Συνέντευξη Ραέντ Αραφάτ: Ο Παλαιστίνιος υπουργός της Ρουμανίας που έστειλε τους πυροσβέστες να βοηθήσουν

Φιλέλληνας και «ισόβιος» υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας της Ρουμανίας, με ιατρικές σπουδές στην Κλουζ της Ρουμανίας, ο Αραφάτ μιλάει στο protothema.gr - «Για την Ελλάδα στείλαμε για πρώτη φορά ομάδες πυρόσβεσης εδάφους εκτός της χώρας μας» - H εξειδίκευση που απέκτησε τα τελευταία 20 χρόνια στην Πολιτική Προστασία προσελκύει το ενδιαφέρον για αλλαγή τεχνογνωσίας από δεκάδες χώρες του πλανήτη

Ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας της Ρουμανίας, ο οποίος έστειλε και κατεύθυνε τους Ρουμάνους πυροσβέστες στην Εύβοια, μιλά στο Protothema.gr  για τις ανάγκες του ελληνικού συστήματος αντιμετώπισης ακραίων καιρικών φαινομένων, την κατάσταση στα ελληνικά μέτωπα των πυρκαγιών το φετινό καλοκαίρι και την εμπειρία του από σχεδόν τριάντα χρόνια πρωτοπορίας στην Πολιτική Προστασία.

Το 2012 ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Ρουμανίας εισηγήθηκε την απομάκρυνση του Ραέντ Αραφάτ από την κυβερνητική θέση που κατείχε από το 2007, αυτή του Υφυπουργού Υγείας. Ο τελευταίος είχε δημιουργήσει μέχρι εκείνο το διάστημα την Κινητή Υπηρεσία Έκτακτων Αναγκών, Ανάνηψης και Απεγκλωβισμού (SMURD) της χώρας, έχοντας αναπτύξει και τις πρώτες μονάδες άμεσης ιατρικής παρέμβασης σε ακραίες καιρικές συνθήκες.



Ο Ραέντ Αραφάτ υπέβαλε την παραίτηση του, η οποία μόλις έγινε γνωστή είχε ως αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν περισσότερο από ένα εκατομμύριο Ρουμάνοι σε κεντρικά σημεία του Βουκουρεστίου και άλλων πόλεων, ζητώντας να παραμείνει ακλόνητος στη θέση του. Οι κινητοποιήσεις διήρκεσαν τρεις ημέρες, καθώς την τέταρτη ο Πρόεδρος της χώρας ανακάλεσε την παραίτηση μπροστά στην υψηλή λαϊκή νομιμοποίηση του Αραφάτ. Αν και Παλαιστινιακής καταγωγής, με ιατρικές σπουδές στην Κλουζ της Ρουμανίας, ο Αραφάτ αποτελεί σήμερα «ισόβιο» Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας στη χώρα του, ενώ η εξειδίκευση που απέκτησε τα τελευταία είκοσι χρόνια στην Πολιτική Προστασία προσελκύει το ενδιαφέρον για αλλαγή τεχνογνωσίας από δεκάδες χώρες του πλανήτη.



Ο ίδιος συνέδραμε τα μέγιστα στις φετινές πυρκαγιές στην Εύβοια, αφού δηλώνει φίλος της Ελλάδας, μιλώντας μάλιστα και αρκετά καλά τα Ελληνικά, τα οποία έμαθε από τον συγκάτοικό του στη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων στην Κλουζ, ενώ τρέφει μεγάλη εκτίμηση και για τον νέο Υπουργό Πολιτικής Προστασίας, Χρήστο Στυλιανίδη, με τον οποίο συνεργάστηκαν στενά, προκειμένου να στηθεί ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας.

Οι Έλληνες πολίτες, αλλά και ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας, Κυριάκος Μητσοτάκης ευχαρίστησαν δημόσια τη Ρουμανία για την προσφορά μιας τόσο σημαντικής βοήθειας αυτό το καλοκαίρι στις καταστροφικές πυρκαγιές στην Εύβοια και στα Βίλια. Πώς πληροφορηθήκατε για αυτά τα περιστατικά και ποιος ο σχεδιασμός σας, για να μας βοηθήσετε;

Οι πληροφορίες για τις δασικές πυρκαγιές και το γεγονός ότι η Ελλάδα χρειαζόταν υποστήριξη σε ομάδες πυρόσβεσης από αέρος και εδάφους, προήλθε από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας (EUCPM). Μόλις διαπιστώσαμε ότι χρειάζονται επίγειες ομάδες, το Ρουμανικό Υφυπουργείο Έκτακτων Αναγκών του Υπουργείου Εσωτερικών, πρότεινε να σταλεί μια μονάδα 108 Ρουμάνων πυροσβεστών με εξοπλισμό παρέμβασης και οχήματα.

Πήραμε την άμεση έγκριση του Προέδρου και του Πρωθυπουργού για να προχωρήσουμε στην αποστολή. Ενημερώσαμε τις ελληνικές αρχές για την προσφορά μας μέσω του EUCPM, σύμφωνα με τη διαδικασία, και πήραμε την έγκριση σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Εν τω μεταξύ, στη Ρουμανία ο συναγερμός δόθηκε μέσω της έδρας της Γενικής Επιθεώρησης για Καταστάσεις Εκτάκτων Αναγκών και οι ομάδες διατάχθηκαν να κινηθούν, διασχίζοντας αρκετές περιοχές, προς το Βουκουρέστι.

Σε λιγότερο από 24 ώρες οι ομάδες αναχώρησαν για την Ελλάδα από το Βουκουρέστι μέσω Βουλγαρίας. Όσον αφορά τη δεύτερη αποστολή, λάβαμε ξανά το αίτημα μέσω του EUCPM και απαντήσαμε θετικά αμέσως. Στη δεύτερη αποστολή στείλαμε 142 πυροσβέστες με πυροσβεστικό εξοπλισμό.

Η Ρουμανία ενεπλάκη σε αρκετές διεθνείς αποστολές τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Ανταποκριθήκαμε σε 36 διεθνείς αποστολές, συμπεριλαμβανομένων ιατρικών αποστολών στην Ιταλία, τη Σλοβακία, τη δημοκρατία της Μολδαβίας και την Τυνησία. Στείλαμε επίσης στη Βόρεια Μακεδονία ένα αεροπλάνο από τη Ρουμανική Πολεμική Αεροπορία για να βοηθήσει στην καταπολέμηση των δασικών πυρκαγιών. Όσον αφορά τη στήριξή μας στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των δασικών πυρκαγιών, η Ρουμανία είναι μέρος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, όπως και η Ελλάδα.

Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να παρακολουθούμε από μακριά στενούς φίλους που έχουν προβλήματα, χωρίς να εμπλακούμε. Είμαι βέβαιος ότι η Ελλάδα θα αντιδράσει με τον ίδιο τρόπο, εάν η Ρουμανία χρειαστεί βοήθεια ανά πάσα στιγμή.

Όσον αφορά στη Ρουμανία, η συνδρομή στις δασικές πυρκαγιές στην Ελλάδα ήταν η πρώτη φορά που στείλαμε ομάδες πυρόσβεσης εδάφους για βοήθεια, εκτός Ρουμανίας. Έχουμε στείλει, μέχρι τώρα ομάδες αστικής έρευνας και διάσωσης για τον σεισμό στην Αλβανία, ιατρικές ομάδες και ανθρωπιστική υποστήριξη, αλλά ποτέ πριν δεν στείλαμε «ομάδες μάχης» για την πυρόσβεση δασών έξω από τη χώρα μας. Είμαι βέβαιος ότι αυτή δεν θα είναι η τελευταία φορά και ότι θα συμμετέχουμε όλο και περισσότερο στην υποστήριξη των φίλων και των εταίρων μας εντός και εκτός Ευρώπης.



Οι Έλληνες πολίτες είδαν κάτι το διαφορετικό στους πυροσβέστες από τη Ρουμανία στο πεδίο της μάχης με τις φλόγες. Για παράδειγμα, τους είδαν να κατασκηνώνουν και να προετοιμάζουν τα γεύματά τους. Ήταν πυροσβέστες στα αλήθεια τα μέλη της ρουμανικής αποστολής;

Οι πυροσβέστες στη Ρουμανία διακρίνονται σε επαγγελματίες και εθελοντές πυροσβέστες. Οι επαγγελματίες πυροσβέστες έχουν στρατιωτική ιδιότητα. Είναι στρατιωτικοί κατά παράδοση, από το 1835. Συγκεκριμένα, υποβάλλονται σε ειδική εκπαίδευση σε δύο επίπεδα, ως υπαξιωματικοί στη σχολή υπαξιωματικών που διαρκεί για ένα χρόνο και αξιωματικοί στη σχολή πυροσβεστών που εκπαιδεύει τους μελλοντικούς αξιωματικούς ως μηχανικούς.

Οι πυροσβέστες στη Ρουμανία έχουν πολλά καθήκοντα να αντιμετωπίσουν. Εκτός από τη βασική αποστολή της πυρόσβεσης, ανταποκρίνονται σε ιατρικές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης χρησιμοποιώντας ασθενοφόρα τύπου Β με ημιαυτόματους απινιδωτές, ενώ οι κινητές μονάδες εντατικής θεραπείας χρησιμοποιούν ασθενοφόρα τύπου Γ, με μικτή ομάδα, δύο πυροσβέστες με γιατρό έκτακτης ανάγκης και μια νοσοκόμα που προέρχεται από το τμήμα επειγόντων περιστατικών. Ασχολούνται επίσης με την οδική διάσωση και τον απεγκλωβισμό, την έρευνα και τη διάσωση, τη διάσωση από αέρος, τη διάσωση και κατάδυση στο νερό, τη λειτουργία κινητών ιατρικών μονάδων για την αντιμετώπιση καταστροφών σε υλικοτεχνικό επίπεδο, την προειδοποίηση του πληθυσμού σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, την αντιμετώπιση πλημμυρών κ.λπ. Έτσι, οι πυροσβέστες εκπαιδεύονται βασικά στην πυρόσβεση και την ιατρική ανταπόκριση, αλλά λαμβάνουν επιπλέον εκπαίδευση και για άλλους τύπους αποστολών. Αποτελούν τον πυρήνα του συστήματος της πολιτικής μας προστασίας.

Ένα πολύ σημαντικό καθήκον των πυροσβεστών μας, κυρίως των αξιωματικών, είναι η πρόληψη των πυρκαγιών. Υπάρχει ένας κλάδος που ασχολείται με την πρόληψη και τον έλεγχο, ο οποίος ασχολείται και με την έκδοση αδειών για τη λειτουργία δημόσιων κτιρίων και κτιρίων, όπως ξενοδοχεία, σχολεία κλπ. Ιστορικά, είχαμε δύο δομές, το Ρουμανικό Πυροσβεστικό Σώμα και τη Ρουμανική Πολιτική Προστασία, αλλά το 2004 ενοποιήθηκαν και δημιουργήθηκε μια νέα δομή που είναι η Γενική Επιθεώρηση για Καταστάσεις Εκτάκτων Αναγκών, υπεύθυνη για την αντιμετώπιση πυρκαγιών και τη διάσωση, καθώς και για επιχειρήσεις πολιτικής προστασίας.



Το 2014, υιοθετήθηκε μια νέα προσέγγιση, με τη δημιουργία στο Υπουργείο Εσωτερικών ενός νέου Υφυπουργείου Έκτακτων Αναγκών, με τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας στην κορυφή του. Το Υφυπουργείο διαθέτει τρεις διευθύνσεις: τη Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας, τη Γενική Διεύθυνση Ιατρικών Καταστάσεων Έκτακτης Ανάγκης και τη Διεύθυνση Υποστήριξης αποφάσεων. Το Υφυπουργείο, μέσω των τριών διευθύνσεών του, συντονίζει τις ακόλουθες δομές:

1. Τη Γενική Επιθεώρηση για Καταστάσεις Εκτάκτων Αναγκών, η οποία είναι μια εθνική στρατιωτική δομή, με δομές ανταπόκρισης σε καθέναν από τoυς 40 νομούς της Ρουμανίας και στο Βουκουρέστι,
2. Τη Γενική Επιθεώρηση Αεροπορίας, επίσης μια στρατιωτική δομή που χειρίζεται όλα τα ελικόπτερα διάσωσης και ιατρικής επέμβασης καθώς και ελικόπτερα της αστυνομίας. Έχει πάνω από 9.000 ώρες πτήσης / έτος, εκ των οποίων πάνω από το 70% είναι για ιατρική βοήθεια και διάσωση.
3. Το Υφυπουργείο έχει τον επιχειρησιακό συντονισμό της Εθνικής Υπηρεσίας Ασθενοφόρων και των τμημάτων επειγόντων περιστατικών στα νοσοκομεία επειγόντων. Αυτό σημαίνει ότι συντονίζουμε όλη την ιατρική τους δραστηριότητα και τη φροντίδα των ασθενών έως ότου οι ασθενείς επιστρέψουν στο σπίτι ή εισαχθούν στο νοσοκομείο.
4. Την ορεινή διάσωση και η σπηλαιολογική διάσωση που βρίσκονται επίσης υπό τον επιχειρησιακό συντονισμό μας.

Αυτό σημαίνει ότι όλες οι δομές αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών βρίσκονται κάτω από μια κοινή ομπρέλα και σχηματίζουν συνολικά ένα ολοκληρωμένο σύστημα απόκρισης που ασχολείται με την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και διάσωσης σε μεμονωμένες περιπτώσεις, καθώς και σε περιπτώσεις μαζικών απωλειών και αντιμετώπισης καταστροφών.

Επισημαίνουμε ότι το σύστημα πρέπει να εκτελεί έργο και να λειτουργεί σωστά κατά τη διάρκεια της καθημερινής εργασίας του, προκειμένου να είναι σε θέση να συνεργάζεται και να λειτουργεί σωστά και κατά την αντιμετώπιση των καταστροφών. Όλο το σύστημα είναι αλληλένδετο, για παράδειγμα η ιατρική υπηρεσία υπό τη Γενική Επιθεώρηση για καταστάσεις εκτάκτων αναγκών και τα ιατρικά ελικόπτερα λειτουργούν με το αρκτικόλεξο SMURD και χρησιμοποιούν προσωπικό από το στρατιωτικό σκέλος, καθώς και πολιτικό προσωπικό από το ιατρικό σκέλος.

Τα ελικόπτερα διαθέτουν, για παράδειγμα, δύο στρατιωτικούς πιλότους από το Υφυπουργείο Εκτάκτων Αναγκών και έναν γιατρό και μία νοσοκόμα από το τμήμα επειγόντων περιστατικών ενός νοσοκομείου, το οποίο βρίσκεται επίσης υπό τον επιχειρησιακό συντονισμό του Υφυπουργείου Εκτάκτων Αναγκών.
Αυτή τη στιγμή, υπάρχει η πρόθεση να συμπεριληφθεί στο Υφυπουργείο και η υπηρεσία θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης, με απόφαση που θα ληφθεί για το θέμα αυτό εντός των επόμενων δύο μηνών.

Θέλω να προσθέσω ότι οι πυροσβέστες μας συμμετέχουν σε πολλά γυμνάσια και ασκήσεις και έχουν συνηθίσει να εργάζονται σε διεθνές περιβάλλον. Στην Ελλάδα, δεν χρειαζόταν να φέρουμε τον εξοπλισμό μας για κατασκήνωση, καθώς η στέγαση και το φαγητό διευθετήθηκαν από τις ελληνικές αρχές, τις οποίες θέλω να ευχαριστήσω για την εξαιρετική φιλοξενία τους.

Ποιες ήταν οι δυσκολίες που εντοπίσατε στην Εύβοια; Τι πήγε λάθος κατά τη γνώμη σας;

Οι ομάδες μας αντιμετώπισαν τις συνήθεις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όλοι οι πυροσβέστες σε τέτοιες συνθήκες. Φυσικά έπρεπε να προσαρμοστούν στη νέα γεωγραφία και στα χαρακτηριστικά των πυρκαγιών στην Ελλάδα που είναι διαφορετικά από αυτά στη Ρουμανία. Στο τέλος, οι ομάδες μας προσαρμόστηκαν γρήγορα και συνεργάστηκαν πολύ καλά με τους Έλληνες πυροσβέστες και εκείνους που ήρθαν από άλλες χώρες επίσης να βοηθήσουν. Είχαμε πάντα έναν αξιωματικό -σύνδεσμο από την ελληνική πυροσβεστική υπηρεσία που συνεργαζόταν με τις ομάδες μας.

Τι δεν λειτούργησε σωστά, δεν μπορεί να ειπωθεί από κάποιον που βλέπει τα πράγματα απ’ έξω και πρέπει να διερευνηθεί και να εξεταστεί από τις εθνικές αρχές. Από την άλλη πλευρά, βλέπουμε ότι παγκοσμίως αντιμετωπίζουμε πιο ακραίες καιρικές συνθήκες και περισσότερες δασικές πυρκαγιές και αυτό προκαλείται από την παγκόσμια υπερθέρμανση και την κλιματική αλλαγή. Νομίζω ότι στην πραγματικότητα αυτό είναι το πρόβλημα και μπορεί να εξελιχθεί ακόμη χειρότερα, ώστε να απαιτηθεί μεγαλύτερη ετοιμότητα και ικανότητες, για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στο μέλλον. Ας μην ξεχνάμε ότι δεν σημειώθηκαν σοβαρές δασικές πυρκαγιές μόνο στην Ελλάδα.

Φέτος είδαμε μεγάλες πυρκαγιές σε άλλες χώρες, όπως στην Ιταλία, την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία κλπ. Τα προηγούμενα δύο χρόνια είδαμε τέτοιες πυρκαγιές στην Αυστραλία, τη Σουηδία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής και να αντιστρέψουμε αυτό το φαινόμενο, ενώ μπορούμε ακόμη -ζητώντας από όλες τις κυβερνήσεις να αναλάβουν την ευθύνη- να υιοθετήσουμε αποτελεσματικά μέτρα που μπορούν να έχουν πραγματικό αντίκτυπο.

Τι εκπαίδευση έχετε υιοθετήσει στην Πολιτική Προστασία, δεδομένου ότι είστε ειδικός στο πεδίο και εκπαιδεύετε πολλές χώρες στην αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων;

Δεν μπορώ να πω ότι είμαι ειδικός στο πεδίο, αλλά συγκέντρωσα μεγάλη εμπειρία. Ξεκίνησα στις αρχές της δεκαετίας του '90 τη μεταρρύθμιση του συστήματος επείγουσας ιατρικής παρέμβασης δημιουργώντας το SMURD και εμπλέκοντας τους πυροσβέστες στην ιατρική αντιμετώπιση. Το 2007 μου ζητήθηκε να αναλάβω τη θέση του υφυπουργού στο Υπουργείο Υγείας όπου εργάστηκα για τη μεταρρύθμιση και την ανάπτυξη του ιατρικού συστήματος εκτάκτων αναγκών (προνοσοκομειακά και νοσοκομειακά τμήματα έκτακτης ανάγκης). Έμεινα στο Υπουργείο Υγείας μέχρι τον Ιανουάριο του 2014, όταν ελήφθη η απόφαση να δημιουργηθεί το Υφυπουργείο Εκτάκτων Αναγκών στο Υπουργείο Εσωτερικών, όπου μου ζητήθηκε να γίνω επικεφαλής του ως Υφυπουργός και βρίσκομαι σε αυτή τη θέση από τον Ιανουάριο του 2014.

Ως γιατρός αναισθησιολόγος και εντατικολόγος, εργάστηκα κυρίως στην επείγουσα ιατρική περίθαλψη και έχω μεταπτυχιακό στην ιατρική καταστροφών. Έχω επίσης εκπαιδευτεί στην πολιτική προστασία και στη διαχείριση των κινδύνων και αντιμετώπιση καταστροφών. Διδάσκω διαχείριση και αντιμετώπιση καταστροφών στο Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου, στο Babes Bolay University και στην Ακαδημία Οικονομικών Επιστημών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας, ποιο μοντέλο θεωρείτε ότι πρέπει να υιοθετήσουμε στην Πολιτική Προστασία και ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει;
Είναι πολύ δύσκολο να υιοθετήσεις λύσεις με τη λογική «αντιγραφή -επικόλληση» και να πεις σε μια χώρα πώς πρέπει να είναι το σύστημά της. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν ορισμένα γενικά ζητήματα που μπορεί να είναι χρήσιμα, όταν μιλάμε για συστήματα έκτακτης ανάγκης και την οργάνωσή τους.

Κατά τη γνώμη μου, ένα τυποποιημένο εθνικό σύστημα είναι καλύτερο από ένα αποκεντρωμένο σύστημα όταν πρόκειται για ιατρικές υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και για την αντιμετώπιση πυρκαγιών και τη διάσωση. Μια εθνική προσέγγιση και διαρκής επιμόρφωση θα βοηθήσει να υπάρχει ένα ελάχιστο πρότυπο συστήματος, όπου κι αν πάτε στη χώρα. Η ενσωμάτωση και η διαχείριση του συστήματος κάτω από μια ομπρέλα είναι ένα ακόμη σημείο που θεωρώ πολύ χρήσιμο στη βελτίωση της απόδοσης του συστήματος. Ο ενιαίος αριθμός και ένα ενιαίο σύστημα απόκρισης και αντιμετώπισης συμβάντων είναι επίσης πολύ σημαντικοί παράγοντες του συστήματος. Στη Ρουμανία έχουμε ιατρική και πυροσβεστική στο ίδιο σύστημα απόκρισης σε όλη τη χώρα απαντώντας στον αριθμό 112.



Πολλές περιοχές έχουν επίσης την Αστυνομία και τη Χωροφυλακή στις ίδιες αίθουσες απόκρισης και αντιμετώπισης συμβάντων, κάτι που βοηθά στη λήψη ταχύτερων αποφάσεων και στον καλύτερο συντονισμό. Ένα ακόμη ζήτημα είναι η ποιότητα των ανθρώπων που καθοδηγούν το σύστημα και η παραμονή τους στις θέσεις για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Χρειάζεστε ανθρώπους που έχουν ένα όραμα και πρέπει να τους υποστηρίξετε για να το εφαρμόσουν. Η συχνή αλλαγή αυτών που βρίσκονται στην κορυφή του συστήματος μπορεί να δημιουργήσει αστάθεια στο σύστημα και να καταστήσει τα έργα δύσκολα στην ολοκλήρωσή τους.

Εκτός αυτού, μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα, όταν άτομα με λιγότερη εμπειρία αναλαμβάνουν κάθε φορά που γίνεται μια αλλαγή με βάση την πίεση από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή πολιτικές πιέσεις. Αυτό είναι ένα ευρέως διαδεδομένο ζήτημα που αντιμετωπίσαμε επίσης στη Ρουμανία.

Λοιπόν, η ουσία είναι ότι ένα εθνικό, ολοκληρωμένο σύστημα, υπό την ηγεσία επαγγελματιών και με το απαραίτητο δυναμικό και τα οικονομικά κονδύλια, η εκπαίδευση του προσωπικού του συστήματος και η διαρκής βελτίωση των συστημάτων κατάρτισής τους, είναι αυτό που χρειάζεστε. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει πολύ καλά καθορισμένη διασύνδεση μεταξύ όλων των δομών του συστήματος. Η πολιτική προστασία είναι πολύ περισσότερο από την απλή καταπολέμηση των πυρκαγιών και την αντιμετώπιση φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών. Κατά τη γνώμη μου, η πολιτική προστασία περιλαμβάνει όλες τις δομές που ανταποκρίνονται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης σε καθημερινή βάση, καθώς και σε περίπτωση καταστροφών και αυτό περιλαμβάνει επίσης την άμεση βοήθεια και επείγουσα ιατρική φροντίδα.

Είναι η κλιματική αλλαγή η επόμενη μεγάλη πρόκληση για την Ευρώπη και τι ακριβώς πρέπει να γίνει σ’ αυτήν την κατεύθυνση;

Όπως προανέφερα, η κλιματική αλλαγή και η υπερθέρμανση του πλανήτη θα προκαλέσουν πιο ακραία καιρικά φαινόμενα τα επόμενα χρόνια. Θα έχουμε περισσότερα κύματα καύσωνα και περισσότερες πλημμύρες, ακραίες καταιγίδες και ακραία κύματα ψύχους από ποτέ. Ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπιστεί αυτό -πριν είναι πολύ αργά- είναι να αναλάβουμε την ευθύνη από το υψηλότερο επίπεδο μέχρι το επίπεδο κάθε ατόμου και να εφαρμόσουμε μέτρα για να σταματήσουμε και να αντιστρέψουμε την κλιματική αλλαγή. Δεν είναι εύκολο και δεν θα συμβεί γρήγορα. Χρειάζεται χρόνος και δέσμευση και πρέπει να ξεκινήσουμε τώρα.

Είναι η εναέρια υποστήριξη το πιο σημαντικό όπλο για να αντιμετωπίσει κανείς τις μεγάλες πυρκαγιές; Τι πρέπει να συμβαίνει σε αυτές τις καταστάσεις;

Η εναέρια υποστήριξη είναι εξαιρετικά σημαντική αλλά δεν αρκεί από μόνη της. Χρειάζεται επίσης ισχυρή υποστήριξη εδάφους. Σε επίπεδο ΕΕ, αυξάνουμε τον αριθμό των πυροσβεστικών αεροσκαφών μέσω του προγράμματος RescEu του μηχανισμού πολιτικής προστασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά όπως είδαμε τώρα στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, πρέπει επίσης να δημιουργήσουμε ισχυρές και καλά εξοπλισμένες ομάδες εδάφους.

Ειδήσεις σήμερα:

Αιχμές Δένδια κατά Τουρκίας: Χώρες στη Μεσόγειο λειτουργούν βάσει ιδεών που ίσχυαν τον 19ο αιώνα

Επιδείνωση με βροχές, καταιγίδες και χαλάζι τις επόμενες ώρες - Σε ισχύ το έκτακτο δελτίο καιρού

Μίκης Θεοδωράκης - Ο αποχαιρετισμός του Δ. Κουτσούμπα: «Είσαι φως που πατεί χαρούμενο τον Άδη»
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr