Γιώργος Καραγιάννης: «Οι πολίτες δεν θα πληρώσουν ακριβότερα διόδια»

Συνέντευξη του υφυπουργού Υποδομών στο ΘΕΜΑ - Τι λέει για τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού, τα μεγάλα έργα και τις εκλογές

«Μήνυμα» στην πλευρά των διαχειριστριών των μεγάλων αυτοκινητόδρομων, ότι οι πολίτες δεν πρέπει να πληρώνουν υψηλότερα διόδια σε αυτή τη συγκυρία, στέλνει ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Υπογραμμίζει ότι παρά την ακρίβεια «καταφέραμε να διατηρήσουμε ενεργά όλα τα μεγάλα έργα υποδομών της χώρας», ανακοινώνει ότι «πρόκειται να προκηρύξουμε και να ξεκινήσουμε το επόμενο διάστημα συνολικά έργα προϋπολογισμού άνω των 3,2 δισ.» και αξιολογεί ως καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη της χώρας το ότι «σε μια τριετία καλύψαμε την υποεπένδυση και το κενό στα δημόσια έργα μιας δεκαετίας».

Βλέπει ως κλειδί για την αυτοδυναμία στις προσεχείς εκλογές την αξιοπιστία του πρωθυπουργού και τα βήματα προόδου που έγιναν στη χώρα τα τελευταία τρία χρόνια. Δηλώνει δε αφοσιωμένος στην αποστολή που ανέλαβε στο Υποδομών και απορρίπτει το ενδεχόμενο καθόδου του, σε αυτή τη φάση, στις βουλευτικές εκλογές.

-Στις δημοσκοπήσεις, απ’ ό,τι φαίνεται, προηγείται σταθερά η Ν.Δ., αλλά η αυτοδυναμία είναι μακριά, και έρχεται δύσκολος χειμώνας. Θεωρείτε ότι η αυτοδυναμία είναι μονόδρομος ή πρέπει να υπάρχουν και κυβερνήσεις συνεργασίας;
Για να είμαι ειλικρινής, κυρία Γιωτάκη, δεν συμφωνώ με την εκτίμηση ότι η αυτοδυναμία είναι μακριά. Αντιθέτως, αν αναλύσουμε ψύχραιμα τις δημοσκοπήσεις, θα δούμε ότι είναι ένας απολύτως εφικτός και ρεαλιστικός στόχος. Θα τα καταφέρουμε. Και να σας εξηγήσω γιατί το πιστεύω αυτό:
Η απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη να κρατήσει τον λόγο του και να μη ρισκάρει έναν δύσκολο χειμώνα με ακυβερνησία, την ίδια στιγμή μάλιστα που στη γειτονική Τουρκία υπάρχουν έντονες κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες που μας επηρεάζουν είναι πράξη ευθύνης.
Ως παράταξη, αναλάβαμε για ακόμη μία φορά με θάρρος το πολιτικό κόστος της διαχείρισης μιας δύσκολης κατάστασης, προκειμένου να υπηρετήσουμε το δημόσιο συμφέρον. Ο ελληνικός λαός μπορεί να δυσκολεύεται λόγω της νέας διεθνούς κρίσης, αλλά αναγνωρίζει την αξιοπιστία του πρωθυπουργού και τα βήματα προόδου που έχουν γίνει στη χώρα τα τελευταία χρόνια.
Οταν λοιπόν έρθει η στιγμή να κάνουν «ταμείο», οι πολίτες θα τα συνεκτιμήσουν όλα και θα αποφασίσουν κυρίαρχα και δημοκρατικά για την επόμενη κυβέρνηση της χώρας.
Πιστεύω ακράδαντα πως η επόμενη κυβέρνηση θα είναι αυτοδύναμη της Νέας Δημοκρατίας, ανανεώνοντας την εμπιστοσύνη σε έναν πρωθυπουργό που κράτησε τη χώρα όρθια σε αλλεπάλληλες εξωγενείς κρίσεις και την οδηγεί με ασφάλεια και αυτοπεποίθηση σε δρόμους ανάπτυξης και προκοπής.

-Ως νέος άνθρωπος και πολιτικός, πώς εξηγείτε τα χαμηλά ποσοστά της Ν.Δ. στις νεότερες γενιές;
Είναι κι αυτό ένα αποτέλεσμα της βίαιης ριζοσπαστικοποίησης που προκλήθηκε στη χώρα από το 2010, που το ΠΑΣΟΚ μάς έβαλε στο πρώτο μνημόνιο, και μετά. Αρκετοί νέοι, σταδιακά, άρχισαν να ελκύονται από λαϊκίστικες ή ακόμα και ακραίες πολιτικές κινήσεις. Και αυτό ήταν κάτι ως έναν βαθμό αναμενόμενο, το βλέπουμε άλλωστε διεθνώς. Ομως νομίζω πως πλέον έχει αρχίσει να αλλάζει. Οχι γρήγορα, ούτε εύκολα, αλλά αλλάζει. Με ειλικρίνεια από την πλευρά μας, προσπάθεια και, το κυριότερο, σύγχρονες και αποτελεσματικές πολιτικές.

-Τι περιμένουν να δουν οι νέοι άνθρωποι;
Σεβασμό προς όλες και όλους. Ευκαιρίες για όλες και όλους.
Καλύτερη Παιδεία, νέες καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, προσιτή στέγη και αξιοπρεπή διαβίωση. Ποιοτικότερα μέσα μαζικής μεταφοράς και αναβαθμισμένο δημόσιο χώρο. Μέρα με τη μέρα, η κυβέρνησή μας κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Νέοι πολυεθνικοί κολοσσοί έρχονται στην Ελλάδα και επενδύουν δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Σκεφτείτε πως μόνο τα έργα του υπουργείου μας θα δημιουργήσουν 200.000 θέσεις εργασίας την επόμενη τριετία.
Οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης στην καινοτομία, στην τεχνολογία και την ψηφιοποίηση είναι βέβαιο ότι αφορούν τους νέους ανθρώπους. Το ίδιο και η ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Οπως βέβαια και οι χαμηλότεροι φόροι και εισφορές.
Με πολλή δουλειά και χαμηλούς τόνους ξανακερδίζουμε τη νέα γενιά, οτιδήποτε άλλο δεν έχει νόημα.

-Πιστεύετε στο μέλλον της Ε.Ε. ή εκτιμάτε πως θα επιστρέψουμε πιο πολύ προς εθνικές πολιτικές;
Οι στρατηγικές και ιστορικές αποφάσεις της χώρας δεν κρίνονται από πρόσκαιρες αδυναμίες συστημάτων ή προσώπων.
Η επιλογή του Κωνσταντίνου Καραμανλή να εντάξει την Ελλάδα στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχει δικαιωθεί ιστορικά και την παρακαταθήκη της δεν τη διαπραγματευόμαστε. Καμία σοβαρή χώρα δεν αλληθωρίζει προς τα αλλού όταν έρχονται τα δύσκολα. Αυτό δεν σημαίνει όμως και ότι όλα είναι καλά. Οτι δεν γίνονται λάθη ή ότι δεν αργεί η Ευρώπη να λάβει αποφάσεις. Είναι άλλωστε μια πολιτική και οικονομική ένωση κρατών, ατελής, με διαφορετικές προτεραιότητες και εθνικά συμφέροντα, που θα πρέπει να συγκεραστούν κάτω από δύσκολες συνθήκες.
Η χώρα μας έχει αποκαταστήσει τον ρόλο της ως κυρίαρχη περιφερειακή δύναμη της Ενωσης, που πρωταγωνιστεί και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις. Σας θυμίζω την πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης, τη λειτουργία του ευρωπαϊκού μηχανισμού ανάκτησης των υπερεσόδων των εταιρειών ενέργειας, την επιβολή ανώτατου ορίου στις τιμές του φυσικού αερίου. Πολιτικές που προτάθηκαν και υλοποιήθηκαν εδώ από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και υιοθετήθηκαν ή θα υιοθετηθούν με παραλλαγές από την Κομισιόν για όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα είναι Ευρώπη και η Ευρώπη Ελλάδα, αυτό δεν αλλάζει.

-Κατάγεστε από τη Θεσσαλονίκη. Κάποια στιγμή ακούστηκε το όνομά σας για τα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας. Το είχατε αρνηθεί. Εξακολουθείτε να διατηρείτε την ίδια άποψη;
Η πολιτική δεν προέκυψε τυχαία στη ζωή μου. Αλλωστε, διαχρονικά διαφωνούσα με την άποψη πολλών που επέλεγαν την ιδιώτευση επειδή «τίποτα δεν αλλάζει». Πιστεύω πως πολλά μπορούν να αλλάξουν όταν το θέλουμε και εργαζόμαστε σκληρά γι’ αυτό. Ο πρωθυπουργός με τίμησε διαδοχικά δύο φορές, προτείνοντάς μου αρχικά τη θέση του γενικού γραμματέα Υποδομών και ύστερα από περίπου δύο έτη εκείνη του υφυπουργού Υποδομών.
Η δουλειά που έχει να γίνει είναι πολλή και σημαντική. Προτιμώ τα σταθερά βήματα και θέλω να τιμήσω την επιλογή αυτών που με εμπιστεύτηκαν. Μου έχει δοθεί αυτή η σπάνια ευκαιρία να δουλέψω από μια τόσο σημαντική θέση και για να τα καταφέρω δεν μπορώ παρά αυτή τη στιγμή να μείνω αφοσιωμένος σε αυτό και μόνο σε αυτό. Αυτή είναι η προτεραιότητά μου και η μόνη μου έγνοια.

-Πόσο έχει επηρεάσει η ακρίβεια το κόστος των κατασκευών και ποιες είναι οι δράσεις του υπουργείου Υποδομών για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος;
Η ανατίμηση των πρώτων υλών που ξεκίνησε από τις αρχές του 2021 και κορυφώθηκε με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία αποτέλεσε ένα τεράστιο πρόβλημα που απασχολεί μέχρι σήμερα την παγκόσμια οικονομία.
Δράσαμε γρηγορότερα από πολλές ισχυρότερες οικονομικά χώρες, δίνοντας ένα πλαίσιο στήριξης της αγοράς και των έργων.
Υλοποιήσαμε μια βεντάλια πολυεπίπεδων δράσεων. Στοχεύσαμε αφενός στο να κινητροδοτήσουμε τους αναδόχους έργων να διατηρήσουν ανοιχτά τα εργοτάξια και αφετέρου στο να δώσουμε κάποιες επιμηκύνσεις χρονοδιαγραμμάτων όπου οι ανάδοχοι δεν μπορούσαν να αντεπεξέλθουν στις αυξήσεις τιμών, προκειμένου να μην καταλήξουμε με έργα-κουφάρια σε όλη τη χώρα. Σήμερα μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι καταφέραμε να διατηρήσουμε ενεργά όλα τα μεγάλα έργα υποδομών της χώρας. Κρατήσαμε ζωντανό έναν από τους σημαντικότερους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας μας, τον κατασκευαστικό κλάδο.

-Αληθεύουν οι ισχυρισμοί κάποιων ότι θα υπάρξουν αυξήσεις διοδίων και στις εθνικές οδούς και στην Αττική;
Σήμερα, όλοι οι Ελληνες, όπως και όλοι οι Ευρωπαίοι, βιώνουμε το σοκ των ανατιμήσεων και της αύξησης του ενεργειακού κόστους.
Οσες παρεμβάσεις και αν γίνουν, μπορούν απλώς να απαλύνουν τις οικονομικές επιπτώσεις ενός πολέμου στην Ευρώπη μετά από δεκαετίες και μάλιστα μεταξύ δύο χωρών που τροφοδοτούσαν όλη την ήπειρο με ενέργεια και πρώτες ύλες. Σε τέτοιες δύσκολες στιγμές για όλους, οι πάντες πρέπει να δείξουν υπευθυνότητα και να αναλάβουν το μερίδιο της κοινωνικής ευθύνης που τους αναλογεί.
Θα είμαι σαφής.
Οι πολίτες δεν πρέπει να πληρώνουν ακριβότερα διόδια σ’ αυτή τη συγκυρία. Αυτή είναι μια σαφής κυβερνητική άποψη και ένα μήνυμα προς την πλευρά των διαχειριστριών εταιρειών των μεγάλων αυτοκινητόδρομων.

-Ποιος είναι ο προγραμματισμός στον τομέα ευθύνης σας το επόμενο εξάμηνο;
Οπως καταλαβαίνετε, η δουλειά μας δεν σταματά ούτε στιγμή και ο προγραμματισμός για τους επόμενους μήνες είναι πυκνός. Ως το τέλος του έτους ξεκινά ο διαγωνισμός για την επέκταση της γραμμής 3 προς το Ιλιον.
Τις επόμενες εβδομάδες βγαίνουν στον «αέρα» τα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα που προωθούμε σε Μπραμιανό, Αμβρακία – Αμφιλοχία - Βάλτο και Λουτράκι, τα μεγάλα έργα ύδρευσης Πρέβεζας, Αρτας και Λευκάδας και στον Τσικνιά στη Λέσβο και ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Δυτικής Αττικής.
Συνολικά τις επόμενες εβδομάδες ξεκινούν οι διαγωνισμοί για έργα ύψους 700 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενα εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ακόμα, ωριμάζουμε ώστε να δημοπρατήσουμε εντός του επόμενου τριμήνου το οδικό έργο Γιάννενα - Κακαβιά, όπως και το έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την εθνική οδό που περιλαμβάνει και την τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και τον Σκαραμαγκά που εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια.
Δεν σταματάμε όμως σε αυτά.
Δύο νέες ΣΔΙΤ θα ξεκινήσουν και αφορούν τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα και την ύδρευση της Κέρκυρας. Εργα οδικής ασφάλειας με προϋπολογισμό 675 εκατ. ευρώ θα ξεκινήσουν σε ολόκληρη τη χώρα.
Συνολικά, πρόκειται να προκηρύξουμε και να ξεκινήσουμε το επόμενο διάστημα έργα προϋπολογισμού άνω των 3,2 δισ. Αυτά τα έργα, που προστίθενται σε όλα όσα έχουμε δημοπρατήσει το τελευταίο διάστημα αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, αθροίζουν πάνω από 13 δισ., απαρτίζοντας το μεγάλο πρόγραμμα υποδομών, το οποίο είχαμε δεσμευτεί εξαρχής πως θα υλοποιήσουμε.
Είναι έργα με τη σφραγίδα του Κώστα Καραμανλή. Ο σχεδιασμός προχωράει χωρίς εκπτώσεις και πισωγυρίσματα.

-Μήπως το πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι κυρίως για το Λεκανοπέδιο και για τη Θεσσαλονίκη;
Κάθε άλλο. Το μεγαλύτερο κομμάτι των έργων μας αφορά την περιφέρεια. Από την πρώτη στιγμή που ήρθαμε, το 2019, στο υπουργείο διοχετεύσαμε πολλή ενέργεια και δουλειά σε μεγάλα, εμβληματικά πρότζεκτ σε όλη την επικράτεια, όπως είναι ο ΒΟΑΚ, ο Ε-65 και το Πάτρα - Πύργος, που όλα ξεμπλόκαραν και προχώρησαν.
Τα τρία αυτά έργα βάλτωναν για χρόνια, αφήνοντας το δίκτυο των αυτοκινητόδρομων ανολοκλήρωτο. Επίσης, δώσαμε βάση στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που δημοπρατήσαμε για να συνδέσουμε όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας με το δίκτυο και στα μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα που θωρακίζουν την ύπαιθρο από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Και επιπλέον:
Δεν είναι σημαντικό έργο η Παράκαμψη Χαλκίδας;
Η οδική σύνδεση Μπράλος - Αμφισσα;
Το Ακτιο - Αμβρακία στο οποίο ήδη παραδώσαμε την παράκαμψη της Αμφιλοχίας;
Το Δράμα - Αμφίπολη;
Τα φράγματα Χαβρία, Ενιπέα, Ταυρωνίτη και Τσικνιά;
Μην υποτιμούμε τις εργώδεις προσπάθειες χιλιάδων μηχανικών και συμβούλων ώστε να προχωρήσουν τόσα έργα μετά από τόσα χρόνια απραξίας και υποπαραγωγικότητας.
Σε μια τριετία καλύψαμε την υποεπένδυση και το κενό στα δημόσια έργα μιας δεκαετίας.

-Θέλω να σταθώ λίγο στο θέμα του ΒΟΑΚ. Είναι κάτι στο οποίο, όπως δηλώνετε σε κάθε ευκαιρία, έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός από την αρχή. Σε ποια φάση υλοποίησης βρίσκεται;
Ο ΒΟΑΚ, ένα όνειρο για την Κρήτη, γίνεται σήμερα πράξη από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ηδη, για το ανατολικό τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος έχει υπογραφεί η σύμβαση, ενώ και για τη ΣΔΙΤ Χερσόνησος - Νεάπολη έχουμε προσωρινό ανάδοχο και σύντομα θα υπογραφεί η σύμβαση. Σε ό,τι αφορά το μεγάλο τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, ως τα τέλη Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η Β’ Φάση του Διαγωνισμού και στο πρώτο τρίμηνο του 2023 θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο. Αυτό μάλιστα είναι είδηση και μια απόδειξη για όλους όσοι αμφισβητούσαν την πορεία του έργου.
Στις αρχές του επόμενου έτους θα ξέρουμε τα κατασκευαστικά σχήματα σε όλο τον ΒΟΑΚ και τα δύο από τα τρία τμήματά του θα είναι ήδη υπό κατασκευή! Σε 3,5 χρόνια σπάσαμε στεγανά δεκαετιών.

-Είναι γνωστό ότι υπάρχουν αντιδράσεις για τη Γραμμή 4 - και στο Κολωνάκι και στα Εξάρχεια. Πώς σχολιάζετε το όλο ζήτημα;
Πρώτα απ’ όλα, το ότι έχουν σημειωθεί κάποιες αντιδράσεις -λιγότερο έντονες από όσο πολλοί ανέμεναν πάντως- και για το Κολωνάκι και για τα Εξάρχεια επιβεβαιώνει ότι εμείς κάνουμε τη δουλειά μας χωρίς προκαταλήψεις και ιδεολογικές αγκυλώσεις, χωρίς να κοιτάμε τα διάφορα συμφέροντα.
Ομως στη χώρα που ζούμε, αντιδράσεις υπάρχουν ακόμα και για αυτονόητα πράγματα. Οι «δυνάμεις της αδράνειας» ήταν για χρόνια πανίσχυρες. Ηταν άλλωστε και βασικός λόγος για τον οποίο η χώρα έφτασε στο σημείο που έφτασε την προηγούμενη δεκαετία.
Σήμερα, οι ομάδες αυτές δεν εκπροσωπούν κανέναν και τίποτα, παρά μόνο την οπισθοδρόμηση.
Και να σας θυμίσω και το εξής, κυρία Γιωτάκη: Οι διαδικασίες έχουν τηρηθεί κανονικά και το έργο πέρασε κατά τη διαδικασία της Δημόσιας Διαβούλευσης και από τον Δήμο της Αθήνας και από το Περιφερειακό Συμβούλιο της Αττικής, όταν κυβέρνηση ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, περιφερειάρχης η κυρία Δούρου και δήμαρχος Αθηναίων ο κύριος Καμίνης.
Γιατί επέτρεψαν όλοι αυτοί να χωροθετηθεί ο σταθμός στην πλατεία Εξαρχείων; Τους διέφυγε; Ηταν απασχολημένοι με κάτι άλλο; Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα.
Οι σταθμοί χωροθετούνται με επιστημονικά κριτήρια, βάσει μελετών. Οχι με τον τσαμπουκά μιας θορυβώδους μειοψηφίας.
Και εκτός του ότι δεν υπάρχει λόγος να αλλάξει η χωροθέτηση κάποιου σταθμού, καλό είναι να καταλάβουν όλοι πως και να θέλαμε να την αλλάξουμε, δεν θα μπορούσαμε.
Γιατί οι διαδικασίες τηρήθηκαν, το έργο δημοπρατήθηκε, καμία απόφαση δεν αμφισβητήθηκε, συνεπώς το έργο προχωρά ως έχει. Αυτό επιτάσσει το δημόσιο συμφέρον και από αυτό δεν μας επιτρέπεται να παρεκκλίνουμε ούτε πόντο.

Ειδήσεις σήμερα:

Κατολίσθηση στην Κρήτη: Συγκλονισμένη η τοπική κοινωνία - Πώς συνέβη η τραγωδία

Madonna: Ενα αστέρι πέφτει, πέφτει...


Δήμος Αθηναίων: Μειώνονται τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού για το 2023
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr