Eίναι το οικονομικό δίχτυ που μας προστατεύει από τις πλημμύρες και τις φωτιές αλλά και ένας σημαντικός σύμμαχος για την προσαρμογή μας στις νέες κλιματικές και περιβαλλοντικές συνθήκες.
Σοκαριστικά στοιχεία για τα τροχαία στην Ελλάδα - Το προφίλ του παραβάτη οδηγού
Σοκαριστικά στοιχεία για τα τροχαία στην Ελλάδα - Το προφίλ του παραβάτη οδηγού
Τι έδειξε έρευνα του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος για τα τροχαία στη χωρα μας, όπως παρουσιάστηκαν σε διαδικτυακή εκδήλωση
Είναι άνδρας, ηλικίας κυρίως 17 με 35 χρόνων, δεν φορά ζώνη ασφαλείας ενώ οδηγεί, ταυτόχρονα πίνει, παραβιάζει όριο ταχύτητας και STOP, μιλά στο κινητό, στέλνει μηνύματα και παρκάρει παράνομα.
Αυτά είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του Έλληνα παραβάτη οδηγού, που ευθύνεται σημαντικά για τα τροχαία, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος - παρουσιάστηκαν χθες στη δεύτερη διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΤ’ Κύκλου Διαλέξεων.
Μερίδιο ευθύνης στα τροχαία ατυχήματα έχουν και οι γυναίκες οδηγοί, οι οποίες σε μερικές παραβάσεις φαίνεται να «συναγωνίζονται» τους άνδρες.
«Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος και να σβήσουμε -όπως κάναμε με το κάπνισμα- τη θλιβερή πρωτιά που έχει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κι αυτό είναι το πρώτο δείγμα γραφής» τόνισε ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, κατά την παρουσία των στοιχείων της πανελλήνιας έρευνας. Ο καθηγητής μάλιστα έθεσε τα στοιχεία της έρευνας στη διάθεση της πολιτείας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 28/8/2020 έως 9/9/2020 και συμμετείχαν 1.600 άτομα (άνδρες και γυναίκες) ηλικίας 17 ετών και άνω από το σύνολο των αστικών και αγροτικών περιοχών της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.
Βασικό ερώτημα στους συμμετέχοντες ήταν πόσες φορές τους τελευταίους τρεις μήνες παραβίασαν τις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά σε 11 κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Τι προέκυψε
- Για τη χρήση ζώνης ασφαλείας: Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας το 24% των οδηγών οδήγησαν από μία έως 10 φορές το τελευταίο τρίμηνο χωρίς ζώνη ασφαλείας. Σε αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας, το ποσοστό αντιστοιχεί σε 1,2 εκατ. Οδηγούς. Μάλιστα, τα αρνητικά αυτά πρωτεία έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί.
- Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας: Το παραβίασαν 1 στους 2 οδηγούς (2,8 εκατ. Οδηγοί), με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους και πάλι τους επαγγελματίες οδηγούς.
- Για την επιτάχυνση για να περάσουν με πορτοκαλί φανάρι: Πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο πάνω από τους μισούς, το 54% ή 3, 1 εκατ. Οδηγοί. Από αυτούς το 56% ήταν άνδρες και 52% γυναίκες.
- Για παραβίαση STOP: η έρευνα έδειξε ότι η συγκεκριμένη παραβίαση έγινε από το 6%, δηλαδή, από 346.000 οδηγούς, κυρίως επαγγελματίες.
- Για τη χρήση αλκοόλ: ποσοστό 13%, δηλαδή 750.000 οδηγοί, δήλωσαν ότι οδήγησαν έχοντας πιει πάνω από ένα ποτό.
- Για τη χρήση κινητού: 1 στους 2 οδηγούς, δηλαδή με αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας 2,8 εκατ. μιλούσαν και οδηγούσαν κρατώντας το κινητό στο χέρι. «Πρωταθλητές» οι μοτοσυκλετιστές και ακολουθούν οι επαγγελματίες οδηγοί.
Αυτά είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του Έλληνα παραβάτη οδηγού, που ευθύνεται σημαντικά για τα τροχαία, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος - παρουσιάστηκαν χθες στη δεύτερη διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΤ’ Κύκλου Διαλέξεων.
Μερίδιο ευθύνης στα τροχαία ατυχήματα έχουν και οι γυναίκες οδηγοί, οι οποίες σε μερικές παραβάσεις φαίνεται να «συναγωνίζονται» τους άνδρες.
«Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην επίλυση ενός σημαντικού προβλήματος και να σβήσουμε -όπως κάναμε με το κάπνισμα- τη θλιβερή πρωτιά που έχει η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κι αυτό είναι το πρώτο δείγμα γραφής» τόνισε ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας, του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, καθηγητής Παναγιώτης Μπεχράκης, κατά την παρουσία των στοιχείων της πανελλήνιας έρευνας. Ο καθηγητής μάλιστα έθεσε τα στοιχεία της έρευνας στη διάθεση της πολιτείας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 28/8/2020 έως 9/9/2020 και συμμετείχαν 1.600 άτομα (άνδρες και γυναίκες) ηλικίας 17 ετών και άνω από το σύνολο των αστικών και αγροτικών περιοχών της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.
Βασικό ερώτημα στους συμμετέχοντες ήταν πόσες φορές τους τελευταίους τρεις μήνες παραβίασαν τις διατάξεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας όσον αφορά σε 11 κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Τι προέκυψε
- Για τη χρήση ζώνης ασφαλείας: Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας το 24% των οδηγών οδήγησαν από μία έως 10 φορές το τελευταίο τρίμηνο χωρίς ζώνη ασφαλείας. Σε αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας, το ποσοστό αντιστοιχεί σε 1,2 εκατ. Οδηγούς. Μάλιστα, τα αρνητικά αυτά πρωτεία έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί.
- Για υπέρβαση ορίου ταχύτητας: Το παραβίασαν 1 στους 2 οδηγούς (2,8 εκατ. Οδηγοί), με πρώτους τους μοτοσικλετιστές και δεύτερους και πάλι τους επαγγελματίες οδηγούς.
- Για την επιτάχυνση για να περάσουν με πορτοκαλί φανάρι: Πάτησαν γκάζι, αντί για φρένο πάνω από τους μισούς, το 54% ή 3, 1 εκατ. Οδηγοί. Από αυτούς το 56% ήταν άνδρες και 52% γυναίκες.
- Για παραβίαση STOP: η έρευνα έδειξε ότι η συγκεκριμένη παραβίαση έγινε από το 6%, δηλαδή, από 346.000 οδηγούς, κυρίως επαγγελματίες.
- Για τη χρήση αλκοόλ: ποσοστό 13%, δηλαδή 750.000 οδηγοί, δήλωσαν ότι οδήγησαν έχοντας πιει πάνω από ένα ποτό.
- Για τη χρήση κινητού: 1 στους 2 οδηγούς, δηλαδή με αναγωγή επί του συνόλου των οδηγών της χώρας 2,8 εκατ. μιλούσαν και οδηγούσαν κρατώντας το κινητό στο χέρι. «Πρωταθλητές» οι μοτοσυκλετιστές και ακολουθούν οι επαγγελματίες οδηγοί.
- Ειδικά για αποστολή ή ανάγνωση sms στο κινητό: το 10% των οδηγών, δηλαδή 577.000, παραδέχθηκαν ότι είχαν... αφήσει το τιμόνι και ασχολούνταν με το κινητό.
- Για τον προγραμματισμό GPS κατά την οδήγηση: το 18%, δηλαδή 1 εκατ. Οδηγοί, δήλωσαν πως έκαναν τον σχετικό προγραμματισμό κατά την οδήγηση και και όχι πριν ξεκινήσουν.
- Για παραβίαση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: το 7%, περίπου 404.000 οδηγοί, παραδέχθηκαν πως επιλέγουν τη ΛΕΑ για να κερδίσουν χρόνο.
- Για οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος: η έρευνα έδειξε ότι το 35% των μοτοσυκλετιστών, δηλαδή περίπου 180.000, κινείται χωρίς το αναγκαίο προστατευτικό κράνος.
-Για παράνομο παρκάρισμα: το 15%, δηλαδή 865. 000 οδηγοί ανέφεραν πως πάρκαραν παράνομα, και το 21%, δηλαδή 1, 2 εκατ. Οδηγοί ότι διπλοπάρκαραν.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που η χώρα μας κατέχει «τη θλιβερή πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε με το υψηλότερο ποσοστό σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων είναι ηλικίας 17 έως 35 ετών» όπως ανέφερε κατά την έναρξη της ομιλίας του ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Λευτέρης Οικονόμου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Οικονόμου (Παγκόσμια Τράπεζα), το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως δαπανάται ποσό ύψους €160 δισ., το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 3 δισ. Ευρώ.
Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ο υφυπουργός ανέφερε ότι θα πρέπει να βελτιωθούν συντονισμένα όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν το πρόβλημα: οδηγός - όχημα - οδικό δίκτυο. Συγκεκριμένα απαιτείται:
-Η αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών,
-Η σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων,
-Η καθιέρωση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής,
-Η ενίσχυση των μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς αλλά και της αστυνόμευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων όπως π.χ. ραντάρ,
-Περαιτέρω βελτίωση του οδικού δικτύου,
-Η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κεντρικού συντονισμού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε ένα τροχαίο ατύχημα.
Καταλήγοντας ο κ. Οικονόμου ανέφερε πως «Σημαντικότερη όμως προϋπόθεση για την επιτυχία οποιασδήποτε πολιτικής στην οδική ασφάλεια είναι η καλλιέργεια κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στα παιδιά, γιατί μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει μελλοντικά η κοινωνική αντίληψη για το σοβαρό αυτό πρόβλημα» άποψη με την οποία συμφώνησε και ο κ. Μπεχράκης τονίζοντας πως «έτσι έγινε και με το κάπνισμα, όταν το παιδί έλεγε μπαμπά μη καπνίζεις, τώρα πρέπει να μάθει να λέει μπαμπά μη τρέχεις …».
Την εκδήλωση προλόγισε ο κ. Παναγιώτης Αρκουμανέας, Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, (ΕΟΔΥ) ο οποίος ανέφερε πως «ο ΕΟΔΥ σε συνεργασία με φορείς έχει ως κύριο στόχο να λάβει μέτρα για τα τροχαία για πρόληψη, προστασία και ευαισθητοποίηση του κόσμου σε θέματα οδικής ασφάλειας».
- Για τον προγραμματισμό GPS κατά την οδήγηση: το 18%, δηλαδή 1 εκατ. Οδηγοί, δήλωσαν πως έκαναν τον σχετικό προγραμματισμό κατά την οδήγηση και και όχι πριν ξεκινήσουν.
- Για παραβίαση λωρίδας έκτακτης ανάγκης: το 7%, περίπου 404.000 οδηγοί, παραδέχθηκαν πως επιλέγουν τη ΛΕΑ για να κερδίσουν χρόνο.
- Για οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος: η έρευνα έδειξε ότι το 35% των μοτοσυκλετιστών, δηλαδή περίπου 180.000, κινείται χωρίς το αναγκαίο προστατευτικό κράνος.
-Για παράνομο παρκάρισμα: το 15%, δηλαδή 865. 000 οδηγοί ανέφεραν πως πάρκαραν παράνομα, και το 21%, δηλαδή 1, 2 εκατ. Οδηγοί ότι διπλοπάρκαραν.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που η χώρα μας κατέχει «τη θλιβερή πρωτιά στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε με το υψηλότερο ποσοστό σε θανάτους από τροχαία δυστυχήματα. Ταυτόχρονα, το μεγαλύτερο ποσοστό των θυμάτων είναι ηλικίας 17 έως 35 ετών» όπως ανέφερε κατά την έναρξη της ομιλίας του ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Λευτέρης Οικονόμου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Οικονόμου (Παγκόσμια Τράπεζα), το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως δαπανάται ποσό ύψους €160 δισ., το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Η ελληνική οικονομία επιβαρύνεται ετησίως με δαπάνες άνω των 3 δισ. Ευρώ.
Για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ο υφυπουργός ανέφερε ότι θα πρέπει να βελτιωθούν συντονισμένα όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν το πρόβλημα: οδηγός - όχημα - οδικό δίκτυο. Συγκεκριμένα απαιτείται:
-Η αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών,
-Η σταδιακή αντικατάσταση των οχημάτων,
-Η καθιέρωση του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής,
-Η ενίσχυση των μεθόδων τεχνικής επιτήρησης οδικής συμπεριφοράς αλλά και της αστυνόμευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων όπως π.χ. ραντάρ,
-Περαιτέρω βελτίωση του οδικού δικτύου,
-Η σύσταση ενός ενιαίου φορέα κεντρικού συντονισμού των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε ένα τροχαίο ατύχημα.
Καταλήγοντας ο κ. Οικονόμου ανέφερε πως «Σημαντικότερη όμως προϋπόθεση για την επιτυχία οποιασδήποτε πολιτικής στην οδική ασφάλεια είναι η καλλιέργεια κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στα παιδιά, γιατί μόνο έτσι μπορεί να αλλάξει μελλοντικά η κοινωνική αντίληψη για το σοβαρό αυτό πρόβλημα» άποψη με την οποία συμφώνησε και ο κ. Μπεχράκης τονίζοντας πως «έτσι έγινε και με το κάπνισμα, όταν το παιδί έλεγε μπαμπά μη καπνίζεις, τώρα πρέπει να μάθει να λέει μπαμπά μη τρέχεις …».
Την εκδήλωση προλόγισε ο κ. Παναγιώτης Αρκουμανέας, Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, (ΕΟΔΥ) ο οποίος ανέφερε πως «ο ΕΟΔΥ σε συνεργασία με φορείς έχει ως κύριο στόχο να λάβει μέτρα για τα τροχαία για πρόληψη, προστασία και ευαισθητοποίηση του κόσμου σε θέματα οδικής ασφάλειας».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα