Greek Mafia: Οι ποινικοί ελέγχουν 1 στα 11 βενζινάδικα
22.01.2024
12:35
350% αυξήθηκαν τα λαθραία καύσιμα το 2023 σε σχέση με το 2022 - Τεράστια τα κέρδη των μαφιόζων που πωλούν τη βενζίνη σε τιμές χαμηλότερες κι από εκείνες των διυλιστηρίων - Πάνω από 20 εκατ. χάνουν οι νόμιμες εταιρείες
«Βρόμικο» χρήμα, παράνομα καύσιμα ή, πλέον, ακόμα και αίμα «ρέουν» άφθονα στις αντλίες των πρατηρίων τα οποία ελέγχει η ελληνική μαφία, εκμεταλλευόμενη κενά της νομοθεσίας και την ανεπάρκεια ελέγχων. Τα κυκλώματα λαθρεμπορίου και νοθείας δρουν ανενόχλητα στην αγορά καυσίμων, με την αγορά και τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) να φωνάζουν επί χρόνια ότι το βασικό σύστημα ελέγχου της διακίνησης καυσίμων (το σύστημα εισροών-εκροών) είναι εντελώς διάτρητο και αναποτελεσματικό.
Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ εντείνονται διαρκώς και από το 2022 σφραγίστηκαν 19 πρατήρια καυσίμων. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις και οι τρύπες στην εφαρμογή του συστήματος δεν επέτρεψαν να τεθεί υπό έλεγχο η παράνομη διακίνηση καυσίμων, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο, οι Ελληνες καταναλωτές και οι νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου να χάνουν επί δεκαετίες πάνω και από 1 δισ. ευρώ ετησίως, ανάλογα με την περίοδο και τις περιστάσεις.
Το οργανωμένο έγκλημα βρήκε έτσι χώρο και τρόπους να ανθήσει, θησαυρίζοντας τόσο από το λαθρεμπόριο και τις νοθείες στα καύσιμα όσο όμως και από το ξέπλυμα μαύρου και βρόμικου χρήματος το οποίο γίνεται νομότυπα, μέσα από τις… βιτρίνες των πρατηρίων.
Είναι πολλά τα λεφτά
Πριν από 12 χρόνια ακριβώς (13 Ιανουαρίου 2012), η κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου ανακοίνωνε, μεταξύ άλλων μέτρων, και την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών. Ο τότε πρωθυπουργός δήλωνε στη Βουλή πως «οι απώλειες εσόδων για το Δημόσιο πιθανόν φτάνουν σε ετήσιο ύψος 1.000.000.000 ευρώ», διαβεβαιώνοντας παράλληλα «ότι ο νόμος πρόκειται να επιβληθεί». Με βάση μελέτη του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΣΕΕΠΕ, οι καταναλωτές παραλαμβάνουν έως και 21% μικρότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που πληρώνουν. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, η τάση το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά τις ελλειμματικές παραδόσεις, είναι αυξητική.
Δείτε φωτογραφίες από την τελευταία δολοφονική επίθεση της Greek Mafia σε βενζινάδικο:
Οπως όλα δείχνουν, το φαινόμενο έχει θεριέψει αντί να μειωθεί, αφού εκτιμάται ότι πάνω από 500 πρατήρια (δηλαδή 1 στα 11 από τα 5.500 πρατήρια που απέμειναν στη χώρα, έναντι 8.500 που λειτουργούσαν το 2012) ελέγχονται άμεσα και έμμεσα από την Greek Mafia.
Συχνά πρόκειται για πρατήρια που πωλούν σε εξωπραγματικά χαμηλές τιμές, κάτω και από την τιμή με την οποία φεύγουν τα νόμιμα καύσιμα από τα διυλιστήρια. Οι συνέπειες όμως για την τσέπη του καταναλωτή ανέρχονται σε 120 ή και πάνω από 200 εκατ. ευρώ ετησίως, όπως αποκαλύπτει το ρεπορτάζ.
Στοιχεία για τα αποτελέσματα ελέγχων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, μάλιστα, τα οποία έφερε προ μηνός στο φως το «ΘΕΜΑ», δείχνουν ότι το 2023 έσπασε το ρεκόρ στη νοθεία καυσίμων. Προτού καν κλείσει η χρονιά, μέσα στους πρώτους 10 μήνες του έτους βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 621 τόνοι προϊόντων νοθείας και λαθρεμπορίου, λίγο προτού περάσουν στην κατανάλωση. Ποσότητα σχεδόν πενταπλάσια από όση εντοπίστηκε συνολικά σε ολόκληρο το 2022 (136 τόνοι) καταγράφοντας αύξηση 350% σε λιγότερο από έναν χρόνο ή και κατά 25% από όλες μαζί τις ποσότητες που εντοπίστηκαν στην τετραετία 2019-2022 (σωρευτικά περίπου 500 τόνοι)!
Βαριές απώλειες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό έχουν όμως και οι νόμιμες επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς υπολογίζεται πως ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με ευρύτερες συνέπειες για την εθνική οικονομία, την απασχόληση και τα έσοδα του κράτους.
Καθώς η απάτη παραμένει ουσιαστικά ασύλληπτη, κατά καιρούς εκφράζονται διαφορετικές εκτιμήσεις για το πραγματικό ύψος των απωλειών για το κράτος. Οι μετριοπαθέστερες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τουλάχιστον 300-500 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ, σε κάποιες περιπτώσεις, ανεβάζουν το ποσό σε 800 εκατ. ή και 1 δισ. τον χρόνο. Υπηρεσιακοί παράγοντες, πάντως, σε γραπτές αναφορές τους έκαναν λόγο και για δισεκατομμύρια (αντί εκατομμύρια) ετησίως.
Νεκρό το σύστημα
Το ηλεκτρονικό σύστημα εισροών-εκροών επιβλήθηκε στη χώρα μας με το μνημόνιο το 2010 και κόστισε πάνω από 200 εκατ. ευρώ για να εγκατασταθεί στην αγορά το 2013. Ωστόσο, παραμένει στα χαρτιά επί σχεδόν μία δεκαετία.
Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ εντείνονται διαρκώς και από το 2022 σφραγίστηκαν 19 πρατήρια καυσίμων. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις και οι τρύπες στην εφαρμογή του συστήματος δεν επέτρεψαν να τεθεί υπό έλεγχο η παράνομη διακίνηση καυσίμων, με αποτέλεσμα το Ελληνικό Δημόσιο, οι Ελληνες καταναλωτές και οι νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου να χάνουν επί δεκαετίες πάνω και από 1 δισ. ευρώ ετησίως, ανάλογα με την περίοδο και τις περιστάσεις.
Το οργανωμένο έγκλημα βρήκε έτσι χώρο και τρόπους να ανθήσει, θησαυρίζοντας τόσο από το λαθρεμπόριο και τις νοθείες στα καύσιμα όσο όμως και από το ξέπλυμα μαύρου και βρόμικου χρήματος το οποίο γίνεται νομότυπα, μέσα από τις… βιτρίνες των πρατηρίων.
Είναι πολλά τα λεφτά
Πριν από 12 χρόνια ακριβώς (13 Ιανουαρίου 2012), η κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου ανακοίνωνε, μεταξύ άλλων μέτρων, και την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών. Ο τότε πρωθυπουργός δήλωνε στη Βουλή πως «οι απώλειες εσόδων για το Δημόσιο πιθανόν φτάνουν σε ετήσιο ύψος 1.000.000.000 ευρώ», διαβεβαιώνοντας παράλληλα «ότι ο νόμος πρόκειται να επιβληθεί». Με βάση μελέτη του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΣΕΕΠΕ, οι καταναλωτές παραλαμβάνουν έως και 21% μικρότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που πληρώνουν. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, η τάση το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά τις ελλειμματικές παραδόσεις, είναι αυξητική.
Δείτε φωτογραφίες από την τελευταία δολοφονική επίθεση της Greek Mafia σε βενζινάδικο:
Οπως όλα δείχνουν, το φαινόμενο έχει θεριέψει αντί να μειωθεί, αφού εκτιμάται ότι πάνω από 500 πρατήρια (δηλαδή 1 στα 11 από τα 5.500 πρατήρια που απέμειναν στη χώρα, έναντι 8.500 που λειτουργούσαν το 2012) ελέγχονται άμεσα και έμμεσα από την Greek Mafia.
Συχνά πρόκειται για πρατήρια που πωλούν σε εξωπραγματικά χαμηλές τιμές, κάτω και από την τιμή με την οποία φεύγουν τα νόμιμα καύσιμα από τα διυλιστήρια. Οι συνέπειες όμως για την τσέπη του καταναλωτή ανέρχονται σε 120 ή και πάνω από 200 εκατ. ευρώ ετησίως, όπως αποκαλύπτει το ρεπορτάζ.
Στοιχεία για τα αποτελέσματα ελέγχων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, μάλιστα, τα οποία έφερε προ μηνός στο φως το «ΘΕΜΑ», δείχνουν ότι το 2023 έσπασε το ρεκόρ στη νοθεία καυσίμων. Προτού καν κλείσει η χρονιά, μέσα στους πρώτους 10 μήνες του έτους βρέθηκαν και κατασχέθηκαν 621 τόνοι προϊόντων νοθείας και λαθρεμπορίου, λίγο προτού περάσουν στην κατανάλωση. Ποσότητα σχεδόν πενταπλάσια από όση εντοπίστηκε συνολικά σε ολόκληρο το 2022 (136 τόνοι) καταγράφοντας αύξηση 350% σε λιγότερο από έναν χρόνο ή και κατά 25% από όλες μαζί τις ποσότητες που εντοπίστηκαν στην τετραετία 2019-2022 (σωρευτικά περίπου 500 τόνοι)!
Βαριές απώλειες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό έχουν όμως και οι νόμιμες επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς υπολογίζεται πως ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με ευρύτερες συνέπειες για την εθνική οικονομία, την απασχόληση και τα έσοδα του κράτους.
Καθώς η απάτη παραμένει ουσιαστικά ασύλληπτη, κατά καιρούς εκφράζονται διαφορετικές εκτιμήσεις για το πραγματικό ύψος των απωλειών για το κράτος. Οι μετριοπαθέστερες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για τουλάχιστον 300-500 εκατ. ευρώ ετησίως ενώ, σε κάποιες περιπτώσεις, ανεβάζουν το ποσό σε 800 εκατ. ή και 1 δισ. τον χρόνο. Υπηρεσιακοί παράγοντες, πάντως, σε γραπτές αναφορές τους έκαναν λόγο και για δισεκατομμύρια (αντί εκατομμύρια) ετησίως.
Νεκρό το σύστημα
Το ηλεκτρονικό σύστημα εισροών-εκροών επιβλήθηκε στη χώρα μας με το μνημόνιο το 2010 και κόστισε πάνω από 200 εκατ. ευρώ για να εγκατασταθεί στην αγορά το 2013. Ωστόσο, παραμένει στα χαρτιά επί σχεδόν μία δεκαετία.
Η λογική του συστήματος είναι πως έχει τη δυνατότητα να ελέγχει ανά πάσα στιγμή την περιεχόμενη ποσότητα καυσίμου κάθε δεξαμενής με απόλυτη ακρίβεια. Το σύστημα συνδέεται με όλες τις αντλίες του πρατηρίου, καταγράφοντας κάθε πώληση που πραγματοποιείται. Ετσι, θεωρητικά, ελέγχονται ανά πάσα στιγμή οι ποσότητες των καυσίμων και το χρήμα που διακινείται.
Μόλις το 2022, όμως, τα συναρμόδια υπουργεία κατάφεραν να εκδώσουν την απόφαση που προβλέπει τις ποινές και τις κυρώσεις στους παραβάτες για τη μη εφαρμογή των διατάξεων για τα ολοκληρωμένα συστήματα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών και τη σύνδεσή τους με τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ) των πρατηρίων.
Αποδεικνύεται έτσι ότι, διαχρονικά, τα μέτρα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, τα οποία κατά καιρούς έλαβαν πολλές διαδοχικές κυβερνήσεις ως τώρα, στάθηκαν ανεπαρκή ή ανεφάρμοστα. Οχι τυχαία, η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έδωσε ήδη προτεραιότητα στην καταπολέμηση των παράνομων δραστηριοτήτων στα καύσιμα, όχι μόνο για εισπρακτικούς σκοπούς, αλλά και για αποβολή των κυκλωμάτων της νύχτας από τον κλάδο, επιβάλλοντας από φέτος οριστικό λουκέτο και αποκλεισμό κάθε παραβάτη από την αγορά.
Και προ μηνός ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής ανέφερε στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ότι «μέσα στον Ιανουάριο, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα καταλήξει τι πρέπει να αλλάξει στο σύστημα εισροών-εκροών, ποιες αναβαθμίσεις πρέπει να προχωρήσουν σε επίπεδο μηχανημάτων και λογισμικού για τα πρατήρια. Αυτά θα περιληφθούν σε Κοινή Υπουργική Απόφαση και μέσα στο 2024 η αγορά θα προχωρήσει τις αναβαθμίσεις που πρέπει».
Αέρας κοπανιστός
Και όπου ή όπως εφαρμόζεται το σύστημα εισροών-εκροών, όμως, χάκερς παρεμβαίνουν και τα συστήματα καταγράφουν... ό,τι αυτοί θέλουν!
Σύμφωνα με πηγές από τον κλάδο των βενζινοπωλών, οι επιτήδειοι έχουν διπλές, κρυφές, δεξαμενές. Στην εμφανή δεξαμενή βάζουν το κανονικό καύσιμο από την εταιρεία. Στην κρυφή δεξαμενή βάζουν το παράνομο - νοθευμένο πετρέλαιο. Τα «παντρεύουν» αναμειγνύοντας το κανονικό με το λαθραίο (που δεν είναι τελωνισμένο) ή το νοθευμένο και στη συνέχεια τα πουλάνε. Τότε οι χάκερς, με ειδικό λογισμικό, αλλοιώνουν τα δεδομένα και αποστέλλουν ψεύτικα στοιχεία στην ΑΑΔΕ.
Ολα γίνονται με συνεργασία ανθρώπων του υποκόσμου. Ακόμα και αν δεν καταγράφονται, πάντα, επισήμως στο αστυνομικό δελτίο, έχουν εντοπιστεί και πρατήρια (ιδίως έξω από μεγάλα αστικά κέντρα) στα οποία, ελλείψει χώρων για κατασκευή κρυφών δεξαμενών, σταθμεύουν απροκάλυπτα και σε μόνιμη βάση βυτία υγρών καυσίμων για να τροφοδοτούν συνεχώς με παράνομα καύσιμα (ναυτιλιακά και όχι μόνο). Αν κάποιος πλησιάσει να δει από λίγο πιο κοντά τι συμβαίνει, εντοπίζεται από κάμερες και «φουσκωτούς» που τον... προειδοποιούν με παρατεταμένα πιστόλια να απομακρυνθεί άμεσα.
Τα συμφέροντα και οι πιέσεις ανθρώπων της νύχτας είναι κάποιες φορές τόσο ισχυρά ώστε ακόμα και η χάραξη εθνικών ή επαρχιακών οδών υποκύπτει στις επιθυμίες τους, παρέχοντας κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης νόμου είσοδο σε πρατήρια χωρίς να υπάρχει καν λωρίδα επιβράδυνσης - επιτάχυνσης των οχημάτων για ασφαλή κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
Οργιάζουν νοθεία και λαθρεμπόριο
Ωστόσο, οι πειραγμένες αντλίες είναι ένα μόλις από τα πολλά κόλπα των κυκλωμάτων του υποκόσμου. Μεγάλη μπίζνα γίνεται με τα νοθευμένα καύσιμα από τους επιτήδειους που καρπώνονται τη διαφορά του φόρου που χρεώνουν στους καταναλωτές. Ενώ άλλοι φορτώνουν καύσιμα από τα διυλιστήρια δήθεν για εξαγωγές, που όμως ποτέ δεν γίνονται. Τα προμηθεύονται και τα διακινούν δηλαδή αφορολόγητα και στη συνέχεια τα ρίχνουν στην ελληνική αγορά με ειδικούς φόρους και ΦΠΑ 24%, που ποτέ δεν κατέβαλαν στο Δημόσιο, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη, κάνοντάς τα, απλά, μια βόλτα σε κάποια γειτονική χώρα για να φαίνεται πως πέρασαν από τα σύνορα.
Δείτε φωτογραφίες από το χτύπημα σε αποθήκη στον Ασπρόπυργο:
Οι δράστες διέφυγαν από το σημείο με οχήματα, ένα εκ των οποίων ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα, αναγκάζοντάς τους να το εγκαταλείψουν. Το όχημα μεταφέρθηκε στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, ενώ από τις έρευνες βρέθηκαν αποτυπώματα που ανήκουν σε δύο μέλη της οργάνωσης και ανέκυψαν στοιχεία που συνδέουν ακόμα ένα μέλος με τους εμπρησμούς.
Εργαστήρια με διαλύτες για τη νοθεία βενζινών ή και πετρελαίου δουλεύουν εντατικά και ανενόχλητα κάτω από τη μύτη του κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού. Οι μεγαλύτερες νοθείες καυσίμων γίνονται με τους εξής τρόπους:
• Διαλύτες (τολουόλη κ.λπ.), μεθανόλη κ.ά. που νοθεύουν βενζίνες ή και πετρέλαιο. Κυκλώματα λαθρεμπόρων φέρνουν τόνους χημικών διαλυτών με βυτιοφόρα, κυρίως από τη Βουλγαρία, με παραλήπτες εταιρείες-μαϊμού με χρώματα και βερνίκια, οι οποίες δεν έχουν ειδικό φόρο κατανάλωσης. Οι χημικοί διαλύτες αναμειγνύονται με αμόλυβδη βενζίνη και μετατρέπονται σε ένα νοθευμένο καύσιμο. Μάλιστα, αν η πρόσμειξη του διαλύτη είναι σε ποσοστό 30% της συνολικής ποσότητας του νοθευμένου καυσίμου, αυτή δεν εντοπίζεται σε έναν επιτόπιο έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών παρά μόνο αν υπάρχει σχετική πληροφορία και δείγμα του καυσίμου έχει αναλυθεί στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Ενδεικτικά, ένα λίτρο χημικού διαλύτη κοστίζει για τον λαθρέμπορο περίπου 10 λεπτά και πωλούνται ως νοθευμένη βενζίνη μέχρι και 2 ευρώ!
• Βιοντίζελ που εισάγεται σαν σπορέλαιο ή παράγεται σε εγχώριες μονάδες και νοθεύει πετρέλαιο κίνησης.
• Πετρέλαιο που περιέχεται στα απόβλητα πλοίων (slops), είτε φυσιολογικά είτε από κλοπή των καυσίμων του πλοίου, και διοχετεύεται εν τέλει σε πρατήρια.
• Λαθρεμπόριο υγραερίου, μέσω πώλησης βιομηχανικού ως autogas ή εμφιαλωμένο για οικιακή/επαγγελματική χρήση.
Μια βόλτα με… μεγάλη μπάζα
Μεγάλη κομπίνα γίνεται και με πετρέλαιο κίνησης και βενζίνες που δήθεν εξάγονται. Σε αυτή την περίπτωση, το λαθρεμπόριο γίνεται με καύσιμα, που ενώ δηλώνονται προς εξαγωγή, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας μας. Καύσιμα δηλαδή που μεταφέρονται δήθεν προς κάποια βαλκανική χώρα επιστρέφουν ή παραμένουν στην Ελλάδα, όπου διακινούνται από εταιρείες μεταπώλησης πετρελαιοειδών σε κανονικές τιμές, φυσικά χωρίς παραστατικά. Tο ποσό που καταλήγει στις τσέπες των επιτηδείων ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Πρατήρια-πλυντήρια
Ολα τα ευρήματα που εντοπίζονται, πάντως, αποτελούν απλώς την κορυφή του παγόβουνου, αφού οι πιο μεγάλες ποσότητες διαφεύγουν.
Επιπλέον, τα κυκλώματα του υποκόσμου δεν περιορίζονται μόνο σε αυτά τα κόλπα. Και στο τέλος της ημέρας, όπως κάθε εγκληματική οργάνωση, έχουν την ανάγκη να ξεπλύνουν χρήμα και από τις πάσης φύσεως άλλες παράνομες δραστηριότητες που ασκούν ή εμπλέκονται (απάτες, «προστασίες» κ.λπ.).
Το ξέπλυμα γίνεται ως εξής: βαλίτσες γεμάτες μετρητά καταφτάνουν στα πρατήρια. Εκεί το βρόμικο χρήμα «νοθεύεται» με τα νόμιμα έσοδα του πρατηρίου. Κόβονται εικονικά τιμολόγια για αγορές καυσίμων ή καθαρισμούς αυτοκινήτων που ποτέ δεν έγιναν και τα χρήματα μεταφέρονται αυτομάτως, «ξεπλυμένα» και νόμιμα, στον τραπεζικό λογαριασμό του πρατηρίου. Μετά όλα είναι εύκολα!
Με μια τραπεζική εντολή μεταφέρονται πίσω «πεντακάθαρα» στον ιδιοκτήτη της βαλίτσας, αφαιρουμένης της προμήθειας που μοιράζεται στα μέλη του κυκλώματος.
Την ίδια στιγμή, τα τιμολόγια που εκδίδονται για τις εικονικές συναλλαγές που δήθεν έγιναν αφαιρούνται ως έξοδα από τα κέρδη άλλων επιχειρήσεων μελών του κυκλώματος (ακόμα και αν αυτές δεν ασκούν στην πραγματικότητα καμιά δραστηριότητα), εξασφαλίζοντάς τους μειώσεις ή και επιστροφές φόρων και ΦΠΑ, δηλαδή χρήματα που έχουν σαν σφραγίδα προέλευσης το ίδιο το κράτος.
Ειδήσεις σήμερα
Με 3 ευρώ κέρδισε τα €8,1 εκατ. ο μεγάλος τυχερός του Τζόκερ
Σήμερα στις 11 ανακοινώνονται τα μέτρα στήριξης για τις νέες οικογένειες - Τι θα περιλαμβάνουν
Survivor 2024: Οι τέσσερις νέοι παίκτες και ο πρώτος υποψήφιος της εβδομάδας - Δείτε βίντεο
Μόλις το 2022, όμως, τα συναρμόδια υπουργεία κατάφεραν να εκδώσουν την απόφαση που προβλέπει τις ποινές και τις κυρώσεις στους παραβάτες για τη μη εφαρμογή των διατάξεων για τα ολοκληρωμένα συστήματα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών-εκροών και τη σύνδεσή τους με τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ) των πρατηρίων.
Αποδεικνύεται έτσι ότι, διαχρονικά, τα μέτρα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, τα οποία κατά καιρούς έλαβαν πολλές διαδοχικές κυβερνήσεις ως τώρα, στάθηκαν ανεπαρκή ή ανεφάρμοστα. Οχι τυχαία, η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έδωσε ήδη προτεραιότητα στην καταπολέμηση των παράνομων δραστηριοτήτων στα καύσιμα, όχι μόνο για εισπρακτικούς σκοπούς, αλλά και για αποβολή των κυκλωμάτων της νύχτας από τον κλάδο, επιβάλλοντας από φέτος οριστικό λουκέτο και αποκλεισμό κάθε παραβάτη από την αγορά.
Και προ μηνός ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής ανέφερε στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής ότι «μέσα στον Ιανουάριο, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα καταλήξει τι πρέπει να αλλάξει στο σύστημα εισροών-εκροών, ποιες αναβαθμίσεις πρέπει να προχωρήσουν σε επίπεδο μηχανημάτων και λογισμικού για τα πρατήρια. Αυτά θα περιληφθούν σε Κοινή Υπουργική Απόφαση και μέσα στο 2024 η αγορά θα προχωρήσει τις αναβαθμίσεις που πρέπει».
Αέρας κοπανιστός
Και όπου ή όπως εφαρμόζεται το σύστημα εισροών-εκροών, όμως, χάκερς παρεμβαίνουν και τα συστήματα καταγράφουν... ό,τι αυτοί θέλουν!
Σύμφωνα με πηγές από τον κλάδο των βενζινοπωλών, οι επιτήδειοι έχουν διπλές, κρυφές, δεξαμενές. Στην εμφανή δεξαμενή βάζουν το κανονικό καύσιμο από την εταιρεία. Στην κρυφή δεξαμενή βάζουν το παράνομο - νοθευμένο πετρέλαιο. Τα «παντρεύουν» αναμειγνύοντας το κανονικό με το λαθραίο (που δεν είναι τελωνισμένο) ή το νοθευμένο και στη συνέχεια τα πουλάνε. Τότε οι χάκερς, με ειδικό λογισμικό, αλλοιώνουν τα δεδομένα και αποστέλλουν ψεύτικα στοιχεία στην ΑΑΔΕ.
Ολα γίνονται με συνεργασία ανθρώπων του υποκόσμου. Ακόμα και αν δεν καταγράφονται, πάντα, επισήμως στο αστυνομικό δελτίο, έχουν εντοπιστεί και πρατήρια (ιδίως έξω από μεγάλα αστικά κέντρα) στα οποία, ελλείψει χώρων για κατασκευή κρυφών δεξαμενών, σταθμεύουν απροκάλυπτα και σε μόνιμη βάση βυτία υγρών καυσίμων για να τροφοδοτούν συνεχώς με παράνομα καύσιμα (ναυτιλιακά και όχι μόνο). Αν κάποιος πλησιάσει να δει από λίγο πιο κοντά τι συμβαίνει, εντοπίζεται από κάμερες και «φουσκωτούς» που τον... προειδοποιούν με παρατεταμένα πιστόλια να απομακρυνθεί άμεσα.
Τα συμφέροντα και οι πιέσεις ανθρώπων της νύχτας είναι κάποιες φορές τόσο ισχυρά ώστε ακόμα και η χάραξη εθνικών ή επαρχιακών οδών υποκύπτει στις επιθυμίες τους, παρέχοντας κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης νόμου είσοδο σε πρατήρια χωρίς να υπάρχει καν λωρίδα επιβράδυνσης - επιτάχυνσης των οχημάτων για ασφαλή κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
Οργιάζουν νοθεία και λαθρεμπόριο
Ωστόσο, οι πειραγμένες αντλίες είναι ένα μόλις από τα πολλά κόλπα των κυκλωμάτων του υποκόσμου. Μεγάλη μπίζνα γίνεται με τα νοθευμένα καύσιμα από τους επιτήδειους που καρπώνονται τη διαφορά του φόρου που χρεώνουν στους καταναλωτές. Ενώ άλλοι φορτώνουν καύσιμα από τα διυλιστήρια δήθεν για εξαγωγές, που όμως ποτέ δεν γίνονται. Τα προμηθεύονται και τα διακινούν δηλαδή αφορολόγητα και στη συνέχεια τα ρίχνουν στην ελληνική αγορά με ειδικούς φόρους και ΦΠΑ 24%, που ποτέ δεν κατέβαλαν στο Δημόσιο, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη, κάνοντάς τα, απλά, μια βόλτα σε κάποια γειτονική χώρα για να φαίνεται πως πέρασαν από τα σύνορα.
Δείτε φωτογραφίες από το χτύπημα σε αποθήκη στον Ασπρόπυργο:
Οι δράστες διέφυγαν από το σημείο με οχήματα, ένα εκ των οποίων ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα, αναγκάζοντάς τους να το εγκαταλείψουν. Το όχημα μεταφέρθηκε στη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών, ενώ από τις έρευνες βρέθηκαν αποτυπώματα που ανήκουν σε δύο μέλη της οργάνωσης και ανέκυψαν στοιχεία που συνδέουν ακόμα ένα μέλος με τους εμπρησμούς.
Εργαστήρια με διαλύτες για τη νοθεία βενζινών ή και πετρελαίου δουλεύουν εντατικά και ανενόχλητα κάτω από τη μύτη του κρατικού ελεγκτικού μηχανισμού. Οι μεγαλύτερες νοθείες καυσίμων γίνονται με τους εξής τρόπους:
• Διαλύτες (τολουόλη κ.λπ.), μεθανόλη κ.ά. που νοθεύουν βενζίνες ή και πετρέλαιο. Κυκλώματα λαθρεμπόρων φέρνουν τόνους χημικών διαλυτών με βυτιοφόρα, κυρίως από τη Βουλγαρία, με παραλήπτες εταιρείες-μαϊμού με χρώματα και βερνίκια, οι οποίες δεν έχουν ειδικό φόρο κατανάλωσης. Οι χημικοί διαλύτες αναμειγνύονται με αμόλυβδη βενζίνη και μετατρέπονται σε ένα νοθευμένο καύσιμο. Μάλιστα, αν η πρόσμειξη του διαλύτη είναι σε ποσοστό 30% της συνολικής ποσότητας του νοθευμένου καυσίμου, αυτή δεν εντοπίζεται σε έναν επιτόπιο έλεγχο των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών παρά μόνο αν υπάρχει σχετική πληροφορία και δείγμα του καυσίμου έχει αναλυθεί στο Γενικό Χημείο του Κράτους. Ενδεικτικά, ένα λίτρο χημικού διαλύτη κοστίζει για τον λαθρέμπορο περίπου 10 λεπτά και πωλούνται ως νοθευμένη βενζίνη μέχρι και 2 ευρώ!
• Βιοντίζελ που εισάγεται σαν σπορέλαιο ή παράγεται σε εγχώριες μονάδες και νοθεύει πετρέλαιο κίνησης.
• Πετρέλαιο που περιέχεται στα απόβλητα πλοίων (slops), είτε φυσιολογικά είτε από κλοπή των καυσίμων του πλοίου, και διοχετεύεται εν τέλει σε πρατήρια.
• Λαθρεμπόριο υγραερίου, μέσω πώλησης βιομηχανικού ως autogas ή εμφιαλωμένο για οικιακή/επαγγελματική χρήση.
Μια βόλτα με… μεγάλη μπάζα
Μεγάλη κομπίνα γίνεται και με πετρέλαιο κίνησης και βενζίνες που δήθεν εξάγονται. Σε αυτή την περίπτωση, το λαθρεμπόριο γίνεται με καύσιμα, που ενώ δηλώνονται προς εξαγωγή, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας μας. Καύσιμα δηλαδή που μεταφέρονται δήθεν προς κάποια βαλκανική χώρα επιστρέφουν ή παραμένουν στην Ελλάδα, όπου διακινούνται από εταιρείες μεταπώλησης πετρελαιοειδών σε κανονικές τιμές, φυσικά χωρίς παραστατικά. Tο ποσό που καταλήγει στις τσέπες των επιτηδείων ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Πρατήρια-πλυντήρια
Ολα τα ευρήματα που εντοπίζονται, πάντως, αποτελούν απλώς την κορυφή του παγόβουνου, αφού οι πιο μεγάλες ποσότητες διαφεύγουν.
Επιπλέον, τα κυκλώματα του υποκόσμου δεν περιορίζονται μόνο σε αυτά τα κόλπα. Και στο τέλος της ημέρας, όπως κάθε εγκληματική οργάνωση, έχουν την ανάγκη να ξεπλύνουν χρήμα και από τις πάσης φύσεως άλλες παράνομες δραστηριότητες που ασκούν ή εμπλέκονται (απάτες, «προστασίες» κ.λπ.).
Το ξέπλυμα γίνεται ως εξής: βαλίτσες γεμάτες μετρητά καταφτάνουν στα πρατήρια. Εκεί το βρόμικο χρήμα «νοθεύεται» με τα νόμιμα έσοδα του πρατηρίου. Κόβονται εικονικά τιμολόγια για αγορές καυσίμων ή καθαρισμούς αυτοκινήτων που ποτέ δεν έγιναν και τα χρήματα μεταφέρονται αυτομάτως, «ξεπλυμένα» και νόμιμα, στον τραπεζικό λογαριασμό του πρατηρίου. Μετά όλα είναι εύκολα!
Με μια τραπεζική εντολή μεταφέρονται πίσω «πεντακάθαρα» στον ιδιοκτήτη της βαλίτσας, αφαιρουμένης της προμήθειας που μοιράζεται στα μέλη του κυκλώματος.
Την ίδια στιγμή, τα τιμολόγια που εκδίδονται για τις εικονικές συναλλαγές που δήθεν έγιναν αφαιρούνται ως έξοδα από τα κέρδη άλλων επιχειρήσεων μελών του κυκλώματος (ακόμα και αν αυτές δεν ασκούν στην πραγματικότητα καμιά δραστηριότητα), εξασφαλίζοντάς τους μειώσεις ή και επιστροφές φόρων και ΦΠΑ, δηλαδή χρήματα που έχουν σαν σφραγίδα προέλευσης το ίδιο το κράτος.
Ειδήσεις σήμερα
Με 3 ευρώ κέρδισε τα €8,1 εκατ. ο μεγάλος τυχερός του Τζόκερ
Σήμερα στις 11 ανακοινώνονται τα μέτρα στήριξης για τις νέες οικογένειες - Τι θα περιλαμβάνουν
Survivor 2024: Οι τέσσερις νέοι παίκτες και ο πρώτος υποψήφιος της εβδομάδας - Δείτε βίντεο
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr