Οι πολυάριθμες διακρίσεις καταδεικνύουν την προσήλωσή της εταιρείας στη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία και την παροχή αξίας στους καταναλωτές, τους εργαζομένους και την κοινωνία.
Σπύρος Παπαδόπουλος - Δάφνη Λαμπρόγιαννη: Ούτε sexy, ούτε laundry
Σπύρος Παπαδόπουλος - Δάφνη Λαμπρόγιαννη: Ούτε sexy, ούτε laundry
Ξεκίνησαν τη συνεργασία τους με αμοιβαίες φιλοφρονήσεις και sold out παραστάσεις, αλλά κατέληξαν σε ένα εκκωφαντικό θεατρικό «διαζύγιο» στη σκιά ενός «ξεσπάσματος οργής» - Προφανώς τα «ρούχα» των δύο αυτών χαρακτήρων μπήκαν στο ίδιο καλλιτεχνικό πλυντήριο αλλά δεν «πλύθηκαν» επαρκώς...
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Αν με ρωτούσατε να βάλω έναν τίτλο για την περίπτωσή της, θα έλεγα: «Η ξεχωριστή κυρία Δάφνη Λαμπρόγιαννη». Αν με ρωτούσατε να βάλω έναν τίτλο σε αυτό που η ίδια χαρακτηρίζει «ξέσπασμα οργής», θα έλεγα: «Ενα προαναγγελθέν διαζύγιο». Και αν με ρωτούσατε να βάλω τίτλο για τον χαρακτήρα της και τη σχέση της με τα media και τους δημοσιογράφους, θα έλεγα: «Ο πλήρης ορισμός μιας σεμνής, διακριτικής αλαζονείας».
Πού το στηρίζω αυτό το τελευταίο; Μα φυσικά στη μικρή προσωπική μου εμπειρία. Πρώτα την πήρα τηλέφωνο. Τίποτα. Λογικό, είπα μέσα μου. Αποφεύγει τη δημοσιότητα. Αποφεύγει να πρωταγωνιστήσει σε πολλά «επεισόδια», αποφεύγει το σκάνδαλο. Σαν να λέει: «Εγώ δεν θα γίνω το πτυελοδοχείο των πρωινάδικων». Σαν να λέει: «Εγώ δεν είμαι σαν όλες τις άλλες». Και δεν είναι «σαν πολλές άλλες». Οι οποίες, όπως περίπου έλεγε η Φωτεινή Πιπιλή σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή, «αφού στην αρχή φτιάχνουν καριέρα με την προσωπική τους ζωή (σ.σ.: εννοώντας με τα άπλυτά τους), στη συνέχεια κατηγορούν και αποφεύγουν τους παπαράτσι». Βαράτε με κι ας κλαίω!
Μετά λοιπόν από εκείνο το τηλεφώνημα και τη σιωπή ιχθύος, αποφασίζω να στείλω μήνυμα λέγοντας ότι κατανοώ τη στάση της, αλλά επειδή θα γράψω μια ιστορία σχετικά με το «ξέσπασμα οργής», θα ήθελα να τη ρωτήσω κάποια πράγματα ώστε σε όλα να είμαι ακριβής. Πάλι τίποτα. Πλην μιας σύντομης απάντησης ως εξής: «Κύριε Δανίκα, δεν έχω να πω κάτι άλλο, ευχαριστώ».
Τι σημαίνει αυτό το μικρό μήνυμα; Μα, ισοπέδωση. Ολοι το ίδιο είστε. Ολοι οι δημοσιογράφοι να κατασπαράξετε την ψυχή μου. Κάπως έτσι. Με απλά λόγια, αυτή η «σεμνή, διακριτική αλαζονεία» της «ξεχωριστής Δάφνης Λαμπρόγιαννη» μοιάζει με την άποψη των επιπόλαιων και ανεγκέφαλων πως όλοι οι γιατροί παίρνουν φακελάκια, όλοι οι δικηγόροι φοροδιαφεύγουν, όλοι οι πολιτικοί είναι διεφθαρμένοι και επομένως, λέω εγώ, όλοι οι ηθοποιοί εκμαυλισμένοι. Είναι; Μα, φυσικά, δεν είναι. Η ισοπέδωση, η ιδεολογία της εποχής μας.
«Ξέσπασμα οργής»
Τρία τα χαρακτηριστικά στοιχεία της προσωπικότητάς της. Το πρώτο η προστασία της προσωπικής της ζωής. Το δεύτερο η περιορισμένη, σχεδόν μηδενική, εμφάνισή της σε ό,τι έχει να κάνει με τηλεοπτικές εκπομπές, συνεντεύξεις και δηλώσεις. Και το τρίτο η φραγή σε κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Κάπως έτσι, έχει οικοδομηθεί ένα πέπλο μυστηρίου. Και κάπως έτσι, αυτό το πέπλο σκεπάζει και το περιστατικό του «ξεσπάσματος οργής» από την πλευρά του συμπρωταγωνιστή της Σπύρου Παπαδόπουλου. Και όλοι τώρα αναρωτιούνται: «Τι στο καλό να σημαίνει αυτό το “ξέσπασμα οργής”;». Πάντως, αποκλείεται εντελώς κάθε ίχνος σεξουαλικής παρενόχλησης. Ούτε μισό.
Μετά από έρευνα με αρκετούς συναδέλφους της το συμπέρασμα είναι διπλό. «Η Δάφνη δεν δίνει αφορμές, αλλά έτσι και ενοχληθεί, πάνω σε αγύριστο κεφάλι θα πέσεις». Και πρέπει να είναι έτσι. Αφού αυτή η κομεντί με τίτλο «Sexy Laundry» σκίζει. Αφού τα εισιτήρια εξαντλούνται εν ριπή οφθαλμού. Και αφού όλες οι παραστάσεις είναι sold out. Και, όμως, εκείνη το είπε και το έκανε. Κάποιος εκ των συναδέλφων της μου είπε: «Ο,τι λέει το εννοεί». Συμπληρώνοντας: «Μπας και είναι Σκορπιός;». Χαμογελώντας.
Ο «ντροπαλός»
Οι παραστάσεις στο Θέατρο Κάππα. Το έργο φέρει την υπογραφή της Μισέλ Ριμλ. Από τον Καναδά η κυρία, και μάλιστα από τη γαλλόφωνη πλευρά. Και το στόρι πάει κάπως έτσι: ύστερα από 25 χρόνια γάμου ένα ζευγάρι προσπαθεί να βρει τρόπους ώστε η μουχλιασμένη σχέση τους να επανέλθει ζωντανή.
Δηλαδή οι δύο εταίροι, μετά από σειρά διαφωνιών, εντάσεων και κωμικοτραγικών προσπαθειών, καταφέρνουν τελικά να βρουν μέσα από τα αισθήματα έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας και να συνεχίσουν να πορεύονται μαζί.
Οταν ο Σπύρος Παπαδόπουλος διάβασε το έργο, το πρόσωπο που του ήρθε στο μυαλό για να παίξει τον ρόλο της συζύγου ήταν αυτό της Δάφνης Λαμπρόγιαννη. Γιατί ταιριάζει ηλικιακά. Γιατί είναι κομψή. Γιατί η προϋπηρεσία της σε ανάλογους ρόλους είναι υποδειγματική. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τις επιδόσεις της στην τηλεοπτική σειρά «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα». Οπου μετά από πέντε χρόνια συνεχούς παρουσίας ως Μαρίνα Ακριβοπούλου-Χαραμή αποφασίζει να κλείσει την πόρτα και αλλού να πορευτεί.
Πού το στηρίζω αυτό το τελευταίο; Μα φυσικά στη μικρή προσωπική μου εμπειρία. Πρώτα την πήρα τηλέφωνο. Τίποτα. Λογικό, είπα μέσα μου. Αποφεύγει τη δημοσιότητα. Αποφεύγει να πρωταγωνιστήσει σε πολλά «επεισόδια», αποφεύγει το σκάνδαλο. Σαν να λέει: «Εγώ δεν θα γίνω το πτυελοδοχείο των πρωινάδικων». Σαν να λέει: «Εγώ δεν είμαι σαν όλες τις άλλες». Και δεν είναι «σαν πολλές άλλες». Οι οποίες, όπως περίπου έλεγε η Φωτεινή Πιπιλή σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή, «αφού στην αρχή φτιάχνουν καριέρα με την προσωπική τους ζωή (σ.σ.: εννοώντας με τα άπλυτά τους), στη συνέχεια κατηγορούν και αποφεύγουν τους παπαράτσι». Βαράτε με κι ας κλαίω!
Μετά λοιπόν από εκείνο το τηλεφώνημα και τη σιωπή ιχθύος, αποφασίζω να στείλω μήνυμα λέγοντας ότι κατανοώ τη στάση της, αλλά επειδή θα γράψω μια ιστορία σχετικά με το «ξέσπασμα οργής», θα ήθελα να τη ρωτήσω κάποια πράγματα ώστε σε όλα να είμαι ακριβής. Πάλι τίποτα. Πλην μιας σύντομης απάντησης ως εξής: «Κύριε Δανίκα, δεν έχω να πω κάτι άλλο, ευχαριστώ».
Τι σημαίνει αυτό το μικρό μήνυμα; Μα, ισοπέδωση. Ολοι το ίδιο είστε. Ολοι οι δημοσιογράφοι να κατασπαράξετε την ψυχή μου. Κάπως έτσι. Με απλά λόγια, αυτή η «σεμνή, διακριτική αλαζονεία» της «ξεχωριστής Δάφνης Λαμπρόγιαννη» μοιάζει με την άποψη των επιπόλαιων και ανεγκέφαλων πως όλοι οι γιατροί παίρνουν φακελάκια, όλοι οι δικηγόροι φοροδιαφεύγουν, όλοι οι πολιτικοί είναι διεφθαρμένοι και επομένως, λέω εγώ, όλοι οι ηθοποιοί εκμαυλισμένοι. Είναι; Μα, φυσικά, δεν είναι. Η ισοπέδωση, η ιδεολογία της εποχής μας.
«Ξέσπασμα οργής»
Τρία τα χαρακτηριστικά στοιχεία της προσωπικότητάς της. Το πρώτο η προστασία της προσωπικής της ζωής. Το δεύτερο η περιορισμένη, σχεδόν μηδενική, εμφάνισή της σε ό,τι έχει να κάνει με τηλεοπτικές εκπομπές, συνεντεύξεις και δηλώσεις. Και το τρίτο η φραγή σε κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Κάπως έτσι, έχει οικοδομηθεί ένα πέπλο μυστηρίου. Και κάπως έτσι, αυτό το πέπλο σκεπάζει και το περιστατικό του «ξεσπάσματος οργής» από την πλευρά του συμπρωταγωνιστή της Σπύρου Παπαδόπουλου. Και όλοι τώρα αναρωτιούνται: «Τι στο καλό να σημαίνει αυτό το “ξέσπασμα οργής”;». Πάντως, αποκλείεται εντελώς κάθε ίχνος σεξουαλικής παρενόχλησης. Ούτε μισό.
Μετά από έρευνα με αρκετούς συναδέλφους της το συμπέρασμα είναι διπλό. «Η Δάφνη δεν δίνει αφορμές, αλλά έτσι και ενοχληθεί, πάνω σε αγύριστο κεφάλι θα πέσεις». Και πρέπει να είναι έτσι. Αφού αυτή η κομεντί με τίτλο «Sexy Laundry» σκίζει. Αφού τα εισιτήρια εξαντλούνται εν ριπή οφθαλμού. Και αφού όλες οι παραστάσεις είναι sold out. Και, όμως, εκείνη το είπε και το έκανε. Κάποιος εκ των συναδέλφων της μου είπε: «Ο,τι λέει το εννοεί». Συμπληρώνοντας: «Μπας και είναι Σκορπιός;». Χαμογελώντας.
Ο «ντροπαλός»
Οι παραστάσεις στο Θέατρο Κάππα. Το έργο φέρει την υπογραφή της Μισέλ Ριμλ. Από τον Καναδά η κυρία, και μάλιστα από τη γαλλόφωνη πλευρά. Και το στόρι πάει κάπως έτσι: ύστερα από 25 χρόνια γάμου ένα ζευγάρι προσπαθεί να βρει τρόπους ώστε η μουχλιασμένη σχέση τους να επανέλθει ζωντανή.
Δηλαδή οι δύο εταίροι, μετά από σειρά διαφωνιών, εντάσεων και κωμικοτραγικών προσπαθειών, καταφέρνουν τελικά να βρουν μέσα από τα αισθήματα έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας και να συνεχίσουν να πορεύονται μαζί.
Οταν ο Σπύρος Παπαδόπουλος διάβασε το έργο, το πρόσωπο που του ήρθε στο μυαλό για να παίξει τον ρόλο της συζύγου ήταν αυτό της Δάφνης Λαμπρόγιαννη. Γιατί ταιριάζει ηλικιακά. Γιατί είναι κομψή. Γιατί η προϋπηρεσία της σε ανάλογους ρόλους είναι υποδειγματική. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τις επιδόσεις της στην τηλεοπτική σειρά «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα». Οπου μετά από πέντε χρόνια συνεχούς παρουσίας ως Μαρίνα Ακριβοπούλου-Χαραμή αποφασίζει να κλείσει την πόρτα και αλλού να πορευτεί.
Ο θεατρικός γάμος Δάφνης Λαμπρόγιαννη - Σπύρου Παπαδόπουλου ξεκίνησε μετά βαΐων και κλάδων. Καλύτερα δεν γίνεται! Ολα αρμονικά και τέλεια. Αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στις δημόσιες τοποθετήσεις αμφοτέρων των θεατρικών συζύγων του «Sexy Laundry». Οπου ο μεν «σύζυγος» είχε πει:
«Δεν θα την έκανα αυτή την παράσταση αν δεν μου έλεγε “ναι” η Δάφνη Λαμπρόγιαννη. Είναι μια σπουδαία ηθοποιός και θεώρησα ότι ειδικά σε αυτό το πράγμα μπορούμε να συνυπάρξουμε. Μου κόλλησε πολύ στο μυαλό και ευτυχώς που συνέβη».
Συμπληρώνοντας: «Δική μου ήταν η ιδέα, επειδή λέγαμε με τη Δάφνη χρόνια να συνεργαστούμε, γιατί αρέσουμε ο ένας στον άλλον. Την παρακολουθούσα χρόνια στο θέατρο, γι’ αυτό ήθελα μετά μανίας να δουλέψουμε μαζί. Tη χαζεύω την ώρα που παίζει. Γίνομαι κι εγώ θεατής. Είναι μια ολοκληρωμένη ηθοποιός».
Και όχι μόνο αυτό, αλλά και κάτι ακόμα πιο αποθεωτικό: «Η Δάφνη δεν είναι μια κωμική ηθοποιός, είναι μια έξοχη ηθοποιός. Να πω να προσέχει τον εαυτό της, όπως και το κάνει. Να αγαπάει τον εαυτό της που το χρειάζεται αυτό, γιατί έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και, απ’ ό,τι λέμε, θα το πάμε και του χρόνου».
Η δε «σύζυγος» ακολουθούσε λέγοντας: «Είναι πολύ ντροπαλός ο Σπύρος Παπαδόπουλος. Με τον Σπύρο έχουμε κοινούς κώδικες σχετικά με το πώς μπορεί να είναι η υποκριτική. Οπότε συναντιέσαι γρήγορα κι έτσι παρόλο που δεν γνωριζόμαστε είναι σαν να γνωριζόμαστε πάρα πολύ πάνω στη σκηνή. Το έργο είναι κατά βάση κωμωδία, αλλά έχει πολλές πλευρές και πολλά συγκινητικά κομμάτια. Είναι η πρώτη φορά που παίζουμε μαζί με τον Σπύρο. Είμαστε πολύ καλά με τον Σπύρο. Εχουμε μια ανταποδοτική τρυφερότητα και είναι πολύ ωραίο αυτό».
Κι όμως. Αυτός ο «ντροπαλός Σπύρος» και αυτή η «ανταποδοτική τρυφερότητα» κατέληξαν σε ένα από τα πιο εκκωφαντικά θεατρικά διαζύγια όλων των καλλιτεχνικών εποχών.
«Η... ανεκτική γενιά»
Αραγε, τι να είναι αυτή η «έκρηξη οργής»; Το επτασφράγιστο μυστικό. Επειδή ουδείς άλλος, δηλαδή τρίτος ηθοποιός, συμμετέχει σε αυτή την παράσταση. Οπότε βάλε τώρα με τον νου σου. Μπας και κάποια «γαλλικά» του «συζύγου» προς τη «σύζυγό» του; Μπας και ο Σπύρος τόλμησε να προτείνει κάποιες σκηνοθετικές διορθώσεις;
Προσεκτική, όπως πάντα, η Δάφνη Λαμπρόγιαννη, το πρώτο που κάνει είναι να ζητήσει τις συμβουλές του δικηγόρου της. Και έτσι ανακοινώνει τη διακοπή της συνεργασίας και το επαγγελματικό διαζύγιο με τον Σπύρο Παπαδόπουλο. Τρία σημεία σε αυτή την ανακοίνωση έχουν σημασία:
Το πρώτο μια έμμεση αναφορά στο κίνημα #MeToo όπου αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τη δική μου γενιά γυναικών τη μεγάλωσαν μαθαίνοντάς της να αντέχει, να καταλαβαίνει, να δικαιολογεί και τέλος πάντων να πηγαίνει παρακάτω. Δυστυχώς, πολλές φορές η ενσυναίσθηση ή η ανοχή εκλαμβάνεται ως αδυναμία».
Το δεύτερο σημείο έχει να κάνει με το περιστατικό: «Η συμμετοχή μου στην εν λόγω παράσταση ολοκληρώθηκε οριστικά μετά από ένα εντελώς αιφνίδιο και δυσανάλογο ξέσπασμα οργής προς το πρόσωπό μου, το οποίο συνέβη μετά την ολοκλήρωση της παράστασης της Παρασκευής 1ης Απριλίου 2022».
Και το τρίτο, το πιο αποκαλυπτικό σχετικά με τον χαρακτήρα της και τις αντοχές της: «Προσπάθησα πρώτα να αναλογιστώ τις όποιες δικές μου ευθύνες. Προσπάθησα μετά να το αξιολογήσω ως μία πολύ άσχημη στιγμή ενός ανθρώπου που μέχρι πριν λίγη ώρα έμοιαζε ότι δεν είχαμε τίποτα να χωρίσουμε, όσο ασυμβίβαστοι κι αν είναι οι χαρακτήρες μας».
Η σειρά των πραγμάτων πάει κάπως έτσι: η δική της γενιά γυναικών που έμαθαν να αντέχουν, να καταλαβαίνουν και να δικαιολογούν. Οι προσωπικές της ευθύνες, οι οποίες όμως δεν καταγράφονται, άρα δεν υπάρχουν. Και τέλος, οι ασυμβίβαστοι χαρακτήρες τους. Και ο «ντροπαλός χαρακτήρας» του Σπύρου; Η «ανταποδοτική τρυφερότητα»;
Πάντως το διαζύγιο δεν έγινε έτσι, από τη μια στιγμή στην άλλη. Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη το είχε προαναγγείλει στον «σύζυγό» της. Πριν από την επίσημη δημοσιοποίηση και πριν την οριστική διακοπή. Οπως αναφέρει αξιόπιστη πηγή σε τηλεοπτική εκπομπή:
«Η κυρία Λαμπρόγιαννη το ανακοίνωσε το Σάββατο το απόγευμα γιατί είχαν διπλή παράσταση. Είπε στον Παπαδόπουλο ότι σήμερα και αύριο θα παίξουμε τις δύο τελευταίες παραστάσεις. Ενημέρωσε εγκαίρως ότι από την επόμενη εβδομάδα δεν θα συνεχίσει στην παράσταση. Υπήρξε η προειδοποίηση ότι φτάσαμε εδώ, σε αυτό το σημείο που δεν μπορούμε να είμαστε μαζί. Η παράσταση θα πήγαινε και δεύτερη χρονιά, είναι sold out, ήταν ήδη ξεπουλημένα τα εισιτήρια μέχρι Κυριακή των Βαΐων. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος δεν θέλει να γίνει αντικατάσταση. Είχε οραματιστεί το έργο με αυτούς τους δύο ηθοποιούς. Αν δεν λυθεί η παρεξήγηση, θα προχωρήσει σε νέο έργο παρά να κάνει το ίδιο χωρίς εκείνη».
Θρίαμβος και πανωλεθρία
Το κλίμα ευνοϊκό. Και γι’ αυτό το διαζύγιο το θεατρικό. Τα περιστατικά ηχηρά. Οι ποινές τιμωρητικές. Οι δίκες πολλές. Και η φράση «τη δική μου γενιά γυναικών τη μεγάλωσαν μαθαίνοντάς της να αντέχει, να καταλαβαίνει, να δικαιολογεί και τέλος πάντων να πηγαίνει παρακάτω» αποκαλυπτική. Από τώρα και στο εξής ούτε μύγα στο σπαθί μου. Πάει τελείωσε.
Στο μεταξύ, τρία ηχηρά ονόματα στη σέντρα τόσο δικαστικά όσο και συνδικαλιστικά. Κατά σειρά: Γιώργος Κιμούλης, Πέτρος Φιλιππίδης, Παύλος Χαϊκάλης διαγράφονται από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Ο πρώτος λόγω «βάναυσης συμπεριφοράς» προς τους ηθοποιούς και οι άλλοι δύο για «σεξουαλικές παρενοχλήσεις». Ο κατάλογος μακρύς. Γιατί, εκτός από τον Δημήτρη Λιγνάδη, και άλλα ονόματα περιμένουν στη σειρά.
Τώρα σκηνοθέτες, θιασάρχες, γενικώς «αφεντικά», πρέπει να προσέχουν κάθε κίνηση, κάθε λέξη, κάθε αστείο, κάθε βήμα, τα πάντα. Τώρα όλα πρέπει να γίνονται με το γάντι. Αν αυτό το κλίμα επικρατούσε τότε, επί εποχής Κάρολου Κουν, αλλά και αργότερα, με τον Λευτέρη Βογιατζή, αμφότεροι θα είχαν καταλήξει στην πυρά.
Η απορία μία και μοναδική: είναι ποτέ δυνατόν σε θεατρικές παραστάσεις και στα κινηματογραφικά γυρίσματα να κυριαρχεί και με τη μεζούρα να μετριέται η σχέση του σκηνοθέτη με κάθε ηθοποιό; Μπας και μπερδεύουμε την Τέχνη με την Εκκλησία;
Πάντως μέχρι στιγμής και, όπως φαίνεται, το ίδιο θα ισχύει και στο μέλλον, το αποτέλεσμα είναι γνωστό: θρίαμβος ηθοποιών, πανωλεθρία σκηνοθετών. Οχι μόνο εν Ελλάδι, αλλά και σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο. Το #MeToo έχει βάλει ταφόπλακα στα σχέδια και τον χαρακτήρα κάθε ισχυρής προσωπικότητας. Ολα τούμπα. Οι ιστορίες με τις σεξουαλικές επιδόσεις του Χάρβι Γουάινστιν της Miramax άνοιξαν το κουτί της Πανδώρας
Μερικοί που τολμούν με ειρωνεία να εκφράσουν κάποιες αντιρρήσεις του τύπου «μα κι αυτή τι ήθελε και πήγε στη σουίτα του;» καταλήγουν στη μαύρη λίστα. Η εκδίκηση της γυναίκας!
Και μετά σιωπή
Αρκετοί σκαλίζουν τη μνήμη τους. Αρκετοί τρέμουν για το παρελθόν τους. Αρκετοί καταδιώκονται, στα όνειρά τους, από τις σκιές τους. Και αρκετοί τολμούν στις παρέες να μιλήσουν για κυνήγι μαγισσών. Ο φόβος διατρέχει τον καλλιτεχνικό χώρο από τη μία ως την άλλη άκρη.
Πάντως μέσα σε αυτό το γενικό κλίμα η καλύτερη τακτική είναι «άκρα του τάφου σιωπή». Το ίδιο συμβαίνει και από την πλευρά του Σπύρου Παπαδόπουλου. Καμία απάντηση, καμία φωνή. Ετσι και κάποιος τολμήσει να ρίξει μια σταγόνα λάδι, τότε η φωτιά θα λαμπαδιάσει και θα κάψει.
Παρότι πολιορκείται, δεν επιθυμεί να απαντήσει σε όλα αυτά προκειμένου να μη δώσει συνέχεια σε μια υπόθεση η οποία τον έχει στενοχωρήσει ιδιαίτερα. Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη εξάλλου υπήρξε προσωπική του επιλογή για τον συγκεκριμένο ρόλο.
Επιθυμούσε εδώ και χρόνια να συνεργαστεί μαζί της, περίμενε μάλιστα μέχρι το πρόγραμμά της να της επιτρέψει να κάνουν μαζί αυτό το ξεχωριστό έργο. Η επιλογή του αποδείχτηκε απολύτως σωστή, καθώς σε όσους παρακολούθησαν την παράσταση η καλή τους χημεία ήταν εμφανής, γεγονός που παραδέχεται και η ηθοποιός στη δήλωσή της.
Πάντως, οι διαφωνίες μεταξύ τους, οι οποίες ξεκίνησαν σχετικά νωρίς, είχαν να κάνουν αποκλειστικά με καλλιτεχνικούς λόγους που αφορούσαν την παράσταση. Υπήρξαν διαφορετικές απόψεις που εκφράζονταν κατά καιρούς, αλλά λίγο πριν από το φινάλε το σκοινί έσπασε και το διαζύγιο ολοκληρώθηκε.
Ενα το συμπέρασμα, το γνωστό. Κάθε σχέση, όλων των μορφών και των παραλλαγών, κρίνεται από τη διάρκεια και την αντοχή μέσα στον χρόνο. Προφανώς, τα «ρούχα» των δύο αυτών χαρακτήρων δεν «πλύθηκαν» επαρκώς. Ούτε Sexy ούτε Laundry!
Ειδήσεις σήμερα
Το ματωμένο πανάκι της Ίριδας δείχνει δολοφονία
Τέλος Απριλίου οι ανακοινώσεις για τον κατώτατο μισθό, από 6%-7% οι αυξήσεις
Βροχές και σκόνη σήμερα - Η πρόγνωση του καιρού μέχρι την Κυριακή του Πάσχα
«Δεν θα την έκανα αυτή την παράσταση αν δεν μου έλεγε “ναι” η Δάφνη Λαμπρόγιαννη. Είναι μια σπουδαία ηθοποιός και θεώρησα ότι ειδικά σε αυτό το πράγμα μπορούμε να συνυπάρξουμε. Μου κόλλησε πολύ στο μυαλό και ευτυχώς που συνέβη».
Συμπληρώνοντας: «Δική μου ήταν η ιδέα, επειδή λέγαμε με τη Δάφνη χρόνια να συνεργαστούμε, γιατί αρέσουμε ο ένας στον άλλον. Την παρακολουθούσα χρόνια στο θέατρο, γι’ αυτό ήθελα μετά μανίας να δουλέψουμε μαζί. Tη χαζεύω την ώρα που παίζει. Γίνομαι κι εγώ θεατής. Είναι μια ολοκληρωμένη ηθοποιός».
Και όχι μόνο αυτό, αλλά και κάτι ακόμα πιο αποθεωτικό: «Η Δάφνη δεν είναι μια κωμική ηθοποιός, είναι μια έξοχη ηθοποιός. Να πω να προσέχει τον εαυτό της, όπως και το κάνει. Να αγαπάει τον εαυτό της που το χρειάζεται αυτό, γιατί έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας και, απ’ ό,τι λέμε, θα το πάμε και του χρόνου».
Η δε «σύζυγος» ακολουθούσε λέγοντας: «Είναι πολύ ντροπαλός ο Σπύρος Παπαδόπουλος. Με τον Σπύρο έχουμε κοινούς κώδικες σχετικά με το πώς μπορεί να είναι η υποκριτική. Οπότε συναντιέσαι γρήγορα κι έτσι παρόλο που δεν γνωριζόμαστε είναι σαν να γνωριζόμαστε πάρα πολύ πάνω στη σκηνή. Το έργο είναι κατά βάση κωμωδία, αλλά έχει πολλές πλευρές και πολλά συγκινητικά κομμάτια. Είναι η πρώτη φορά που παίζουμε μαζί με τον Σπύρο. Είμαστε πολύ καλά με τον Σπύρο. Εχουμε μια ανταποδοτική τρυφερότητα και είναι πολύ ωραίο αυτό».
Κι όμως. Αυτός ο «ντροπαλός Σπύρος» και αυτή η «ανταποδοτική τρυφερότητα» κατέληξαν σε ένα από τα πιο εκκωφαντικά θεατρικά διαζύγια όλων των καλλιτεχνικών εποχών.
«Η... ανεκτική γενιά»
Αραγε, τι να είναι αυτή η «έκρηξη οργής»; Το επτασφράγιστο μυστικό. Επειδή ουδείς άλλος, δηλαδή τρίτος ηθοποιός, συμμετέχει σε αυτή την παράσταση. Οπότε βάλε τώρα με τον νου σου. Μπας και κάποια «γαλλικά» του «συζύγου» προς τη «σύζυγό» του; Μπας και ο Σπύρος τόλμησε να προτείνει κάποιες σκηνοθετικές διορθώσεις;
Προσεκτική, όπως πάντα, η Δάφνη Λαμπρόγιαννη, το πρώτο που κάνει είναι να ζητήσει τις συμβουλές του δικηγόρου της. Και έτσι ανακοινώνει τη διακοπή της συνεργασίας και το επαγγελματικό διαζύγιο με τον Σπύρο Παπαδόπουλο. Τρία σημεία σε αυτή την ανακοίνωση έχουν σημασία:
Το πρώτο μια έμμεση αναφορά στο κίνημα #MeToo όπου αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τη δική μου γενιά γυναικών τη μεγάλωσαν μαθαίνοντάς της να αντέχει, να καταλαβαίνει, να δικαιολογεί και τέλος πάντων να πηγαίνει παρακάτω. Δυστυχώς, πολλές φορές η ενσυναίσθηση ή η ανοχή εκλαμβάνεται ως αδυναμία».
Το δεύτερο σημείο έχει να κάνει με το περιστατικό: «Η συμμετοχή μου στην εν λόγω παράσταση ολοκληρώθηκε οριστικά μετά από ένα εντελώς αιφνίδιο και δυσανάλογο ξέσπασμα οργής προς το πρόσωπό μου, το οποίο συνέβη μετά την ολοκλήρωση της παράστασης της Παρασκευής 1ης Απριλίου 2022».
Και το τρίτο, το πιο αποκαλυπτικό σχετικά με τον χαρακτήρα της και τις αντοχές της: «Προσπάθησα πρώτα να αναλογιστώ τις όποιες δικές μου ευθύνες. Προσπάθησα μετά να το αξιολογήσω ως μία πολύ άσχημη στιγμή ενός ανθρώπου που μέχρι πριν λίγη ώρα έμοιαζε ότι δεν είχαμε τίποτα να χωρίσουμε, όσο ασυμβίβαστοι κι αν είναι οι χαρακτήρες μας».
Η σειρά των πραγμάτων πάει κάπως έτσι: η δική της γενιά γυναικών που έμαθαν να αντέχουν, να καταλαβαίνουν και να δικαιολογούν. Οι προσωπικές της ευθύνες, οι οποίες όμως δεν καταγράφονται, άρα δεν υπάρχουν. Και τέλος, οι ασυμβίβαστοι χαρακτήρες τους. Και ο «ντροπαλός χαρακτήρας» του Σπύρου; Η «ανταποδοτική τρυφερότητα»;
Πάντως το διαζύγιο δεν έγινε έτσι, από τη μια στιγμή στην άλλη. Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη το είχε προαναγγείλει στον «σύζυγό» της. Πριν από την επίσημη δημοσιοποίηση και πριν την οριστική διακοπή. Οπως αναφέρει αξιόπιστη πηγή σε τηλεοπτική εκπομπή:
«Η κυρία Λαμπρόγιαννη το ανακοίνωσε το Σάββατο το απόγευμα γιατί είχαν διπλή παράσταση. Είπε στον Παπαδόπουλο ότι σήμερα και αύριο θα παίξουμε τις δύο τελευταίες παραστάσεις. Ενημέρωσε εγκαίρως ότι από την επόμενη εβδομάδα δεν θα συνεχίσει στην παράσταση. Υπήρξε η προειδοποίηση ότι φτάσαμε εδώ, σε αυτό το σημείο που δεν μπορούμε να είμαστε μαζί. Η παράσταση θα πήγαινε και δεύτερη χρονιά, είναι sold out, ήταν ήδη ξεπουλημένα τα εισιτήρια μέχρι Κυριακή των Βαΐων. Ο Σπύρος Παπαδόπουλος δεν θέλει να γίνει αντικατάσταση. Είχε οραματιστεί το έργο με αυτούς τους δύο ηθοποιούς. Αν δεν λυθεί η παρεξήγηση, θα προχωρήσει σε νέο έργο παρά να κάνει το ίδιο χωρίς εκείνη».
Θρίαμβος και πανωλεθρία
Το κλίμα ευνοϊκό. Και γι’ αυτό το διαζύγιο το θεατρικό. Τα περιστατικά ηχηρά. Οι ποινές τιμωρητικές. Οι δίκες πολλές. Και η φράση «τη δική μου γενιά γυναικών τη μεγάλωσαν μαθαίνοντάς της να αντέχει, να καταλαβαίνει, να δικαιολογεί και τέλος πάντων να πηγαίνει παρακάτω» αποκαλυπτική. Από τώρα και στο εξής ούτε μύγα στο σπαθί μου. Πάει τελείωσε.
Στο μεταξύ, τρία ηχηρά ονόματα στη σέντρα τόσο δικαστικά όσο και συνδικαλιστικά. Κατά σειρά: Γιώργος Κιμούλης, Πέτρος Φιλιππίδης, Παύλος Χαϊκάλης διαγράφονται από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Ο πρώτος λόγω «βάναυσης συμπεριφοράς» προς τους ηθοποιούς και οι άλλοι δύο για «σεξουαλικές παρενοχλήσεις». Ο κατάλογος μακρύς. Γιατί, εκτός από τον Δημήτρη Λιγνάδη, και άλλα ονόματα περιμένουν στη σειρά.
Τώρα σκηνοθέτες, θιασάρχες, γενικώς «αφεντικά», πρέπει να προσέχουν κάθε κίνηση, κάθε λέξη, κάθε αστείο, κάθε βήμα, τα πάντα. Τώρα όλα πρέπει να γίνονται με το γάντι. Αν αυτό το κλίμα επικρατούσε τότε, επί εποχής Κάρολου Κουν, αλλά και αργότερα, με τον Λευτέρη Βογιατζή, αμφότεροι θα είχαν καταλήξει στην πυρά.
Η απορία μία και μοναδική: είναι ποτέ δυνατόν σε θεατρικές παραστάσεις και στα κινηματογραφικά γυρίσματα να κυριαρχεί και με τη μεζούρα να μετριέται η σχέση του σκηνοθέτη με κάθε ηθοποιό; Μπας και μπερδεύουμε την Τέχνη με την Εκκλησία;
Πάντως μέχρι στιγμής και, όπως φαίνεται, το ίδιο θα ισχύει και στο μέλλον, το αποτέλεσμα είναι γνωστό: θρίαμβος ηθοποιών, πανωλεθρία σκηνοθετών. Οχι μόνο εν Ελλάδι, αλλά και σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο. Το #MeToo έχει βάλει ταφόπλακα στα σχέδια και τον χαρακτήρα κάθε ισχυρής προσωπικότητας. Ολα τούμπα. Οι ιστορίες με τις σεξουαλικές επιδόσεις του Χάρβι Γουάινστιν της Miramax άνοιξαν το κουτί της Πανδώρας
Μερικοί που τολμούν με ειρωνεία να εκφράσουν κάποιες αντιρρήσεις του τύπου «μα κι αυτή τι ήθελε και πήγε στη σουίτα του;» καταλήγουν στη μαύρη λίστα. Η εκδίκηση της γυναίκας!
Και μετά σιωπή
Αρκετοί σκαλίζουν τη μνήμη τους. Αρκετοί τρέμουν για το παρελθόν τους. Αρκετοί καταδιώκονται, στα όνειρά τους, από τις σκιές τους. Και αρκετοί τολμούν στις παρέες να μιλήσουν για κυνήγι μαγισσών. Ο φόβος διατρέχει τον καλλιτεχνικό χώρο από τη μία ως την άλλη άκρη.
Πάντως μέσα σε αυτό το γενικό κλίμα η καλύτερη τακτική είναι «άκρα του τάφου σιωπή». Το ίδιο συμβαίνει και από την πλευρά του Σπύρου Παπαδόπουλου. Καμία απάντηση, καμία φωνή. Ετσι και κάποιος τολμήσει να ρίξει μια σταγόνα λάδι, τότε η φωτιά θα λαμπαδιάσει και θα κάψει.
Παρότι πολιορκείται, δεν επιθυμεί να απαντήσει σε όλα αυτά προκειμένου να μη δώσει συνέχεια σε μια υπόθεση η οποία τον έχει στενοχωρήσει ιδιαίτερα. Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη εξάλλου υπήρξε προσωπική του επιλογή για τον συγκεκριμένο ρόλο.
Επιθυμούσε εδώ και χρόνια να συνεργαστεί μαζί της, περίμενε μάλιστα μέχρι το πρόγραμμά της να της επιτρέψει να κάνουν μαζί αυτό το ξεχωριστό έργο. Η επιλογή του αποδείχτηκε απολύτως σωστή, καθώς σε όσους παρακολούθησαν την παράσταση η καλή τους χημεία ήταν εμφανής, γεγονός που παραδέχεται και η ηθοποιός στη δήλωσή της.
Πάντως, οι διαφωνίες μεταξύ τους, οι οποίες ξεκίνησαν σχετικά νωρίς, είχαν να κάνουν αποκλειστικά με καλλιτεχνικούς λόγους που αφορούσαν την παράσταση. Υπήρξαν διαφορετικές απόψεις που εκφράζονταν κατά καιρούς, αλλά λίγο πριν από το φινάλε το σκοινί έσπασε και το διαζύγιο ολοκληρώθηκε.
Ενα το συμπέρασμα, το γνωστό. Κάθε σχέση, όλων των μορφών και των παραλλαγών, κρίνεται από τη διάρκεια και την αντοχή μέσα στον χρόνο. Προφανώς, τα «ρούχα» των δύο αυτών χαρακτήρων δεν «πλύθηκαν» επαρκώς. Ούτε Sexy ούτε Laundry!
Ειδήσεις σήμερα
Το ματωμένο πανάκι της Ίριδας δείχνει δολοφονία
Τέλος Απριλίου οι ανακοινώσεις για τον κατώτατο μισθό, από 6%-7% οι αυξήσεις
Βροχές και σκόνη σήμερα - Η πρόγνωση του καιρού μέχρι την Κυριακή του Πάσχα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα