1η ΥΠΕ Αττικής: Σύμβαση με ιδιώτες για τις δευτερογενείς διακομιδές των νοσηλευόμενων
03.05.2022
06:28
Τι προβλέπει η σύμβαση με τα ιδιωτικά ασθενοφόρα - Πώς θα εξυπηρετούνται οι ασθενείς - Αντιδράσεις από την ΠΟΕΔΗΝ
Με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των νοσηλευομένων -όταν χρειάζονται εξωτερικές διαγνωστικές εξετάσεις ή για τα εξιτήρια- και την αποσυμφόρηση του ΕΚΑΒ, η 1η Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ) Αττικής προχώρησε μετά από μειοδοτικό διαγωνισμό, σε σύναψη σύμβασης με ιδιωτική εταιρία ασθενοφόρων.
Βάσει αυτής η εταιρεία "EUROP ASS\STANCE SERV\CE GREECE ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ", στην οποία κατακυρώθηκε η καταρχάς 15νθήμερη σύμβαση, αλλά με δυνατότητα παράτασης, θα διαθέτει πέντε ασθενοφόρα για τις ανάγκες των νοσοκομείων "Ευαγγελισμός- Πολυκλινική", "Σισμανόγλειο- Αμαλία Φλέμινγκ" και "Ιπποκράτειο".
Οπως ορίζεται στη σύμβαση τα αδειοδοτημένα και στελεχωμένα με δύο διασώστες ασθενοφόρα θα πραγματοποιούν τις δευτερογενείς διακομιδές, δηλαδή όσες αφορούν τις εξετάσεις και επανεξετάσεις των νοσηλευομένων όπως και τα εξιτήρια, και μόνο για τα non covid περιστατικά. Το ωράριο διαθεσιμότητας των ασθενοφόρων θα είναι 08:00- 23:00 καθημερινές, Σαββατοκύριακα και αργίες.
Η 1η ΥΠΕ θα καταβάλλει για κάθε διακομιδή από 45 έως 90 ευρώ, ανάλογα με το αν είναι μονή ή με επιστροφή και αν αφορά την Αθήνα, άλλους δήμους ή το υπόλοιπο Αττικής, και για τους νοσηλευόμενους δεν θα υπάρχει καμία δαπάνη, σαν να διακομίζονται με τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ.
Παρότι το ΕΚΑΒ ειναι ταυτισμένο με τις προνοσοκομειακές επείγουσες διακομιδές, στην νοσοκομειακή καθημερινότητα συνδράμει και τις δευτερογενείς διακομιδές, με όσα οχήματα και πληρώματα μπορεί να διαθέσει. Για παράδειγμα, σε νοσοκομεία της Μακεδονίας και της Κρήτης έχουν διατεθεί οχήματα και τα νοσοκομεία προχώρησαν σε προσλήψεις επικουρικών διασωστών ασθενοφόρων.
Στην Αττική, με τον μεγάλο αριθμό νοσοκομείων και τους χιλιάδες νοσηλευομένους, η κάλυψη των εξιτηρίων ή των διακομιδών για εξετάσεις εκτός νοσοκομείου, οι δευτερογενείς διακομιδές είναι σημαντικό πρόβλημα διαχρονικά. Το ΕΚΑΒ πραγματοποιεί περίπου το 50% των εξιτηρίων καθημερινά στο λεκανοπέδιο, με τις επείγουσες διακομιδές να αποτελούν τη μείζονα προτεραιότητα. Το κενό που προφανώς υπάρχει καλύπτεται από τα ιδιωτικά ασθενοφόρα αλλά με δαπάνη των πολιτών που για εξέταση ή για εξιτήριο σε άμεσο χρόνο βάζουν οι ίδιοι το χέρι στην τσέπη. Μάλιστα, πληγή σε αυτο το πεδίο αποτελούν και οι παράνομες διακομιδές από εταιρίες που δεν διαθέτουν πιστοποιημένα πληρώματα και οχήματα.
Σε κάθε περίπτωση εκείνοι που ταλαιπωρούνται και πληρώνουν αδρά το εξιτήριο τους ή άλλη διακομιδή που θα χρειαςτούν είναι οι ασθενείς. Αυτό το πρόβλημα επιχειρεί να αντιμετωπίσει η 1η ΥΠΕ με τη σύμβαση που υπέγραψε με εταιρία ιδιωτικών ασθενοφόρων.
Μάλιστα, για λόγους βέλτιστης διαχείρισης και εποπτείας της ιδιωτικής εταιρίας από τον αρμόδιο φορέα του συστηματος υγείας, του ΕΚΑΒ, η ΥΠΕ είχε θέσει στη σύμβαση δύο όρους: ότι ο προγραμματισμός των διακομιδών θα γίνεται από το ΕΚΑΒ και ότι ο χρόνος απόκρισης της διακομιδής (για τα εξιτήρια) θα είναι εντός δύο ωρών μετά την κλήση. Ωστόσο, όπως πληροφορείται το protothema.gr, το ΕΚΑΒ απέμπλεκεται από αυτή τη διαδικασία και την επιχειρησιακή ευθύνη θα έχουν τα νοσοκομεία και η ιδιωτική εταιρία.
Αντιδρά η ΠΟΕΔΗΝ
Το θέμα της σύναψης σύμβασης με ιδιώτες για διακομιδές στο ΕΣΥ πυροδότησε την άμεση αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ). Με ανακοίνωσή της καταγγέλλει "την ιδιωτικοποίηση των διακομιδών" και ζητεί την επανασύσταση του Κλάδου των Οδηγών των Νοσοκομείων, τις προσλήψεις πληρωμάτων Ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ και την προμήθεια νέων Ασθενοφόρων.
"Οι υπουργοί υγείας αντί να ενισχύσουν το τμήμα αυτό του ΕΚΑΒ με προσωπικό και ασθενοφόρα οχήματα ή να προσλάβουν οδηγούς-πληρώματα ασθενοφόρου στα νοσοκομεία, νομοθέτησαν (Άρθρο 51 του Ν. 4825/2021) τη δυνατότητα συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων για εξιτήρια και επανεξετάσεις. Ξεκίνησαν τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης όπως το ΑΧΕΠΑ, το ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ που έκαναν συμβάσεις με ιδιωτικά ασθενοφόρα επιζήμιες για το δημόσιο και τώρα εφαρμόζεται και από την 1η ΥΠΕ. Το κόστος ανάθεσης είναι 100.000 ευρώ και αφορά τις διακομιδές σε 3 νοσοκομεία που θα κάνουν 5 ιδιωτικά ασθενοφόρα της εταιρείας εντός Αττικής. Η Κυβέρνηση αντί να κάνει προσλήψεις στο ΕΚΑΒ και να ενισχύσει τις υποδομές προχωρά σε ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του ΕΚΑΒ και των Νοσοκομείων" τονίζεται από την ΠΟΕΔΗΝ.
Ειδήσεις σήμερα
Σοκαριστικό βίντεο: Άντρας σε ψαροταβέρνα δελέασε με φαγητό γάτα και την κλώτσησε στη θάλασσα
Survivor: Οι τρεις του τάκου, ο γυμνοσάλιαγκας, η ζευγαροχωρίστρα και η απαγορευμένη επικοινωνία – Δείτε βίντεο
Ενεργειακή κρίση: Πολύ πιθανό το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, λέει ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας
Βάσει αυτής η εταιρεία "EUROP ASS\STANCE SERV\CE GREECE ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ", στην οποία κατακυρώθηκε η καταρχάς 15νθήμερη σύμβαση, αλλά με δυνατότητα παράτασης, θα διαθέτει πέντε ασθενοφόρα για τις ανάγκες των νοσοκομείων "Ευαγγελισμός- Πολυκλινική", "Σισμανόγλειο- Αμαλία Φλέμινγκ" και "Ιπποκράτειο".
Οπως ορίζεται στη σύμβαση τα αδειοδοτημένα και στελεχωμένα με δύο διασώστες ασθενοφόρα θα πραγματοποιούν τις δευτερογενείς διακομιδές, δηλαδή όσες αφορούν τις εξετάσεις και επανεξετάσεις των νοσηλευομένων όπως και τα εξιτήρια, και μόνο για τα non covid περιστατικά. Το ωράριο διαθεσιμότητας των ασθενοφόρων θα είναι 08:00- 23:00 καθημερινές, Σαββατοκύριακα και αργίες.
Η 1η ΥΠΕ θα καταβάλλει για κάθε διακομιδή από 45 έως 90 ευρώ, ανάλογα με το αν είναι μονή ή με επιστροφή και αν αφορά την Αθήνα, άλλους δήμους ή το υπόλοιπο Αττικής, και για τους νοσηλευόμενους δεν θα υπάρχει καμία δαπάνη, σαν να διακομίζονται με τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ.
Παρότι το ΕΚΑΒ ειναι ταυτισμένο με τις προνοσοκομειακές επείγουσες διακομιδές, στην νοσοκομειακή καθημερινότητα συνδράμει και τις δευτερογενείς διακομιδές, με όσα οχήματα και πληρώματα μπορεί να διαθέσει. Για παράδειγμα, σε νοσοκομεία της Μακεδονίας και της Κρήτης έχουν διατεθεί οχήματα και τα νοσοκομεία προχώρησαν σε προσλήψεις επικουρικών διασωστών ασθενοφόρων.
Στην Αττική, με τον μεγάλο αριθμό νοσοκομείων και τους χιλιάδες νοσηλευομένους, η κάλυψη των εξιτηρίων ή των διακομιδών για εξετάσεις εκτός νοσοκομείου, οι δευτερογενείς διακομιδές είναι σημαντικό πρόβλημα διαχρονικά. Το ΕΚΑΒ πραγματοποιεί περίπου το 50% των εξιτηρίων καθημερινά στο λεκανοπέδιο, με τις επείγουσες διακομιδές να αποτελούν τη μείζονα προτεραιότητα. Το κενό που προφανώς υπάρχει καλύπτεται από τα ιδιωτικά ασθενοφόρα αλλά με δαπάνη των πολιτών που για εξέταση ή για εξιτήριο σε άμεσο χρόνο βάζουν οι ίδιοι το χέρι στην τσέπη. Μάλιστα, πληγή σε αυτο το πεδίο αποτελούν και οι παράνομες διακομιδές από εταιρίες που δεν διαθέτουν πιστοποιημένα πληρώματα και οχήματα.
Σε κάθε περίπτωση εκείνοι που ταλαιπωρούνται και πληρώνουν αδρά το εξιτήριο τους ή άλλη διακομιδή που θα χρειαςτούν είναι οι ασθενείς. Αυτό το πρόβλημα επιχειρεί να αντιμετωπίσει η 1η ΥΠΕ με τη σύμβαση που υπέγραψε με εταιρία ιδιωτικών ασθενοφόρων.
Μάλιστα, για λόγους βέλτιστης διαχείρισης και εποπτείας της ιδιωτικής εταιρίας από τον αρμόδιο φορέα του συστηματος υγείας, του ΕΚΑΒ, η ΥΠΕ είχε θέσει στη σύμβαση δύο όρους: ότι ο προγραμματισμός των διακομιδών θα γίνεται από το ΕΚΑΒ και ότι ο χρόνος απόκρισης της διακομιδής (για τα εξιτήρια) θα είναι εντός δύο ωρών μετά την κλήση. Ωστόσο, όπως πληροφορείται το protothema.gr, το ΕΚΑΒ απέμπλεκεται από αυτή τη διαδικασία και την επιχειρησιακή ευθύνη θα έχουν τα νοσοκομεία και η ιδιωτική εταιρία.
Αντιδρά η ΠΟΕΔΗΝ
Το θέμα της σύναψης σύμβασης με ιδιώτες για διακομιδές στο ΕΣΥ πυροδότησε την άμεση αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ). Με ανακοίνωσή της καταγγέλλει "την ιδιωτικοποίηση των διακομιδών" και ζητεί την επανασύσταση του Κλάδου των Οδηγών των Νοσοκομείων, τις προσλήψεις πληρωμάτων Ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ και την προμήθεια νέων Ασθενοφόρων.
"Οι υπουργοί υγείας αντί να ενισχύσουν το τμήμα αυτό του ΕΚΑΒ με προσωπικό και ασθενοφόρα οχήματα ή να προσλάβουν οδηγούς-πληρώματα ασθενοφόρου στα νοσοκομεία, νομοθέτησαν (Άρθρο 51 του Ν. 4825/2021) τη δυνατότητα συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων για εξιτήρια και επανεξετάσεις. Ξεκίνησαν τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης όπως το ΑΧΕΠΑ, το ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ που έκαναν συμβάσεις με ιδιωτικά ασθενοφόρα επιζήμιες για το δημόσιο και τώρα εφαρμόζεται και από την 1η ΥΠΕ. Το κόστος ανάθεσης είναι 100.000 ευρώ και αφορά τις διακομιδές σε 3 νοσοκομεία που θα κάνουν 5 ιδιωτικά ασθενοφόρα της εταιρείας εντός Αττικής. Η Κυβέρνηση αντί να κάνει προσλήψεις στο ΕΚΑΒ και να ενισχύσει τις υποδομές προχωρά σε ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του ΕΚΑΒ και των Νοσοκομείων" τονίζεται από την ΠΟΕΔΗΝ.
Ειδήσεις σήμερα
Σοκαριστικό βίντεο: Άντρας σε ψαροταβέρνα δελέασε με φαγητό γάτα και την κλώτσησε στη θάλασσα
Survivor: Οι τρεις του τάκου, ο γυμνοσάλιαγκας, η ζευγαροχωρίστρα και η απαγορευμένη επικοινωνία – Δείτε βίντεο
Ενεργειακή κρίση: Πολύ πιθανό το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, λέει ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr