου - Την καταβολή ποσού 1,1 εκατ. ευρώ στη «Νέα Οδό» και 700.000 ευρώ στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών - Πρόκειται για μέρος του κόστους της... δωρεάν διέλευσης από τα διόδια, που «μοίρασε» ο τότε υπουργός Υποδομών
Επιπλέον, στους υπόλοιπους παραχωρησιούχους θα καταβληθούν περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί αν θα αποζημιωθεί και η «Εγνατία Οδός».
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», το υπουργείο Υποδομών, με επιστολή του προς τους παραχωρησιούχους στις 16 Μαΐου 2019, ζήτησε να είναι ελεύθερη η διέλευση των Ι.Χ. και δικύκλων από τα διόδια τις δύο Κυριακές των δημοτικών εκλογών και των ευρωεκλογών (26 Μαΐου και 2 Ιουνίου). Κατόπιν, την 1η Ιουλίου, το ίδιο ζητήθηκε για το Σαββατοκύριακο των εθνικών εκλογών (6-8 Ιουλίου), επικυρώνοντας την απόφαση με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Οι δύο αποφάσεις διευρύνονταν κατά δύο ημέρες, ειδικά για τους εκλογικούς αντιπροσώπους. Μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών εξέδωσε τότε ανακοίνωση ότι, με υπογραφή Σπίρτζη, η διέλευση των εκλογέων από τα διόδια θα γίνει ελεύθερα.
Επειδή όμως ούτε στην πολιτική ούτε στις συμβάσεις παραχώρησης υπάρχει ο όρος «δωρεάν», μερικούς μήνες αργότερα το υπουργείο (υπό νέα ηγεσία) και μετά τις σχετικές οχλήσεις των παραχωρησιούχων ξεκίνησε τη διαδικασία υπολογισμού του κόστους (η διαδικασία ορίζει ότι ο υπολογισμός πρέπει να γίνει εντός εξαμήνου). Το Δημόσιο αρχικά υποστήριξε ότι τα ποσά πρέπει να υπολογιστούν βάσει σύγκρισης με το προηγούμενο έτος (2018).
Η Hellastron (ο κοινός φορέας όλων των εταιρειών με διόδια) υποστήριξε ότι μπορεί να δώσει τον ακριβή αριθμό των διελεύσεων, καθώς αυτές καταγράφονται, και πρότεινε έκπτωση 10% λόγω αύξησης των μετακινήσεων ακριβώς επειδή δεν εισπράττονταν διόδια. Το υπουργείο αντιπρότεινε 20% και οι δύο πλευρές συμφώνησαν στο 15%.
Τελικώς, προ ημερών το υπουργείο άρχισε την αποπληρωμή των «δωρεάν» διελεύσεων. Οι πρώτες δύο αποφάσεις αφορούν τη «Νέα Οδό» (1,24 εκατ. ευρώ), η οποία διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα της ΠΑΘΕ από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια, και την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (714.000 ευρώ), που διαχειρίζεται το τμήμα της ΠΑΘΕ από Ράχες έως Κλειδί.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», θα ακολουθήσουν η «Ολυμπία Οδός» (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) με 1,54 εκατ. ευρώ, η «Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου» με 1,07 εκατ. ευρώ, η «Μορέας» (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα/Σπάρτη) με 550.000 ευρώ, ενώ δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί το ποσό που θα λάβει η «Κεντρική Οδός» (Ε65). Το μεγαλύτερο ποσό, πάντως, θα λάβει η «Αττική Οδός», η οποία έχει συμφωνήσει με το Δημόσιο την καταβολή 2,03 εκατ. ευρώ.
Γιατί επιστρέφει το Δημόσιο στους παραχωρησιούχους χρήματα; Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης, το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να ζητήσει όποτε επιθυμεί από τους παραχωρησιούχους να σταματήσουν την είσπραξη διοδίων. Κάθε φορά όμως που το πράττει, ο παραχωρησιούχος δικαιούται να ζητήσει την επιστροφή των απολεσθέντων εσόδων του, με βάση τις καταγραφές που έχει. Επομένως, δεν έχει σημασία αν το Δημόσιο θεωρεί δίκαιη ή όχι τη μη είσπραξη διοδίων σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές ή περιοχές, από τη στιγμή που η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει ορίζει διαφορετικά.
Οταν τα διόδια κλείνουν με ευθύνη άλλου από τον παραχωρησιούχο, τότε ο λογαριασμός καταλήγει στο Δημόσιο – ακόμα κι αν αυτός είναι το κίνημα «Δεν πληρώνω». Οπως αποκάλυψε η «Κ», το Διαιτητικό Δικαστήριο στο οποίο προσέφυγε η «Αττική Οδός» διεκδικώντας απώλειες εσόδων για το 2006-2017 δικαίωσε την εταιρεία, αποφασίζοντας ότι το Δημόσιο είναι υπεύθυνο για την αδιατάρακτη λειτουργία και των διοδίων.
Η «Αττική Οδός» είχε προσφύγει το 2017, διεκδικώντας συνολικά 611.957,35 ευρώ συν τόκους για απώλειες εσόδων από διόδια. Οπως υποστήριξε, με βάση τη συμφωνία αστυνόμευσης της Αττικής Οδού που υπεγράφη στις 28.2.2001, το Δημόσιο έχει την υποχρέωση να εξασφαλίζει την αδιατάρακτη εκμετάλλευση του δρόμου από την Αττική Οδό. Οπως υποστήριξε ο παραχωρησιούχος, η ασφάλιση (Loss of Profit) καλύπτει την απώλεια εσόδων από καταστροφικό γεγονός που εμποδίζει εν όλω ή εν μέρει τη λειτουργία του έργου, όχι όμως άλλες αιτίες.
Το Διαιτητικό Δικαστήριο δικαίωσε την εταιρεία, αποδίδοντας την ευθύνη για τις καταλήψεις διοδίων στο Δημόσιο: «Οχι μόνο δεν έδινε εντολές απομάκρυνσης των συνήθως ολιγάριθμων καταληψιών, αλλά έδινε εντολή αναστολής είσπραξης διοδίων, δηλαδή ό,τι επεδίωκαν οι καταληψίες», αναφέρει η απόφαση. «Αυτό που επικρατούσε ήταν ανοχή, που ενθάρρυνε τις επόμενες καταλήψεις». Το μόνο που δέθηκε το δικαστήριο ήταν ο μεγάλος χρόνος που είχε μεσολαβήσει από τις πρώτες διεκδικήσεις, απομειώνοντας στο μισό εκείνες που αφορούσαν την περίοδο 2006-2011.
Ειδήσεις σήμερα:
«Handelsblatt»: «Γιατί δεν πρέπει η Ελλάδα να εμπλακεί σε πόλεμο με την Τουρκία»
Χοντραίνει το παιχνίδι στην Αν. Μεσόγειο: Οι Τούρκοι «απαντούν» με ρωσικά πλοία
«Μην πειράξετε τρίχα τους» λέει η Άγκυρα, για Τούρκους δημοσιογράφους που βρίσκονται στο Καστελόριζο
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», το υπουργείο Υποδομών, με επιστολή του προς τους παραχωρησιούχους στις 16 Μαΐου 2019, ζήτησε να είναι ελεύθερη η διέλευση των Ι.Χ. και δικύκλων από τα διόδια τις δύο Κυριακές των δημοτικών εκλογών και των ευρωεκλογών (26 Μαΐου και 2 Ιουνίου). Κατόπιν, την 1η Ιουλίου, το ίδιο ζητήθηκε για το Σαββατοκύριακο των εθνικών εκλογών (6-8 Ιουλίου), επικυρώνοντας την απόφαση με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Οι δύο αποφάσεις διευρύνονταν κατά δύο ημέρες, ειδικά για τους εκλογικούς αντιπροσώπους. Μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών εξέδωσε τότε ανακοίνωση ότι, με υπογραφή Σπίρτζη, η διέλευση των εκλογέων από τα διόδια θα γίνει ελεύθερα.
Επειδή όμως ούτε στην πολιτική ούτε στις συμβάσεις παραχώρησης υπάρχει ο όρος «δωρεάν», μερικούς μήνες αργότερα το υπουργείο (υπό νέα ηγεσία) και μετά τις σχετικές οχλήσεις των παραχωρησιούχων ξεκίνησε τη διαδικασία υπολογισμού του κόστους (η διαδικασία ορίζει ότι ο υπολογισμός πρέπει να γίνει εντός εξαμήνου). Το Δημόσιο αρχικά υποστήριξε ότι τα ποσά πρέπει να υπολογιστούν βάσει σύγκρισης με το προηγούμενο έτος (2018).
Η Hellastron (ο κοινός φορέας όλων των εταιρειών με διόδια) υποστήριξε ότι μπορεί να δώσει τον ακριβή αριθμό των διελεύσεων, καθώς αυτές καταγράφονται, και πρότεινε έκπτωση 10% λόγω αύξησης των μετακινήσεων ακριβώς επειδή δεν εισπράττονταν διόδια. Το υπουργείο αντιπρότεινε 20% και οι δύο πλευρές συμφώνησαν στο 15%.
Τελικώς, προ ημερών το υπουργείο άρχισε την αποπληρωμή των «δωρεάν» διελεύσεων. Οι πρώτες δύο αποφάσεις αφορούν τη «Νέα Οδό» (1,24 εκατ. ευρώ), η οποία διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα της ΠΑΘΕ από Μεταμόρφωση έως Σκάρφεια, και την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (714.000 ευρώ), που διαχειρίζεται το τμήμα της ΠΑΘΕ από Ράχες έως Κλειδί.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», θα ακολουθήσουν η «Ολυμπία Οδός» (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα) με 1,54 εκατ. ευρώ, η «Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου» με 1,07 εκατ. ευρώ, η «Μορέας» (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα/Σπάρτη) με 550.000 ευρώ, ενώ δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί το ποσό που θα λάβει η «Κεντρική Οδός» (Ε65). Το μεγαλύτερο ποσό, πάντως, θα λάβει η «Αττική Οδός», η οποία έχει συμφωνήσει με το Δημόσιο την καταβολή 2,03 εκατ. ευρώ.
Γιατί επιστρέφει το Δημόσιο στους παραχωρησιούχους χρήματα; Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης, το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να ζητήσει όποτε επιθυμεί από τους παραχωρησιούχους να σταματήσουν την είσπραξη διοδίων. Κάθε φορά όμως που το πράττει, ο παραχωρησιούχος δικαιούται να ζητήσει την επιστροφή των απολεσθέντων εσόδων του, με βάση τις καταγραφές που έχει. Επομένως, δεν έχει σημασία αν το Δημόσιο θεωρεί δίκαιη ή όχι τη μη είσπραξη διοδίων σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές ή περιοχές, από τη στιγμή που η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει ορίζει διαφορετικά.
Οταν τα διόδια κλείνουν με ευθύνη άλλου από τον παραχωρησιούχο, τότε ο λογαριασμός καταλήγει στο Δημόσιο – ακόμα κι αν αυτός είναι το κίνημα «Δεν πληρώνω». Οπως αποκάλυψε η «Κ», το Διαιτητικό Δικαστήριο στο οποίο προσέφυγε η «Αττική Οδός» διεκδικώντας απώλειες εσόδων για το 2006-2017 δικαίωσε την εταιρεία, αποφασίζοντας ότι το Δημόσιο είναι υπεύθυνο για την αδιατάρακτη λειτουργία και των διοδίων.
Η «Αττική Οδός» είχε προσφύγει το 2017, διεκδικώντας συνολικά 611.957,35 ευρώ συν τόκους για απώλειες εσόδων από διόδια. Οπως υποστήριξε, με βάση τη συμφωνία αστυνόμευσης της Αττικής Οδού που υπεγράφη στις 28.2.2001, το Δημόσιο έχει την υποχρέωση να εξασφαλίζει την αδιατάρακτη εκμετάλλευση του δρόμου από την Αττική Οδό. Οπως υποστήριξε ο παραχωρησιούχος, η ασφάλιση (Loss of Profit) καλύπτει την απώλεια εσόδων από καταστροφικό γεγονός που εμποδίζει εν όλω ή εν μέρει τη λειτουργία του έργου, όχι όμως άλλες αιτίες.
Το Διαιτητικό Δικαστήριο δικαίωσε την εταιρεία, αποδίδοντας την ευθύνη για τις καταλήψεις διοδίων στο Δημόσιο: «Οχι μόνο δεν έδινε εντολές απομάκρυνσης των συνήθως ολιγάριθμων καταληψιών, αλλά έδινε εντολή αναστολής είσπραξης διοδίων, δηλαδή ό,τι επεδίωκαν οι καταληψίες», αναφέρει η απόφαση. «Αυτό που επικρατούσε ήταν ανοχή, που ενθάρρυνε τις επόμενες καταλήψεις». Το μόνο που δέθηκε το δικαστήριο ήταν ο μεγάλος χρόνος που είχε μεσολαβήσει από τις πρώτες διεκδικήσεις, απομειώνοντας στο μισό εκείνες που αφορούσαν την περίοδο 2006-2011.
Ειδήσεις σήμερα:
«Handelsblatt»: «Γιατί δεν πρέπει η Ελλάδα να εμπλακεί σε πόλεμο με την Τουρκία»
Χοντραίνει το παιχνίδι στην Αν. Μεσόγειο: Οι Τούρκοι «απαντούν» με ρωσικά πλοία
«Μην πειράξετε τρίχα τους» λέει η Άγκυρα, για Τούρκους δημοσιογράφους που βρίσκονται στο Καστελόριζο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα