Πανελλαδικές: Στο υπουργικό συμβούλιο σήμερα οι αλλαγές στις εξετάσεις και η φύλαξη των πανεπιστημίων
22.12.2020
06:19
Θα παρουσιασθεί το σχέδιο νόμου για τη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ και την ίδρυση Σώματος Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος
Ολες τις αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά και την Ιδρυση Σώματος για τη φύλαξη των Πανεπιστημίων θα παρουσιάσει σήμερα το πρωί, στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Οι προτάσεις, για τις οποίες η Σύνοδος Πρυτάνεων έχει πει «ναι», περιλαμβάνουν τη διπλή κατάθεση μηχανογραφικού δελτίου, θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα καθώς και φύλαξη και ελεγχόμενη είσοδο στα Πανεπιστήμια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόταση, η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστήμιο θα Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα. Το υπουργείο Παιδείας δεν προκρίνει μία οριζόντια βάση του 10 επί παραδείγματι καθώς στο παρελθόν προκλήθηκαν στρεβλώσεις είτε από επιεικείς βαθμολογίες προκειμένου οι υποψήφιοι να «πιάσουν» το 10 , είτε γιατί με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μεγαλύτερη αυτονομία των Πανεπιστημίων να θέσουν τη βάση που θέλουν. Άλλη βάση θα προκρίνει μία Ιατρική σχολή και άλλη κάποιο «πανεπιστημιοποιημένο» ΤΕΙ.
Σε ό,τι αφορά στις δύο φάσεις κατάθεσης μηχανογραφικού, η πρώτη θα αφορά μία ομάδα σχολών που επιθυμούν και στη δεύτερη φάση όσε θέσεις μένουν κενές θα μπορούν να διεκδικήσουν όσοι υποψήφιοι δεν μπήκαν στην Α ομάδα σπουδών που επέλεξαν.Στόχος είναι οι υποψήφιοι να επιλέγουν τις σχολές που επιθυμούν να πηγαίνουν σε αυτές και να μην στερούν απλά μία θέση από κάποιον που πραγματικά θέλει να σπουδάσει αυτό το γνωστικό αντικείμενο και να περιορισθούν οι μετεγγαρφές.
Αναλυτικά το σχέδιο που θα παρουσιαστεί στο υπουργικό:
1. Προτάσεις για αλλαγές στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
• Ενίσχυση ακαδημαϊκών προϋποθέσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων – Θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.
Στόχοι:
- Διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών,
- ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει το ακαδημαϊκό του προφίλ – για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών,
- θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών,
- θωράκιση της βάσης εισαγωγής από την ευκολία ή δυσκολία των θεμάτων,
- μείωση του ποσοστού μη ολοκλήρωσης των σπουδών, που σήμερα πλησιάζει το 30% του συνόλου.
Οι προτάσεις, για τις οποίες η Σύνοδος Πρυτάνεων έχει πει «ναι», περιλαμβάνουν τη διπλή κατάθεση μηχανογραφικού δελτίου, θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα καθώς και φύλαξη και ελεγχόμενη είσοδο στα Πανεπιστήμια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την πρόταση, η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστήμιο θα Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα. Το υπουργείο Παιδείας δεν προκρίνει μία οριζόντια βάση του 10 επί παραδείγματι καθώς στο παρελθόν προκλήθηκαν στρεβλώσεις είτε από επιεικείς βαθμολογίες προκειμένου οι υποψήφιοι να «πιάσουν» το 10 , είτε γιατί με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται μεγαλύτερη αυτονομία των Πανεπιστημίων να θέσουν τη βάση που θέλουν. Άλλη βάση θα προκρίνει μία Ιατρική σχολή και άλλη κάποιο «πανεπιστημιοποιημένο» ΤΕΙ.
Σε ό,τι αφορά στις δύο φάσεις κατάθεσης μηχανογραφικού, η πρώτη θα αφορά μία ομάδα σχολών που επιθυμούν και στη δεύτερη φάση όσε θέσεις μένουν κενές θα μπορούν να διεκδικήσουν όσοι υποψήφιοι δεν μπήκαν στην Α ομάδα σπουδών που επέλεξαν.Στόχος είναι οι υποψήφιοι να επιλέγουν τις σχολές που επιθυμούν να πηγαίνουν σε αυτές και να μην στερούν απλά μία θέση από κάποιον που πραγματικά θέλει να σπουδάσει αυτό το γνωστικό αντικείμενο και να περιορισθούν οι μετεγγαρφές.
Αναλυτικά το σχέδιο που θα παρουσιαστεί στο υπουργικό:
1. Προτάσεις για αλλαγές στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
• Ενίσχυση ακαδημαϊκών προϋποθέσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων – Θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα.
Στόχοι:
- Διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών,
- ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει το ακαδημαϊκό του προφίλ – για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών,
- θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών,
- θωράκιση της βάσης εισαγωγής από την ευκολία ή δυσκολία των θεμάτων,
- μείωση του ποσοστού μη ολοκλήρωσης των σπουδών, που σήμερα πλησιάζει το 30% του συνόλου.
• Διαδικασία εισαγωγής σε δύο φάσεις - για μεγαλύτερη έμφαση στην εκφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων σε Πανεπιστημιακό Τμήμα εισαγωγής. Φάση Α: συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου με περιορισμένο αριθμό επιλογών (σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα). Φάση Β: ακολουθεί την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Φάσης Α, συμμετέχουν μόνον οι μη εισαχθέντες κατά την Φάση Α και οι επιλογές τους περιορίζονται σε όσα Τμήματα απέμειναν κενές θέσεις από την Φάση Α.
Στόχος είναι η ενθάρρυνση των συνειδητών επιλογών στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, η μείωση του αριθμού επιτυχόντων σε σχολή «τυχαίας» επιλογής, η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών με συμμετοχή φοιτητών που επιλέγουν στοχευμένα τα εν λόγω τμήματα, η μείωση της ανάγκης μετεγγραφών.
Να σημειωθεί ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις. Ανάμεσα στους στόχους είναι να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που παρατηρείται πολλά τελευταία χρόνια, με περιπτώσεις εξαιρετικά χαμηλών βάσεων εισαγωγής, που απειλούν με απαξίωση τις πανεπιστημιακές σπουδές και το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και τη φοιτητική πορεία των εισαχθέντων.
2. Προτάσεις σχετικά με την ασφάλεια στα ΑΕΙ
Σε συνέχεια της ψήφισης στη Βουλή, τον Αύγουστο 2019, της αποκατάστασης του ασύλου στην πραγματική του έννοια, προτάθηκε η περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των Πανεπιστημίων μας με τα ακόλουθα μέτρα:
• Σύσταση ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, η οποία θα αποτελείται από αξιωματικούς και ειδικούς φρουρούς της Ελληνικής Αστυνομίας,
• σύσταση δομών και διεύρυνση μέτρων ασφαλείας στον χώρο του Πανεπιστημίου, όπως συστήματα ελεγχόμενης εισόδου,
• ενίσχυση διατάξεων πειθαρχικού και ποινικού δικαίου, και θέσπιση ολοκληρωμένου πλαισίου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Στόχος:
• Η βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ενός χώρου ελεύθερης διακίνησης ιδεών, απρόσκοπτης διεξαγωγής έρευνας και διδασκαλίας.
Ειδήσεις σήμερα:
Στις 10 μέρες η καραντίνα από Ηνωμένο Βασίλειο - Υποχρεωτικό τεστ PCR μετά
Μέχρι το Μάρτιο στην Ελλάδα 1,265 εκατ. δόσεις του εμβολίου της Pfizer - Στις 26 Δεκεμβρίου η πρώτη παρτίδα
Σημαντικά βελτιωμένη η επιδημιολογική εικόνα μετά από 7 εβδομάδες lockdown - «Αγκάθι» οι διασωληνωμένοι
Στόχος είναι η ενθάρρυνση των συνειδητών επιλογών στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, η μείωση του αριθμού επιτυχόντων σε σχολή «τυχαίας» επιλογής, η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών με συμμετοχή φοιτητών που επιλέγουν στοχευμένα τα εν λόγω τμήματα, η μείωση της ανάγκης μετεγγραφών.
Να σημειωθεί ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους. Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις. Ανάμεσα στους στόχους είναι να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που παρατηρείται πολλά τελευταία χρόνια, με περιπτώσεις εξαιρετικά χαμηλών βάσεων εισαγωγής, που απειλούν με απαξίωση τις πανεπιστημιακές σπουδές και το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και τη φοιτητική πορεία των εισαχθέντων.
2. Προτάσεις σχετικά με την ασφάλεια στα ΑΕΙ
Σε συνέχεια της ψήφισης στη Βουλή, τον Αύγουστο 2019, της αποκατάστασης του ασύλου στην πραγματική του έννοια, προτάθηκε η περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των Πανεπιστημίων μας με τα ακόλουθα μέτρα:
• Σύσταση ειδικής Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, η οποία θα αποτελείται από αξιωματικούς και ειδικούς φρουρούς της Ελληνικής Αστυνομίας,
• σύσταση δομών και διεύρυνση μέτρων ασφαλείας στον χώρο του Πανεπιστημίου, όπως συστήματα ελεγχόμενης εισόδου,
• ενίσχυση διατάξεων πειθαρχικού και ποινικού δικαίου, και θέσπιση ολοκληρωμένου πλαισίου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Στόχος:
• Η βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, ενός χώρου ελεύθερης διακίνησης ιδεών, απρόσκοπτης διεξαγωγής έρευνας και διδασκαλίας.
Ειδήσεις σήμερα:
Στις 10 μέρες η καραντίνα από Ηνωμένο Βασίλειο - Υποχρεωτικό τεστ PCR μετά
Μέχρι το Μάρτιο στην Ελλάδα 1,265 εκατ. δόσεις του εμβολίου της Pfizer - Στις 26 Δεκεμβρίου η πρώτη παρτίδα
Σημαντικά βελτιωμένη η επιδημιολογική εικόνα μετά από 7 εβδομάδες lockdown - «Αγκάθι» οι διασωληνωμένοι
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr