Επένδυση €1 δισ. στα δημόσια ΑΕΙ

Οι αλλαγές στον πανεπιστημιακό χάρτη, το χρονοδιάγραμμα, η χρηματοδότηση, τα (αυστηρά) κριτήρια των μη κρατικών, οι καταλήψεις και το παρασκήνιο με τη λύση της ψηφιακής εξεταστικής

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Επένδυση €1 δισ. στα δημόσια ΑΕΙ
Πολλαπλούς στόχους μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα στο πεδίο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης βάζει η κυβέρνηση, ανοίγοντας και επισήμως για πρώτη φορά τον φάκελο ίδρυσης παραρτημάτων από ξένα μη κρατικά πανεπιστήμια, δίπλα σε διαρκώς αναπτυσσόμενα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Το σχέδιο προβλέπει ουσιαστική και κλιμακούμενη ενίσχυση των χρηματοδοτικών εργαλείων για τα δημόσια πανεπιστήμια που θα περάσουν το 1 δισ. ευρώ, αναβάθμιση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, στο οποίο θα ενταχθούν και άλλες σχολές, καθώς και τη συγκρότηση των πλέον αυστηρών κριτηρίων για την ίδρυση μη κρατικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων εκπαίδευσης.

Οπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα ψηφιστεί μέσα στον Φεβρουάριο. Πρόκειται για έναν νόμο που έρχεται να υλοποιήσει μία από τις εμβληματικότερες προεκλογικές εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας, που αφορά τόσο την ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων όσο και την απελευθέρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από το κρατικό μονοπώλιο. Εχοντας ήδη την έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου, η επεξεργασία των διατάξεων βρίσκεται στην τελική ευθεία, με τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη και τους συνεργάτες του να βάζουν τις τελευταίες πινελιές προτού το νομοσχέδιο αναρτηθεί σε διαβούλευση.
Επένδυση €1 δισ. στα δημόσια ΑΕΙ

Το υπουργείο Παιδείας επιμένει στο περίγραμμα που έχει ανακοινώσει ο κ. Πιερρακάκης εδώ και αρκετές εβδομάδες εκπέμποντας ένα διπλό μήνυμα: πρώτον, ότι το νομοσχέδιο θα αντανακλά την κυβερνητική βούληση να παραμείνουν τα δημόσια πανεπιστήμια το αδιαμφισβήτητο σημείο αναφοράς στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δεύτερον, ότι στόχος είναι να αξιοποιηθούν στο έπακρο η διαβούλευση και η επεξεργασία του νομοσχεδίου στη Βουλή, ώστε να υπάρξει η μέγιστη δυνατή συναίνεση, αλλά και η βελτιστοποίηση των ίδιων των διατάξεων.

Πρώτα τα δημόσια

Ο κ. Πιερρακάκης έχει αποκαλύψει με πρόσφατη δημόσια παρέμβασή του ότι από τα περίπου 200 άρθρα του νομοσχεδίου τα 170 θα αφορούν τη δημόσια εκπαίδευση και μόλις τα 30 τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Γίνεται, έτσι, κατανοητό ότι το κέντρο βάρους του νομοσχεδίου βρίσκεται στα δημόσια ΑΕΙ, επιδιώκοντας την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών τους, την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους, αλλά και την ψηφιακή μετάβασή τους, ένα πεδίο για το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα τεθούν συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι στόχοι.

Ενα ακόμα πεδίο στο οποίο δίνει ιδιαίτερη έμφαση ο υπουργός Παιδείας είναι η χρηματοδότηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Οπως έχει εξηγήσει πολλές φορές, η αύξηση της χρηματοδότησης των δημόσιων ΑΕΙ αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης που υλοποιείται σταθερά από το 2019, με την τακτική χρηματοδότηση να έχει αυξηθεί κατά περίπου 50% μέσα στην τελευταία πενταετία, που φτάνει στο 1 δισ. ευρώ.
Επένδυση €1 δισ. στα δημόσια ΑΕΙ
Κλείσιμο

Μία ακόμα καθοριστική παράμετρος του νόμου που ιεραρχεί πολύ ψηλά το υπουργείο είναι και η αναβάθμιση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στο εν λόγω πανεπιστήμιο που βρίσκεται σε μια κρίσιμη εθνικά περιοχή θα ενταχθούν τα τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος που εδρεύουν σε Δράμα και Καβάλα, με στόχο την εδαφική ταύτιση του ΔΠΘ με την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης.

Οι καταλήψεις

Την περασμένη Δευτέρα, το κλίμα στα πανεπιστήμια δεν προδιέγραφε ιδιαίτερα θετικές εξελίξεις. Με το 1/3 των σχολών υπό κατάληψη, την εξεταστική και, σε πολλές περιπτώσεις, το εξάμηνο να βρίσκονται στον αέρα, η Σύνοδος των Πρυτάνεων συνεδρίαζε εκτάκτως και διαδικτυακά και λίγες ώρες αργότερα, τελικά, βγήκε λευκός καπνός στις συζητήσεις μεταξύ υπουργείου Παιδείας και πανεπιστημίων. Ειδικότερα, οι πρυτάνεις ανακοίνωσαν ομόφωνα ότι «προτεραιότητα αποτελεί η ομαλή ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών διαδικασιών με την αξιοποίηση και των εξ αποστάσεως μεθόδων, εφόσον αυτές απαιτηθούν», ανοίγοντας διάπλατα τον δρόμο για την ψηφιακή εξεταστική σε όσες σχολές βρίσκονται υπό κατάληψη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Πιερρακάκης επανέλαβε στη Σύνοδο τη διαβεβαίωση ότι το σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα ενσωματώνει τις περισσότερες προτάσεις που έχουν υποβάλει οι πρυτανικές αρχές ως προς τη διοικητική και λειτουργική αναβάθμιση των πανεπιστημίων. Οι θεσμικές αυτές μεταρρυθμίσεις σε συνδυασμό με τους χρηματοδοτικούς πόρους που θα εισρεύσουν στα δημόσια ΑΕΙ θα τους δώσουν τη δυνατότητα να χαράξουν μόνα τους τη στρατηγική που επιθυμούν, με στόχο να γίνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικά.
Επένδυση €1 δισ. στα δημόσια ΑΕΙ

Μία εβδομάδα μετά, η στρατηγική που ακολούθησε το υπουργείο Παιδείας φέρνει τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα: το κύμα των καταλήψεων αποκλιμακώνεται και πολλά τμήματα που τελούσαν υπό κατάληψη έχουν ανοίξει. Και, βέβαια, στις περισσότερες από τις σχολές όπου οι μειοψηφίες -λένε στελέχη του υπουργείου- δεν έχουν ακόμα υποχωρήσει, η ψηφιακή εξεταστική βρίσκεται είτε προ των πυλών είτε ήδη σε εξέλιξη, στέλνοντας το μήνυμα ότι το υπουργείο και τα πανεπιστήμια θωρακίζουν τόσο την ακαδημαϊκή διαδικασία όσο και το δικαίωμα των φοιτητών να προχωρήσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους.

Ειδήσεις σήμερα:

Αύξηση εισφορών κατά 3,46% για μισθωτούς με «μπλοκάκι»


Επίδομα θέρμανσης με ρεύμα: Πότε θα γίνει η έκπτωση από 45 έως 480 ευρώ στους λογαριασμούς


Δόμνα Μιχαηλίδου: Αυξάνεται το επίδομα ανεργίας ανάλογα με τις εισφορές του εργαζομένου
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης