Πρόεδρος Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης: Τέλη του ’24 οι πρώτες αδειοδοτήσεις σε μη κρατικά πανεπιστήμια

Πρόεδρος Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης: Τέλη του ’24 οι πρώτες αδειοδοτήσεις σε μη κρατικά πανεπιστήμια

«Η πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών των μη κρατικών θα είναι ίδια με των ελληνικών πανεπιστημίων αναφέρει σε αποκλειστική συνέντευξή του στο protothema.gr ο πρόεδρος ΕΘΑΑΕ Περικλής Μήτκας

Πρόεδρος Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης: Τέλη του ’24 οι πρώτες αδειοδοτήσεις σε μη κρατικά πανεπιστήμια
Σε διαβούλευση πρόκειται να δοθεί το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενίσχυση Δημοσίου Πανεπιστημίου– Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων», αφού παρουσιάστηκε νωρίτερα από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη. Από τα 200 άρθρα του νομοσχεδίου, τα 30 αφορούν την ίδρυση μη κερδοσκοπικών μη κρατικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, τα οποία θα έχουν τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ).

Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) είναι ο αρμόδιος κρατικός φορέας για την έγκριση – ή μη – της άδειας λειτουργίας τους καθώς και την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών αυτών και ο Πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ, δρ. Περικλής Μήτκας, μίλησε στο protothema.gr σχετικά με το έργο, που αναλαμβάνουν.

«Το νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία προσθέτει μία σημαντική αρμοδιότητα στην ΕΘΑΑΕ: την έγκριση των αιτήσεων των νέων μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων καθώς και των προγραμμάτων σπουδών. Προκειμένου να ανταποκριθούμε, θα χρειαστεί να αναπτύξουμε τα κατάλληλα πρότυπα ή να προσαρμόσουμε εκείνα, που έχουμε για τα Δημόσια Πανεπιστήμια», αρχίζει να λέει ο δρ Μήτκας, ο οποίος διευκρινίζει: «Προφανώς, οι πιστοποιήσεις των Προγραμμάτων Σπουδών θα γίνουν με τα ίδια κριτήρια, όπως ισχύουν για τα Ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια, τα οποία είναι εναρμονισμένα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα. Οι προϋποθέσεις για την πιστοποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών των Ελληνικών Πανεπιστημίων είναι ήδη δημοσιοποιημένες, επομένως τα ενδιαφερόμενα πανεπιστήμια του εξωτερικού, μπορούν να ενημερωθούν, ώστε να προετοιμάσουν το φάκελο, που θα υποβάλλουν προς έγκριση στην ΕΘΑΑΕ.

Μάλιστα, αυτή τη στιγμή, υπάρχουν περίπου 10-11 διαφορετικά πρότυπα για τις διαφορετικές κατηγορίες των Ιδρυμάτων – άλλο είναι το πρότυπο για τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, άλλο για τα νέα προγράμματα, που προέκυψαν από την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ, άλλο για τα μεταπτυχιακά. Πρότυπο αρχικής πιστοποίησης, υπάρχει ακόμη και για τα καινούρια προγράμματα των μη κρατικών πανεπιστημίων, τα οποία δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει. Αυτό σημαίνει, πρακτικά, ότι τα πανεπιστήμια της αλλοδαπής μπορούν να υποβάλουν ένα φάκελο χωρίς να έχουν ακόμη φοιτητές».

Εκτός από τις διαδικασίες, που περιγράφονται ανωτέρω και αφορούν την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών, με βάση τα πρότυπα που ήδη υπάρχουν από την ΕΘΑΑΕ, τα καινούρια βήματα, που πρέπει να κάνει ο συγκεκριμένος φορέας έχουν σχέση με την ίδρυσή τους. Σύμφωνα με τον δρα Μήτκα, «εκείνο, που δεν είχε χρειαστεί να κάνουμε ως τώρα, είναι η έγκριση ενός οργανισμού, που θέλει να λειτουργήσει ως πανεπιστήμιο. Αυτό πρέπει να δημιουργήσουμε σαν πρότυπο: το περιεχόμενο του φακέλου, τον τρόπο εξέτασης αυτού». Ο λόγος, που δεν είχε υπήρχε κάτι τέτοιο ως τώρα, είναι πως «τα Ελληνικά Πανεπιστήμια ιδρύονται με βάση το νόμο-πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, ο οποίος εφαρμόζεται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα πανεπιστήμια. Επομένως, είναι γνωστό το πως εισάγονται οι φοιτητές ή το πως εκλέγονται οι Καθηγητές», εξηγεί ο ίδιος για να προσθέσει: «Η ΕΘΑΑΕ οφείλει να ελέγχει τη μελέτη σκοπιμότητας για την ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου. Ωστόσο, δεν υπήρξε τέτοια περίπτωση μετά την ίδρυση της - η ΕΘΑΑΕ ιδρύθηκε το Ν.4653/2020 αντικαθιστώντας την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που λειτουργούσε από το 2006. Πλέον, θα πρέπει να αναπτύξουμε νέα πρότυπα και κριτήρια λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του νόμου για την ίδρυση των ΝΠΠΕ και να τα δημοσιοποιήσουμε».

Σε ό,τι αφορά τον τρόπο εισαγωγής των φοιτητών, ο οποίος στο νομοσχέδιο προβλέπεται να γίνεται με την εξασφάλιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για το πεδίο, που ενδιαφέρει τον υποψήφιο φοιτητή ή με το βαθμό του Διεθνούς Απολυτηρίου (ΙΒ), ο πρόεδρος της ΕΘΑΑΕ επισημαίνει: «Στο φάκελο, που θα υποβάλλουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, εμείς θα εξετάζουμε και θα αξιολογούμε τον τρόπο επιλογής των φοιτητών, όπως περιγράφεται για κάθε πρόγραμμα σπουδών. Ενδεχομένως, να αναφέρεται λεπτομερώς και στο νόμο, θα το δούμε. Αφού λάβουμε υπόψη το νόμο και τα κριτήρια, που εισάγει, ίσως να χρειαστεί κάποια εξειδίκευση. Δεν είναι, όμως, δική μας δουλειά να ορίσουμε τα κριτήρια επιλογής των φοιτητών. Έργο μας, είναι να αξιολογούμε το σύνολο της διαδικασίας επιλογής».

Ο ίδιος φέρνει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Εάν ένα πανεπιστημιακό Ίδρυμα του εξωτερικού, το οποίο έχει Ιατρική Σχολή δηλώσει πως θα κάνει δεκτούς μόνο φοιτητές με βαθμό στο ΙΒ πάνω από 35, με άριστα το 42, ή εάν βάλει ως προϋπόθεση εισαγωγής του, βαθμό υψηλότερο του 18 στο απολυτήριο λυκείου, εμείς αυτό και μόνο θα αξιολογήσουμε ως μέρος της συνολικής αξιολόγησης του φακέλου – όχι να ορίσουμε τη βάση εισαγωγής. Αλλά αντικείμενο δικού μας ελέγχου, θα μπορούσε να είναι, για παράδειγμα, εάν έχουν δημοσιοποιηθεί από το μητρικό Ίδρυμα τα κριτήρια επιλογής των φοιτητών ή όχι».

Σχετικά με τα προγράμματα σπουδών των νέων πανεπιστημίων, τα οποία στην παρούσα φάση δεν θεραπεύονται στην Ελλάδα, ποια διαδικασία θα ακολουθήσει η ΕΘΑΑΕ;

«Στην έκθεση σκοπιμότητας, που θα περιέχεται στο φάκελο, πρέπει να αποτυπώνεται το κενό, που πρόκειται να καλύψει το συγκεκριμένο πρόγραμμα σπουδών καθώς και ποια πρόβλεψη υπάρχει για τους αποφοίτους. Αυτά τα στοιχεία θα αξιολογήσει η ΕΘΑΑΕ. Ενδεχομένως, να ζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με το πως προτίθεται το υπό ίδρυση ΝΠΠΕ να αντιμετωπίσει την αντιστοιχία με τα επαγγελματικά δικαιώματα, διότι εφόσον ολοκληρώσει κάποιος τετραετές πρόγραμμα σπουδών, αποκτά τα ακαδημαϊκά δικαιώματα. Όντας, δηλαδή, κάτοχος πανεπιστημιακού πτυχίου επιπέδου 6, θα μπορεί εάν το επιθυμεί, να συνεχίζει με μεταπτυχιακές σπουδές. Για τα επαγγελματικά δικαιώματα, αρμόδιοι είναι άλλοι φορείς, όχι η ΕΘΑΑΕ».

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα και με την προϋπόθεση ότι ο νόμος ψηφιστεί πριν το τέλος Φεβρουαρίου, απαιτείται προετοιμασία από πλευράς ΕΘΑΑΕ. «Θα χρειαστούμε χρόνο για να συγκεκριμενοποιήσουμε τη διαδικασία. Αφού προετοιμαστούν οι φάκελοι από τα Ιδρύματα, θα υποβληθούν ίσως το καλοκαίρι, οπότε και θα ξεκινήσουμε τη μελέτη τους. Περί τα τέλη του ’24, ίσως και λίγο νωρίτερα, θα αρχίσουν να δίνονται οι πρώτες εγκρίσεις αδειοδότησης λειτουργίας και να προχωρά η διαδικασία πιστοποιήσεων των Προγραμμάτων Σπουδών. Σε ένα χρόνο από σήμερα, άνοιξη του 2025, εκτιμώ πως θα έχουν δοθεί οι πιστοποιήσεις, έτσι ώστε να ξεκινήσει η ‘διαφήμιση’ προς τους ενδιαφερόμενος φοιτητές. Σε κάθε περίπτωση, θεωρώ πως μιλάμε για πρωτοετείς – δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα ξεκινήσει ένα νέο πανεπιστήμιο με όλα του τα έτη σπουδών ‘ανοιχτά’», υπογραμμίζει ο ίδιος.

Υπάρχει αισιοδοξία για το έργο, που αναλαμβάνει η ΕΘΑΑΕ;

Όπως σημειώνει ο δρ Μήτκας, «η ΕΘΑΑΕ διαθέτει την εμπειρία, την τεχνογνωσία, όλα τα απαραίτητα ‘εργαλεία’ καθώς ακολουθεί τα ευρωπαϊκά πρότυπα διασφάλισης ποιότητας. Ενδεχομένως, να χρειαστεί ενίσχυση με προσωπικό, προκειμένου να ανταποκριθεί στις επιπλέον αρμοδιότητες και το φόρτο εργασίας. Θεσμικά θα είμαστε έτοιμοι. Ελπίζω να τα καταφέρουμε και επιχειρησιακά».



Ειδήσεις σήμερα:

Κόλαφος ο Χάρης Ακριτίδης για την Όλγα Κιουρτσάκη - Έσερνε την Άντζελα από τη μύτη, είπε


Κραουνάκης για Πολάκη: Εγώ θα έκανα και χειρότερα, ήταν πολύ κύριος με μερικούς


Γιατί τα αεροπλάνα δεν πετούν πάνω από το Θιβέτ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης