Τουρισμός: Αρχίζει η «κάθοδος» στις χερσαίες πύλες της Ελλάδας - Από τέλη Ιουνίου οι μεγάλες ροές

Αναβάθμιση των υποδομών και σχέδια προβολής στις χερσαίες πύλες εισόδου - Η διαχείριση των τουριστικών ροών εν αναμονή της αύξησης του όγκου των τουριστών

Περίπου ένας στους τρεις τουρίστες που έρχεται στην Ελλάδα, περνάει από τις χερσαίες πύλες της. Επιλέγει δηλαδή να έρθει οδικώς, σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφτηκαν προ πανδημίας.

Παρά την ανατροπή που προκάλεσε η υγειονομική κρίση σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις και τα ταξίδια, φαίνεται πως το ταξίδι με αυτοκίνητο ή άλλο όχημα, παραμένει ισχυρή τάση και για πολλούς ισχυρότερη, καθώς αισθάνονται περισσότερο ασφαλείς.

Με το άνοιγμα του τουρισμού στη χώρα μας ήδη οι πρώτοι επισκέπτες άρχισαν να καταφθάνουν. «Τα σύνορα αυτό το διάστημα έχουν μια κανονική κίνηση η οποία προέρχεται από τις βαλκανικές όμορες χώρες και επισκέπτες που έχουν εξοχικά είτε στη Βόρεια Ελλάδα είτε αλλού ενώ τα Σαββατοκύριακα σιγά σιγά βλέπουμε να έρχονται και άλλοι τουρίστες», αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.

Όπως εξηγεί αυτήν τη στιγμή είναι ανοιχτά τα σύνορα των Ευζώνων, του Προμαχώνα, της Νυμφαίας και του Ορμενίου, ενώ της Κρυσταλοπηγής λειτουργεί μεν αλλά με μίνιμουμ αριθμό ατόμων.

Για να γίνει αντιληπτή η συνεισφορά του οδικού τουρισμού στον εισερχόμενο τουρισμό της χώρας αρκεί να υπενθυμίσουμε τα στοιχεία που προέκυψαν από την μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για το 2019: Ο οδικός τουρισμός ανήλθε σε 9,6 εκατ. αφίξεις, 38,2 εκατ. διανυκτερεύσεις και 1,8 δισ. ευρώ έσοδα, που αντιστοιχούν στο 30,6% του συνόλου των αφίξεων, στο 16,4% των διανυκτερεύσεων και στο 10,1% των εσόδων.

Ο οδικός τουρισμός ωστόσο, αποτελεί «τροφοδότη» κυρίως της Βόρειας Ελλάδας (Μακεδονία, Ήπειρο και Θράκη). Αναφορικά με τη διέλευση του οδικού τουρισμού από κύριους μεθοριακούς σταθμούς τα έτη 2017 - 2019, οι τρεις πρώτοι σταθμοί με τον μεγαλύτερο όγκο κίνησης, είναι σταθερά ο Προμαχώνας (στο νομό Σερρών στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα), οι Εύζωνοι (στο νομό Κιλκίς, στα σύνορα με Βόρεια Μακεδονία) και η Νυμφαία (στο νομό Ροδόπης, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα).

«Οι τουρίστες που έρχονται οδικώς κατευθύνονται προς Χαλκιδική, Πιερία, Θάσο, Σαμοθράκη και σε άλλα μέρη της Βόρειας Ελλάδας αλλά υπάρχει κι ένα σημαντικό κομμάτι που έχει ως προορισμό την κεντρική Ελλάδα, τα Επτάνησα, την Εύβοια και αλλού. Ο συνοριακός σταθμός των Ευζώνων είναι η βασική πύλη των κέντροευρωπαίων και των Σέρβων. Από τον Προμαχώνα έρχονται κατά κύριο λόγο τουρίστες από την Βουλγαρία, τη Ρουμανία και γενικότερα από την ανατολική Ευρώπη. Ενώ από την Νυμφαία και το Ορμένιο ο κύριος όγκος των τουριστών προέρχεται από Βουλγαρία και Ρουμανία», αναφέρει ο κ. Τάσιος.

Η διαχείριση των τουριστικών ροών εν αναμονή της αύξησης του όγκου των τουριστών

Οι επαγγελματίες του τουρισμού αναμένουν τον μεγάλο όγκο των τουριστών να αρχίσει να καταφθάνει από τέλη Ιουνίου. Την ίδια ώρα, Ρουμάνοι και Βούλγαροι ετοιμάζουν βαλίτσες, καθώς η Ελλάδα παραμένει σταθερά ελκυστικός προορισμός, όπως αναφέρει ο προϊστάμενος του γραφείου ΕΟΤ Ρουμανίας - Βουλγαρίας Γιώργος Σταφυλάκης. «Η επίσκεψη του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη και όλες οι ενέργειες που προηγήθηκαν, άφησαν καλές εντυπώσεις και δημιούργησαν ένα θετικό κλίμα. Υπάρχει η διάθεση να ταξιδέψει ο κόσμος και η Ελλάδα είναι ένας από τους πλέον αγαπημένους προορισμούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο η Ρουμανία όσο και η Βουλγαρία αυτήν τη στιγμή παρουσιάζουν καλή επιδημιολογική εικόνα. Το μόνο ζήτημα που μου μεταφέρουν οι τουριστικοί πράκτορες είναι η ανησυχία για καθυστερήσεις στα σύνορα, λόγω των ελέγχων», επισημαίνει ο κ.Σταφυλάκης. Ενδεικτικά αναφέρει ότι περίπου το 75% των Ρουμάνων ταξιδεύουν οδικώς και αυτή η τάση λόγω πανδημίας φαίνεται να αυξάνεται.

«Τέλος Ιουνίου που περιμένουμε πολύ περισσότερες αφίξεις καλό είναι να φροντίσουμε ώστε να υπάρξει επιχειρησιακή διαχείριση η οποία θα βελτιώσει τη ροή των τουριστών. Διότι η όποια κακή εικόνα, θα φρενάρει τις κρατήσεις», σημειώνει ο πρόεδρος της ΠΟΞ και προσθέτει: «Από τη στιγμή που λέμε στους πελάτες να έχουν αρνητικό μοριακό τεστ ή πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση αντισωμάτων για ποιο λόγο θα πρέπει να γίνεται και πάλι rapid test σε όλους και όχι δειγματοληπτικά. Γιατί αυτήν τη στιγμή, αυτό γίνεται, έλεγχος σε όλους ανεξαρτήτως εθνικότητας».

Όπως αναφέρει μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας - Θράκης Σταύρος Καλαφάτης το άνοιγμα του οδικού τουρισμού είναι μία συνεχής διαδικασία. «Βλέπετε την προσπάθεια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με το ψηφιακό πιστοποιητικό, το οποίο ήταν πρότασή του. Η Ευρωπαϊκή Ένωση το ενστερνίστηκε και πολύ γρήγορα έγινε κανονισμός. Είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για όλα τα κράτη που βοηθάει, όμως, και τη χώρα μας στην ανάπτυξη του τουρισμού». Η Μακεδονία και η Θράκη στηρίζεται στον οδικό τουρισμός επισημαίνει ο υφυπουργός και για το λόγο αυτό υπάρχει διαρκής επαφή με το υπουργείο Τουρισμού και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, επιδιώκοντας τις καλύτερες δυνατές ρυθμίσεις, έτσι ώστε και η δημόσια υγεία να προστατεύεται και οι γείτονές μας να έρθουν και περάσουν εδώ τις διακοπές τους με ασφάλεια. «Με τον κόσμο του Τουρισμού είμαστε στην ίδια πλευρά. Ύστερα από τηλεδιάσκεψη που είχα με τους εκπροσώπους των ξενοδόχων και περιφερειάρχες από όλη τη Βόρειο Ελλάδα, λύσαμε το θέμα του ελέγχου των διαφορετικών covid test στα σύνορα και συνεχίζουμε. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τους ανθρώπους του Τουρισμού για όποια θέματα προκύψουν. Αυτήν τη στιγμή, οι καθημερινές ροές από τους ανοικτούς μεθοριακούς σταθμούς είναι ομαλές. Αυξάνονται, φυσικά, τα Σαββατοκύριακα, αλλά προέχει η ασφάλεια και των τουριστών και των συμπολιτών μας», σημειώνει. Την ίδια ώρα, όπως υπογραμμίζει ο κ. Καλαφάτης, ο τομέας Μακεδονίας και Θράκης του υπουργείου Εσωτερικών βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τα αρμόδια υπουργεία, αλλά και τον ΟΛΘ, για να ξεκινήσει, στις 17 Ιουνίου, η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Βόρειες Σποράδες. «Σε κάθε περίπτωση, κοινή εκτίμηση είναι ότι η φετινή χρονιά θα είναι καλύτερη από την περσινή», τονίζει.

Αναβάθμιση των υποδομών και σχέδια προβολής στις χερσαίες πύλες εισόδου

Πάγιο αίτημα των φορέων και επαγγελματιών του τουρισμού αποτελεί η αναβάθμιση των υποδομών στα χερσαία σύνορα, καθώς οι τουριστικές ροές αυξάνονται χρόνο με το χρόνο. Ο πρόεδρος της ΠΟΞ προτείνει να γίνουν έργα για τον εκσυγχρονισμό των συνοριακών σταθμών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Στο σχεδιασμό πάντως του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού είναι να γίνουν ενέργειες για την προβολή των προορισμών του οδικού τουρισμού σε συνεργασία με τις Περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας. Όπως επισημαίνει ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης, υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί ένας οδικός χάρτης σε συνδυασμό με άλλες δράσεις προβολής για τους τουρίστες που έρχονται οδικώς. «Αυτό είναι κάτι που συζητήθηκε πρόσφατα σε συνάντηση που είχα με τον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα και στο οποίο θέλουμε να εμπλέξουμε και τους υπόλοιπους Περιφερειάρχες για να σχεδιάσουμε μακροπρόθεσμα μια συνολική στρατηγική προβολής για το συγκεκριμένο προϊόν», αναφέρει ο κ. Φραγκάκης.

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr