«Καλάθι του νοικοκυριού»: Το πείραμα μπορεί και να πετύχει

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Το πείραμα μπορεί και να πετύχει

Περιλαμβάνει πλέον πάνω από 1.000 κωδικούς προϊόντων και εμφανίζει ενθαρρυντικά αποτελέσματα - Οι ανατιμήσεις όμως, λένε οι πολυεθνικές, θα συνεχιστούν και το νέο έτος

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Το πείραμα μπορεί και να πετύχει
Ο θυμόσοφος λαός μας λέει «ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη». Και η αλήθεια είναι πως έπειτα από έναν μήνα ισχύος και αρκετές αλλαγές, το «καλάθι του νοικοκυριού» μπορεί επιτέλους να εμφανίζει ενθαρρυντικά αποτελέσματα στα επιλεγμένα προϊόντα του μέσω της αύξησης του ανταγωνισμού των αλυσίδων. Εν τούτοις είναι ξεκάθαρο πως από μόνο του το μέτρο δεν αρκεί για να φρενάρει αποτελεσματικά τον πληθωρισμό, αφού το κύμα των ανατιμήσεων εξακολουθεί να διατηρεί τη δυναμική του. Ειδικά καθώς οι ίδιες οι βιομηχανίες ακόμα δεν έχουν βρει εκείνες τις συνθήκες που θα τους επιτρέψουν να πατήσουν φρένο. Προς το παρόν έρχονται νέες αλλαγές από την ερχόμενη εβδομάδα, με στόχο του υπουργείου Ανάπτυξης την επέκταση του μείγματος της προϊοντικής γκάμας του «καλαθιού του νοικοκυριού».

Στο πλαίσιο αυτό, αναμένονται συγχωνεύσεις κατηγοριών προϊόντων που φαίνονται ότι δεν συγκεντρώνουν μεγάλο ανταγωνισμό και παράλληλα η προσθήκη προϊόντων για την κάλυψη των αναγκών μεγάλων ειδικών ομάδων του πληθυσμού, όπως είναι διαβητικοί. Ετσι, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, θα προστεθούν οι κατηγορίες «γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για κατανάλωση από διαβητικούς (π.χ. στέβια)» και «προϊόντα βρώμης» και θα διευρυνθεί η κατηγορία «κατεψυγμένα λαχανικά» με πρόβλεψη για δύο προϊόντα από τις κατηγορίες «αρακάς», «μπάμιες» και «φασολάκια», θα συγχωνευτούν οι κατηγορίες «σερβιέτες» και «ταμπόν» και θα διαγραφεί η κατηγορία «τσάι ή χαμομήλι».

1.000 κωδικοί

Αυτό σημαίνει πως από την ερχόμενη εβδομάδα οι μοναδικοί κωδικοί των προϊόντων που συμπεριλαμβάνονται στα καλάθια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ θα ξεπεράσουν τις 1.000, όταν προ μηνός είχαν ξεκινήσει με 852 κωδικούς, σύμφωνα με τα επεξεργασμένα στοιχεία που παρείχε στο «ΘΕΜΑ» η εταιρεία Warply, η οποία έχει την ευθύνη διαχείρισης της πλατφόρμας e-καταναλωτής. Αυτό φανερώνει πως το «καλάθι» πλέον αρχίζει και εργαλειοποιείται από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ ώστε να εμφανίσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο επικοινωνιακό κομμάτι και να διατηρήσουν τη σύνδεσή τους με τον καταναλωτή, με στόχο φυσικά τις πωλήσεις και των υπολοίπων -πέραν της λίστας- προϊόντων.
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Το πείραμα μπορεί και να πετύχει

«Σε αυτή τη διαδικασία η χρησιμοποίηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι καίρια», εξηγούσε πρόσφατα ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος Νίκος Λαβίδας, επισημαίνοντας πως τα συγκεκριμένα προϊόντα θα αποτελέσουν την αιχμή της στρατηγικής της αλυσίδας και για το 2023, αφού προσφέρουν καλύτερα περιθώρια κέρδους και παράλληλα μπορούν να ελεγχθούν πιο αποτελεσματικά οι ποσότητες, η ροή και η διαθεσιμότητά τους.

Γι’ αυτό εξάλλου και εξακολουθούν να κατέχουν ένα μεγάλο κομμάτι του «μείγματος» της λίστας που συγκροτεί κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ. «Είναι και ένας τρόπος για να εμφανίσεις το χαμηλότερο δυνατό κόστος ως συνολικό «καλάθι»», εξηγούσε στο «ΘΕΜΑ» στέλεχος γνωστής αλυσίδας που δεν ήθελε να κατονομαστεί. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου πως οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ιδιωτική ετικέτα, δηλαδή οι ψηφιακές πλατφόρμες efood, wolt και efresh.gr εμφανίζουν σταθερά και το πιο «ακριβό» καλάθι, ενώ το My market, που ξεκίνησε να εφαρμόζει το μέτρο με συντριπτική συμμετοχή επώνυμων προϊόντων, εμφανίζει θεαματική πτώση τιμών αμέσως μετά την αύξηση της χρήσης της ιδιωτικής ετικέτας στο «μείγμα». Δεν είναι εξάλλου τυχαίο πως ως το φθηνότερο «καλάθι» μόνιμα εμφανίζεται να κατέχει η Lidl Ελλάς, που είναι hard discounter.

Επίσης δεν είναι τυχαίο πως καταγράφεται μεγάλο εύρος διακύμανσης των τιμών ανά κατηγορία, χωρίς ωστόσο να λαμβάνεται υπόψη το διαφορετικό μέγεθος που μπορεί να προτείνει κάθε αλυσίδα. Για παράδειγμα, στην κατηγορία «αλεύρι για όλες τις χρήσεις» το φθηνότερο προϊόν του «καλαθιού» καταγράφεται να είναι αλεύρι ιδιωτικής ετικέτας 1 kg με τιμή 0,79 ευρώ, ενώ το ακριβότερο είναι συσκευασία επώνυμου 2 kg με τιμή 3,99 ευρώ.
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Το πείραμα μπορεί και να πετύχει
Κλείσιμο

Οι μεγαλύτερες διαφορές πάντως εμφανίζονται στην κατηγορία του βρεφικού γάλακτος, όπου τα περισσότερα σούπερ μάρκετ βάζουν στη λίστα τα κονσερβοποιημένα γάλατα αντί της σκόνης που χρησιμοποιείται κυρίως στα μικρά βρέφη. Ως εκ τούτου υπάρχουν αλυσίδες που προβάλλουν προϊόν με τιμή 1,09 ευρώ και υπάρχουν και άλλες που βάζουν στο «καλάθι» σκόνη συγκεκριμένης εταιρείας με τιμή που έχει φτάσει ως και 23,99 ευρώ!

Συνολικά πάντως με βάση τα στοιχεία της λίστας που είναι σε ισχύ από το σύνολο των 997 μοναδικών κωδικών προϊόντων, οι 115 καταγράφουν μείωση τιμής σε σχέση με μία εβδομάδα πριν, 64 αύξηση και οι υπόλοιποι παρέμειναν σταθεροί.

Σύγχυση

Παρ’ όλα αυτά στο καταναλωτικό κοινό εξακολουθεί να υπάρχει σύγχυση, κάτι που αποδίδεται στο γεγονός πως τελικά δεν μπορεί να καταλάβει στην τσέπη του τη διαφορά. Ιδίως καθώς τα προϊόντα του «καλαθιού» τελικά εξελίσσονται σε «κράχτες» για τα σούπερ μάρκετ, αφού μαζί με αυτά θα γίνουν και οι αγορές των υπόλοιπων προϊόντων, κάτι που φροντίζουν τα σούπερ μάρκετ διατηρώντας τη διασπορά των προϊόντων στις κατηγορίες τους και μη βγάζοντας ειδικά stands όπου θα μπορούσαν να είναι κάθε εβδομάδα συγκεντρωμένα τα προϊόντα της λίστας. «Αυτό δεν πρόκειται να γίνει. Οι αλυσίδες ποντάρουν παραδοσιακά στις αυθόρμητες αγορές των καταναλωτών. Δεν θα χάσουν αυτό το πλεονέκτημα», σχολιάζει το στέλεχος γνωστής αλυσίδας που δεν θέλει να κατονομαστεί.

Επομένως στο τέλος μετράει ο τελικός λογαριασμός που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής και ο οποίος σε κάθε περίπτωση παραμένει κατά πολύ υψηλότερος σε σχέση με τα περσινά επίπεδα, όπως εξάλλου καταγράφεται και στα επίσημα στοιχεία του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛΣΤΑΤ. Σύμφωνα με αυτά, οι τιμές σε όλη την ομάδα «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» ήταν κατά 14,8% αυξημένες τον προηγούμενο μήνα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021, όταν τότε ήδη είχε εφαρμοστεί το πρώτο μεγάλο κύμα των ανατιμήσεων! Πρωταγωνιστές των αυξήσεων, σύμφωνα πάντα με την ΕΛΣΤΑΤ, ήταν ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες - γλυκά - παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφές - κακάο - τσάι, μεταλλικό νερό - αναψυκτικά - χυμοί φρούτων.
«Καλάθι του νοικοκυριού»: Το πείραμα μπορεί και να πετύχει

Οι ανατιμήσεις

Την ίδια ώρα οι προοπτικές μάλλον δυσοίωνες δείχνουν, αφού η δυναμική των ανατιμήσεων και του πληθωριστικού «σπιράλ» ακόμα δεν λέει να περιοριστεί. «Οι ειδοποιήσεις από τους προμηθευτές για αλλαγές στους τιμοκαταλόγους τους όχι μόνο συνεχίζονται, αλλά μάλιστα έχουν αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, καθότι οι περισσότεροι θέλουν να προλάβουν την περίοδο προειδοποίησης των δύο μηνών που απαιτούνται πριν αυξήσουν τις τιμές. Ολοι βιάζονται να βάλουν αυξήσεις με την αλλαγή της χρονιάς», εξηγεί το ίδιο ανώτατο στέλεχος γνωστής αλυσίδας. Κάτι αντίστοιχο περίπου είχε παραδεχθεί δημοσίως πρόσφατα και ο κ. Λαβίδας κάνοντας λόγο για «δυναμική που εξακολουθεί να εξελίσσεται».

Ηδη τα σχετικά μηνύματα φρόντισαν να στείλουν οι διοικήσεις των μεγάλων, εισηγμένων πολυεθνικών που στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης των οικονομικών αποτελεσμάτων τους για το 9μηνο, γνωστοποίησαν πως θα συνεχίσουν και του χρόνου την πολιτική των ανατιμήσεων. Αφενός για να καλύψουν τα αυξημένα κόστη (ενεργειακό, μισθολογικό κ.ο.κ.) και αφετέρου, όπως εξηγούσαν σε αναλυτές, να υποστηρίξουν τα περιθώρια κέρδους τους. Μόνο μέσα στο καλοκαίρι ο Ομιλος Unilever προχώρησε σε μεσοσταθμικές αυξήσεις τιμών 12,5%, η Nestle 9,5%, όσο και η Procter & Gamble, με βάση τα επίσημα στοιχεία που κοινοποίησαν τον τελευταίο μήνα στους επενδυτές τους.

Ειδήσεις σήμερα

Συνελήφθη ο πατέρας μετά τη φωτιά στον Κολωνό - Πολύ σοβαρή η κατάσταση του 5χρονου

280 ακίνητα και €10 εκατ. έχει η Κιβωτός του... Νώε

Η Μπρίτνεϊ Σπίαρς ξανά γυμνή, «χειροκροτήστε με» λέει στους επικριτές της
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης