Εκπαιδεύοντας την Εκπαίδευση!

24 Ιανουαρίου, Διεθνής Ημέρα Εκπαίδευσης

Sponsored content


Πριν κάποια χρόνια, οι εκπαιδευτικοί αρκούσε να μεταδίδουν γνώσεις και να γυμνάζουν δεξιότητες που θα διαχειριζόντουσαν αυτές τις γνώσεις. Αυτή η «προίκα» ήταν επαρκής για όλη τη ζωή. Τα ζητούμενα, πλέον, είναι διαφορετικά. Τα προσδιόρισε η UNESCO, ως τους στόχους της Παιδείας για τον 21ο αιώνα: Να μάθουμε πώς να μαθαίνουμε, πώς να ενεργούμε, πώς να συμβιώνουμε και πώς να υπάρχουμε.

Θα πρέπει να γίνουμε εμείς δάσκαλοι του εαυτού μας, αν δεν θέλουμε να μείνουμε πίσω. Χρειαζόμαστε δεξιότητες που θα αναπροσαρμόζουν τις λειτουργίες μας σε έναν κόσμο που αλλάζει. Οι γρήγορες εξελίξεις έχουν αντίκτυπο και στις κοινωνικές σχέσεις, μεγαλώνοντας τις αποστάσεις ανάμεσα σε ομάδες ανθρώπων με διαφορετικό προσανατολισμό ζωής. Τελικά, η απάντηση στο ερώτημα «τι είναι άνθρωπος;», ποια δικαιώματα και ποιες υποχρεώσεις έχει σε σχέση με την κοινωνία που ζει, με το περιβάλλον και με την ανθρωπότητα, πρέπει να επανακαθορίζονται συχνά, κι αυτό προϋποθέτει ανθρώπους με το είδος της Παιδείας, που ονομάζεται «μεταγνώση».

Όλοι αναγνωρίζουν πως η σημαντικότερη δεξιότητα είναι αυτή της «αυτοδιδαχής», καθώς όσα σήμερα διδάσκονται στα σχολεία, ακόμα και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε μερικά χρόνια θα είναι ξεπερασμένα. Πολλές από τις γνώσεις μας θα είναι άχρηστες και άλλες θα πρέπει να επικαιροποιούνται συνεχώς.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, συστήνουν σε όλα τα κράτη να αναθεωρήσουν τα εκπαιδευτικά τους συστήματα, και να επανεκπαιδεύσουν τους εκπαιδευτές τους στο να προετοιμάσουν τους ανθρώπους για αλλαγές ταχύτερες από ποτέ, για δουλειές που δεν έχουν δημιουργηθεί ακόμη, για τεχνολογίες που δεν έχουν εφευρεθεί ακόμη και για προβλήματα που δεν έχουν προκύψει ακόμη.

Ευτυχώς κάποιοι έχουν απαντήσει, έμπρακτα, σ’ αυτές τις προτάσεις. Πριν από 50 χρόνια, την εποχή που ξεκινούσε η επανάσταση της Πληροφορικής, δημιουργήθηκε στην Ελλάδα ένα θερμοκήπιο καινοτομίας. Χρησιμοποιούσε έναν από τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές που διέθετε η χώρα, με μέγεθος όσο ένα δωμάτιο! Και πρότεινε στους αποφοίτους της Μέσης Εκπαίδευσης εκείνης της εποχής, μοντέρνους τομείς σπουδών, προσαρμοσμένους στις ανάγκες του «αύριο» - που σήμερα μας φαίνεται τόσο παλιό! Οι πρώτοι σπουδαστές που φοίτησαν στο BCA College, απορούσαν για το μάθημα της Πληροφορικής που ήταν στον κορμό των επιχειρησιακών σπουδών, και άκουγαν με έκπληξη πως αυτή η περίεργη νέα επιστήμη θα γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και απαραίτητο εργαλείο κάθε επιστήμονα.

Σήμερα, το BCA πάλι μιλάει για τον κόσμο του αύριο: τη ρομποτική τεχνολογία, την τεχνητή νοημοσύνη, τη διάδραση ανθρώπου και μηχανής, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την διασυνδεδεμένη εργασία και έρευνα. Διδάσκει τις σημερινές πρωτοποριακές ειδικότητες, ή και «παραδοσιακές» ειδικότητες με πρωτοποριακό τρόπο: management, marketing, χρηματοοικονομικά, ναυτιλιακά, διοίκηση ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων, κυβερνοασφάλεια, logistics, παιδαγωγικά, ψυχολογία, με δεκάδες μεταπτυχιακά τμήματα σε κατευθύνσεις αιχμής.

Για το BCA, η Παιδεία του 21ου αιώνα οφείλει να είναι χωρίς σύνορα και να διασυνδέεται με την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, τα 4 τελευταία εξάμηνα, τα μαθήματα γίνονται στα Αγγλικά, οι εξετάσεις γίνονται στα Αγγλικά και οι τίτλοι σπουδών απονέμονται από ένα επίσης πρωτοποριακό, το 23ο Βρετανικό Πανεπιστήμιο, το πολυβραβευμένο για τις επιδόσεις του, University of West London, 1o στην κατάταξη των Modern Universities του Λονδίνου. Όσοι δεν έχουν άνεση στη χρήση της Αγγλικής, μπορούν τα πρώτα δύο χρόνια να επιλέξουν ελληνόφωνο τμήμα, αλλά ταυτόχρονα θα κάνουν εντατικά μαθήματα Αγγλικών μέσα στο κολλέγιο. Επίσης, οι διαλέξεις και τα workshops, με εισηγητές κορυφαία στελέχη της αγοράς, οι επισκέψεις και οι ξεναγήσεις σε μεγάλες επιχειρήσεις είναι οργανικά μέρη της σπουδαστικής εμπειρίας, έτσι ώστε η μετεξέλιξη ενός φοιτητή σε στέλεχος της οικονομίας του 21ο αιώνα να είναι μια συνεχής πορεία, χωρίς σκαμπανεβάσματα.

Κάποτε η εκπαίδευση είχε συγκεκριμένους στόχους. Ο άνθρωπος του 21ου αιώνα πρέπει να ορίζει ο ίδιος τον στόχο του και να ικανοποιεί τις προσωπικές του ανάγκες μέσα σε ένα μεταλλασσόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον.

Ο απόφοιτος του BCA κατέχει Bachelor’s ή Master’s από το University of West London, το ίδιο ακριβώς που απονέμεται στους φοιτητές του Λονδίνου και με την ίδια παγκόσμια αναγνώριση, για να μπορεί να κοιτάει στα μάτια τον κόσμο του αύριο, εξοπλισμένος με όλα τα εργαλεία, διανοητικά και «τεχνικά». Θα έχει μάθει να μαθαίνει, να ενεργεί, να συμβιώνει και να επαναπροσδιορίζει το στίγμα του σε έναν κόσμο που εξελίσσεται με άλματα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr