Τα φετίχ της επετείου: Από τον ντουλαμά της Γιάννας στη λευκή κουβέρτα της Καμίλα

Τα απομεινάρια των λαμπρών εορτασμών κρύβονται στις μικρές και τις μεγάλες λεπτομέρειες - Οι εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια της Εθνικής Παλιγγενεσίας ήταν εντυπωσιακές και φυσικά γέννησαν τα δικά τους trending topics

Ο ντουλαμάς της Γιάννας έγραψε Ιστορία

Οτι οι εορτασμοί για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης, εκτός από ιστορικό βάρος, συγκινησιακή φόρτιση και οικουμενικούς συμβολισμούς, θα είχαν και στυλιστικό ενδιαφέρον ήταν κάτι που μπορούσε κανείς να διαβλέψει ήδη μία εβδομάδα νωρίτερα από την ημέρα της επετείου. Η εμφάνιση της Γιάννας Αγγελοπούλου στη Μάνη για την επέτειο της έναρξης του απελευθερωτικού αγώνα έδωσε το σύνθημα για τον ενδυματολογικό ανένδοτο που η ίδια ξεκινούσε και τον οποίο θα κορύφωνε όσο το ημερολόγιο πλησίαζε στην 25η Μαρτίου. Αν η αρχή είναι το ήμισυ του παντός, η πρόεδρος της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» μπήκε με το δεξί στον ενδυματολογικό μαραθώνιο επιλέγοντας τοπικό παραδοσιακό γιλέκο και ζώνη (από το Εθνικό Λαογραφικό Μουσείο Χρισσού) και εμπλουτίζοντας το «θέμα της εβδομάδας» με ένα πολυσυζητημένο πια και εξαντλημένο από τις προθήκες των καταστημάτων τσαντάκι-πουγκί.

Η Γιάννα Αγγελοπούλου με ντουλαμά στην παρέλαση.

Εμπνευσμένη από την ενδυμασία του εύζωνα, η δημιουργία της σχεδιάστριας Ελβίρας Παναγιωτοπούλου για το δραστήριο και καλαίσθητο ελληνικό brand Callista Crafts ενσάρκωσε στον απόλυτο βαθμό αυτό που θέλουν οι γυναίκες, αλλά μόνο η Γιάννα είχε και κυρίως τόλμησε να λανσάρει. Η αξίας 380 ευρώ τσάντα κυκλοφόρησε σε περιορισμένο αριθμό κομματιών, ενώ οι πληροφορίες λένε πως ήδη έχει εμπλουτίσει τη συλλογή της δούκισσας της Κορνουάλης, της συζύγου του Ρώσου πρωθυπουργού, της Γαλλίδας υπουργού Αμυνας, αλλά και της Μπριζίτ Μακρόν -που δεν ήταν τελικά παρούσα στους εορτασμούς της εθνικής μας επετείου- ως αναμνηστικό από την Ελλάδα με αγάπη. Το ενδυματολογικό αφήγημα της επικεφαλής της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» είχε μόλις αρχίσει να ξετυλίγεται.

Με σεγκούνι στην Πινακοθήκη
Με γιλέκο και ζώνη στη Μάνη

Tρίπτυχο επιτυχίας

Οι μεγάλες και σημαδιακές επέτειοι είθισται να είναι και φωτογενείς, γιγαντώνοντας έτσι την εκ προοιμίου δυσβάσταχτη σπαζοκεφαλιά που συμπυκνώνεται στο σχεδόν υπαρξιακό ερώτημα «τι να φορέσω σήμερα». Γιατί όμως κανείς να υποκύψει σε ψευτοδιλήμματα και να επιλέξει αν θα φορέσει την Αρτα ή τα Γιάννενα, όταν μπορεί να βάλει και την Αρτα και τα Γιάννενα -το ζητούσε άλλωστε και η μέρα- και μάλιστα χωρίς να διακινδυνεύσει να ολισθήσει σε φολκλορικό στυλιστικό faux pas; Η Γιάννα Αγγελοπούλου τόσο με την εμφάνισή της στη Μάνη όσο και με τις εικόνες που με γενναιοδωρία και αυταπάρνηση προς τους φωτογράφους και τους εικονολήπτες δημιούργησε για τα εγκαίνια της Εθνικής Πινακοθήκης (με αυθεντικό μπλε χρυσοκέντητο επενδύτη πιρπιρί Ιωαννίνων και ηπειρώτικη πόρπη), αλλά και για τη στρατιωτική παρέλαση της 25ης Μαρτίου (με ντουλαμά διά χειρός του εγκατεστημένου στο Αργος ράφτη Αριστείδη Τζονευράκη) πέτυχε ένα -ας το θέσουμε με σκακιστικούς όρους- Γκαμπί της Βασίλισσας.

Τίποτα ή και όλα θα μπορούσαν να πάνε λάθος. Στην περίπτωση της κυρίας Αγγελοπούλου, 
η ενδυματολογική επιστροφή στις ρίζες απέδωσε καρπούς. Αλλωστε όταν αφήνεις άπαντες άλαλους και περιδεείς άμα τη εμφανίσει σου, γνωρίζεις εκ των προτέρων πως θα δυσκολευτούν να ψελλίσουν (κακή) κουβέντα. Το τρίπτυχο εμφανίσεων που επέλεξε η πρόεδρος της Επιτροπής σε Μάνη, Εθνική Πινακοθήκη και στρατιωτική παρέλαση θα μείνει στην Ιστορία και σίγουρα θα μπορούσε να αποτελέσει case study για τις σχολές μόδας.


Δείτε το βίντεο της ΕΡΤ με ολόκληρη την παρέλαση της 25ης Μαρτίου 2021


Με το γάντι και την κουβέρτα

Αν και η δούκισσα της Κορνουάλης δεν είναι το πιο αγαπητό εν Ελλάδι μέλος της βασιλικής οικογένειας της Μεγάλης Βρετανίας (έχει αποκρυσταλλωθεί ως η γυναίκα που έκλεψε τον πρίγκιπα Κάρολο από τη λαίδη Νταϊάνα) και μολονότι ως λαός έχουμε διαχρονικά μια χολερική κουβέντα εύκαιρη στην άκρη της γλώσσας μας, ειδικά για τις κυρίες των ξένων επιφανών μουσαφίρηδών μας, η Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς πέτυχε να αφήσει ένα θετικό αποτύπωμα στις 21 ώρες που παρέμεινε στη χώρα μας. Οι εμφανίσεις της στα εγκαίνια της Εθνικής Πινακοθήκης, στο επίσημο δείπνο της Προεδρίας της Δημοκρατίας, αλλά και την επομένη κρίθηκαν τουλάχιστον κομψές, ενώ την captatio benevolentiae διέγειρε και η εικόνα της να σκεπάζεται με λευκή κουβέρτα στη διάρκεια της στρατιωτικής παρέλασης.



Εντυπωσιακό ήταν και το στεφάνι που κατέθεσε ο Κάρολος στο Μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη. Φτιαγμένο από φτερά στρουθοκαμήλου (έμβλημα του πρίγκιπα) και κόκκινες παπαρούνες που αποτίουν φόρο τιμής στους πεσόντες των πολέμων, το στεφάνι έφτασε στην Ελλάδα από τη Μεγάλη Βρετανία με το Royal Air Force.

Είναι αυτές οι μικρές αυθόρμητες κινήσεις που κάνουν τα μέλη των βασιλικών οίκων πιο προσιτά στους κοινούς θνητούς. Ωστόσο, το απόλυτο στυλιστικό εργαλείο της έγιναν τα δερμάτινα γάντια της. Η δούκισσα της Κορνουάλης δεν τα αποχωρίστηκε ούτε στιγμή. Και ο λόγος δεν είχε να κάνει με την επισημότητα της περίστασης. Η 73χρονη σύζυγος του πρίγκιπα της Ουαλίας χρησιμοποιεί τα γάντια ως μέτρο προφύλαξης για τον κορωνοϊό, από τον οποίο ο πρίγκιπας Κάρολος νόσησε την περασμένη άνοιξη. Το ζευγάρι έχει λάβει την πρώτη δόση του εμβολίου της AstraZeneca από τις αρχές Φεβρουαρίου και περιμένει με στωικότητα τη δεύτερη τον Μάιο. Πάντως, αν και αυστηρή με την τήρηση των υγειονομικών μέτρων, η δούκισσα της Κορνουάλης περιέπεσε σε ένα σχεδόν εξωφρενικό σφάλμα, εγκαταλείποντας την τσάντα χειρός της στο πάτωμα -και μάλιστα δύο φορές- κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της στο Προεδρικό Μέγαρο ανήμερα την 25η Μαρτίου.


Η πρωθιέρεια-σοπράνο με το ριάλιτι

Κάτι πήγε ξεκάθαρα όχι καλά στην επιλογή της σοπράνο Αναστασίας Ζαννή η οποία έψαλλε τον Εθνικό Υμνο με φόντο τον Παρθενώνα το πρωινό της 25ης Μαρτίου. Και δεν μιλάμε για τις πολλές και πολυποίκιλες αντιδράσεις που δημοσιεύτηκαν στα κοινωνικά δίκτυα με αφορμή την αλλοτινή συμμετοχή της στο «Fame Story».


Δείτε το βίντεο της τελετής έπαρσης της σημαίας στην Ακρόπολη



Το μακρινό πια 2005, η σοπράνο είχε μετρήσει τις δυνάμεις της στο talent show του ANT1, με συμμαθητή μάλιστα τον Γιώργο Λιανό, νυν παρουσιαστή του «Survivor». Η τωρινή εμφάνισή της, μάλιστα, έφερε ξανά στην επικαιρότητα ένα σκονισμένο βίντεο από το παρελθόν, με την ίδια να διασκευάζει ένα κομμάτι από τους «Δαίμονες», τη ροκ όπερα του Νίκου Καρβέλα, στο πλαίσιο του reality show - ποιος δεν έχει σκελετούς στην ντουλάπα του;

Η Ζαννή πάντως, εκτός από τον τηλεοπτικό αντικατοπτρισμό της, έχει στο βιογραφικό της σπουδές Φωνητικής στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, αλλά και πολλές εμφανίσεις σε σημαντικές διοργανώσεις, όπως στην τελετή έναρξης των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του Βανκούβερ. Αλλά δεν είναι εκεί το θέμα. Ούτε καν στις διαφωνίες που προκάλεσε η επάρκειά της για τον ρόλο που της ανατατέθηκε τώρα - η Ελενα Ακρίτα έκανε μια λάβρα ανάρτηση εναντίον της επιλογής της στα κοινωνικά δίκτυα, εκφράζοντας κάποια λογικά επιχειρήματα. Ωστόσο, κανείς δεν παρατήρησε το αυταπόδεικτο. Οτι δηλαδή η Αναστασία Ζαννή είχε ντυθεί για τελετή αφής Ολυμπιακής Φλόγας και σε καμία περίπτωση για τον εορτασμό της Εθνικής Παλιγγενεσίας.


Ο Σκωτσέζος φύλακας

Περισσότερο βέβαια και από τα γάντια της Καμίλα Πάρκερ Μπόουλς τα βλέμματα έκλεψε ο Σκωτσέζος υπασπιστής του πρίγκιπα Κάρολου. Σκιά του πρίγκιπα της Ουαλίας, σε σταθερή απόσταση δύο βημάτων πίσω από τον διάδοχο του Στέμματος, ο φύλακας-αγγελός του, ντυμένος με την παραδοσιακή φορεσιά της Σκωτίας. Το κιλτ του σίγουρα έγινε το απόλυτο στυλιστικό αξιοθέατο, ωστόσο πολλοί αναρωτήθηκαν γιατί ένας Σκωτσέζος να συνοδεύει τον Κάρολο στις επίσημες εμφανίσεις του.


Η απάντηση κρύβεται στον τίτλο του πρωτότοκου γιου της Ελισάβετ, ο οποίος εκτός από πρίγκιπας της Ουαλίας, δούκας της Κορνουάλης, κόμης του Τσέστερ, δούκας του Ρόθσι, κόμης του Κάρικ, βαρόνος του Ρένφριου και λόρδος των Νήσων είναι και πρίγκιπας και Μεγάλος Τοποτηρητής της Σκωτίας. Εφάμιλλα εντυπωσιακό με τον εθιμοτυπικό ακόλουθό του ήταν και το στεφάνι που κατέθεσε ο Κάρολος στο Μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη. Φτιαγμένο από φτερά στρουθοκαμήλου (έμβλημα του πρίγκιπα) και κόκκινες παπαρούνες που αποτίουν φόρο τιμής στους πεσόντες των πολέμων, το στεφάνι έφτασε στην Ελλάδα από τη Μεγάλη Βρετανία με το Royal Air Force που μετέφερε τον διάδοχο και τη σύζυγό του.


Oι αμαζόνες και τα απρόοπτα

Μισός και πλέον αιώνας πέρασε ώστε έφιππο τμήμα να παρελάσει στο κέντρο των Αθηνών. Η 200ή επέτειος από την Ελληνική Επανάσταση ήταν ένας καλός λόγος για να επιστρέψουν τα άλογα στην πόλη. Αναβάτες από τον Ιππικό Σύλλογο Καρύστου «Φίλιπποι», ανάμεσά τους και δύο δυναμικές αμαζόνες, ανέλαβαν να παρελάσουν φορώντας πιστά αντίγραφα στρατιωτικών στολών από τους Βαλκανικούς Πολέμους, τη Μικρασιατική Εκστρατεία και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το τμήμα των εφίππων ήταν το δίχως άλλο εντυπωσιακό και έδωσε έναν ακόμα πανηγυρικότερο τόνο στην παρέλαση της 25ης Μαρτίου.

Βεβαίως, υπήρξαν και τα απρόοπτα, αφού κάποια από τα άλογα έκαναν την ανάγκη τους τη στιγμή ακριβώς που δεν έπρεπε στο σημείο που δεν έπρεπε - απρόοπτο πάντα το κάλεσμα της φύσης. Ευτυχώς, οι ακαθαρσίες τις οποίες οι περισσότεροι πρόσεξαν στο ξεκίνημα της παρέλασης καθαρίστηκαν γρήγορα από το οδόστρωμα και η συνέχεια κύλησε ομαλά. Το έφιππο τμήμα προετοιμαζόταν ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο για την παρέλαση, ενώ ο όμιλος των «Φιλίππων» διέθετε και την απαιτούμενη «τεχνογνωσία», αφού οι αναβάτες του παρελαύνουν στις εθνικές επετείους ήδη από το 2014.


Η φεμινίστρια Μαντώ Μαυρογένους

Γούρικο αποδείχτηκε, αν μη τι άλλο, το για πολλούς αμφιλεγόμενο γούρι της ομάδας B612. Για ποιον; Μα φυσικά για την ίδια την ομάδα που το δημιούργησε και έγινε viral και trending topic εν μια νυκτί. Το πορτρέτο της ηρωίδας της Εθνικής Παλιγγενεσίας αντικατέστησε τη γυναικεία μορφή στην εμβληματική αφίσα του J. Howard Miller, η οποία δημιουργήθηκε στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να ανυψώσει το ηθικό των εργατριών της Westinghouse Electric και έγινε τελικά σύμβολο του φεμινισμού. Δεν ήταν όμως το γεγονός ότι η Μυκονιάτισσα επαναστάτρια πρωταγωνίστησε στη θρυλική εικόνα επιδεικνύοντας τη ρώμη του δικεφάλου της που σχεδόν σκανδάλισε. Αλλά το μότο της δημιουργικής ομάδας που συνόδευε το εν λόγω γούρι και συνοψίζεται στο τρίπτυχο «Υγεία - Καύλα - Επανάσταση». Το debate στα κοινωνικά δίκτυα, ή αλλιώς στη σύγχρονη εκκλησία του δήμου, άναψε τόσο ώστε το Μουσείο Μπενάκη, στο πωλητήριο του οποίου διατίθετο το επίμαχο αντικείμενο, εξέδωσε ανακοίνωση, για να υπενθυμίσει το αυτονόητο, ότι δηλαδή δεν παρεμβαίνει στην καλλιτεχνική δημιουργία και δεν λογοκρίνει. Το αξίας 25 ευρώ γούρι, δυστυχώς, κυκλοφόρησε μόλις σε 40 κομμάτια και είναι ήδη εξαντλημένο. Αν η σχεδιάστριά του Κατερίνα Σαββοπούλου τολμούσε να υποψιαστεί τις δάφνες δημοσιότητας που θα απολάμβανε, σίγουρα θα είχε κυκλοφορήσει πολλαπλάσια.
Πού πήγε η γαλλική φινέτσα;

Η Γαλλίδα υπουργός Αμυνας ήταν ίσως η πιο αδικημένη από άποψη προβολής καλεσμένη για τους εορτασμούς της 25ης Μαρτίου. Ισως βέβαια σε αυτό να συνέβαλε η πιο σύντομη και από σύντομη παραμονή της στη χώρα μας. Η 57χρονη Φλοράνς Παρλί έφτασε λόγω του πυκνού σε υποχρεώσεις προγράμματός της στην Αθήνα αρκετά νωρίς για να προλάβει το επίσημο δείπνο στην Προεδρία της Δημοκρατίας, αλλά αρκετά αργά για να ξεναγηθεί στους χώρους της Εθνικής Πινακοθήκης. Η εμφάνισή της στο Προεδρικό Μέγαρο ήταν το δίχως άλλο κομψή και σε αγαστή σύμπνοια με τη φινέτσα που είθισται να προηγείται της φήμης των Γάλλων. Το βαθύ μπλε μάξι φόρεμα και την κολάκευε και ανταποκρινόταν δίχως ψήγμα υπερβολής στην επίσημη περίσταση. Οσο λιτή και κομψή ήταν το βράδυ της 24ης Μαρτίου, άλλο τόσο ατημέλητη εμφανίστηκε την επομένη, στην τελετή κατάθεσης στεφάνου στο Μνημείο του Αγνωστου Στρατιώτη. Ο ξεχειλωμένος γιακάς του ροζ ζιβάγκο της έγινε μαχαιριά στην καρδιά για τους όπου Γης fashionistas. Ο μόνος λόγος που ενδεχομένως θα μπορούσε να δικαιολογήσει την επιλογή του είναι το απώτατο σοσιαλδημοκρατικό παρελθόν της, το οποίο πιθανότατα ακόμα και η ίδια έχει λησμονήσει. Εκτός αν η κυρία Παρλί δεν άκουσε το ξυπνητήρι της εγκαίρως και φόρεσε ό,τι βρήκε πρόχειρο.

Τι έχουν τα έρμα και δεν μπλεδίζουν;

Μπορεί οι παπαρούνες στο στεφάνι του πρίγκιπα Κάρολου να ήταν εκτυφλωτικά κόκκινες και οι λεμονανθοί στο art de la table του επίσημου δείπνου της Προεδρίας της Δημοκρατίας ολόλευκοι, όμως υπήρξαν και κάποια λουλούδια που δεν ανταποκρίθηκαν στο ύψος των περιστάσεων. Τα 5.000 ζουμπούλια που μεταφέρθηκαν στο Σύνταγμα προκειμένου να σχηματίσουν μια ανθοκομική σύνθεση της ελληνικής σημαίας δεν έγιναν ποτέ μπλε. Η χαμηλή για την εποχή θερμοκρασία και η ελλιπής ηλιοφάνεια δεν βοήθησαν ώστε να είναι έτοιμα για την ημέρα της επετείου. Τα προσχήματα έσωσε το ταπεινό άλυσσο που ήταν ανθισμένο και αρκετά μπλε ώστε να δημιουργηθεί τελικά ο σχηματισμός της γαλανόλευκης. Αλλιώς θα μιλούσαμε για παρ’ ολίγον εθνική κηπουρική τραγωδία. Ουδέν κακόν αμιγές καλού, αφού τα πολυπληθή ζουμπούλια προωθούνται προς φύτευση σε άλλες γειτονιές των Αηνών. Πού θα πάνε, θα ανθίσουν!


Ειδήσεις σήμερα: 

Πώς η οικονομία έγινε το Βατερλό του Ερντογάν: Η άνοδος, τα σκάνδαλα και η ειρωνεία της ιστορίας

ΕΝΦΙΑ και Φόρος Εισοδήματος σε 8 δόσεις και φέτος - Τα σενάρια για αποδείξεις-τεκμήρια

Υποχρεωτικά self test και για μαθητές, εργαζόμενους - Οι 30 εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr