Πυρηνοκίνητο υποβρύχιο με βλάβη στη Σούδα
Έντονες αντιδράσεις και ανησυχία προκαλεί στην κοινωνία των Χανίων η άφιξη δύο πυρηνοκίνητων υποβρυχίων στη ΝΑΤΟϊκή βάση της Σούδας στο Μαράθι. Το ένα, που είναι αμερικανικό, αφίχθη την περασμένη Πέμπτη στο πλαίσιο των συνηθισμένων επισκέψεων. Όμως, το βρετανικό HMS Superb κατέφυγε στη Σούδα στις 9 Ιουνίου για να επισκευάσει φθορές που προκλήθηκαν από την πρόσκρουσή του σε υποθαλάσσιο όρος και, παρά τις διαβεβαιώσεις του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι δεν
Έντονες αντιδράσεις και ανησυχία προκαλεί στην κοινωνία των Χανίων η άφιξη δύο πυρηνοκίνητων υποβρυχίων στη ΝΑΤΟϊκή βάση της Σούδας στο Μαράθι. Το ένα, που είναι αμερικανικό, αφίχθη την περασμένη Πέμπτη στο πλαίσιο των συνηθισμένων επισκέψεων. Όμως, το βρετανικό HMS Superb κατέφυγε στη Σούδα στις 9 Ιουνίου για να επισκευάσει φθορές που προκλήθηκαν από την πρόσκρουσή του σε υποθαλάσσιο όρος και, παρά τις διαβεβαιώσεις του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι δεν έχει υποστεί ζημιά ο πυρηνικός αντιδραστήρας του!
Το HMS Superb χτύπησε στις 26 Μαΐου σε υποθαλάσσιο όρος κατά τη διαδικασία κατάδυσής του στην Ερυθρά Θάλασσα, 80 ναυτικά μίλια νότια της Διώρυγας του Σουέζ. Είχε μόλις τελειώσει την συμμετοχή του σε νηοψίες στον κόλπο της Άκαμπα… Κανείς από τους 112 άνδρες του πληρώματος δεν τραυματίσθηκε και, όπως ανακοίνωσε το βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό, από τη σύγκρουση υπέστη βλάβη το σόναρ του σκάφους και καταστράφηκαν οι δεξαμενές έρματος. Ωστόσο, παρά τις βλάβες, ο πλοίαρχος Steve Drysdale που είναι κυβερνήτης του από το Δεκέμβριο του 2006 κατάφερε να το οδηγήσει χωρίς συνοδεία ως τη Σούδα, χωρίς φυσικά να καταδυθεί.
Το ΓΕΝ ανακοίνωσε ότι το υποβρύχιο ελέγχθηκε από συνεργείο του Ναυστάθμου Κρήτης και δεν διαπιστώθηκε πρόβλημα στον αντιδραστήρα, αλλά και ότι έγιναν προληπτικές μετρήσεις στα νερά στο Μαράθι που δεν έδειξαν αυξημένα επίπεδα ραδιενέργειας. Όμως, σε ανακοίνωσή της, η Επιτροπή κατά των Βάσεων εκφράζει τις ανησυχίες της για το ατύχημα που είχε το βρετανικό υποβρύχιο και την αμφιβολία της για τις διαβεβαιώσεις του ΓΕΝ:
«Ποιος εμπιστεύεται τις διαβεβαιώσεις του ΓΕΝ ότι δεν έχει υποστεί βλάβη ο πυρηνικός αντιδραστήρας; Πότε, εξάλλου, οι Αμερικάνοι έδωσαν εξηγήσεις στην κυβέρνηση για τα τεκταινόμενα στη βάση της Σούδας, ή ενδιαφέρονται για την υγεία και την ασφάλεια του ελληνικού λαού; Ποιος μπορεί να διαβεβαιώσει και να γίνει πιστευτός ότι δεν υπάρχει κίνδυνος απ’ τα πυρηνοκίνητα (αεροπλανοφόρα, υποβρύχια) που καταπλέουν κάθε τόσο στο λιμάνι της Σούδας;»
Το HMS Superb
Το HMS Superb της κλάσης Swiftsure, είναι το πιο παλιό επιχειρησιακό υποβρύχιο του Βασιλικού Ναυτικού με κωδικό S109. Ναυπηγήθηκε στις 17 Φεβρουαρίου 1973 στα ναυπηγεία Vickers και απέκτησε επιχειρησιακή δυνατότητα στις 11 Ιουλίου 1974. Ήταν το πρώτο βρετανικό πυρηνικό υποβρύχιο που ταξίδεψε κάτω από τα γιγάντια παγόβουνα στον Αρκτικό ωκεανό, ενώ στον «Πόλεμο κατά της Τρομοκρατίας» το 2001, επιχειρούσε στον Ινδικό ωκεανό.
Με μήκος 83 μέτρα, πλάτος 8,5 και ύψος 9,8 μέτρα., το Superb έχει βύθισμα 4.900 τόνων. Ο πυρηνικός αντιδραστήρας κατασκευασμένος από τη… Rolls-Royce (!) του εξασφαλίζει ωριαία ταχύτητα 37 χιλιομέτρων υπό κατάδυση. Οι πέντε τορπιλοσωλήνες του είναι οπλισμένοι με τορπίλες τύπου Spearfish, ενώ διαθέτει εκτοξευτήρες πυραύλων Harpoon.
Η Σούδα
Η υπόθεση της επίσκεψης του «πληγωμένου» υποβρυχίου στη Σούδα, επανέφερε για μια ακόμη φορά στην επικαιρότητα το θέμα της βάσης, που έχει αποκτήσει ΝΑΤΟϊκή υποδομή με την αμερικανική υποστήριξη. «παρότρυνση και χρήμα», Ως το 2010 θα είναι έτοιμο ένα υπερσύγχρονο επιχειρησιακό κέντρο που θα καλύπτει όλες τις ΝΑΤΟϊκές χώρες και θα χρησιμοποιείται για την εκπαίδευση πληρωμάτων πλοίων, την αντιμετώπιση λαθρομεταναστών και πάσης φύσεως τρομοκρατών και, φυσικά, κάθε εχθρικής ενέργειας στη Μεσόγειο.
Η Σούδα, στην «καρδιά» της ανατολικής Μεσογείου, προσφέρει άμεση εγγύτητα στην περιοχή επιχειρησιακού ενδιαφέροντος του ναυτικού σκέλους της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης του ΝΑΤΟ (Μέση Ανατολή, Βόρεια και Υποσαχάρια Αφρική), αλλά και στην περιοχή του «Πολέμου κατά της Τρομοκρατίας» είναι κόμβος των θαλασσίων γραμμών επικοινωνιών. Παράλληλα, προσφέρει αυξημένες δυνατότητες επαφής με τις περιοχές περιπολίας της επιχείρησης Αctive Εndeavour.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr