Η νέα μεγάλη έρευνα της
Pulse RC για λογαριασμό του
Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών που διεξήχθη στην Αττική, από τις
22 έως τις 24 Ιουνίου, αναδεικνύει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις εξαιτίας του κύματος
ακρίβειας.
Από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία της έρευνας είναι η προσπάθεια
περικοπής εξόδων που κάνουν οι πολίτες, μειώνοντας την κατανάλωση ακόμα και σε βασικά αγαθά, η ανησυχία τους για τις υψηλές τιμές στην ενέργεια, η εκτίμηση τους για τα μέτρα στήριξης και η οικονομική αδυναμία που θα οδηγήσει σε περιορισμό των φετινών καλοκαιρινών διακοπών.
Στα συμπεράσματα της έρευνας, περίπου αντίστοιχη εικόνα με την προηγούμενη έρευνα του Οκτωβρίου εμφανίζει ο
ιδιωτικός τομέας (υπάλληλοι και αυτοαπασχολούμενοι) στον δείκτη ανησυχίας για το μέλλον και τη βιωσιμότητα της εργασίας τους, τους επόμενους έξι μήνες: 48% ανησυχούν (από 51%) - 42% δεν ανησυχούν (από 43%). Στον χώρο των επαγγελματιών και των επιχειρήσεων όμως η ανησυχία έχει μεγαλώσει αξιόλογα: 60% ανησυχούν (από 53 %) -29% δεν ανησυχούν (από 32%).
Αντίστοιχη εικόνα αποτυπώνεται και στον δείκτη
αισιοδοξίας/απαισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία, στο σύνολο των κατοίκων της
Περιφέρειας Αττικής. Στο ερώτημα πως αντιμετωπίζουν την πορεία της ελληνικής οικονομίας τους επόμενους μήνες απαντούν: 31% αισιόδοξα (από 40%) - 68% απαισιόδοξα (από 58%).
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα αποτελέσματα στα ερωτήματα επικαιρότητας:
Ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) με σχεδόν έξι στους δέκα συμμετέχοντες και
βασικά αγαθά (φαγητό, τρόφιμα, ποτά, super market) με τρεις στους δέκα, είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που προβληματίζουν σήμερα περισσότερο (έως σχεδόν αποκλειστικά, αφού οι υπόλοιπες κατηγορίες καταγράφουν μονοψήφια ποσοστά) τα ελληνικά νοικοκυριά. Το ποσοστό ανησυχίας για την ενέργεια είναι σχεδόν διπλάσιο από το αντίστοιχο των βασικών αγαθών.
Στην
ενέργεια, έχουν παρατηρήσει οι περισσότεροι (έξι στους δέκα) το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης των τιμών - ακολουθούν και εδώ τα βασικά αγαθά.
Τα
καταναλωτικά αγαθά (ρούχα, παπούτσια, ηλεκτρικές συσκευές) και -σχεδόν ισόποσα - η ενέργεια είναι οι δύο κατηγορίες εξόδων που έχουν κυρίως περιορίσει, τους τελευταίους μήνες, οι καταναλωτές. Κοντά στα παραπάνω είναι και το ποσοστό όσων (ένας στους πέντε) έχει περιορίσει τα βασικά αγαθά.Λίγο χαμηλότερα καταγράφονται όσοι έχουν κάνει περικοπές σε διασκέδαση, ψυχαγωγία, ταξίδια.
Περίπου αντίστοιχα είναι τα ποσοστά και στις απαντήσεις των επαγγελματιών/επιχειρηματιών.
Αν και η διάθεση για
διακοπές, μετά από σχεδόν δύο χρόνια πανδημίας και υγειονομικών περιορισμών, είναι σίγουρα αυξημένη σε όλους μας, μόνο το 36% των συμμετεχόντων, απαντούν ότι θα διαθέσουν τις ίδιες (πάνω-κάτω και σε σύγκριση με πέρσι) ημέρες για τις φετινές τους καλοκαιρινές διακοπές-μόλις 4% απαντά: "περισσότερες". Πάνω από τους μισούς θα διαθέσουν μειωμένες ημέρες για τις φετινές τους διακοπές: τρεις στους δέκα (29%) θα ξεκουραστούν λιγότερες ημέρες και ένας στους τέσσερις (25%) καθόλου. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για τους αυτοαπασχολούμενους.
Ως ο κύριος λόγος που οι ημέρες των φετινών καλοκαιρινών διακοπών θα είναι μειωμένες, αναδεικνύονται οι οικονομικές δυσκολίες (για τους τρεις στους τέσσερις). Παραπλήσια ποσοστά, με αυτά του γενικού πληθυσμού, αποτυπώνονται και στους επιχειρηματίες/επαγγελματίες.