Οι πολυάριθμες διακρίσεις καταδεικνύουν την προσήλωσή της εταιρείας στη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία και την παροχή αξίας στους καταναλωτές, τους εργαζομένους και την κοινωνία.
Φρεγάτα «Κίμων»: Σε είκοσι μήνες πιάνει δουλειά στο Αιγαίο - Το protothema μπήκε στην πρώτη ελληνική Belh@rra
Φρεγάτα «Κίμων»: Σε είκοσι μήνες πιάνει δουλειά στο Αιγαίο - Το protothema μπήκε στην πρώτη ελληνική Belh@rra
Το εσωτερικό της φρεγάτας που ναυπηγείται στο Λοριάν της Γαλλίας - Ραντάρ για στόχους σε απόσταση 500 χιλιομέτρων, αντιαεροπορικοί πύραυλοι και ανθυποβρυχιακός οπλισμός με υπερσύγχρονες τορπίλες
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στα ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν της βορειοδυτικής Γαλλίας, τα οποία έχουν ιστορία 400 ετών, δεσπόζει πλέον η φρεγάτα «Κίμων», η πρώτη ελληνική νεόκτιστη έπειτα από 25 χρόνια. Εκεί βρέθηκε την περασμένη Τετάρτη το «Πρώτο Θέμα» - ανέβηκε πάνω στο πιο σύγχρονο πολεμικό πλοίο, που από τις αρχές του 2025 θα επιχειρεί στη Μεσόγειο. Για να φτάσουμε στο συγκεκριμένο σημείο πήραμε από τον σιδηροδρομικό σταθμό Montparnasse του Παρισιού το τρένο με προορισμό το Λοριάν. Ενα ταξίδι διάρκειας 3 ωρών και 17 λεπτών για μια απόσταση περίπου 500 χιλιομέτρων. Διασχίζοντας απέραντα λιβάδια, μικρά ποτάμια και λίμνες φτάνεις στα ναυπηγεία όπου την περασμένη Τετάρτη έγινε η επίσημη τελετή καθέλκυσης της πρώτης από τις τρεις φρεγάτες που θα παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό.
Μετά τον εξονυχιστικό έλεγχο έξω από το κεντρικό κτίριο των ναυπηγείων, η ελληνική δημοσιογραφική αποστολή κατευθύνθηκε στο σημείο όπου πλέον βρίσκεται η φρεγάτα «Κίμων», που, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, αναμένεται να παραδοθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2025. Είναι αλήθεια πως οι Γάλλοι εντυπωσίασαν με την ταχύτητα εκτέλεσης του προγράμματος, μια και το νέο απόκτημα του Πολεμικού Ναυτικού έπεσε στο νερό σε μόλις έναν χρόνο από την ημέρα που τοποθετήθηκε η τρόπιδα, δηλαδή η κεντρική διαμήκης δοκός στον πυθμένα του σκάφους από την οποία ξεκινά ουσιαστικά η ναυπήγησή του.
Το «ΘΕΜΑ» είχε την ευκαιρία να βρεθεί μαζί τους και να μπει μέσα στην πρώτη ελληνική φρεγάτα. Οπως φαίνεται στις φωτογραφίες από το εσωτερικό του πλοίου, αυτό που διακρίνει κανείς είναι καλώδια και σωληνώσεις, αλλά και ένα μικρό εργοτάξιο που θυμίζει περισσότερο το λεβητοστάσιο κάποιας νεόδμητης οικοδομής παρά πολεμικό πλοίο. Με εκτόπισμα που αγγίζει τους 4.500 τόνους, η ολικού μήκους 122 μέτρων φρεγάτα διαθέτει 20 χιλιόμετρα σωληνώσεων και 350 χιλιόμετρα (σχεδόν 2.900 φορές το μήκος της) καλωδιώσεων. Μονωτικά υλικά, συστήματα πυρόσβεσης, μηχανισμοί για ψύξη και θέρμανση, χώροι για το πλήρωμα ήταν μερικά από όσα μπόρεσε το «ΘΕΜΑ» να διαπιστώσει κατά την ολιγόλεπτη ξενάγησή του μέσα στο «Κίμων».
Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί πλήρως το κύτος του πλοίου και είναι σε κατάσταση εν όρμω. Το επόμενο βήμα είναι να τοποθετηθεί ο «εγκέφαλος» της φρεγάτας, ο περίφημος ιστός PSIM.
Στον PSIM, βάρους περίπου 150 τόνων και ύψους 42 μέτρων, εγκαθίστανται οι 4 σταθερές κεραίες του ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών SEAFIRE 500 που, σύμφωνα με την κατασκευάστρια Thales, επιτρέπουν την παρακολούθηση στόχων σε απόσταση έως και 500 χιλιομέτρων, οι κεραίες του συστήματος IFF (Identification Friend or Foe) που αναγνωρίζουν τους φίλους ή τους εχθρούς, οι δύο ηλεκτροοπτικοί αισθητήρες PASEO-XLR της Safran για τον ολοπεριμετρικό (360 μοίρες) παθητικό εντοπισμό στόχων σε μεγάλες αποστάσεις, οι κεραίες των συστημάτων C-ESM (Communication Electronic Support Measures) και R-ESM (Radar-ESM), οι κεραίες των συστημάτων επικοινωνίας κ.ά. Στο κατώτερο επίπεδο του PSIM είναι εγκατεστημένο το ένα από τα δύο κέντρα επεξεργασίας ψηφιακών δεδομένων (data center, το δεύτερο βρίσκεται σε χώρο προς την πρύμνη του πλοίου) που περιλαμβάνει η πρωτοποριακή ψηφιακή αρχιτεκτονική του, χάρη στην οποία η φρεγάτα «Κίμων» χαρακτηρίζεται ως η πρώτη ψηφιακή. Κάτω από τον PSIM βρίσκεται το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του πλοίου.
Ακόμη ένα εντυπωσιακό στοιχείο της ελληνικής φρεγάτας είναι η ανάστροφη πλώρη που θυμίζει το θρυλικό θωρηκτό «Αβέρωφ», αλλά και αθηναϊκή τριήρη. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2024 θα ξεκινήσουν οι δοκιμές εν όρμω και στη συνέχεια εν πλω.
Το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων
Μετά τον εξονυχιστικό έλεγχο έξω από το κεντρικό κτίριο των ναυπηγείων, η ελληνική δημοσιογραφική αποστολή κατευθύνθηκε στο σημείο όπου πλέον βρίσκεται η φρεγάτα «Κίμων», που, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, αναμένεται να παραδοθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2025. Είναι αλήθεια πως οι Γάλλοι εντυπωσίασαν με την ταχύτητα εκτέλεσης του προγράμματος, μια και το νέο απόκτημα του Πολεμικού Ναυτικού έπεσε στο νερό σε μόλις έναν χρόνο από την ημέρα που τοποθετήθηκε η τρόπιδα, δηλαδή η κεντρική διαμήκης δοκός στον πυθμένα του σκάφους από την οποία ξεκινά ουσιαστικά η ναυπήγησή του.
Το «ΘΕΜΑ» είχε την ευκαιρία να βρεθεί μαζί τους και να μπει μέσα στην πρώτη ελληνική φρεγάτα. Οπως φαίνεται στις φωτογραφίες από το εσωτερικό του πλοίου, αυτό που διακρίνει κανείς είναι καλώδια και σωληνώσεις, αλλά και ένα μικρό εργοτάξιο που θυμίζει περισσότερο το λεβητοστάσιο κάποιας νεόδμητης οικοδομής παρά πολεμικό πλοίο. Με εκτόπισμα που αγγίζει τους 4.500 τόνους, η ολικού μήκους 122 μέτρων φρεγάτα διαθέτει 20 χιλιόμετρα σωληνώσεων και 350 χιλιόμετρα (σχεδόν 2.900 φορές το μήκος της) καλωδιώσεων. Μονωτικά υλικά, συστήματα πυρόσβεσης, μηχανισμοί για ψύξη και θέρμανση, χώροι για το πλήρωμα ήταν μερικά από όσα μπόρεσε το «ΘΕΜΑ» να διαπιστώσει κατά την ολιγόλεπτη ξενάγησή του μέσα στο «Κίμων».
Αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί πλήρως το κύτος του πλοίου και είναι σε κατάσταση εν όρμω. Το επόμενο βήμα είναι να τοποθετηθεί ο «εγκέφαλος» της φρεγάτας, ο περίφημος ιστός PSIM.
Στον PSIM, βάρους περίπου 150 τόνων και ύψους 42 μέτρων, εγκαθίστανται οι 4 σταθερές κεραίες του ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών SEAFIRE 500 που, σύμφωνα με την κατασκευάστρια Thales, επιτρέπουν την παρακολούθηση στόχων σε απόσταση έως και 500 χιλιομέτρων, οι κεραίες του συστήματος IFF (Identification Friend or Foe) που αναγνωρίζουν τους φίλους ή τους εχθρούς, οι δύο ηλεκτροοπτικοί αισθητήρες PASEO-XLR της Safran για τον ολοπεριμετρικό (360 μοίρες) παθητικό εντοπισμό στόχων σε μεγάλες αποστάσεις, οι κεραίες των συστημάτων C-ESM (Communication Electronic Support Measures) και R-ESM (Radar-ESM), οι κεραίες των συστημάτων επικοινωνίας κ.ά. Στο κατώτερο επίπεδο του PSIM είναι εγκατεστημένο το ένα από τα δύο κέντρα επεξεργασίας ψηφιακών δεδομένων (data center, το δεύτερο βρίσκεται σε χώρο προς την πρύμνη του πλοίου) που περιλαμβάνει η πρωτοποριακή ψηφιακή αρχιτεκτονική του, χάρη στην οποία η φρεγάτα «Κίμων» χαρακτηρίζεται ως η πρώτη ψηφιακή. Κάτω από τον PSIM βρίσκεται το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του πλοίου.
Ακόμη ένα εντυπωσιακό στοιχείο της ελληνικής φρεγάτας είναι η ανάστροφη πλώρη που θυμίζει το θρυλικό θωρηκτό «Αβέρωφ», αλλά και αθηναϊκή τριήρη. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2024 θα ξεκινήσουν οι δοκιμές εν όρμω και στη συνέχεια εν πλω.
Το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων
Ενα από τα χαρακτηριστικά του PSIM είναι ότι οι δοκιμές του μπορούν να γίνουν και χωρίς να έχει τοποθετηθεί στο πλοίο. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το «Κίμων» θα έχει παραδοθεί στην Ελλάδα μέχρι τον Μάρτιο του 2025. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους θα παραδοθεί η δεύτερη φρεγάτα «Νέαρχος», τα ναυπηγικά μπλοκ της οποίας έχουν ήδη ξεκινήσει να στήνονται - μάλιστα όσοι βρέθηκαν την περασμένη Τετάρτη στην τελετή καθέλκυσης είχαν την ευκαιρία να δουν και τα πρώτα στημένα κομμάτια της. Ενώ η τρίτη φρεγάτα με την ονομασία «Φορμίων» θα παραδοθεί τον Οκτώβριο του 2026. Οι τρεις φρεγάτες Belh@rra θα έχουν πλήρη εξοπλισμό αεράμυνας και ανθυποβρυχιακού πολέμου και δυνατότητες να καταρρίπτουν εναέριους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Η Ελλάδα θα αποκτήσει τρεις φρεγάτες FDI HN (Hellenic Navy) με διαμόρφωση η οποία επελέγη από το ίδιο το Πολεμικό Ναυτικό, και η οποία σε κάποια σημεία θεωρείται ισχυρότερη από αυτήν που έχει επιλεγεί για το Γαλλικό Ναυτικό.
Τρανό παράδειγμα οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι Aster 30. Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό συμφώνησε να αποκτήσει την έκδοση με τα 32 «κελιά», δηλαδή οι ελληνικές Belh@rra θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν παράλληλα φορτωμένους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, το βεληνεκές των οποίων υπολογίζεται στα 120 χιλιόμετρα.
Για να αντιληφθεί κάποιος το άλμα στις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού, πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρεγάτες που έχει σήμερα ο ελληνικός στόλος έχουν 8 «κελιά» με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM με πολύ μικρότερο βεληνεκές, μόλις στα 15 χιλιόμετρα.
Οι ελληνικές FDI ή Belh@rra ανήκουν στην επόμενη γενιά «ψηφιακών» φρεγατών και εξοπλίζονται με το κορυφαίο ραντάρ SeaFire που θα «βλέπει» σε μια ακτίνα 250 χιλιομέτρων.
Το ραντάρ αυτό, συνδυαζόμενο με τους υπερσύγχρονους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, θα μπορεί να βάλλει εναντίον αντίπαλων στόχων που βρίσκονται 150 χιλιόμετρα μακριά από το πλοίο, ενώ σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να χτυπήσει όποιο πλοίο βρίσκεται το πολύ μέχρι 15 χιλιόμετρα από το σημείο που πλέουν οι υφιστάμενες ελληνικές φρεγάτες. Ο συνδυασμός SeaFire/Aster 30 θα προσφέρει αεράμυνα περιοχής στα πολεμικά πλοία του ελληνικού στόλου σε αποστάσεις που υπερβαίνουν τα 100 χιλιόμετρα ενώ ταυτόχρονα θα διαθέτει και αντιβαλλιστικές ικανότητες.
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, από το 2025 το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει πλοία με δυνατότητα να καταρρίπτουν εναέριους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, ενώ θα μπορούν να προσφέρουν και προστασία απέναντι σε βαλλιστικούς πυραύλους.
Ο οπλισμός των Belh@rra συμπληρώνεται από προηγμένο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, αλλά και σύστημα RAM των 21 πυραύλων, που ολοκληρώνει την αντιαεροπορική/αντιβληματική ασπίδα του πλοίου.
Οι νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, εκτός από εξελιγμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες, θα διαθέτουν και κορυφαίες ανθυποβρυχιακές ικανότητες χάρη στο παγκοσμίως πρωτοπόρο sonar CAPTAS-4. Τον ανθυποβρυχιακό οπλισμό συμπληρώνουν υπερσύγχρονες ανθυποβρυχιακές τορπίλες. Ο οπλισμός εναντίον πλοίων περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους ψηφιακούς Exocet MM40 Block 3c με ικανότητα κρούσης σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ ταυτόχρονα έχουν και δυνατότητα να πλήξουν παράκτιους στόχους. Ο εξοπλισμός των νέων «ψηφιακών» φρεγατών Belh@rra συμπληρώνεται από υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία ολοκληρώνονται πάνω στο κορυφαίο παγκοσμίως γαλλικό Κέντρο Πληροφοριών Μάχης SETIS.
Γαλλική ταχύτητα
Για να καταλάβει κανείς την ταχύτητα με την οποία χτίζεται η ελληνική φρεγάτα θα πρέπει να γνωρίζει ότι στα ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν, τα οποία ιδρύθηκαν το 1631, απασχολούνται περίπου 2.400 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι περίπου 1.500 είναι εργατοτεχνίτες και οι υπόλοιποι μηχανικοί, διοικητικοί, ενώ υπάρχουν και περίπου 1.200-1.300 υποκατασκευαστές. Σε αυτούς δεν υπολογίζουμε τα άτομα των ελληνικών εταιρειών που συνεργάζονται με τον όμιλο για τις τρεις ελληνικές φρεγάτες. Επίσης, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν γίνει επενδύσεις άνω των 45 εκατ. ευρώ στις υποδομές και στον εξοπλισμό, κυρίως για την ψηφιοποίηση της διαδικασίας παραγωγής με σκοπό τη μείωση του χρόνου παραγωγής, άρα και του κόστους, αλλά και τη μεγιστοποίηση της ποιότητας κατασκευής.
Η ταχύτητα παραγωγής και παράδοσης ήταν ένα επιπλέον θετικό στην προτίμηση των Γάλλων από την ελληνική πλευρά. Το πόσο γρήγορα έπεσε στο νερό η φρεγάτα «Κίμων» εντυπωσίασε και τον υπουργό Αμυνας Νίκο Δένδια, που βρέθηκε την περασμένη Τετάρτη στην επίσημη τελετή καθέλκυσης, συνοδευόμενος από τον Γάλλο ομόλογό του Σεμπαστιάν Λεκορνί, που τον ξενάγησε μέσα στο πλοίο.
Τρανό παράδειγμα οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι Aster 30. Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό συμφώνησε να αποκτήσει την έκδοση με τα 32 «κελιά», δηλαδή οι ελληνικές Belh@rra θα έχουν τη δυνατότητα να έχουν παράλληλα φορτωμένους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, το βεληνεκές των οποίων υπολογίζεται στα 120 χιλιόμετρα.
Για να αντιληφθεί κάποιος το άλμα στις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού, πρέπει να σημειωθεί ότι οι φρεγάτες που έχει σήμερα ο ελληνικός στόλος έχουν 8 «κελιά» με αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM με πολύ μικρότερο βεληνεκές, μόλις στα 15 χιλιόμετρα.
Οι ελληνικές FDI ή Belh@rra ανήκουν στην επόμενη γενιά «ψηφιακών» φρεγατών και εξοπλίζονται με το κορυφαίο ραντάρ SeaFire που θα «βλέπει» σε μια ακτίνα 250 χιλιομέτρων.
Το ραντάρ αυτό, συνδυαζόμενο με τους υπερσύγχρονους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30, θα μπορεί να βάλλει εναντίον αντίπαλων στόχων που βρίσκονται 150 χιλιόμετρα μακριά από το πλοίο, ενώ σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να χτυπήσει όποιο πλοίο βρίσκεται το πολύ μέχρι 15 χιλιόμετρα από το σημείο που πλέουν οι υφιστάμενες ελληνικές φρεγάτες. Ο συνδυασμός SeaFire/Aster 30 θα προσφέρει αεράμυνα περιοχής στα πολεμικά πλοία του ελληνικού στόλου σε αποστάσεις που υπερβαίνουν τα 100 χιλιόμετρα ενώ ταυτόχρονα θα διαθέτει και αντιβαλλιστικές ικανότητες.
Για πρώτη φορά στην ιστορία του, από το 2025 το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει πλοία με δυνατότητα να καταρρίπτουν εναέριους στόχους σε πολύ μεγάλες αποστάσεις, ενώ θα μπορούν να προσφέρουν και προστασία απέναντι σε βαλλιστικούς πυραύλους.
Ο οπλισμός των Belh@rra συμπληρώνεται από προηγμένο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, αλλά και σύστημα RAM των 21 πυραύλων, που ολοκληρώνει την αντιαεροπορική/αντιβληματική ασπίδα του πλοίου.
Οι νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, εκτός από εξελιγμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες, θα διαθέτουν και κορυφαίες ανθυποβρυχιακές ικανότητες χάρη στο παγκοσμίως πρωτοπόρο sonar CAPTAS-4. Τον ανθυποβρυχιακό οπλισμό συμπληρώνουν υπερσύγχρονες ανθυποβρυχιακές τορπίλες. Ο οπλισμός εναντίον πλοίων περιλαμβάνει τους πλέον εξελιγμένους ψηφιακούς Exocet MM40 Block 3c με ικανότητα κρούσης σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ ταυτόχρονα έχουν και δυνατότητα να πλήξουν παράκτιους στόχους. Ο εξοπλισμός των νέων «ψηφιακών» φρεγατών Belh@rra συμπληρώνεται από υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία ολοκληρώνονται πάνω στο κορυφαίο παγκοσμίως γαλλικό Κέντρο Πληροφοριών Μάχης SETIS.
Γαλλική ταχύτητα
Για να καταλάβει κανείς την ταχύτητα με την οποία χτίζεται η ελληνική φρεγάτα θα πρέπει να γνωρίζει ότι στα ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν, τα οποία ιδρύθηκαν το 1631, απασχολούνται περίπου 2.400 εργαζόμενοι, εκ των οποίων οι περίπου 1.500 είναι εργατοτεχνίτες και οι υπόλοιποι μηχανικοί, διοικητικοί, ενώ υπάρχουν και περίπου 1.200-1.300 υποκατασκευαστές. Σε αυτούς δεν υπολογίζουμε τα άτομα των ελληνικών εταιρειών που συνεργάζονται με τον όμιλο για τις τρεις ελληνικές φρεγάτες. Επίσης, τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν γίνει επενδύσεις άνω των 45 εκατ. ευρώ στις υποδομές και στον εξοπλισμό, κυρίως για την ψηφιοποίηση της διαδικασίας παραγωγής με σκοπό τη μείωση του χρόνου παραγωγής, άρα και του κόστους, αλλά και τη μεγιστοποίηση της ποιότητας κατασκευής.
Η ταχύτητα παραγωγής και παράδοσης ήταν ένα επιπλέον θετικό στην προτίμηση των Γάλλων από την ελληνική πλευρά. Το πόσο γρήγορα έπεσε στο νερό η φρεγάτα «Κίμων» εντυπωσίασε και τον υπουργό Αμυνας Νίκο Δένδια, που βρέθηκε την περασμένη Τετάρτη στην επίσημη τελετή καθέλκυσης, συνοδευόμενος από τον Γάλλο ομόλογό του Σεμπαστιάν Λεκορνί, που τον ξενάγησε μέσα στο πλοίο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα