Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»

Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»

Ο Κ. Μαλαματίνας ισχυρίζεται ότι η πρώην σύζυγός του ευθύνεται για όλα τα δεινά που βρήκαν την ιστορική εταιρεία - Την καταγγέλλει για «σπάταλη ζωή με ιδιωτικό αεροπλάνο, βίλες στη Μύκονο και υπεξαίρεση 6,5 εκατ. ευρώ» - Η ιστορία της Μαλαματίνας από την Τένεδο, το 1860, μέχρι σήμερα

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Σενάριο μεξικάνικης τηλενουβέλας ή χολιγουντιανής ταινίας; Το σίγουρο είναι ότι όποιος σοβαρός σεναριογράφος καθίσει να ασχοληθεί με τα πάθη της οικογένειας Μαλαματίνα θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα τηλεοπτικό ή κινηματογραφικό αριστούργημα μπροστά στο οποίο θα ωχριούσαν ο «Πόλεμος των Ρόουζ» και οι λατινοαμερικάνικες παραγωγές!

Και αυτό γιατί η διένεξη του πρώην ζεύγους Κωνσταντίνου και Κατερίνας Μαλαματίνα έχει όλα τα υλικά μιας συνταγής που καθηλώνει το κοινό: ίντριγκα, πάθη, απιστίες, διαλυμένες οικογενειακές σχέσεις, πλαστογραφίες, ποινικές διώξεις, πολυετή δικαστικά θρίλερ, αλλά και σπάταλη ζωή με lear jet, βίλες στη Μύκονο και δεκάδες μέλη υπηρετικού προσωπικού. Εχει όμως και πολλά θύματα, με τελευταίο την ιστορική οινοποιία Μαλαματίνα (Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ), η οποία μετά από 125 χρόνια ιστορίας θα αναζητήσει αύριο στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης ένα σωσίβιο που θα διασφαλίσει την ύπαρξή της έστω και στα χέρια τρίτου.


Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Κατερίνα και Κωνσταντίνος Μαλαματίνας. Η διαμάχη των δύο πρώην συζύγων θυμίζει την ταινία «Ο πόλεμος των Ρόουζ».


Μια απαραίτητη έγκριση στο σχέδιο εξυγίανσης που κατέθεσε η ίδια μετά από σχετική συμφωνία με τη μεγάλη πλειοψηφία των πιστωτών της, αλλά και ενός νέου επενδυτή που θα την αναλάβει μέσω της διαδικασίας αναδιάρθρωσης εν λειτουργία, της Μάντης Εμπορική, μια εισαγωγική εταιρεία που διακινεί ποτά, και όχι μόνο, με πιο γνωστό brand το Red Bull. Στην εταιρεία αυτή μέτοχοι και συνιδρυτές είναι τα αδέλφια Αλέξης και Λάμπης Κρομμύδας και ο Δημήτρης Χατζής, ενώ είχε ενεργή εμπλοκή και ο νυν υπουργός Ενέργειας Κωνσταντίνος Σκρέκας.

Πρόκειται για μια διαδικασία που τουλάχιστον διασφαλίζει τη συνέχεια της διάσημης ετικέτας και το μέλλον των 85 εργαζομένων που έχουν απομείνει. Για να φτάσουμε όμως στο σημείο η Μαλαματίνα να ψάχνει για «λευκό ιππότη», είχε προηγηθεί μια απίστευτη πορεία ενδοοικογενειακών συγκρούσεων, παράνομων πράξεων και δικαστικών αντιπαραθέσεων, λουσάτη ζωή που χρεωνόταν στην εταιρεία και μια σειρά κάκιστων επιχειρηματικών αποφάσεων που κατάφεραν να διογκώσουν τα χρέη της εταιρείας, που μέχρι το 2003 ήταν μηδενικά!

Κωνσταντίνος και Κατερίνα επιρρίπτουν ο ένας στον άλλον τις ευθύνες επιδιδόμενοι σε διαρκείς δικαστικούς αγώνες, με πιο σοβαρή κατηγορία αυτήν για πλαστογραφία, για την οποία μόλις πρόσφατα καταδικάστηκε η Κατερίνα. Βάσει αυτής, μάλιστα, είχε φροντίσει να εκδιώξει μετοχικά και διοικητικά τον εν διαστάσει σύζυγό της από την εταιρεία μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου 12.000 ευρώ!

Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Οι κόρες του ζεύγους Μαλαματίνα, Εστεφανία και Καρολίνα.


Η σειρά των εξελίξεων

Προτού όμως φτάσουν τα πράγματα εκεί είχε προηγηθεί μια σειρά εξελίξεων, που αποδόμησε όλη τη βάση της οικογένειας των ιδρυτών της εταιρείας. Εξελίξεις που με τον έναν ή άλλον τρόπο πάντα είχαν ως επίκεντρο τις σχέσεις του Κώστα και της Κατερίνας, δύο συμμαθητών στο Αμερικάνικο Κολλέγιο της Θεσσαλονίκης «Ανατόλια».

Εκείνη, έναν χρόνο μεγαλύτερη και επίκεντρο της προσοχής των αγοριών λόγω της εντυπωσιακής της εμφάνισης. Μεταξύ αυτών και του Κώστα, ο οποίος από μικρό παιδί, παράλληλα με το σχολείο και τις σπουδές του, βοηθούσε τον πατέρα του Βάκη (Ευάγγελο) στην οικογενειακή επιχείρηση, τον άνθρωπο που βιομηχανοποίησε και έβαλε στα τραπέζια των καπηλειών και των ταβερνών της εποχής τη ρετσίνα Μαλαματίνα.

Οι δρόμοι Κώστα και Κατερίνας θα χωρίσουν όταν αυτή θα αποφοιτήσει από το «Ανατόλια» και θα φύγει στο Λονδίνο για σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης. Επιλογή της, παρότι προερχόταν από γνωστή οικογένεια εμπόρων της Κοζάνης (οικογένεια Τιάλιου). Η ζωή στο Λονδίνο είναι ωραία και η Κατερίνα έχει αποφασίσει να μείνει μόνιμα. Εκεί θα γνωρίσει και τον πρώτο της σύζυγο με καταγωγή από τη Βραζιλία, με τον οποίο θα αποκτήσουν δύο κορίτσια, την Εστεφάνια και την Καρολίνα. Η σχέση όμως δεν θα αντέξει. Επειτα από λίγο καιρό, μια τυχαία συνάντηση στο Λονδίνο με τον Κωνσταντίνο θα αποτελέσει και το εφαλτήριο μας σχέσης μοιραίας, όπως αποδεικνύεται σήμερα.

Το ζευγάρι, μαζί με τα δύο παιδιά της Κατερίνας, τα οποία ο Κωνσταντίνος αγκάλιασε και μάλιστα υιοθέτησε, θα ξεκινήσει τον κοινό του βίο στη Θεσσαλονίκη και θα παντρευτεί λίγο πριν από τον θάνατο του Βάκη Μαλαματίνα, το 1989. Η υπόλοιπη οικογένεια, αν και δυσκολευόταν με τον πιο εξωστρεφή χαρακτήρα της Κατερίνας, θα την υποδεχθεί καταλλήλως.

Κλείσιμο
Πλέον ο Κωνσταντίνος μαζί με την αδερφή του Μυρτώ και τη μητέρα τους Ιωάννα, τη γυναίκα που σχεδίασε σε μία στιγμή έμπνευσης το σήμα της εταιρείας πάνω σε χαρτοπετσέτα, έχουν απομείνει πίσω να κρατούν τα ηνία της εταιρείας. Ανήσυχο πνεύμα, η Κατερίνα θέλει να εμπλακεί κι αυτή περισσότερο με τα της εταιρείας. Εχει πολλές ιδέες για την οικογενειακή επιχείρηση, που έως τότε εξακολουθούσε να κινείται συντηρητικά, μη διστάζοντας να τις μοιράζεται με τον κοσμικό κύκλο της Θεσσαλονίκης, με τον οποίο είχε πια αποκτήσει σχέσεις. Το 2002 πείθει τον Κωνσταντίνο να ξεκινήσουν μια εταιρεία εισαγωγής, επεξεργασίας και εμπορίας καφέ, στην οποία επικεφαλής θα είναι η ίδια και θα συμμετέχουν ενεργά οι κόρες της Εστεφάνια και Καρολίνα. Πρόκειται για την εταιρεία ΚΙΕΡΟ καφέ Α.Ε. (Quiero Cafe), μια εταιρεία που απλώς θα γράφει ζημίες και μετά από λίγα χρόνια θα μετονομαστεί σε Μαλαματίνα Α.Ε. Οίνου και Ποτών.


Η κατά τα άλλα μηδενική σε δανεισμό Μαλαματίνα, μέχρι τη στιγμή που επήλθε η ρήξη των δύο αδελφών, θα προσφεύγει στα ομολογουμένως εύκολα στην έκδοση εκείνη την εποχή δάνεια για κάθε ιδέα, προτίμηση ακόμα και το lifestyle του ζεύγους. Ενα «σπριντ» εξόδων συνεχές, το οποίο σκιαγραφείται ακόμα και στην αίτηση εξυγίανσης που θα συζητηθεί στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης


Εναν χρόνο αργότερα θα ξεκινήσει να δραστηριοποιείται πιο ενεργά με τα της Μαλαματίνας. Μία χρονιά κατά την οποία ο Κωνσταντίνος θα έρθει σε πλήρη ρήξη με την αδελφή του Μυρτώ. Επισήμως θα ειπωθεί πως η διαφωνία τους για τη στρατηγική της εταιρείας ήταν η αιτία, όμως οι λόγοι ήταν βαθύτεροι και αφορούσαν την ίδια την οικογένεια. Κάτι που φάνηκε και από το γεγονός ότι η Μυρτώ τελικά θα πουλήσει το μερίδιο της (38,9%) στην ΕΛΓΕΚΑ και όχι στην οικογένεια, λαμβάνοντας περίπου 6,7 εκατ. ευρώ. Ενα ποσό που θα αποτελέσει τη βάση για να ξεκινήσει δύο χρόνια μετά το δικό της επιχειρηματικό εγχείρημα τη ρετσίνα «Μυρτώ» Μαλαματίνα! Μια προσπάθεια με άδοξο τέλος, αφού η ίδια η Μυρτώ, πέθανε από ανακοπή. Σημειωτέον ότι μετά από χρόνια ο Κωνσταντίνος θα πάρει πίσω το μερίδιο από την ΕΛΓΕΚΑ καταβάλλοντας 10 εκατ. ευρώ.

Στο μεταξύ, το 2005 θα επέλθει ρήξη του ίδιου και της μητέρας του Ιωάννας, με αποτέλεσμα η τελευταία να αποχωρήσει από τη θέση της προέδρου της εταιρείας. Ο διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Μαλαματίνας θα γίνει και πρόεδρος, ενώ έναν χρόνο αργότερα θα δώσει στη σύζυγό του τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου.

Είναι μια περίοδος κατά την οποία η κατά τα άλλα μηδενική σε δανεισμό Μαλαματίνα, μέχρι τη στιγμή που επήλθε η ρήξη των δύο αδελφών, θα προσφεύγει στα ομολογουμένως εύκολα στην έκδοση εκείνη την εποχή δάνεια για κάθε ιδέα, προτίμηση ακόμα και το lifestyle του ζεύγους. Ενα «σπριντ» εξόδων συνεχές, το οποίο σκιαγραφείται ακόμα και στην αίτηση εξυγίανσης που θα συζητηθεί αύριο στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης. Μεταξύ των αγορών που χρεώνονται στην εταιρεία είναι ένα αεροσκάφος Falcon αξίας 6 εκατ. ευρώ! Μια αγορά που γίνεται με αιτιολογία το άνοιγμα που έκανε η εταιρεία σε ξένες αγορές και άρα ήταν απαραίτητο για τις μετακινήσεις του ζεύγους. Μαζί με τα επαγγελματικά ραντεβού, όμως, το Falcon έγινε βασικό μέσο μετακίνησης σε προορισμούς αναψυχής, όπως η Μύκονος.

Εκεί όπου θα αγοραστούν και δύο εξοχικές κατοικίες με αντίτιμο άνω των 6 εκατ. ευρώ και οι οποίες θα προστεθούν στα άλλα ακίνητα της οικογένειας σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Λονδίνο. Οι τελευταίες αγορές έγιναν από την Κατερίνα, λέει ο Κωνσταντίνος. Είναι μια περίοδος όπου εκείνη αρχίζει να εμφανίζεται όλο και περισσότερο στις κοσμικές στήλες περιοδικών, σε διάφορα γκαλά ή συνευρέσεις κοσμικών στο «Ασπρονήσι».

Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Διαφήμιση της Μαλαματίνας με τον αείμνηστο Νίκο Σταυρίδη


15 υπηρέτες

Παράλληλα αυξάνεται και το υπηρετικό προσωπικό. Σύμφωνα με το επίσημο κείμενο που συμπεριλαμβάνεται στην αίτηση εξυγίανσης της Μαλαματίνα, τα μέλη του υπηρετικού προσωπικού ξεπερνούν τα 15 σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Μύκονο και Λονδίνο. Είναι οδηγοί και υπηρετικό προσωπικό, που προφανώς εγγράφονται ως υπάλληλοι της εταιρείας, από τη στιγμή που αναφέρονται ρητά στην αίτηση εξυγίανσης. Μαζί με όλα αυτά αναφέρεται και μια σειρά από άστοχες επενδυτικές κινήσεις της Μαλαματίνα, όπως τα Quiero Cafe, η είσοδος στη Δουμπιά και η σύσταση της Μαλαματίνας Εμπορική.

«Οι άστοχες αποφάσεις από το έτος 2006 της διευθύνουσας συμβούλου Αικατερίνης Μαλαματίνα-Τιάλιου, η οποία κυριολεκτικά ανάλωσε τα διαθέσιμα της εταιρείας σε επενδύσεις οι περισσότερες των οποίων μη παραγωγικές, είχαν ως αποτέλεσμα την αφαίμαξη ποσού πλέον των 20 εκατ. ευρώ από τα διαθέσιμα της εταιρείας και την αλόγιστη διόγκωση του τραπεζικού δανεισμού της», αναφέρεται στην αίτηση εξυγίανσης.

Αναφέρεται και ότι αυτές οι επιλογές της Κατερίνας Μαλαματίνα ήταν η αιτία των σφοδρών ενδοεταιρικών προστριβών και αργότερα της προσπάθειάς της να αναλάβει εξ ολοκλήρου τον μετοχικό έλεγχο της εταιρείας με πλαστογραφία.

Μόνο που δεν εξηγείται τι έχει γίνει μέσα στο ίδιο το ζευγάρι, το οποίο πλέον αρχίζει να συγκρούεται θυμίζοντας την ταινία «Κράμερ εναντίον Κράμερ». Η κατάσταση στο σπίτι, λένε άνθρωποι με γνώση, ήταν ήδη βαριά και πολλές φορές μεταφερόταν και στην ίδια την εταιρεία. Η πλευρά της Κατερίνας Μαλαματίνα κάποια στιγμή, όταν η ενδοοικογενειακή και ενδοεταιρική διένεξη έγινε δημόσια, κατηγόρησε τον Κωνσταντίνο για «εξωσυζυγική σχέση με αλλοδαπή χορεύτρια».


Η Κατερίνα θα επιχειρήσει με «πραξικόπημα» να αναλάβει πλήρως τον έλεγχο της εταιρείας. Από το 2013 ο Κωνσταντίνος ξεκινά δικαστική διαμάχη κατηγορώντας την Κατερίνα για απάτη, πλαστογραφία αλλά και υπεξαίρεση, επιχειρώντας να ανατρέψει την κατάσταση που είχε δημιουργηθεί.


Ανεξαρτήτως από το αν το τελευταίο αληθεύει, η πραγματικότητα λέει ότι στην κορύφωση της 10ετούς κρίσης στη χώρα η διένεξη των Μαλαματίνα εξελίσσεται πλέον σε ανηλεή πόλεμο αφήνοντας ξεκρέμαστη την εταιρεία που έχει φορτωθεί υπέρογκα δάνεια και βλέπει τις πωλήσεις της να καταρρέουν.

Η Κατερίνα θα επιχειρήσει με «πραξικόπημα» να αναλάβει πλήρως τον έλεγχο της εταιρείας. Το πραξικόπημα θα γίνει μέσω της εταιρείας Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ, όπου είχε περάσει το 38,9% της Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ από την ΕΛΓΕΚΑ. Πλαστογραφώντας ότι ο εν διαστάσει σύζυγος της δεν συμμετέχει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, η Κατερίνα κατάφερε με 12.000 ευρώ να πάρει τον έλεγχο της εταιρείας και ως εκ τούτου να ελέγξει και την πλειοψηφία των μετοχών στη Μαλαματίνα (Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ) διώχνοντας τον Κωνσταντίνο από τη διοίκηση.

Από το 2013 ο Κωνσταντίνος ξεκινά δικαστική διαμάχη κατηγορώντας την Κατερίνα για απάτη, πλαστογραφία αλλά και υπεξαίρεση, επιχειρώντας να ανατρέψει την κατάσταση που είχε δημιουργηθεί. Το 2015 θα καταφέρει να ανακτήσει τη διοίκηση της εταιρείας. Η Δικαιοσύνη, στην οποία είχε προσφύγει, έκρινε ως ανυπόστατες τρεις αποφάσεις της εταιρείας Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕΕ, που ανέτρεψαν τη μετοχική σύνθεση στην εταιρεία και αποκατέστησε την πλειοψηφία σε αυτόν.

Σημειωτέον ότι σήμερα ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας ελέγχει το 41,6% της Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕκαι το 36,6% της Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ και η Αικατερίνη Μαλαματίνα είναι κάτοχος του 19,5% της Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ και του 40,7% της Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ. Η Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ με τη σειρά της ελέγχει το 38,9% της Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ, η οποία κατέχει το 22,7% της Κ. Μαλαματίνας.

Ωστόσο, η αντιπαράθεση αυτή σημάδεψε την ιστορική βιομηχανία, αφού οδήγησε σε παρατεταμένη εσωστρέφεια και αποπροσανατολισμό από τις μεγάλες προκλήσεις που είχε να αντιμετωπίσει, αναφέρουν άνθρωποι του περιβάλλοντός τους.

Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Ο δικηγόρος Αργύρης Αργυριάδης

Σύμφωνα με τον πρώην δικηγόρο της Κατερίνας Μαλαματίνα Αργύρη Αργυριάδη, ο οποίος μίλησε στο «ΘΕΜΑ»: «Αυτή η ιστορία δεν θα είχε εξελιχθεί έτσι εάν το 2014-2015 εγκαίρως και οι δύο αντίδικοι έβαζαν νερό στο κρασί τους και προσπαθούσαν να τα βρουν. Ο χειρότερος πόλεμος, όπως είναι για τα κράτη ο εμφύλιος, για τις εταιρείες είναι οι ενδοοικογενειακές και ενδοεταιρικές διαμάχες. Εγώ αυτό που προσπάθησα να κάνω, όταν είχα την Κατερίνα Μαλαματίνα πελάτισσα από το 2014 μέχρι το 2019, ήταν να συμβιβάσω τις δύο πλευρές για το καλό της εταιρείας, αλλά δυστυχώς ο εγωισμός και των δύο πλευρών υπερίσχυσε της λογικής».

Η αναδιάρθρωση δανεισμού στην οποία συμφώνησαν οι πιστώτριες τράπεζες προ τριετίας βοήθησε πρόσκαιρα, όμως πλέον ήρθε η πανδημία και δεν άφησε κανένα περιθώριο. Εξάλλου, τα χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά Ταμεία το 2019 ξεπερνούσαν τα 46 εκατ. ευρώ με τον κύκλο εργασιών μόλις στα 13 εκατ. ευρώ περίπου, τις καθαρές ζημίες εκείνης της χρήσης 10 εκατ. ευρώ και με αρνητικά ίδια κεφάλαια 10 εκατ. ευρώ!



Αγνωστο στο ευρύτερο κοινό αλλά γεγονός είναι ότι η ρετσίνα Μαλαματίνα έχει μια ιστορία που λίγο πολύ ταυτίζεται με την ίδρυση και οικοδόμηση της νεότερης Ελλάδας. Ξεκινά στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα κάπου στο 1860, όταν στην Τένεδο υπήρχε ακόμη μεγάλη και ακμάζουσα ελληνική κοινότητα. 


Με τις συνέπειες της πανδημίας να μην μπορούν ακόμα να υπολογιστούν ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας θα πετάξει μετά το πρώτο lockdown λευκή πετσέτα. Στον διαγωνισμό που θα ακολουθήσει με στόχο την αναδιάρθρωση εν λειτουργία με είσοδο νέου επενδυτή, η Μάντης Εμπορική θα επικρατήσει. Η νέα εταιρεία, όπου θα περάσει μέρος του ενεργητικού και παθητικού της εταιρείας, θα ονομάζεται Μάντης Οινοποιητική. Στη νέα εταιρεία δεν θα περάσουν πάντως οι εγκαταστάσεις της Ριτσώνας, το βασικό από τα τρία εμφιαλωτήρια της εταιρείας, ούτε και το αεροσκάφος, τα οποία θα βγουν σε πλειστηριασμό. Επίσης, δεν θα περάσουν και τα 10 εκατ. ευρώ, που ήταν η απαίτηση της Μαλαματίνας απ’ τα μέλη του Δ.Σ. Κοινώς, 10 εκατ. ευρώ που δανείστηκαν από το ταμείο και δεν επιστράφηκαν ποτέ!

Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες κατηγορίες που αντιμετωπίζει η Κατερίνα Μαλαματίνα, στις 10 Φεβρουαρίου 2021 η απόφαση του Εφετείου Κακουργημάτων για την κατηγορία της πλαστογραφίας ήταν καταδικαστική. Επίσης εκκρεμεί η απόφαση για την κατηγορία της υπεξαίρεσης τουλάχιστον 6,5 εκατ. ευρώ, για την οποία έχει κινηθεί νομικά ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας εναντίον της Κατερίνας.


Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Το εργοστάσιο της Μαλαματίνας, με τον Κωνσταντίνο Μαλαματίνα στο κέντρο.


H ιστορία

Αγνωστο στο ευρύτερο κοινό αλλά γεγονός είναι ότι η ρετσίνα Μαλαματίνα έχει μια ιστορία που λίγο πολύ ταυτίζεται με την ίδρυση και οικοδόμηση της νεότερης Ελλάδας. Ξεκινά στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα κάπου στο 1860, όταν στην Τένεδο υπήρχε ακόμη μεγάλη και ακμάζουσα ελληνική κοινότητα. Το εύπορο τμήμα της τοπικής κοινωνίας καλλιεργεί εξαιρετικά σταφύλια Τσαούσια. Μεταξύ τους και ο Ευστράτιος Μαλαματίνας, ο οποίος από αυτά παράγει ένα λευκό κρασί που γίνεται δημοφιλές στην τοπική κοινωνία. Τριάντα πέντε χρόνια μετά, ο γιος του Κωνσταντίνος ενισχύει την παραγωγή του οικογενειακού λευκού κρασιού και επεκτείνει σημαντικά την αγορά, ξεκινώντας το εμπόριο με τα γειτονικά παράλια. Με ένα ιδιόκτητο καράβι, τη «Μερσίνη», στέλνει φορτία κρασιού στα κυριότερα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Το άνοιγμα αυτό πάει καλά και το 1895 ιδρύεται στην Αλεξανδρούπολη το πρώτο οινοποιείο της οικογένειας εκτός Τενέδου με το όνομα «Η Τένεδος».

Το 1922, με τη Μικρασιατική Καταστροφή, η οικογένεια χάνει όλη της την περιουσία στην Τένεδο. «Μέχρι τότε, τα σταφύλια προέρχονται από τα οικογενειακά αμπέλια, λόγω της συνθήκης, όμως, ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας αναγκάζεται να αναζητήσει πλέον σταφύλια τοπικής παραγωγής», αναφέρεται στην ιστορική αναδρομή που φιλοξενείται στο site της εταιρείας. Ηταν την περίοδο που ο Κωνσταντίνος παίρνει την απόφαση να παράγει «το κρασί της Ελλάδος», τη ρετσίνα. Η γεύση της ρετσίνας λέγεται ότι έχει προέλθει από την πρακτική της σφράγισης των αμφορέων, με ρετσίνι από πεύκα κατά τους αρχαίους χρόνους.


Μαλαματίνα: «Η σύζυγός μου βούλιαξε την εταιρεία για να αγοράσει lear jet!»
Η Κατερίνα Μαλαματίνα με την κόρη της Εστεφανία.

Οι αρχαίοι προσέφυγαν στη χρήση της ρητίνης των άφθονων στη χώρα πεύκων, κάτι που συγχρόνως εμπλούτιζε με άρωμα το κρασί. Δώδεκα χρόνια μετά, κατά τον Μεσοπόλεμο και συγκεκριμένα το 1934, ο Κωνσταντίνος ταξιδεύει πια σε όλα τα αμπελοχώραφα της Ελλάδας και βάζει πόδι στο Πόρτο Λάγος και στη Βοιωτία. Ιδρύει εκεί νέα οινοποιητική μονάδα και αξιοποιεί την τοπική παραγωγή σταφυλιών ποικιλίας Σαββατιανό. Επιβιώνοντας τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, η επιχείρηση περνά στα χέρια της τρίτης γενιάς Μαλαματίνα και ειδικότερα στα χέρια του Βαγγέλη Μαλαματίνα, ο οποίος, έχοντας σπουδάσει χημικός οινολόγος, θέλει να βελτιώσει και να σταθεροποιήσει την ποιότητα και το άρωμα της ρετσίνας. Στόχος του βέβαια, οι πιο μακρινές αγορές και οι εξαγωγές. Και για να γίνουν αυτές πρέπει το προϊόν να μπορεί να ταξιδεύει αναλλοίωτο.

Το 1957 εμφιαλώνεται η ρετσίνα στο μπουκάλι τύπου «φούσκα» και ο Ευάγγελος Μαλαματίνας. 30 χρόνια μετά, λαμβάνει το 1988, τιμητικό δίπλωμα από την Ενωση Ελλήνων Χημικών «για την καρποφόρα προσφορά στον κλάδο οινολογίας».

Λίγα χρόνια πριν, το 1980, η οικογένεια έχει ήδη επεκταθεί με νέα οινοποιεία στον Φάρο και στη Ριτσώνα Αυλίδας. Δημιουργείται αυτοματοποιημένο οινοποιείο στην Ασωπία Βοιωτίας με 4 πνευματικά πιεστήρια, ικανά να δεχθούν 700 τόνους σταφύλια την ημέρα. Εκσυγχρονίζεται και αυξάνεται η δυναμικότητα του εμφιαλωτηρίου στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης και ενδυναμώνεται το δίκτυο πωλήσεων και εξαγωγών. Σύμφωνα με την εταιρεία, στο ζενίθ της, το 2007, έστελνε περίπου 50 εκατομμύρια φιάλες Μαλαματίνα στην εγχώρια αγορά και σε άλλες 37 χώρες.

Διαμαρτυρία Πρόδρομου Ιατρόπουλου: Η Μαλαματίνα είναι παρούσα στην αγορά

Το Πρώτο ΘΕΜΑ έλαβε εξώδικη πρόσκληση- διαμαρτυρία από τον κ.Πρόδρομο Ιατρόπουλο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Οινοποιίας Μ.Ε. Μαλαματίνα Ανώνυμη Βιομηχανική Εμπορική Εταιρεία και χήρου της Μαρτούς Μαλαματίνα, στην οποία αναφέρει ότι στο ανωτέρω ρεπορτάζ δίνεται η εντύπωση  για την Οινοποιία  «ότι πρόκειται για μια όλως δυσλειτουργική επιχείρηση, η οποία έχει διακόψει την δραστηριότητά της, ενώ στην πραγματικότητα η εταιρεία συνεχίζει την εμφιάλωση και την πώληση ρετσίνας, δεν έχει ουδέποτε διακόψει την δραστηριότητά της, βρίσκεται παρούσα στην αγορά, στα ράφια των σούπερ μάρκετ και τις κάβες».




Ειδήσεις σήμερα: 

Ανοίγουν κομμωτήρια, πάρκα και αρχαιολογικοί χώροι - Πώς θα μετακινούνται οι πολίτες

ΥΠΕΞ: Οπισθοδρόμηση η αποχώρηση της Τουρκίας από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης

Ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών «αδειάζει» τον Εξαδάκτυλο για την επιστράτευση
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης