Σταμάτης Σπανουδάκης: Ποια είναι η γυναίκα που τον θέλει για πατέρα
Σταμάτης Σπανουδάκης: Ποια είναι η γυναίκα που τον θέλει για πατέρα
Ο άγνωστος γάμος στα νεανικά του χρόνια, ο γρήγορος χωρισμός, η παλιά δικαστική απόφαση που τον δικαίωνε, ο λόγος που της επέτρεψε να χρησιμοποιεί το επίθετό του και το νέο άνοιγμα της υπόθεσης σχεδόν μισό αιώνα αργότερα
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ενας νεανικός έρωτας, ένας γρήγορος γάμος που οδηγήθηκε σε αδιέξοδο μέσα σε λίγους μόλις μήνες και λύθηκε οριστικά στα δικαστήρια μετά από αρκετά χρόνια και ένα παιδί το οποίο σήμερα, 48 ολόκληρα χρόνια μετά τη γέννησή του, επιμένει να ζητά πειστικές απαντήσεις σχετικά με την ταυτότητα του πατέρα του, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με δικαστική απόφαση που εκδόθηκε τη δεκαετία του ’70, δεν αποτελεί γνήσιο τέκνο του. Αυτή είναι η ιστορία της Μαριλένας Σπανουδάκη, της γυναίκας η οποία κατέθεσε προ ημερών αίτηση αναψηλάφησης της υπόθεσης, ζητώντας από τον πρώην σύζυγο της μητέρας της, τον γνωστό Ελληνα συνθέτη Σταμάτη Σπανουδάκη, να υποβληθούν από κοινού σε τεστ DNA προκειμένου να αποδειχτεί αν είναι εκείνος ο πατέρας της, όπως τη διαβεβαιώνει επί σειρά ετών η μητέρα της, ή όχι.
Δεν είναι πολλοί εκείνοι που γνώριζαν ότι ο γνωστός συνθέτης, ο οποίος είναι παντρεμένος εδώ και δεκαετίες, είχε κάνει έναν ακόμη γάμο στο παρελθόν. Το «ΘΕΜΑ» φέρνει σήμερα στο φως το χρονικό εκείνης της σύντομης αλλά πολυτάραχης σχέσης που περιελάμβανε πολλά και έντονα επεισόδια: ενθουσιασμό, όνειρα, διαφορές, καβγάδες, δικαστικές διαμάχες, ανακωχές και στη μέση, δυστυχώς, ένα παιδί. Ο Σταμάτης Σπανουδάκης ήταν μόλις 21 ετών, το 1969, και έπαιζε μουσική σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όταν γνώρισε και σύναψε σχέση με τη Φωτεινή, μια κοπέλα λίγα χρόνια μεγαλύτερή του, η οποία δραστηριοποιούνταν στον κλάδο του εμπορίου. Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, η σχέση αυτή οδηγείται σε γάμο, ο οποίος πραγματοποιείται το καλοκαίρι του 1970. Το ζευγάρι εγκαθίσταται σε μια κατοικία στην περιοχή της Κηφισιάς, ιδιοκτησίας των γονιών του νεαρού μουσικού, με τους οποίους είχε έρθει σε ρήξη κατά το παρελθόν εξαιτίας της απόφασής του να ασχοληθεί με τη μουσική, αλλά τα πρώτα γκρίζα σύννεφα αρχίζουν να εμφανίζονται μέσα σε λίγους μήνες, προτού καν γιορτάσουν την πρώτη επέτειο του γάμου τους.
Ανάμεσα στα άλλα θέματα που προκαλούν έντονες τριβές ανάμεσά τους σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η απόφαση του Σταμάτη Σπανουδάκη να μετακομίσει οριστικά στο Παρίσι. Πράγματι, την άνοιξη του 1971 αναχωρεί για τη γαλλική πρωτεύουσα, εγκαθίσταται εκεί και συνεχίζει την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Η σύζυγός του τον επισκέπτεται κάποιες φορές, αλλά η ατμόσφαιρα ανάμεσά τους γίνεται όλο και πιο βαριά. Εκείνος φαίνεται να έχει συνειδητοποιήσει πλήρως πως ο γάμος αυτός δεν έχει μέλλον, εκείνη όμως δεν το αποδέχεται. Γι’ αυτό και αντιδρά πολύ άσχημα όταν μαθαίνει πως υπάρχει πλέον μια νέα γυναίκα στη ζωή του, με την οποία μάλιστα, από το 1972, ζει κάτω από την ίδια στέγη. Πρόκειται για την παιδική του φίλη και μετέπειτα σύζυγό του και σύντροφο μέχρι σήμερα της ζωής του, Ντόρη. Πληροφορίες της εποχής μάλιστα τη θέλουν να στέλνει Γάλλο δικαστικό κλητήρα στο σπίτι του προκειμένου να αποδείξει πως την εγκατέλειψε και ζει με νέα σύντροφο.
Η εγκυμοσύνη
Είναι η ίδια περίοδος που η Φωτεινή ανακαλύπτει πως είναι έγκυος και το ανακοινώνει στον εν διαστάσει σύζυγό της. Εκείνος αντιδρά καθώς πιστεύει πως αυτό το παιδί δεν μπορεί να είναι δικό του, δεδομένου ότι το επίμαχο χρονικό διάστημα της σύλληψής του είχε κάνει ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή του και συζούσε ήδη και με τη νέα του σύντροφο. Εκείνη επιμένει. Κι αυτός απαντά με αίτηση διαζυγίου.
Τον Φεβρουάριο του 1973 η Φωτεινή φέρνει στον κόσμο ένα κοριτσάκι. Οι σχέσεις της με τον Σταμάτη Σπανουδάκη είναι πλέον ανύπαρκτες, παρά τις δικές της πιέσεις. Τον κατηγορεί, για μία ακόμη φορά, για εγκατάλειψη και αδιαφορία απέναντι στην ίδια και το παιδί και προσφεύγει στη Δικαιοσύνη σε μια προσπάθεια να αποδείξει την πατρότητά του. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιείται από καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή, εξέταση αίματος, από την οποία προκύπτει ότι ο Σπανουδάκης δεν είναι βιολογικός πατέρας της μικρής Μαριλένας.
Το παραπάνω αποτέλεσμα επισφραγίζεται και δικαστικά, δύο φορές, τόσο στο Πρωτοδικείο όσο και στο Εφετείο, με διαδοχικές αποφάσεις του 1976. Στη σχετική απόφαση μάλιστα αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι «το δικαστήριο βεβαιώνει κατηγορηματικά πως κατά τον επίμαχο χρόνο συλλήψεως -που τον επεκτείνει σε ένα πεντάμηνο (Απριλίου - Αυγούστου 1972)- ο Σπανουδάκης συζούσε με άλλη γυναίκα στο Παρίσι και δεν συναντήθηκε ποτέ με τη μητέρα του γεννηθέντος παιδιού». Τα παραπάνω γεγονότα επιβεβαιώθηκαν στη δικαστική αίθουσα μέσα από καταθέσεις μιας σειράς μαρτύρων που προέρχονταν από το περιβάλλον του Σταμάτη Σπανουδάκη, ενώ η άλλη πλευρά δεν κατάφερε να βρει εγκαίρως μάρτυρες προς υπεράσπιση των ισχυρισμών της.
Παρ’ όλα αυτά, η Φωτεινή προχωρά σε διαδικασία αναίρεσης της απόφασης του Εφετείου, λίγο αργότερα όμως οπισθοχωρεί και καταβάλλει προσπάθειες να αποκαταστήσει την επικοινωνία της με τον συνθέτη και να καταλήξουν σε μια κάποια συμφωνία που δεν θα προσβάλλει κανέναν. Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, μέσω μιας υπογεγραμμένης επιστολής της, το φθινόπωρο του 1976, τού διαμηνύει πως αποδέχεται τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και του εκφράζει την πρόθεση και την επιθυμία της να προχωρήσουν σε συναινετικό διαζύγιο. Τον παρακαλεί, δε, να επιτρέψει στη μικρή κόρη της να χρησιμοποιεί το επώνυμό του για να μην αισθάνεται μειωμένη απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.
Το διαζύγιο βγαίνει τελικά το 1979 με απόφαση κοινής υπαιτιότητας. Οι λόγοι πάνω στους οποίους βασίστηκε τελικά δεν είχαν να κάνουν με τις επί της ουσίας διαφορές τους, αλλά με κοινά καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα ζευγάρια που οδηγούνται στη διάλυση του γάμου τους. Λίγο αργότερα ο Σταμάτης Σπανουδάκης, ανταποκρινόμενος στην παράκληση της Φωτεινής, επιτρέπει επισήμως τη χρήση του επωνύμου του από τη μικρή Μαριλένα. Η ιστορία φαινόταν τότε πως είχε κλείσει οριστικά...
Δεν είναι πολλοί εκείνοι που γνώριζαν ότι ο γνωστός συνθέτης, ο οποίος είναι παντρεμένος εδώ και δεκαετίες, είχε κάνει έναν ακόμη γάμο στο παρελθόν. Το «ΘΕΜΑ» φέρνει σήμερα στο φως το χρονικό εκείνης της σύντομης αλλά πολυτάραχης σχέσης που περιελάμβανε πολλά και έντονα επεισόδια: ενθουσιασμό, όνειρα, διαφορές, καβγάδες, δικαστικές διαμάχες, ανακωχές και στη μέση, δυστυχώς, ένα παιδί. Ο Σταμάτης Σπανουδάκης ήταν μόλις 21 ετών, το 1969, και έπαιζε μουσική σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όταν γνώρισε και σύναψε σχέση με τη Φωτεινή, μια κοπέλα λίγα χρόνια μεγαλύτερή του, η οποία δραστηριοποιούνταν στον κλάδο του εμπορίου. Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, η σχέση αυτή οδηγείται σε γάμο, ο οποίος πραγματοποιείται το καλοκαίρι του 1970. Το ζευγάρι εγκαθίσταται σε μια κατοικία στην περιοχή της Κηφισιάς, ιδιοκτησίας των γονιών του νεαρού μουσικού, με τους οποίους είχε έρθει σε ρήξη κατά το παρελθόν εξαιτίας της απόφασής του να ασχοληθεί με τη μουσική, αλλά τα πρώτα γκρίζα σύννεφα αρχίζουν να εμφανίζονται μέσα σε λίγους μήνες, προτού καν γιορτάσουν την πρώτη επέτειο του γάμου τους.
Ανάμεσα στα άλλα θέματα που προκαλούν έντονες τριβές ανάμεσά τους σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η απόφαση του Σταμάτη Σπανουδάκη να μετακομίσει οριστικά στο Παρίσι. Πράγματι, την άνοιξη του 1971 αναχωρεί για τη γαλλική πρωτεύουσα, εγκαθίσταται εκεί και συνεχίζει την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Η σύζυγός του τον επισκέπτεται κάποιες φορές, αλλά η ατμόσφαιρα ανάμεσά τους γίνεται όλο και πιο βαριά. Εκείνος φαίνεται να έχει συνειδητοποιήσει πλήρως πως ο γάμος αυτός δεν έχει μέλλον, εκείνη όμως δεν το αποδέχεται. Γι’ αυτό και αντιδρά πολύ άσχημα όταν μαθαίνει πως υπάρχει πλέον μια νέα γυναίκα στη ζωή του, με την οποία μάλιστα, από το 1972, ζει κάτω από την ίδια στέγη. Πρόκειται για την παιδική του φίλη και μετέπειτα σύζυγό του και σύντροφο μέχρι σήμερα της ζωής του, Ντόρη. Πληροφορίες της εποχής μάλιστα τη θέλουν να στέλνει Γάλλο δικαστικό κλητήρα στο σπίτι του προκειμένου να αποδείξει πως την εγκατέλειψε και ζει με νέα σύντροφο.
Η εγκυμοσύνη
Είναι η ίδια περίοδος που η Φωτεινή ανακαλύπτει πως είναι έγκυος και το ανακοινώνει στον εν διαστάσει σύζυγό της. Εκείνος αντιδρά καθώς πιστεύει πως αυτό το παιδί δεν μπορεί να είναι δικό του, δεδομένου ότι το επίμαχο χρονικό διάστημα της σύλληψής του είχε κάνει ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή του και συζούσε ήδη και με τη νέα του σύντροφο. Εκείνη επιμένει. Κι αυτός απαντά με αίτηση διαζυγίου.
Τον Φεβρουάριο του 1973 η Φωτεινή φέρνει στον κόσμο ένα κοριτσάκι. Οι σχέσεις της με τον Σταμάτη Σπανουδάκη είναι πλέον ανύπαρκτες, παρά τις δικές της πιέσεις. Τον κατηγορεί, για μία ακόμη φορά, για εγκατάλειψη και αδιαφορία απέναντι στην ίδια και το παιδί και προσφεύγει στη Δικαιοσύνη σε μια προσπάθεια να αποδείξει την πατρότητά του. Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιείται από καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία δεν βρίσκεται πλέον στη ζωή, εξέταση αίματος, από την οποία προκύπτει ότι ο Σπανουδάκης δεν είναι βιολογικός πατέρας της μικρής Μαριλένας.
Το παραπάνω αποτέλεσμα επισφραγίζεται και δικαστικά, δύο φορές, τόσο στο Πρωτοδικείο όσο και στο Εφετείο, με διαδοχικές αποφάσεις του 1976. Στη σχετική απόφαση μάλιστα αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι «το δικαστήριο βεβαιώνει κατηγορηματικά πως κατά τον επίμαχο χρόνο συλλήψεως -που τον επεκτείνει σε ένα πεντάμηνο (Απριλίου - Αυγούστου 1972)- ο Σπανουδάκης συζούσε με άλλη γυναίκα στο Παρίσι και δεν συναντήθηκε ποτέ με τη μητέρα του γεννηθέντος παιδιού». Τα παραπάνω γεγονότα επιβεβαιώθηκαν στη δικαστική αίθουσα μέσα από καταθέσεις μιας σειράς μαρτύρων που προέρχονταν από το περιβάλλον του Σταμάτη Σπανουδάκη, ενώ η άλλη πλευρά δεν κατάφερε να βρει εγκαίρως μάρτυρες προς υπεράσπιση των ισχυρισμών της.
Παρ’ όλα αυτά, η Φωτεινή προχωρά σε διαδικασία αναίρεσης της απόφασης του Εφετείου, λίγο αργότερα όμως οπισθοχωρεί και καταβάλλει προσπάθειες να αποκαταστήσει την επικοινωνία της με τον συνθέτη και να καταλήξουν σε μια κάποια συμφωνία που δεν θα προσβάλλει κανέναν. Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, μέσω μιας υπογεγραμμένης επιστολής της, το φθινόπωρο του 1976, τού διαμηνύει πως αποδέχεται τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και του εκφράζει την πρόθεση και την επιθυμία της να προχωρήσουν σε συναινετικό διαζύγιο. Τον παρακαλεί, δε, να επιτρέψει στη μικρή κόρη της να χρησιμοποιεί το επώνυμό του για να μην αισθάνεται μειωμένη απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.
Το διαζύγιο βγαίνει τελικά το 1979 με απόφαση κοινής υπαιτιότητας. Οι λόγοι πάνω στους οποίους βασίστηκε τελικά δεν είχαν να κάνουν με τις επί της ουσίας διαφορές τους, αλλά με κοινά καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα ζευγάρια που οδηγούνται στη διάλυση του γάμου τους. Λίγο αργότερα ο Σταμάτης Σπανουδάκης, ανταποκρινόμενος στην παράκληση της Φωτεινής, επιτρέπει επισήμως τη χρήση του επωνύμου του από τη μικρή Μαριλένα. Η ιστορία φαινόταν τότε πως είχε κλείσει οριστικά...
Γιατί άνοιξε ξανά η υπόθεση
Από το 1979 κι έπειτα δεν υπήρξε κάποια άλλη εξέλιξη στην υπόθεση αυτή. Ο Σταμάτης Σπανουδάκης παντρεύεται την αγαπημένη του Ντόρη και αφοσιώνεται στην καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Εξερευνά νέα μουσικά τοπία, από την κλασική μέχρι τη βυζαντινή μουσική, γράφει και παρουσιάζει «ζωντανά» μεγάλα έργα, συνεργάζεται με μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού, καθιερώνεται ως ένας από τους καλύτερους συνθέτες της γενιάς του. Στο ίδιο χρονικό διάστημα η Φωτεινή μεγαλώνει μόνη της την κόρη της, η οποία δημιουργεί στη συνέχεια τη δική της οικογένεια και είναι πλέον μητέρα ενός παιδιού. Τίποτα δεν προμήνυε ότι η παλιά αυτή διαμάχη θα φουντώσει ξανά, τόσες δεκαετίες μετά. Ολα αυτά μέχρι πριν από λίγους μήνες, οπότε η Μαριλένα προσέγγισε τον Σταμάτη Σπανουδάκη προκειμένου να τον καλέσει να υποβληθούν από κοινού σε τεστ DNA, με το σκεπτικό ότι η μέθοδος αυτή δεν υπήρχε τη δεκαετία του ՚1970, αμφισβητώντας επί της ουσίας τις σχετικές δικαστικές αποφάσεις που είχαν ληφθεί κατά το παρελθόν. Ο συνθέτης αποδέχτηκε σε πρώτη φάση, όπως η ίδια υποστηρίζει, την πρότασή της ενώ μάλιστα είχαν φτάσει σε προχωρημένες συζητήσεις σχετικά με το συμφωνητικό που θα εξασφάλιζε πλήρη εχεμύθεια, αλλά και το εργαστήριο όπου θα γινόταν η εξέταση. Η επιλογή του Σταμάτη Σπανουδάκη να μην ολοκληρώσει τελικά τη διαδικασία ήταν εκείνη που, σύμφωνα με το περιβάλλον της, την οδήγησε στην απόφαση να κινηθεί δικαστικά, κάτι το οποίο δεν επιθυμούσε εξαρχής.
Δεδομένου μάλιστα ότι, όπως υποστηρίζει, δεν έχει οικονομικές απαιτήσεις από τον Σταμάτη Σπανουδάκη και εφόσον ο ίδιος της έχει επιτρέψει να χρησιμοποιεί το επώνυμό του, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς τι είναι αυτό που διεκδικεί μέσα από αυτή τη δικαστική διαμάχη. Η απάντηση που έρχεται από το περιβάλλον της είναι πως το να έχει μια ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με την αληθινή ταυτότητα του πατέρα της αποτελεί για εκείνη ζήτημα ηθικής τάξης. Επιπλέον, ορμώμενη από τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις της μητέρας της πως είναι βιολογικό παιδί του συνθέτη, αμφισβητεί την εγκυρότητα του αρνητικού αποτελέσματος της εξέτασης αίματος που είχε γίνει το 1974 και εφόσον ο νόμος τής δίνει τη δυνατότητα, διεκδικεί την αναψηλάφηση της υπόθεσης. Η απόφαση επί του αιτήματός της αναμένεται να βγει τους επόμενους μήνες.
Ειδήσεις σήμερα:
«Έκαναν τα πάντα για να μείνω στη ζωή», λέει η 42χρονη ανεμβολίαστη έγκυος που ήταν για 10 μέρες στη ΜΕΘ
Φωτιά σε κατάστημα με στρώματα στον Πειραιά
Τις τελευταίες δυο εβδομάδες κλείστηκαν 192 χιλιάδες ραντεβού για την 1η δόση
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα