Ζαχαροπλαστεία Plaisir: Στο σφυρί 4+1 ακίνητα του ζαχαρένιου brand της Θεσσαλονίκης
Η γνωστή αλυσίδα βρίσκεται αντιμέτωπη με 5 πλειστηριασμούς λόγω χρεών - Οι πρώτοι τέσσερις γίνονται σήμερα
«Plaisir». Ενα brand που για όσους διαμένουν ή επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη αποτελεί «συστατικό στοιχείο» της πόλης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Μια επιχείρηση που εδώ και τέσσερις δεκαετίες γράφει τη δική της «γλυκιά» ιστορία στη συμπρωτεύουσα και συγκαταλέγεται σε αυτές που, μεταξύ άλλων, δεν σου επιτρέπουν να… αντισταθείς όταν περπατάς στην πλατεία Αριστοτέλους.
Εκεί, στο πιο κεντρικό σημείο, στο ισόγειο του εμβληματικού ακινήτου όπου στεγάζεται το ξενοδοχείο «Electra Palace», λειτουργεί αυτό που θα ονομάζαμε flagship store. Το κατάστημα «Plaisir» που έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές κυρίως στους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες και τουρίστες της Θεσσαλονίκης, η οποία άλλωστε χαρακτηρίζεται δικαίως και «πόλη του γλυκού». Οι ίδιοι οι Θεσσαλονικείς το γνωρίζουν και από τα άλλα καταστήματα που λειτουργούν σε όλες τις πολυπληθείς συνοικίες, από την Τούμπα και του Χαριλάου μέχρι την Καλαμαριά.
Υπεύθυνος γι’ αυτή τη «ζαχαρένια» διαδρομή είναι ο Αρης Παπαοικονόμου, ένας επιχειρηματίας ταυτισμένος με την πόλη, διορατικός, καινοτόμος και «εμμονικός» με την ποιότητα των προϊόντων της αλυσίδας του, όπως τον περιγράφουν άνθρωποι που τον γνωρίζουν. Ισως γι’ αυτό και η εταιρεία του έχει ξεπεράσει εδώ και χρόνια τα εθνικά σύνορα, κάνοντας εξαγωγές σε αρκετές χώρες, μεταξύ των οποίων και κάποιες που φημίζονται για τις σοκολάτες τους, όπως το Βέλγιο και η Ολλανδία, με τα γευστικά της εδέσματα να ταξιδεύουν ακόμη από τη Γερμανία και την Ισπανία μέχρι την Αμερική.
Με καταγωγή από τον Κολινδρό Πιερίας, ο κ. Παπαοικονόμου μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου η οικογένειά του δραστηριοποιήθηκε στο εμπόριο τυροκομικών. Εκείνον, όμως, από νωρίς τον είχε κερδίσει η ζαχαροπλαστική. Ετσι, σε μικρή ηλικία, μετά το Δημοτικό, μαθήτευσε στο εργαστήριο του εμβληματικού καφέ-ζαχαροπλαστείου «Αχίλλειον», ενός από τα πιο γνωστά στέκια στην παραλιακή λεωφόρο Νίκης.
Εκεί έμαθε αρκετά μυστικά της τέχνης, αλλά ασχολήθηκε με την οικογενειακή επιχείρηση μέχρι την ολοκλήρωση της στρατιωτικής του θητείας. Παράλληλα, έκανε συχνά ταξίδια στο εξωτερικό διευρύνοντας τους ορίζοντες και τις γνώσεις του. Γρήγορα θέλησε να ανοίξει τα δικά του φτερά.
Αυτό το πρώτο βήμα έγινε το 1976 με το καφέ «Ανθέων», ένα κατάστημα πρωτοποριακό για την εποχή, καθώς συνδύαζε τον καφέ, το γλυκό και το φαγητό, κάτι που το κατέστησε σε σύντομο χρονικό διάστημα meeting point για τους Θεσσαλονικείς.
Η αφετηρία και οι «σταθμοί»
Η αγάπη του για το γλυκό, όμως, ήταν τόσο ισχυρή ώστε παρά την επιτυχία του «Ανθέων», μετά από 8 χρόνια, το 1984, εγκαινίασε το πρώτο «Plaisir» στην οδό Σοφούλη στο Ντεπώ «με στόχο να δημιουργήσει νέες πρωτοποριακές γεύσεις στον χώρο του γλυκού που βασίζονται στα φρέσκα υλικά και στην ποιότητα των πρώτων υλών». Αυτό το κατάστημα έγραψε το δικό του success story στην πόλη, μαγνητίζοντας μικρούς και μεγάλους, αλλά και ανοίγοντας τους ορίζοντες για τη συνέχεια.
Κάπως έτσι άρχισε να χτίζεται η αλυσίδα, με τα επόμενα καταστήματα στο Πανόραμα, στην Περαία, στην Τριανδρία κ.α. Το 1990 η επιχείρηση ξεφεύγει από τα όρια του συνηθισμένου ζαχαροπλαστείου, καθώς αρχίζει να δραστηριοποιείται και στον χώρο του catering, με ιδιαίτερη επιτυχία.
Μάλιστα, την περίοδο του 2006 το όνομα του «Plaisir» είχε εμπλακεί στην αντιπαράθεση μεταξύ του τότε νομάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη και του νομαρχιακού συμβούλου Μιχάλη Τρεμόπουλου που είχε καταγγείλει ότι γίνονταν πολλές απευθείας αναθέσεις για διάφορες εκδηλώσεις της νομαρχίας. Αφορμή είχε αποτελέσει το γεγονός ότι η σύζυγος του Π. Ψωμιάδη, με τον οποίο ο κ. Παπαοικονόμου φερόταν να συνδέεται με στενή φιλία, περιλαμβανόταν στους μετόχους του καταστήματος της αλυσίδας στον Εύοσμο.
Η σύζυγος του Π. Ψωμιάδη, κυρία Ιουλία Χαλβατζή, είχε αποκρούσει τις καταγγελίες αρνούμενη οποιαδήποτε σχέση με διοργάνωση δεξιώσεων της νομαρχίας, απαντώντας ότι το κατάστημά της ήταν ανεξάρτητο από το κεντρικό, καθώς και ότι για όλες τις εκδηλώσεις υποβάλλονταν προσφορές και αν ήταν συμφέρουσες η εταιρεία αναλάμβανε την κάλυψη, «όλα με νόμιμα παραστατικά και τιμολόγια».
Το 2012 ήταν χρονιά-ορόσημο, καθώς άνοιξε το κατάστημα «Plaisir» επί της Αριστοτέλους και Μητροπόλεως παντρεύοντας τον κόσμο του γλυκού με το εκλεκτό φαγητό, ενώ το 2015 η αλυσίδα έφτασε να αριθμεί 15 καταστήματα, εκ των οποίων τα 8 εταιρικά και τα 7 franchise. Εκτοτε υπήρξαν αναδιατάξεις στο δίκτυο αλλά ακόμη και το 2021 το τελευταίο opening ήταν εντυπωσιακό, με ένα διώροφο σύγχρονο κατάστημα επί της οδού Αδριανουπόλεως στην Καλαμαριά που έθετε νέα στάνταρ για την αγορά. Σήμερα η αλυσίδα αριθμεί 8 σημεία, στα οποία περιλαμβάνονται δύο στα γνωστά εμπορικά κέντρα, το «Florida» και το «Mediterranean Cosmos».
Η αυξημένη ζήτηση και η ποικιλία προϊόντων οδήγησε τον κ. Παπαοικονόμου στην απόφαση να δημιουργήσει τη δική του αυτόνομη μονάδα παραγωγής ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των καταστημάτων, του τμήματος catering και των εξαγωγών. Το 1999 ξεκίνησε το τολμηρό αυτό εγχείρημα και το 2001 εγκαινίασε τις πρότυπες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις παραγωγής, στη ΒΙ.ΠΕ. Νέας Ραιδεστού και στο Αγρόκτημα Ματζαρίδες.
Αυτή η σημαντική επένδυση ασφαλώς έδωσε φτερά στην επιχείρηση, ενδεχομένως όμως να αποτέλεσε και μία από τις αιτίες, σε συνδυασμό με την πτώση του τζίρου λόγω των διαδοχικών κρίσεων, που έφεραν την τωρινή περιπέτεια…
Γιατί τούτη την περίοδο ο όμιλος Παπαοικονόμου βρίσκεται αντιμέτωπος με το σφυρί των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών αφενός για την παραγωγική μονάδα στη Ν. Ραιδεστό, αφετέρου για τέσσερα ακίνητα δικά του και της εταιρείας συμφερόντων του Ανθή Ζαχαροπλαστεία Α.Ε.
Εξετάζοντας την εξέλιξη των οικονομικών επιδόσεων του «Plasir», διαπιστώνει κανείς το πλήγμα που υπέστη η επιχείρηση από την πολύχρονη οικονομική κρίση, αλλά στη συνέχεια και από την πανδημία. Ετσι, ενώ την εποχή του 2012-13 ο τζίρος έφτανε τα 3,9 εκατ. ευρώ, ακολούθησε φθίνουσα πορεία, με τα καθαρά αποτελέσματα σε αρκετές χρήσεις να είναι ζημιογόνα. Την περίοδο 2015-16 ο τζίρος είχε υποχωρήσει στα 2,8 εκατ. ευρώ και μετά ακόμη χαμηλότερα, στην περιοχή των 2,5 εκατ. ευρώ. Το ξέσπασμα της COVID-19 έφερε σοβαρό χτύπημα, όπως σε όλη την αγορά, και νέα μεγάλη καθίζηση.
Σύμφωνα με δηλώσεις υπευθύνων του ομίλου το καλοκαίρι του 2020, ο κορωνοϊός, λόγω των επιπτώσεων με τα lockdowns και τα άλλα περιοριστικά μέτρα στον τουρισμό, στις κοινωνικές εκδηλώσεις, στις εταιρικές διοργανώσεις, αλλά και στη συμπεριφορά των καταναλωτών προκάλεσε μείωση της κίνησης κατά 40%.
Αυτό αποτυπώνεται και στις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 1η Ιουλίου 2019-30 Ιουνίου 2020, όπου ο κύκλος εργασιών υποχώρησε στο 1,76 εκατ. ευρώ, από 2,55 εκατ. ευρώ την προηγούμενη, σημειώνοντας μείωση 31%. Ακόμη τα καθαρά (μετά από φόρους) αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ζημίες 396.000 ευρώ έναντι κερδών 28.000 ευρώ, ενώ τα EBITDA σε ζημίες 356.000 ευρώ, έναντι κερδών 195.000 ευρώ.
Στην οικονομική έκθεση αναφερόταν ότι «με δεδομένη την αρνητική επίδραση του COVID-19 σε πολλαπλούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, η διοίκηση οδηγείται σε νέο επιχειρηματικό σχεδιασμό για την επόμενη πενταετία έως το 2025, διατηρώντας πάντα την πελατοκεντρική της προσέγγιση». Ετσι ελήφθησαν συγκεκριμένες αποφάσεις «οι οποίες κρίθηκαν ως αντικειμενικές και υλοποιήσιμες και αποτελούν προϋπόθεση συνέχισης της λειτουργίας της επιχείρησης», όπως σημειώνεται.
Μεταξύ αυτών, η διαφοροποίηση της παραγωγικής διαδικασίας, η ενίσχυση σημαντικών μεριδίων σε νέα προϊόντα της εταιρείας και της γκάμας επιτυχημένων υπαρχουσών συνεργασιών, το outsourcing επεξεργασίας ειδών, η δημιουργία νέας σειράς προϊόντων με μικρές προσθήκες μηχανημάτων κ.ά.
Αν και τονιζόταν ότι η εταιρεία δεν αντιμετωπίζει δυσκολίες στην εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών της, γινόταν ιδιαίτερη αναφορά στις «σημαντικές συγκεντρώσεις πιστωτικού κινδύνου λόγω κυρίως της όχι πολύ μεγάλης διασποράς του πελατολογίου», αλλά και στο γεγονός ότι επί των ακινήτων της εταιρείας έχουν εγγραφεί προσημειώσεις υποθήκης για την εξασφάλιση τραπεζικών δανείων. Παράλληλα, για πρώτη φορά διατυπώνονταν ερωτήματα για το μέλλον και για την αρχή της «συνεχιζόμενης δραστηριότητας» λόγω της αρνητικής επίδρασης της COVID-19.
Τα σχέδια που έμειναν στο ράφι
Το πλήγμα ήταν ακόμη μεγαλύτερο καθώς με την πανδημική κρίση μπήκαν σε αναστολή τα σχέδια που υπήρχαν για επέκταση της αλυσίδας εκτός της βόρειας Ελλάδας, με νέα καταστήματα στην Αθήνα, αλλά και σε τουριστικά νησιά. Συγκεκριμένα, ο κ. Παπαοικονόμου και οι συνεργάτες του είχαν στο τραπέζι δύο πλάνα, το Athens Concept, μέσω του οποίου σχεδιαζόταν η κάθοδος στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, και το Island Concept με πρώτο στόχο τη Μύκονο. Ειδικά για το Νησί των Ανέμων είχε βρεθεί το ακίνητο, με το σχέδιο να προβλέπει το opening ενός μικρού «Plaisir» σε κεντρικό σημείο εντός του 2020. Λόγω της πανδημίας, το βήμα αναβλήθηκε για το 2021, χωρίς ωστόσο μέχρι τώρα να υπάρχει κάποια εξέλιξη. Το ίδιο ισχύει και για το πλάνο επέκτασης στην Αθήνα.
Θα πρέπει να σημειωθεί, άλλωστε, ότι στην «οικογένεια» του «Plasir» ανήκει και η εταιρεία The Concierge, που δραστηριοποιείται στον χώρο του τουρισμού και στη μίσθωση, μέσω συνεργασιών, πολυτελών κατοικιών σε Μύκονο, Σαντορίνη, Χαλκιδική, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Παρά τις προσπάθειες περικοπής των λειτουργικών εξόδων και τον νέο επιχειρηματικό σχεδιασμό, τα προβλήματα συνεχίστηκαν. Ετσι, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 1η Ιουλίου 2020-30 Ιουνίου 2021 της Plaisir Παραγωγική Α.Ε., ο κύκλος εργασιών υποχώρησε περαιτέρω στο 1,36 εκατ. ευρώ (από 1,76 εκατ. ευρώ την προηγούμενη), με το καθαρό αποτέλεσμα να είναι ζημίες 371.866 ευρώ, με τις συσσωρευμένες (αποτελέσματα εις νέο) να φτάνουν τις 881.960 ευρώ και τις υποχρεώσεις τα 3,9 εκατ. ευρώ. Μέσα σε αυτό το αρνητικό περιβάλλον, η εταιρεία εισέρχεται και στην περιπέτεια των πλειστηριασμών, σε δύο φάσεις, αυτόν τον μήνα και τον Μάιο, που είναι και η πιο σοβαρή, καθώς αφορά την παραγωγική μονάδα στη Ν. Ραιδεστό.
Στο πλαίσιο αυτό, σήμερα Τετάρτη 8 Μαρτίου, έχουν προγραμματιστεί τέσσερις πλειστηριασμοί εις βάρος του Αρ. Παπαοικονόμου και της εταιρείας Ανθή Ζαχαροπλαστεία Α.Ε., με επικεφαλής τον ίδιο. Η εταιρεία, που είναι ουσιαστικά θυγατρικός βραχίονας, δραστηριοποιείται στο εμπόριο ειδών ζαχαροπλαστικής και με βάση τις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 1η Ιουλίου 2020-30 Ιουνίου 2021 έκανε τζίρο 420.326 ευρώ καταγράφοντας ζημίες ύψους 112.510 ευρώ.
Ο πρώτος πλειστηριασμός αφορά ένα αυτοτελές και διηρημένο ισόγειο κατάστημα, με πρόσοψη στην οδό Αμπελοκήπων στην περιοχή της Περαίας, αποτελούμενο από υπόγειο εμβαδού 204 τ.μ., ισόγειο εμβαδού 147,22 τ.μ. και πατάρι εμβαδού 25,04 τ.μ. Το ακίνητο περιήλθε στην πλήρη κυριότητά του μέσω αγοράς τον Ιούνιο του 1992, ενώ βαρύνεται με προσημειώσεις και κατασχέσεις, με τελευταία αυτή που έγινε τον περασμένο Ιούλιο από τη Frontier Issuer Designated Activity Company, για ποσό 150.000 ευρώ που είναι μέρος συνολικής οφειλής ύψους 1,27 εκατ. ευρώ. Επισπεύδουσα του πλειστηριασμού είναι η doValue Greece και η τιμή πρώτης προσφοράς έχει οριστεί στις 417.127 ευρώ.
Οι πλειστηριασμοί στα ακίνητα
Σήμερα έχουν προγραμματιστεί άλλοι τρεις πλειστηριασμοί, με επισπεύδουσα τη doValue Greece, εις βάρος της εταιρείας Ανθή Ζαχαροπλαστεία Α.Ε.,οι οποίοι αφορούν ισάριθμες ιδιοκτησίες. Η πρώτη είναι ένα αυτοτελές και διηρημένο κατάστημα ισογείου στην Καλαμαριά, στον συνοικισμό της Ν. Κρήνης, επί της διασταύρωσης των οδών Μιαούλη και Φαέθωνος. Το κατάστημα έχει επιφάνεια 131,5 τ.μ. και κατά την επιτόπια εξωτερική αυτοψία διαπιστώθηκε ότι είναι κενό. Η τιμή πρώτης προσφοράς γι’ αυτό έχει οριστεί στις 180.420 ευρώ.
Η δεύτερη ιδιοκτησία είναι επίσης ένα αυτοτελές και διηρημένο κατάστημα του ισογείου, επιφάνειας 80,15 τ.μ., στην ίδια περιοχή, με πρόσοψη επί της οδού Φαέθωνος, που βγαίνει με τιμή εκκίνησης 99.002 ευρώ και η τρίτη αφορά έναν αυτοτελή και διηρημένο χώρο αποθήκης στο υπόγειο του ίδιου ακινήτου, με επιφάνεια 64,69 τ.μ., για την οποία η τιμή εκκίνησης έχει οριστεί στις 12.539 ευρώ.
Ετσι, η συνολική τιμή πρώτης προσφοράς για τις τρεις παραπάνω ιδιοκτησίες φτάνει στις 291.961 ευρώ. Τα ακίνητα βαρύνονται με αρκετές προσημειώσεις, υποθήκες και κατασχέσεις. Η τελευταία που οδηγεί και στο επικείμενο σφυρί έγινε τον Ιούλιο του 2022 και πάλι από τη Frontier Issuer Designated Activity Company για 150.000 ευρώ, ως μέρος συνολικής οφειλής 448.375 ευρώ.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, για τον όμιλο Plaisir είναι το σφυρί για την παραγωγική «καρδιά» της εταιρείας στη Ν. Ραιδεστό που έχει προγραμματιστεί να χτυπήσει -εάν μέχρι τότε δεν μεσολαβήσουν κινήσεις για την αναστολή του- στις 3 Μαΐου, με επισπεύδουσα και εδώ τη doValue Greece και με τιμή πρώτης προσφοράς 548.954 ευρώ. Ο πλειστηριασμός στρέφεται κατά της Plaisir Παραγωγική-Ζαχαροπλαστεία-Catering Α.Ε. και αφορά οικόπεδο 4,5 στρεμμάτων επί του οποίου έχει ανεγερθεί διώροφο βιομηχανικό κτίριο, αποτελούμενο από ισόγειο, συνολικού εμβαδού 533,83 τ.μ. που περιλαμβάνει δύο χώρους και δύο W.C. και έναν όροφο, συνολικού εμβαδού 193,835 τ.μ., με γραφεία, αποθήκη, αρχείο, δωμάτιο φύλακα κ.α.
Κατά την αυτοψία διαπιστώθηκε ότι το αγροτεμάχιο είναι περιφραγμένο με στοιχεία σκυροδέματος και μεταλλικό κιγκλίδωμα και ο ακάλυπτος χώρος ασφαλτοστρωμένος. Το κτίριο είναι συμβατικής κατασκευής, με καλή εξωτερική συντήρηση, αλλά, όπως σημειώνεται, φαίνεται να είναι αρκετά μεγαλύτερο από αυτό που περιγράφεται στην αίτηση του δικαστικού επιμελητή. Ετσι, υπολογίζεται ότι έχει εμβαδόν κάλυψης περίπου 1.300 τ.μ. ενώ υπάρχουν και μεταλλικά υπόστεγα, συνολικού εμβαδού περίπου 500 τ.μ. Το ακίνητο βαρύνεται με προσημειώσεις από το παρελθόν, ενώ η αναγκαστική κατάσχεση έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου 2022 για 150.000 ευρώ (μέρος συνολικής οφειλής 1,27 εκατ. ευρώ).
Ολα λοιπόν δείχνουν ότι ο Αρης Παπαοικονόμου και το οικοδόμημά του έχουν βρεθεί σε δίνη. Και το ερώτημα είναι εάν θα καταφέρει να ξεπεράσει τον «σκόπελο» ώστε να συνεχίσει να προσφέρει τις γλυκές και αλμυρές προκλήσεις του στους Θεσσαλονικείς και τους επισκέπτες της συμπρωτεύουσας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr