Κώστας Καραμανλής: «Υπέρ των πολιτών η νέα σύμβαση για την Αττική Oδό»
Κώστας Καραμανλής: «Υπέρ των πολιτών η νέα σύμβαση για την Αττική Oδό»
Ο υπουργός Μεταφορών προαναγγέλει αλλαγές στους όρους της νέας σύμβασης παραχώρησης και ξεκαθαρίζει πως θα υπάρξουν κυρώσεις για τη διαχείριση του χιονιά - Ποιες επεκτάσεις θεωρεί αναγκαίες για να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό χάος της Αττικής - Τι λέει για νέα έργα, τρένα, ΕΥΔΑΠ
Σοβαρές αλλαγές στους όρους της νέας 25 ετούς σύμβασης παραχώρησης της Αττικής οδού προαναγγέλλει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής με συνέντευξή του στο «business stories.» του Πρώτου Θέματος.
Μία εβδομάδα μετά την εικόνα διάλυσης που εμφάνισε η Αττική οδός από την έντονη χιονόπτωση, εγκλωβίζοντας χιλιάδες οδηγούς, ο κ. Καραμανλής δηλώνει ξεκάθαρα ότι θα υπάρξουν κυρώσεις για τη διαχείριση του χιονιά και ότι ο νέος διαγωνισμός θα μπει σε ένα αυστηρό νέο πλαίσιο, με συνεχή έλεγχο και συγκεκριμένες προβλέψεις. Οπως λέει χαρακτηριστικά, η σύμβαση της Αττικής οδού του 1996 ήταν μια κλασική «σύμβαση αλά ΠΑΣΟΚ», δηλαδή κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των τεχνικών εταιρειών. «Μας δέσμευε, χωρίς να είναι δική μας. Η νέα σύμβαση για την Αττική οδό θα κατοχυρώνει το συμφέρον των πολιτών, όχι των εργολάβων και με εποπτικό -και όχι διακοσμητικό- ρόλο του κράτους».
Παραδέχεται ότι το μοντέλο δημοπράτησης του νέου διαγωνισμού χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο ανεβάζει τον πήχη του τιμήματος, κάτι που δυσκολεύει την ανάληψη του έργου από ένα αμιγώς ελληνικό σχήμα. Σε ό,τι αφορά το μοντέλο δημοπράτησης για τα νέα έργα των επεκτάσεων, τονίζει ότι ο σχεδιασμός προχωρεί προκειμένου να γίνουν οι τρεις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις την επόμενη πενταετία (επεκτάσεις λεωφόρου Κύμης, Ραφήνας-Λαυρίου, δυτικής περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ηλιούπολη) και να υψωθεί ένα τείχος ασφαλείας. Διαφορετικά η πρωτεύουσα θα «πνιγεί» από το κυκλοφοριακό.
Ο κ. Καραμανλής σχολιάζοντας την απόφαση του υπουργείου να μην επιτρέψει τη συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ στη ΣΔΙΤ (σύμπραξη ιδιωτικού – δημόσιου τομέα) για το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αττικής, πετάει το γάντι στη διοίκηση της εταιρείας και ξεκαθαρίζει ότι ουδέποτε υπήρξε «μέλημα» του υπουργείου να κατέβει στον διαγωνισμό η ΕΥΔΑΠ, αφήνοντας σαφείς αιχμές για τους χειρισμούς της.
Οπως λέει, με τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται στο έργο διασφαλίζεται μια διαφανής διαγωνιστική διαδικασία και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους πολίτες.
Στον τομέα των μεταφορών, ο υπουργός Υποδομών εκτιμά ότι μέσα στο καλοκαίρι θα υπογράψει τη σύμβαση με τον ανάδοχο για την προμήθεια των 770 νέων λεωφορείων ώστε τα πρώτα οχήματα να ξεκινήσουν να έρχονται το α’՚τρίμηνο του 2023. Σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τα νέα γρήγορα ιταλικά βαγόνια, λέει ότι τα τεχνικά προβλήματα αντιμετωπίστηκαν και ότι τα δύο πρώτα τρένα θα βρίσκονται στο δίκτυο μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
– Ας έρθουμε στα γεγονότα της πρόσφατης κακοκαιρίας. Η συγγνώμη του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη από τους πολίτες για την παράλυση που εμφάνισε το οδικό δίκτυο στην Αττική πιστεύετε ότι αφορά και το δικό σας υπουργείο;
Η «συγγνώμη» του πρωθυπουργού, η οποία μας αφορά και μας εκφράζει όλους, δεν ήταν μόνο μια πράξη πολιτικής γενναιότητας -που, ας μην τα μηδενίζουμε όλα, δεν έχει ειπωθεί σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν. Η «συγγνώμη» του πρωθυπουργού άμεσα πέρασε από το επίπεδο των λόγων στο πεδίο των έργων και των πράξεων. Ναι! Δυστυχώς, είναι αρκετά αυτά που δεν πήγαν όπως έπρεπε και δεν διστάσαμε να τα παραδεχτούμε – σε αντίθεση με την προηγούμενη κυβέρνηση κι εκείνους που μετά από μία τραγωδία έλεγαν ότι όσο κι αν ψάχνουν δεν βρίσκουν κάτι που να έκαναν λάθος… Και, ξέρετε, σημασία δεν έχει μόνο η συγγνώμη, αλλά και πώς αμέσως ξεκίνησε να μετουσιώνεται σε πράξεις. Αρχικά με μία αποτελεσματική επιχείρηση απεγκλωβισμού χιλιάδων πολιτών, χωρίς ευτυχώς να συμβούν τα χειρότερα. Και στη συνέχεια, με την απόδοση ευθυνών, με τις διαδικασίες αποζημίωσης -για πρώτη φορά- όσων ταλαιπωρήθηκαν, αλλά και με τις σημαντικές αλλαγές που θα ακολουθήσουν, για τον καλύτερο συντονισμό μεταξύ κεντρικού κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης και την αποτελεσματικότερη λειτουργία επιτροπών διαχείρισης κρίσης. Ολοι οφείλουμε να διδαχτούμε από τα λάθη που έγιναν.
– Τι πιστεύετε ότι έφταιξε και οδήγησε στη χαοτική κατάσταση στην Αττική οδό;
Νομίζω ότι το θέμα έχει συζητηθεί αρκετά και οι πολίτες έχουν σχηματίσει γνώμη. Θα επικαλεστώ και πάλι τον ίδιο τον πρωθυπουργό, που είπε ότι η Αττική οδός θα έπρεπε να είχε κλείσει νωρίτερα. Ομως οι ευθύνες του παραχωρησιούχου είναι προφανείς. Και το πιο σημαντικό είναι ότι επιτέλους και για πρώτη φορά αυτές οι ευθύνες μπορούν να του αποδοθούν. Οπως ξέρετε, η σύμβαση της Αττικής οδού του 1996 ήταν μια κλασική «σύμβαση αλά ΠΑΣΟΚ», δηλαδή κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του εργολάβου. Μας δέσμευε, χωρίς να είναι δική μας. Ομως η δική μας κυβέρνηση, το 2020, δημιούργησε το νομικό πλαίσιο για απόδοση ευθυνών στους παραχωρησιούχους όταν κλείνουν οι αυτοκινητόδρομοι. Θεσπίσαμε το άρθρο 65 του νόμου 4663, ώστε να μπει ένα τέλος στο φαινόμενο να δημιουργούνται προβλήματα στο οδικό δίκτυο και μετά να μην πληρώνει κανένας… Πρέπει, λοιπόν, να αποδοθούν ευθύνες. Πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις. Και έτσι θα γίνει. Συγκροτήσαμε ήδη την Επιτροπή Διερεύνησης και σύντομα περιμένουμε το πόρισμά της. «Ναι στην ιδιωτική πρωτοβουλία», «ναι στη συνεργασία με ιδιώτες», αλλά υπό μία σαφή και αυστηρή προϋπόθεση: με εποπτικό -και όχι διακοσμητικό- ρόλο του κράτους, με διαφανείς όρους, όρια, υποχρεώσεις και δικαιώματα.
– Κάνοντας έναν απολογισμό από την πρόσφατη πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση. Πόσο ικανοποιημένος είστε από το επίπεδο της συζήτησης που έγινε στη Βουλή, ποια είναι τα μηνύματα αυτής της πολιτικής αναμέτρησης;
Με μία φράση η συζήτηση στη Βουλή: Με στρακαστρούκες και τοξικό λαϊκισμό ο ΣΥΡΙΖΑ, με στοιχεία, αντικειμενικά δεδομένα και σύγκριση πολιτικής η Ν.Δ.
Ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να ξεφύγει από τα εσωκομματικά του αδιέξοδα και από τη στρατηγική του ένδεια. Αλλά αυτά είναι δικά του ζητήματα, δεν μας ενδιαφέρουν… Εκείνο που ενδιαφέρει τους πολίτες είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο δεν έχει βάλει πλάτη σε καμία από τις δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε, αλλά ούτε καν συζητά πολιτικά. Επενδύει στην όξυνση και συστηματικά επιχειρεί να μετατρέψει κάθε κρίση σε μικροκομματική ευκαιρία. Είναι η πιο τυχοδιωκτική αντιπολίτευση που γνώρισε ποτέ ο τόπος! Κάνει αντιπολίτευση με σημαίες ευκαιρίας.
Και δεν είναι μόνο η συνεχής παραγωγή fake news από την πλευρά του και η σταθερή διαστρέβλωση της πραγματικότητας. Στο κάτω-κάτω αυτή την τακτική επέλεξε, ας την ακολουθήσει και θα κριθεί όταν στηθούν οι κάλπες. Το σημαντικό, κατά την άποψή μου, είναι ότι στερείται παντελώς προτάσεων, εναλλακτικών λύσεων. Δεν έχει τίποτε να προσφέρει στον δημόσιο διάλογο εκτός από τοξικό πολιτικό λόγο και διχασμό.
Ομως οι πολίτες δεν παρασύρονται τόσο εύκολα. Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν μια τραυματική εμπειρία για τους Ελληνες.
– Ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι θα εξαντλήσει την τετραετία. Ωστόσο το τελευταίο διάστημα βιώνουμε ένα κλίμα μεγάλης πόλωσης, που το είδαμε να κορυφώνεται με την πρόταση μομφής. Μήπως τελικά έχουμε μπει σε μια άτυπη προεκλογική περίοδο;
Μία εβδομάδα μετά την εικόνα διάλυσης που εμφάνισε η Αττική οδός από την έντονη χιονόπτωση, εγκλωβίζοντας χιλιάδες οδηγούς, ο κ. Καραμανλής δηλώνει ξεκάθαρα ότι θα υπάρξουν κυρώσεις για τη διαχείριση του χιονιά και ότι ο νέος διαγωνισμός θα μπει σε ένα αυστηρό νέο πλαίσιο, με συνεχή έλεγχο και συγκεκριμένες προβλέψεις. Οπως λέει χαρακτηριστικά, η σύμβαση της Αττικής οδού του 1996 ήταν μια κλασική «σύμβαση αλά ΠΑΣΟΚ», δηλαδή κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των τεχνικών εταιρειών. «Μας δέσμευε, χωρίς να είναι δική μας. Η νέα σύμβαση για την Αττική οδό θα κατοχυρώνει το συμφέρον των πολιτών, όχι των εργολάβων και με εποπτικό -και όχι διακοσμητικό- ρόλο του κράτους».
Παραδέχεται ότι το μοντέλο δημοπράτησης του νέου διαγωνισμού χωρίς κατασκευαστικό αντικείμενο ανεβάζει τον πήχη του τιμήματος, κάτι που δυσκολεύει την ανάληψη του έργου από ένα αμιγώς ελληνικό σχήμα. Σε ό,τι αφορά το μοντέλο δημοπράτησης για τα νέα έργα των επεκτάσεων, τονίζει ότι ο σχεδιασμός προχωρεί προκειμένου να γίνουν οι τρεις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις την επόμενη πενταετία (επεκτάσεις λεωφόρου Κύμης, Ραφήνας-Λαυρίου, δυτικής περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ηλιούπολη) και να υψωθεί ένα τείχος ασφαλείας. Διαφορετικά η πρωτεύουσα θα «πνιγεί» από το κυκλοφοριακό.
Ο κ. Καραμανλής σχολιάζοντας την απόφαση του υπουργείου να μην επιτρέψει τη συμμετοχή της ΕΥΔΑΠ στη ΣΔΙΤ (σύμπραξη ιδιωτικού – δημόσιου τομέα) για το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αττικής, πετάει το γάντι στη διοίκηση της εταιρείας και ξεκαθαρίζει ότι ουδέποτε υπήρξε «μέλημα» του υπουργείου να κατέβει στον διαγωνισμό η ΕΥΔΑΠ, αφήνοντας σαφείς αιχμές για τους χειρισμούς της.
Οπως λέει, με τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται στο έργο διασφαλίζεται μια διαφανής διαγωνιστική διαδικασία και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για τους πολίτες.
Στον τομέα των μεταφορών, ο υπουργός Υποδομών εκτιμά ότι μέσα στο καλοκαίρι θα υπογράψει τη σύμβαση με τον ανάδοχο για την προμήθεια των 770 νέων λεωφορείων ώστε τα πρώτα οχήματα να ξεκινήσουν να έρχονται το α’՚τρίμηνο του 2023. Σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τα νέα γρήγορα ιταλικά βαγόνια, λέει ότι τα τεχνικά προβλήματα αντιμετωπίστηκαν και ότι τα δύο πρώτα τρένα θα βρίσκονται στο δίκτυο μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
– Ας έρθουμε στα γεγονότα της πρόσφατης κακοκαιρίας. Η συγγνώμη του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη από τους πολίτες για την παράλυση που εμφάνισε το οδικό δίκτυο στην Αττική πιστεύετε ότι αφορά και το δικό σας υπουργείο;
Η «συγγνώμη» του πρωθυπουργού, η οποία μας αφορά και μας εκφράζει όλους, δεν ήταν μόνο μια πράξη πολιτικής γενναιότητας -που, ας μην τα μηδενίζουμε όλα, δεν έχει ειπωθεί σε άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν. Η «συγγνώμη» του πρωθυπουργού άμεσα πέρασε από το επίπεδο των λόγων στο πεδίο των έργων και των πράξεων. Ναι! Δυστυχώς, είναι αρκετά αυτά που δεν πήγαν όπως έπρεπε και δεν διστάσαμε να τα παραδεχτούμε – σε αντίθεση με την προηγούμενη κυβέρνηση κι εκείνους που μετά από μία τραγωδία έλεγαν ότι όσο κι αν ψάχνουν δεν βρίσκουν κάτι που να έκαναν λάθος… Και, ξέρετε, σημασία δεν έχει μόνο η συγγνώμη, αλλά και πώς αμέσως ξεκίνησε να μετουσιώνεται σε πράξεις. Αρχικά με μία αποτελεσματική επιχείρηση απεγκλωβισμού χιλιάδων πολιτών, χωρίς ευτυχώς να συμβούν τα χειρότερα. Και στη συνέχεια, με την απόδοση ευθυνών, με τις διαδικασίες αποζημίωσης -για πρώτη φορά- όσων ταλαιπωρήθηκαν, αλλά και με τις σημαντικές αλλαγές που θα ακολουθήσουν, για τον καλύτερο συντονισμό μεταξύ κεντρικού κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης και την αποτελεσματικότερη λειτουργία επιτροπών διαχείρισης κρίσης. Ολοι οφείλουμε να διδαχτούμε από τα λάθη που έγιναν.
– Τι πιστεύετε ότι έφταιξε και οδήγησε στη χαοτική κατάσταση στην Αττική οδό;
Νομίζω ότι το θέμα έχει συζητηθεί αρκετά και οι πολίτες έχουν σχηματίσει γνώμη. Θα επικαλεστώ και πάλι τον ίδιο τον πρωθυπουργό, που είπε ότι η Αττική οδός θα έπρεπε να είχε κλείσει νωρίτερα. Ομως οι ευθύνες του παραχωρησιούχου είναι προφανείς. Και το πιο σημαντικό είναι ότι επιτέλους και για πρώτη φορά αυτές οι ευθύνες μπορούν να του αποδοθούν. Οπως ξέρετε, η σύμβαση της Αττικής οδού του 1996 ήταν μια κλασική «σύμβαση αλά ΠΑΣΟΚ», δηλαδή κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του εργολάβου. Μας δέσμευε, χωρίς να είναι δική μας. Ομως η δική μας κυβέρνηση, το 2020, δημιούργησε το νομικό πλαίσιο για απόδοση ευθυνών στους παραχωρησιούχους όταν κλείνουν οι αυτοκινητόδρομοι. Θεσπίσαμε το άρθρο 65 του νόμου 4663, ώστε να μπει ένα τέλος στο φαινόμενο να δημιουργούνται προβλήματα στο οδικό δίκτυο και μετά να μην πληρώνει κανένας… Πρέπει, λοιπόν, να αποδοθούν ευθύνες. Πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις. Και έτσι θα γίνει. Συγκροτήσαμε ήδη την Επιτροπή Διερεύνησης και σύντομα περιμένουμε το πόρισμά της. «Ναι στην ιδιωτική πρωτοβουλία», «ναι στη συνεργασία με ιδιώτες», αλλά υπό μία σαφή και αυστηρή προϋπόθεση: με εποπτικό -και όχι διακοσμητικό- ρόλο του κράτους, με διαφανείς όρους, όρια, υποχρεώσεις και δικαιώματα.
– Κάνοντας έναν απολογισμό από την πρόσφατη πρόταση μομφής του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση. Πόσο ικανοποιημένος είστε από το επίπεδο της συζήτησης που έγινε στη Βουλή, ποια είναι τα μηνύματα αυτής της πολιτικής αναμέτρησης;
Με μία φράση η συζήτηση στη Βουλή: Με στρακαστρούκες και τοξικό λαϊκισμό ο ΣΥΡΙΖΑ, με στοιχεία, αντικειμενικά δεδομένα και σύγκριση πολιτικής η Ν.Δ.
Ο κ. Τσίπρας προσπαθεί να ξεφύγει από τα εσωκομματικά του αδιέξοδα και από τη στρατηγική του ένδεια. Αλλά αυτά είναι δικά του ζητήματα, δεν μας ενδιαφέρουν… Εκείνο που ενδιαφέρει τους πολίτες είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο δεν έχει βάλει πλάτη σε καμία από τις δύσκολες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε, αλλά ούτε καν συζητά πολιτικά. Επενδύει στην όξυνση και συστηματικά επιχειρεί να μετατρέψει κάθε κρίση σε μικροκομματική ευκαιρία. Είναι η πιο τυχοδιωκτική αντιπολίτευση που γνώρισε ποτέ ο τόπος! Κάνει αντιπολίτευση με σημαίες ευκαιρίας.
Και δεν είναι μόνο η συνεχής παραγωγή fake news από την πλευρά του και η σταθερή διαστρέβλωση της πραγματικότητας. Στο κάτω-κάτω αυτή την τακτική επέλεξε, ας την ακολουθήσει και θα κριθεί όταν στηθούν οι κάλπες. Το σημαντικό, κατά την άποψή μου, είναι ότι στερείται παντελώς προτάσεων, εναλλακτικών λύσεων. Δεν έχει τίποτε να προσφέρει στον δημόσιο διάλογο εκτός από τοξικό πολιτικό λόγο και διχασμό.
Ομως οι πολίτες δεν παρασύρονται τόσο εύκολα. Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν μια τραυματική εμπειρία για τους Ελληνες.
– Ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι θα εξαντλήσει την τετραετία. Ωστόσο το τελευταίο διάστημα βιώνουμε ένα κλίμα μεγάλης πόλωσης, που το είδαμε να κορυφώνεται με την πρόταση μομφής. Μήπως τελικά έχουμε μπει σε μια άτυπη προεκλογική περίοδο;
Οπως είπατε, ο πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας, συνεπώς κάθε άλλο σχόλιο από εμένα είναι περιττό.
Από εκεί και πέρα, μπορεί ο κ. Τσίπρας να επιδιώκει την πόλωση, αλλά εμείς είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Εχουμε ακόμα πολλά να κάνουμε.
Διαβάστε περισσότερα στο www.newmoney.gr
Ειδήσεις σήμερα:
Εξήντα χρόνια μετά την επιβολή του, το εμπάργκο των ΗΠΑ κατά της Κούβας παραμένει σε ισχύ
Το παιδικό όνειρο του Πάπα Φραγκίσκου να γίνει χασάπης και η απάντησή του στο ερώτημα «γιατί υποφέρουν τα παιδιά»
Η Κάιλι Τζένερ έγινε για δεύτερη φορά μαμά και μοιράζεται μια τρυφερή φωτογραφία στο Instagram
Από εκεί και πέρα, μπορεί ο κ. Τσίπρας να επιδιώκει την πόλωση, αλλά εμείς είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Εχουμε ακόμα πολλά να κάνουμε.
Διαβάστε περισσότερα στο www.newmoney.gr
Ειδήσεις σήμερα:
Εξήντα χρόνια μετά την επιβολή του, το εμπάργκο των ΗΠΑ κατά της Κούβας παραμένει σε ισχύ
Το παιδικό όνειρο του Πάπα Φραγκίσκου να γίνει χασάπης και η απάντησή του στο ερώτημα «γιατί υποφέρουν τα παιδιά»
Η Κάιλι Τζένερ έγινε για δεύτερη φορά μαμά και μοιράζεται μια τρυφερή φωτογραφία στο Instagram
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα