Το σήμερα και το αύριο του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη
Το σήμερα και το αύριο του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη
Τα προβλήματα και τις προοπτικές για τη θέση της πόλης στον διεθνή τουριστικό χάρτη ανέδειξε το συνέδριο που διοργάνωσαν το Travel.gr και το «Πρώτο Θέμα» - Η αναβάθμιση που φέρνουν το μετρό και ο άξονας Flyover για την προσέλκυση επισκεπτών - Τι ειπώθηκε από κορυφαίους υπουργούς, τοπικούς παράγοντες, στελέχη της αγοράς, αλλά και τον πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα
Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Μέσα από τις υποδομές, το αεροδρόμιο και το μετρό, αλλά και τις συνέργειες περνά η τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης προκειμένου το προϊόν της να γίνει ακόμη πιο ελκυστικό και στο διεθνές κοινό, με τις προοπτικές για την πόλη να είναι δεδομένες σε συνέχεια και του επενδυτικού ενδιαφέροντος που βαίνει αυξανόμενο τα τελευταία χρόνια.
Αυτό ήταν και το κεντρικό μήνυμα του συνεδρίου «Greece Talks_Thessaloniki: Η Θεσσαλονίκη στον διεθνή τουριστικό χάρτη» που διοργάνωσαν την περασμένη Πέμπτη το Travel.gr και το «ΘEMA», παρουσιάζοντας ανθρώπους, επιχειρήσεις και έργα που σηματοδοτούν το αύριο της συμπρωτεύουσας, επηρεάζοντας την εικόνα της πόλης για κατοίκους και επισκέπτες, σε συνδυασμό και με τα μεγάλα ατού της σε τομείς όπως η γαστρονομία και ο πολιτισμός.
«Δύο κατακτήσεις της πόλης που ίσως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ούτε εμείς, ούτε οι Θεσσαλονικείς είναι τo αεροδρόμιο και το λιμάνι», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης αναφερόμενος στην ανάπτυξη των υποδομών της πόλης. «Το γεγονός ότι φέτος θα υπάρχει γραμμή μετρό εξυπηρετώντας περίπου 300.000 πολίτες θα σημάνει πολλά για την πόλη και σε συνδυασμό με το Flyover (σ.σ.: την υπερυψωμένη λεωφόρο) το 2027, τις προσπάθειες να συνδεθεί το λιμάνι με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις επενδύσεις στα νοσοκομεία θα αναβαθμίσουν της εικόνας της πόλης», ανέφερε ο κ. Σταύρος Παπασταύρου, υπουργός Επικρατείας, με την υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη να κάνει ιδιαίτερη αναφορά και στην καμπάνια «Greekend», που αφορά και στη Θεσσαλονίκη και αποσκοπεί στο να αναδειχθεί η πόλη ως ένας ιδανικός προορισμός για σύντομες αποδράσεις city break καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. «Απόλυτη προτεραιότητα» χαρακτήρισε την τουριστική ανάπτυξη της πόλης ο δήμαρχός της Στέλιος Αγγελούδης, που στάθηκε ειδικότερα στην ανάγκη για συνέργειες αλλά και τη βιώσιμη τουριστική προοπτική «που αποτελεί μεγάλο κομμάτι και δεν την έχουμε κατακτήσει στο μέγεθος που χρειάζεται».
«Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη της Ελλάδας με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες», δήλωσε από την πλευρά του ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζορτζ Τσούνης, ο οποίος επίσης έδωσε το «παρών» στο συνέδριο, τονίζοντας και τον στρατηγικό γεωγραφικό ρόλο της συμπρωτεύουσας.
«H θέση της Θεσσαλονίκης στο μέλλον της Ελλάδας» ήταν το αντικείμενο της θεματικής ενότητας στην οποία συμμετείχαν οι Κωστής Χατζηδάκης, Στέλιος Αγγελούδης και Δημήτριος Γερογιάννης.
- Κωστής Χατζηδάκης, υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Στις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού συνολικά, με εισπράξεις σχεδόν στα 21 δισ. ευρώ το 2023 και 33 εκατομμύρια επισκέπτες, αλλά και της Θεσσαλονίκης ειδικά, όπου αεροδρόμιο και λιμάνι δίνουν το ρυθμό, αναφέρθηκε ο κ. Χατζηδάκης: «Το μερίδιο των διεθνών πτήσεων στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” ανέβηκε στο 68% από 62%, ενώ ο κύκλος εργασιών στο λιμάνι έχει αυξηθεί κατά 52% και βλέπουμε ένα μεγάλο άνοιγμα στην κρουαζιέρα, με περιθώρια να πάμε πολύ παραπάνω. Παίρνουμε πρωτοβουλίες και δρομολογούμε σημαντικά έργα, ορατά σε Θεσσαλονικείς και επισκέπτες, όπως το μετρό που θα παραδοθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς». Αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό, τόνισε πως «προχωρεί και το Flyover, το οποίο προξενεί μεν αναστάτωση στη λειτουργία της πόλης, όμως η όχληση θα είναι προσωρινή ενώ το έργο μόνιμο».
Επίσης, έκανε ειδική αναφορά στον πολιτισμό και τα τρία μουσεία υπό διαμόρφωση στη Θεσσαλονίκη: τo Μουσείο Ολοκαυτώματος, το Μουσείο Παύλου Μελά και το αντίστοιχο με ευρήματα κατά την κατασκευή του μετρό. Σε σχέση με τη δυσανάλογη άνοδο των τιμών των ακινήτων που αφορά και τη συμπρωτεύουσα, ανέφερε ότι οι παρεμβάσεις που ήδη έχει προαναγγείλει ο πρωθυπουργός για την Golden Visa θα γίνουν άμεσα και την επόμενη εβδομάδα με την κατάθεση της ρύθμισης στη Βουλή. Για μετά το καλοκαίρι, οπότε θα μπορεί να γίνει και μια πρώτη αποτίμηση από τις πρόσφατα θεσμοθετημένες ρυθμίσεις, θα επανεξεταστεί το θέμα τυχόν νέων μέτρων για την αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
- Στέλιος Αγγελούδης, δήμαρχος Θεσσαλονίκης
Η τουριστική ανάπτυξη της πόλης είναι απόλυτη προτεραιότητα, ανέφερε ο κ. Αγγελούδης, προσθέτοντας ότι η νέα Αρχή πρέπει να βαδίσει πάνω σε όλα όσα είχαν χτιστεί ως θετικές βάσεις τα προηγούμενα χρόνια για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με τις υποδομές να αποτελούν βασικό εργαλείο. Σημαντικό κομμάτι που δεν έχει κατακτηθεί στα επίπεδα που πρέπει είναι και η βιώσιμη τουριστική προοπτική της πόλης, ενώ θα «πρέπει να δούμε πολλές ενέργειες και συνέργειες προκειμένου το τουριστικό προϊόν να γίνει ελκυστικό και στη διεθνή κοινότητα». O ίδιος ανέφερε ότι έχουν γίνει σοβαρές ξενοδοχειακές επενδύσεις στην πόλη «που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις», ενώ θα πρέπει να υπάρξει ισορροπία στα καταλύματα τύπου Airbnb.
- Δημήτριος Γερογιάννης, CEO Aegean
«Η συνεπής παρουσία και επέκταση στην πόλη είναι ένα ξεκάθαρο στίγμα για την Aegean ότι η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι στο επίκεντρο των επενδύσεών μας», ανέφερε ο CEO της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής, προαναγγέλλοντας και νέες συνδέσεις: από το καλοκαίρι στο δίκτυο εσωτερικού με τη Νάξο και για τη χειμερινή περίοδο 2024-2025 με το Αμστερνταμ στο δίκτυο εξωτερικού. «Ημασταν εκεί ακόμα και όταν κανείς δεν μιλούσε για τον τουρισμό στη Θεσσαλονίκη, είμαστε ταυτισμένοι με την πόλη. Προσπαθούμε να δούμε τον τουρισμό με σκοπιά βιωσιμότητας, να επενδύσουμε στη διάχυση του τουριστικού προϊόντος χρονικά και χωρικά, γι’ αυτό και επεκτείνουμε συνεχώς το δίκτυό μας. Εχουμε φτάσει πλέον να συνδέουμε την πόλη με 20 προορισμούς του εξωτερικού από 9 προ πανδημίας και 15 στο δίκτυο του εσωτερικού».
Για το ρόλο της πόλης στο μέλλον συζήτησαν στη θεματική ενότητα με τίτλο «Η Θεσσαλονίκη ως ο επόμενος μεγάλος προορισμός» η Oλγα Κεφαλογιάννη, ο Μαργαρίτης Σχοινάς και ο Σταύρος Ανδρεάδης.
- Ολγα Κεφαλογιάννη, υπουργός Τουρισμού
«Ερχόμαστε μετά από μια επιτυχή χρονιά όπως το 2023, που είναι πλέον το νέο σημείο αναφοράς για τον τουρισμό στην Ελλάδα, ενώ και το 2024 θα είναι μία εξαιρετική χρονιά», ανέφερε η υπουργός Τουρισμού, προσθέτοντας ειδικά για τη Θεσσαλονίκη ότι έχει καλύψει τις απώλειες της πανδημίας «γι’ αυτό και μας ενδιαφέρει να επενδύσουμε περισσότερο στην προβολή της. Θέλουμε να προωθήσουμε τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό για σύντομες αποδράσεις - city break μέσω του προγράμματος “Greekend”. Επιπλέον προβάλλουμε πλέον την Ελλάδα συνολικά για ό,τι έχει να προσφέρει και εκτός της περιόδου του καλοκαιριού. Aπό τις δύο αυτές πρωτοβουλίες μπορεί να κερδίσει περαιτέρω η πόλη, η οποία μπορεί να αναπτυχθεί και μέσα απ’ όσα προσφέρει η ευρύτερη περιοχή, πολιτιστικά και σε επίπεδο φυσικής ομορφιάς, αλλά και σε άλλους τομείς όπως ο οινοτουρισμός». Η κυρία Κεφαλογιάννη προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία για τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών στη βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ χαρακτήρισε «ανεπίτρεπτη παρέμβαση στην ελεύθερη αγορά τις προτεινόμενες διατάξεις του υπουργείου Πολιτισμού για συγκεκριμένη ποσόστωση ελληνικής μουσικής».
- Μαργαρίτης Σχοινάς, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής
«Η Θεσσαλονίκη είναι το επίκεντρο της ευρωπαϊκότητας στα Βαλκάνια» επεσήμανε ο κ. Σχοινάς, με αναφορά και στη στήριξη του πολιτισμού από ευρωπαϊκά ταμεία.
«Η Ε.Ε. έδωσε 25 εκατ. ευρώ για την ανάδειξη του ανακτόρου του αρχαιολογικού χώρου των Αιγών. Σε μια εποχή όπου οι ακραίοι λένε ότι η Ευρώπη ισοπεδώνει την εθνική ταυτότητα, η Ευρώπη είναι αυτή που αναδεικνύει τις μακεδονικές ρίζες της Ελλάδας», είπε χαρακτηριστικά. Συνολικά ως προς τη στάση της Ε.Ε. απέναντι στον τουρισμό, ο ίδιος θεωρεί ότι «αντί για κοινή κοινοτική πολιτική τουρισμού χρειαζόμαστε καλύτερα μέτρα στις άλλες κοινοτικές πολιτικές, όπως ενέργεια, περιβάλλον, οικονομία. Αυτά θα συνδράμουν τον τουρισμό».
- Σταύρος Ανδρεάδης, επίτιμος πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, πρόεδρος της ΠΕΕΒΕ
Για την ανάγκη να σχεδιαστεί ένα νέο υπουργείο Τουρισμού εκ του μηδενός έκανε λόγο ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης, χαρακτηρίζοντας μέγα λάθος ένα μικρό υπουργείο με μικρό προϋπολογισμό. «Απαιτείται μια νέα δομή με τη δημιουργία συνεργειών με τον ιδιωτικό τομέα, αποκεντρωμένη και με ομάδες κατάλληλα στελεχωμένες με τεχνοκράτες που θα πλησιάσουν τις τοπικές αρχές ώστε να μάθουν πώς να αξιοποιούν τα εργαλεία που χρειάζονται. Θα χρειαστούν κεφάλαια αλλά είναι… αστεία σε σχέση με τα μεγέθη του κλάδου».
Ο κ. Ανδρεάδης ανέφερε επιπλέον ότι ο κλάδος δεν είναι βιομηχανία, είναι πρωτοβουλία και ενέργεια των πολλών, «γι’ αυτό και θα πρέπει να εστιάσουμε στους μικρούς και επιπλέον να αλλάξουμε τη σχέση του κράτους με το τουριστικό προϊόν. Στον τουρισμό το κράτος είναι συνδημιουργός του τουριστικού προϊόντος. Υποδομές, καθαριότητα, δημόσιοι χώροι επηρεάζουν την εμπειρία κατοίκων και επισκεπτών».
«Θεσσαλονίκη, επενδύσεις και ευκαιρίες στον τουρισμό» ήταν το αντικείμενο της συζήτησης στην οποία συμμετείχαν οι Σταύρος Παπασταύρου, Αλέξανδρος Εξάρχου, Νικόλαος Κουρέτας, Γιώργος Βήλος, Θάνος Βλαχόπουλος και Ηλίας Κικίλιας.
- Σταύρος Παπασταύρου, υπουργός Επικρατείας
«Είναι κεντρική πολιτική της κυβέρνησης να αναδειχθεί ο ρόλος της Θεσσαλονίκης γιατί οι γεωπολιτικές εξελίξεις οδηγούν την πόλη -η οποία δεν είχε τα προηγούμενα χρόνια την αντίστοιχη ισοδύναμη ανάπτυξη με την Αθήνα- να έχει πλέον πιο κεντρικό ρόλο». Ο ίδιος αναφέρθηκε στη σημασία των υποδομών που ενισχύονται στη συμπρωτεύουσα, με την παράδοση του μετρό τον ερχόμενο Νοέμβριο (με βάση τον προγραμματισμό) εξυπηρετώντας περίπου 300.000 πολίτες, το Flyover το 2027, τις προσπάθειες να συνδεθεί ο ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις επενδύσεις στα νοσοκομεία. Eκανε επίσης ειδική αναφορά στο σοβαρό πρόβλημα στους συνοριακούς σταθμούς «που είναι σε άθλια κατάσταση». Κάνει προσπάθεια η κυβέρνηση προκειμένου η εικόνα το καλοκαίρι να είναι πιο βελτιωμένη. Ο κ. Παπασταύρου είπε πως οι ιδιωτικές επενδύσεις έχουν δώσει άλλο χρώμα στην πόλη, ενώ βοηθούν πολύ και τα νέα ξενοδοχεία τα οποία είναι «κοσμήματα».
- Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος Intrakat
Οι παθογένειες του παρελθόντος στον τρόπο παραγωγής μεγάλων έργων υποδομής δεν είναι άσχετες με τις μεγάλες καθυστερήσεις που χαρακτήρισαν στο παρελθόν την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ η διαιώνιση των πρακτικών αυτών ενδεχομένως να δημιουργήσει περαιτέρω καθυστερήσεις στα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, δήλωσε ο κ. Εξάρχου. Ο ίδιος έκανε έκκληση να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά αυτή η αρνητική παρακαταθήκη μέσα από θεσμικές μεταρρυθμίσεις. Αναφερόμενος στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Εξάρχου επιβεβαίωσε ότι έως το καλοκαίρι του 2025 η Ακτωρ θα ολοκληρώσει την επέκταση της Καλαμαριάς και παρατήρησε πως ο σταθμός «Βενιζέλου» της κύριας γραμμής θα είναι μοναδικός στην Ευρώπη και ένα ζωντανό μουσείο λόγω των σπάνιων αρχαιοτήτων του. Ο ίδιος σημείωσε ότι χρειάζονται περισσότερα μέσα σταθερής τροχιάς και επεκτάσεις του μετρό τόσο προς τα δυτικά όσο και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».
- Νικόλαος Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος Ελληνικό Μετρό
Μπορεί να φαίνεται απίστευτο, αλλά «από τους 13 σταθμούς οι 12 είναι έτοιμοι, στον 13ο σταθμό στη Βενιζέλου, στο τέλος Μαρτίου ολοκληρώνονται οι αρχαιολογικές εργασίες στη βόρεια και νότια είσοδο και αρχές καλοκαιριού θα έχουμε ολοκληρώσει όλες τις οικοδομικές εργασίες. Παράλληλα κάνουμε τις δοκιμές σε όλα τα συστήματα: πρόκειται για ένα μετρό με 33 υπερσύγχρονους συρμούς χωρίς οδηγό, με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας - μάλιστα θα είναι το 8ο μετρό σε όλη την Ευρώπη με τις συγκεκριμένες υποδομές. Σε σχέση με τις επεκτάσεις, μέσα στον επόμενο 1-1,5 μήνα θα γίνει η παρουσίαση μιας μεγάλης συγκοινωνιακής μελέτης που διήρκεσε 2,5 χρόνια για το πώς μπορούν να συνδεθούν όλα τα μέσα μεταφοράς. Ναι, σκοπεύουμε να επεκταθούμε και προς τα δυτικά και προφανώς θα συνδέσουμε και το αεροδρόμιο».
- Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης Fraport Greece
«Στη Θεσσαλονίκη επενδύσαμε 100 εκατ. ευρώ, φτιάξαμε μια πύλη εισόδου αντάξια της πόλης και της ευρύτερης Μακεδονίας. Το 2016 υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας το “Μακεδονία” είχε 5,7 εκατομμύρια επιβάτες και πλέον η κίνηση έχει αυξηθεί πάνω από 22%, στα 7 εκατομμύρια», ανέφερε ο κ. Βήλος. Ο ίδιος είπε πως θα πρέπει να χτιστούν συνέργειες και στη Θεσσαλονίκη. «Αντιμετωπίσαμε αυτό το πρόβλημα με τους προορισμούς στα 14 αεροδρόμια που αναλάβαμε. Πρέπει όλοι να κάτσουμε στο ίδιο τραπέζι, να βάλουμε κοινούς στόχους και να προχωρήσουμε, με τους τοπικούς φορείς και την κοινωνία».
- Θάνος Βλαχόπουλος, γενικός διευθυντής, επικεφαλής Εταιρικής Τραπεζικής & Προϊόντων ομίλου Τράπεζας Πειραιώς
«Οι τράπεζες και θέλουν και μπορούν να χρηματοδοτήσουν όχι μόνο τον τουρισμό αλλά και όλο το οικοσύστημα γύρω από τον κλάδο. Εχουμε συνολικά 2,5 δισ. ευρώ χορηγήσεις ως τράπεζα στον τουρισμό, για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα 2 δισ. ευρώ επενδυτικά έργα που τρέχουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ είμαστε και υποστηρικτές των αναδόχων στο μετρό. Βλέπουμε μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον τουριστικό κλάδο συνολικά, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η είσοδος του GIC στον όμιλο Sani/Ikos και η επένδυση της Goldman Sachs στη Χαλκιδική».
- Ηλίας Κικίλιας, γενικός διευθυντής Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων
Η αξιολόγηση των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης είναι πολύ υψηλή σε σύγκριση με άλλες πόλεις, όπως και η εμπειρία της πόλης, όμως οι δείκτες απόδοσης είναι χαμηλότεροι, ανέφερε ο κ. Κικίλιας. Οι αφίξεις είναι λίγο πάνω από τα 2 εκατομμύρια με top εθνικότητες στα ξενοδοχεία σε ποσοστό πάνω από 46% Ελληνες και ακολουθούν Αμερικάνοι και Ισραηλινοί.
- Απόστολος Τζιτζικώστας, περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας
Στην αύξηση των επιδόσεων της Περιφέρειας, η οποία έχει μπεί για τα καλά στον τουριστικό χάρτη της χώρας, αναφέρθηκε ο κ. Τζιτζικώστας με αριθμούς, λέγοντας πως το ΑΕΠ της Περιφέρειας αυξήθηκε κατά 9%, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 18% και φτάνουν τα 6,2 δισ. ευρώ. «Η Περιφέρεια έχει πλέον την πρωτιά στις εξαγωγές προϊόντων και τροφίμων καθώς και αύξηση 17% στις επενδύσεις στην έρευνα και καινοτομία, νούμερα που την καθιστούν ανάμεσα στις 10 ταχύτερα αναπτυσσόμενες περιφέρειες στην Ε.Ε. σε αυτόν τον τομέα». Οπως ανέφερε μεταξύ άλλων, «ήμασταν οι πρώτοι που δημιουργήσαμε Film Office, βάζοντας τη Μακεδονία στον κόσμο του παγκόσμιου κινηματογράφου και προβάλλοντας τη Θεσσαλονίκη κατ’ επέκταση σε όλο τον κόσμο».
Στις μεγάλες ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκαν μιλώντας στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Η γέννηση ενός διεθνούς brand: Πώς ένα ξενοδοχείο ή ένας προορισμός αποκτά παγκόσμια καταξίωση» οι Τζορτζ Τσούνης και Ανδρέας Ανδρεάδης.
- Τζορτζ Τσούνης, πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα
«Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη της Ελλάδας με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες, με μεγάλο λιμάνι, ενώ το κέντρο της πόλης να απέχει μόλις 20 λεπτά από το αεροδρόμιο», ανέφερε ο πρεσβευτής των ΗΠΑ, προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό να υπάρξει μεγαλύτερη διασύνδεση από τις ΗΠΑ, σε συνέχεια και του πάγιου αιτήματος των φορέων της συμπρωτεύουσας για απευθείας αεροπορικές συνδέσεις από το αεροδρόμιο «Μακεδονία». «Πέρυσι, κυρίως μέσω των απευθείας συνδέσεων με την Αθήνα, ήρθαν 1,4 εκατομμύρια τουρίστες από τις ΗΠΑ. Οσο μεγαλύτερη επένδυση έχουμε στα αεροδρόμια τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ανάπτυξη στον τουρισμό μεταξύ των δύο πλευρών. Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το κομμάτι της κρουαζιέρας, ενώ η αναβάθμιση μαρινών με επιπλέον υποδομές σε αυτόν τον τομέα σε όλη την Ελλάδα θα ήταν πολύ σημαντική. Οι Αμερικανοί έχουν ανακαλύψει πλέον την Ελλάδα, που έχει εξελιχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα brands διεθνώς». Ως ένα γενικότερο σχόλιο και εν όψει της επικείμενης επίσκεψης του Ελληνα πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, ο ίδιος ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή «οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις είναι στο υψηλότερο επίπεδο που θα μπορούσαν να είναι».
- Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO Sani/lkos
«Η Θεσσαλονίκη πέρασε δύσκολα χρόνια, όμως τώρα είναι η ευκαιρία της να προχωρήσει μπροστά γιατί βρίσκεται στην καλύτερή της φάση. Χρειάζεται όραμα και αποφάσεις και σε 10 χρόνια από τώρα μπορεί να είναι εντελώς διαφορετική», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Sani/Ikos, του ομίλου με το ελληνικό DNA που έχει ήδη επεκταθεί από την Ελλάδα στην Ισπανία και την Πορτογαλία, με επόμενο ενδεχόμενο σταθμό την Καραϊβική. «Η ελληνική φιλοξενία μπορεί να φτάσει σε όλο τον κόσμο», κατέληξε.
«Η εικόνα της σύγχρονης Θεσσαλονίκης» ήταν το αντικείμενο της συζήτησης στην οποία συμμετείχαν οι Βασίλης Γάκης, Ελενα Μπινιάρη, Ανδρέας Μανδρίνος και Κωνσταντίνος Τορνιβούκας
- Βασίλης Γάκης, αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης
«Ο δήμος είναι συλλογικός φορέας, πρέπει να αναπτύσσει συνέργειες, να συγκεντρώνει δυνάμεις στη λογική της κατάρτισης ενός νέου στρατηγικού σχεδιασμού. Εχουν γίνει βήματα αλλά χρειαζόμαστε νέο σχέδιο. Πρέπει να αναδείξουμε τα στοιχεία της πόλης, απαιτείται υπομονή και δουλειά γιατί το branding δεν είναι εύκολη διαδικασία», ανέφερε ο κ. Γάκης.
- Ελενα Μπινιάρη, γενική διευθύντρια «Hyatt Regency Thessaloniki»
«Η κομβική πρόκληση είναι πώς -ως πόλη- θα προσφέρουμε θετική εμπειρία στον επισκέπτη. Υποδομές, συγκοινωνίες, καθαριότητα, συγκοινωνία, όλα είναι απαραίτητα», ανέφερε η κυρία Μπινιάρη. «Στόχος των ξενοδοχείων της πόλης πρέπει να είναι η προσέλκυση υψηλότερων εισοδημάτων, αλλά και να μην περιορίζεται ως προορισμός για city break».
- Ανδρέας Μανδρίνος, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης
Για την ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που θα έχει κατεύθυνση τη βιώσιμη ανάπτυξη έκανε λόγο ο κ. Μανδρίνος, ο οποίος αναφέρθηκε και στην ψαλίδα μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης στην προσέλκυση επισκεπτών, αλλά και στο γεγονός ότι η πόλη χάνει τουρισμό. «Δεν πηγαίναμε επαγγελματικά. Οταν ο άλλοι έτρεχαν με το αυτοκίνητο εμείς τρέχαμε με το πατίνι».
- Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, CEO Tor Hotel Group
«Εχουμε μια πανέμορφη πόλη με μια θέση στρατηγικής σημασίας και ένα σύγχρονο αεροδρόμιο. Είμαστε οδικά συνδεδεμένοι με τα Βαλκάνια και την Τουρκία, έχουμε τη Βεργίνα, το Αγιον Ορος, τη Νάουσα, τη Δράμα με τα κρασιά. Αυτή τη στιγμή ο τουρισμός μας είναι 50% εγχώριος, 10% Βαλκάνια, μετά έχουμε κόσμο από το Ισραήλ, αλλά μόλις το 4% είναι από τους παραδοσιακούς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Αρα η πόλη δεν έχει αναγνωρισιμότητα».
Στην ατζέντα του συνεδρίου ήταν και θέματα σε σχέση με τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την αρχιτεκτονική και τη γαστρονομία. Η δρ Αγγελική Κοτταρίδη, επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων Ημαθίας, μίλησε με κεντρικό θέμα «Αιγές, η βασιλική Μητρόπολη των Μακεδόνων: Ανασχεδιάζοντας τον αρχαιολογικό χάρτη της Ελλάδας», κάνοντας λόγο για μεγάλη άνοδο επισκεψιμότητας το 2024, με νούμερα σε Σαββατοκύριακο του Φεβρουαρίου ανάλογα με το Μουσείο της Ακρόπολης σε μια περιοχή ουσιαστικά χωρίς τουρισμό.
Για τη γαστρονομική κουλτούρα της πόλης και την οικειότητα που δημιουργεί στον επισκέπτη μίλησαν ο Μανώλης Παπουτσάκης, chef και συνιδιοκτήτης των εστιατορίων «Χαρούπι», «Δέκα τραπέζια», «Pharaoh» και ο Σωτήρης Ευαγγέλου, executive chef στο «Macedonia Palace». Ο Βαγγέλης Λιάκος, συνιδρυτής και art director του Beetroot Design Group, αναφέρθηκε στην επιρροή της Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα και τον κόσμο μέσα από τη δική του εμπειρία ως προς τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας, ενώ ο κ. Tάσος Γεωργαντζής, συνιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Urban Soul Project, έδωσε τη δική του οπτική για το πώς η πόλη εμπνέει τη δημιουργικότητα.
Αυτό ήταν και το κεντρικό μήνυμα του συνεδρίου «Greece Talks_Thessaloniki: Η Θεσσαλονίκη στον διεθνή τουριστικό χάρτη» που διοργάνωσαν την περασμένη Πέμπτη το Travel.gr και το «ΘEMA», παρουσιάζοντας ανθρώπους, επιχειρήσεις και έργα που σηματοδοτούν το αύριο της συμπρωτεύουσας, επηρεάζοντας την εικόνα της πόλης για κατοίκους και επισκέπτες, σε συνδυασμό και με τα μεγάλα ατού της σε τομείς όπως η γαστρονομία και ο πολιτισμός.
«Δύο κατακτήσεις της πόλης που ίσως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ούτε εμείς, ούτε οι Θεσσαλονικείς είναι τo αεροδρόμιο και το λιμάνι», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης αναφερόμενος στην ανάπτυξη των υποδομών της πόλης. «Το γεγονός ότι φέτος θα υπάρχει γραμμή μετρό εξυπηρετώντας περίπου 300.000 πολίτες θα σημάνει πολλά για την πόλη και σε συνδυασμό με το Flyover (σ.σ.: την υπερυψωμένη λεωφόρο) το 2027, τις προσπάθειες να συνδεθεί το λιμάνι με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις επενδύσεις στα νοσοκομεία θα αναβαθμίσουν της εικόνας της πόλης», ανέφερε ο κ. Σταύρος Παπασταύρου, υπουργός Επικρατείας, με την υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη να κάνει ιδιαίτερη αναφορά και στην καμπάνια «Greekend», που αφορά και στη Θεσσαλονίκη και αποσκοπεί στο να αναδειχθεί η πόλη ως ένας ιδανικός προορισμός για σύντομες αποδράσεις city break καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. «Απόλυτη προτεραιότητα» χαρακτήρισε την τουριστική ανάπτυξη της πόλης ο δήμαρχός της Στέλιος Αγγελούδης, που στάθηκε ειδικότερα στην ανάγκη για συνέργειες αλλά και τη βιώσιμη τουριστική προοπτική «που αποτελεί μεγάλο κομμάτι και δεν την έχουμε κατακτήσει στο μέγεθος που χρειάζεται».
«Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη της Ελλάδας με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες», δήλωσε από την πλευρά του ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζορτζ Τσούνης, ο οποίος επίσης έδωσε το «παρών» στο συνέδριο, τονίζοντας και τον στρατηγικό γεωγραφικό ρόλο της συμπρωτεύουσας.
Επενδύσεις, υποδομές και νέες αεροπορικές συνδέσεις
«H θέση της Θεσσαλονίκης στο μέλλον της Ελλάδας» ήταν το αντικείμενο της θεματικής ενότητας στην οποία συμμετείχαν οι Κωστής Χατζηδάκης, Στέλιος Αγγελούδης και Δημήτριος Γερογιάννης.
- Κωστής Χατζηδάκης, υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Στις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού συνολικά, με εισπράξεις σχεδόν στα 21 δισ. ευρώ το 2023 και 33 εκατομμύρια επισκέπτες, αλλά και της Θεσσαλονίκης ειδικά, όπου αεροδρόμιο και λιμάνι δίνουν το ρυθμό, αναφέρθηκε ο κ. Χατζηδάκης: «Το μερίδιο των διεθνών πτήσεων στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” ανέβηκε στο 68% από 62%, ενώ ο κύκλος εργασιών στο λιμάνι έχει αυξηθεί κατά 52% και βλέπουμε ένα μεγάλο άνοιγμα στην κρουαζιέρα, με περιθώρια να πάμε πολύ παραπάνω. Παίρνουμε πρωτοβουλίες και δρομολογούμε σημαντικά έργα, ορατά σε Θεσσαλονικείς και επισκέπτες, όπως το μετρό που θα παραδοθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς». Αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό, τόνισε πως «προχωρεί και το Flyover, το οποίο προξενεί μεν αναστάτωση στη λειτουργία της πόλης, όμως η όχληση θα είναι προσωρινή ενώ το έργο μόνιμο».
Επίσης, έκανε ειδική αναφορά στον πολιτισμό και τα τρία μουσεία υπό διαμόρφωση στη Θεσσαλονίκη: τo Μουσείο Ολοκαυτώματος, το Μουσείο Παύλου Μελά και το αντίστοιχο με ευρήματα κατά την κατασκευή του μετρό. Σε σχέση με τη δυσανάλογη άνοδο των τιμών των ακινήτων που αφορά και τη συμπρωτεύουσα, ανέφερε ότι οι παρεμβάσεις που ήδη έχει προαναγγείλει ο πρωθυπουργός για την Golden Visa θα γίνουν άμεσα και την επόμενη εβδομάδα με την κατάθεση της ρύθμισης στη Βουλή. Για μετά το καλοκαίρι, οπότε θα μπορεί να γίνει και μια πρώτη αποτίμηση από τις πρόσφατα θεσμοθετημένες ρυθμίσεις, θα επανεξεταστεί το θέμα τυχόν νέων μέτρων για την αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
- Στέλιος Αγγελούδης, δήμαρχος Θεσσαλονίκης
Η τουριστική ανάπτυξη της πόλης είναι απόλυτη προτεραιότητα, ανέφερε ο κ. Αγγελούδης, προσθέτοντας ότι η νέα Αρχή πρέπει να βαδίσει πάνω σε όλα όσα είχαν χτιστεί ως θετικές βάσεις τα προηγούμενα χρόνια για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με τις υποδομές να αποτελούν βασικό εργαλείο. Σημαντικό κομμάτι που δεν έχει κατακτηθεί στα επίπεδα που πρέπει είναι και η βιώσιμη τουριστική προοπτική της πόλης, ενώ θα «πρέπει να δούμε πολλές ενέργειες και συνέργειες προκειμένου το τουριστικό προϊόν να γίνει ελκυστικό και στη διεθνή κοινότητα». O ίδιος ανέφερε ότι έχουν γίνει σοβαρές ξενοδοχειακές επενδύσεις στην πόλη «που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις», ενώ θα πρέπει να υπάρξει ισορροπία στα καταλύματα τύπου Airbnb.
- Δημήτριος Γερογιάννης, CEO Aegean
«Η συνεπής παρουσία και επέκταση στην πόλη είναι ένα ξεκάθαρο στίγμα για την Aegean ότι η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι στο επίκεντρο των επενδύσεών μας», ανέφερε ο CEO της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής, προαναγγέλλοντας και νέες συνδέσεις: από το καλοκαίρι στο δίκτυο εσωτερικού με τη Νάξο και για τη χειμερινή περίοδο 2024-2025 με το Αμστερνταμ στο δίκτυο εξωτερικού. «Ημασταν εκεί ακόμα και όταν κανείς δεν μιλούσε για τον τουρισμό στη Θεσσαλονίκη, είμαστε ταυτισμένοι με την πόλη. Προσπαθούμε να δούμε τον τουρισμό με σκοπιά βιωσιμότητας, να επενδύσουμε στη διάχυση του τουριστικού προϊόντος χρονικά και χωρικά, γι’ αυτό και επεκτείνουμε συνεχώς το δίκτυό μας. Εχουμε φτάσει πλέον να συνδέουμε την πόλη με 20 προορισμούς του εξωτερικού από 9 προ πανδημίας και 15 στο δίκτυο του εσωτερικού».
Διεύρυνση της περιόδου με city break και θεματικό τουρισμό
Για το ρόλο της πόλης στο μέλλον συζήτησαν στη θεματική ενότητα με τίτλο «Η Θεσσαλονίκη ως ο επόμενος μεγάλος προορισμός» η Oλγα Κεφαλογιάννη, ο Μαργαρίτης Σχοινάς και ο Σταύρος Ανδρεάδης.
- Ολγα Κεφαλογιάννη, υπουργός Τουρισμού
«Ερχόμαστε μετά από μια επιτυχή χρονιά όπως το 2023, που είναι πλέον το νέο σημείο αναφοράς για τον τουρισμό στην Ελλάδα, ενώ και το 2024 θα είναι μία εξαιρετική χρονιά», ανέφερε η υπουργός Τουρισμού, προσθέτοντας ειδικά για τη Θεσσαλονίκη ότι έχει καλύψει τις απώλειες της πανδημίας «γι’ αυτό και μας ενδιαφέρει να επενδύσουμε περισσότερο στην προβολή της. Θέλουμε να προωθήσουμε τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό για σύντομες αποδράσεις - city break μέσω του προγράμματος “Greekend”. Επιπλέον προβάλλουμε πλέον την Ελλάδα συνολικά για ό,τι έχει να προσφέρει και εκτός της περιόδου του καλοκαιριού. Aπό τις δύο αυτές πρωτοβουλίες μπορεί να κερδίσει περαιτέρω η πόλη, η οποία μπορεί να αναπτυχθεί και μέσα απ’ όσα προσφέρει η ευρύτερη περιοχή, πολιτιστικά και σε επίπεδο φυσικής ομορφιάς, αλλά και σε άλλους τομείς όπως ο οινοτουρισμός». Η κυρία Κεφαλογιάννη προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία για τη θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών στη βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ χαρακτήρισε «ανεπίτρεπτη παρέμβαση στην ελεύθερη αγορά τις προτεινόμενες διατάξεις του υπουργείου Πολιτισμού για συγκεκριμένη ποσόστωση ελληνικής μουσικής».
- Μαργαρίτης Σχοινάς, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής
«Η Θεσσαλονίκη είναι το επίκεντρο της ευρωπαϊκότητας στα Βαλκάνια» επεσήμανε ο κ. Σχοινάς, με αναφορά και στη στήριξη του πολιτισμού από ευρωπαϊκά ταμεία.
«Η Ε.Ε. έδωσε 25 εκατ. ευρώ για την ανάδειξη του ανακτόρου του αρχαιολογικού χώρου των Αιγών. Σε μια εποχή όπου οι ακραίοι λένε ότι η Ευρώπη ισοπεδώνει την εθνική ταυτότητα, η Ευρώπη είναι αυτή που αναδεικνύει τις μακεδονικές ρίζες της Ελλάδας», είπε χαρακτηριστικά. Συνολικά ως προς τη στάση της Ε.Ε. απέναντι στον τουρισμό, ο ίδιος θεωρεί ότι «αντί για κοινή κοινοτική πολιτική τουρισμού χρειαζόμαστε καλύτερα μέτρα στις άλλες κοινοτικές πολιτικές, όπως ενέργεια, περιβάλλον, οικονομία. Αυτά θα συνδράμουν τον τουρισμό».
- Σταύρος Ανδρεάδης, επίτιμος πρόεδρος Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, πρόεδρος της ΠΕΕΒΕ
Για την ανάγκη να σχεδιαστεί ένα νέο υπουργείο Τουρισμού εκ του μηδενός έκανε λόγο ο κ. Σταύρος Ανδρεάδης, χαρακτηρίζοντας μέγα λάθος ένα μικρό υπουργείο με μικρό προϋπολογισμό. «Απαιτείται μια νέα δομή με τη δημιουργία συνεργειών με τον ιδιωτικό τομέα, αποκεντρωμένη και με ομάδες κατάλληλα στελεχωμένες με τεχνοκράτες που θα πλησιάσουν τις τοπικές αρχές ώστε να μάθουν πώς να αξιοποιούν τα εργαλεία που χρειάζονται. Θα χρειαστούν κεφάλαια αλλά είναι… αστεία σε σχέση με τα μεγέθη του κλάδου».
Ο κ. Ανδρεάδης ανέφερε επιπλέον ότι ο κλάδος δεν είναι βιομηχανία, είναι πρωτοβουλία και ενέργεια των πολλών, «γι’ αυτό και θα πρέπει να εστιάσουμε στους μικρούς και επιπλέον να αλλάξουμε τη σχέση του κράτους με το τουριστικό προϊόν. Στον τουρισμό το κράτος είναι συνδημιουργός του τουριστικού προϊόντος. Υποδομές, καθαριότητα, δημόσιοι χώροι επηρεάζουν την εμπειρία κατοίκων και επισκεπτών».
Το μετρό έρχεται και θα επεκταθεί στα δυτικά και το αεροδρόμιο
«Θεσσαλονίκη, επενδύσεις και ευκαιρίες στον τουρισμό» ήταν το αντικείμενο της συζήτησης στην οποία συμμετείχαν οι Σταύρος Παπασταύρου, Αλέξανδρος Εξάρχου, Νικόλαος Κουρέτας, Γιώργος Βήλος, Θάνος Βλαχόπουλος και Ηλίας Κικίλιας.
- Σταύρος Παπασταύρου, υπουργός Επικρατείας
«Είναι κεντρική πολιτική της κυβέρνησης να αναδειχθεί ο ρόλος της Θεσσαλονίκης γιατί οι γεωπολιτικές εξελίξεις οδηγούν την πόλη -η οποία δεν είχε τα προηγούμενα χρόνια την αντίστοιχη ισοδύναμη ανάπτυξη με την Αθήνα- να έχει πλέον πιο κεντρικό ρόλο». Ο ίδιος αναφέρθηκε στη σημασία των υποδομών που ενισχύονται στη συμπρωτεύουσα, με την παράδοση του μετρό τον ερχόμενο Νοέμβριο (με βάση τον προγραμματισμό) εξυπηρετώντας περίπου 300.000 πολίτες, το Flyover το 2027, τις προσπάθειες να συνδεθεί ο ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις επενδύσεις στα νοσοκομεία. Eκανε επίσης ειδική αναφορά στο σοβαρό πρόβλημα στους συνοριακούς σταθμούς «που είναι σε άθλια κατάσταση». Κάνει προσπάθεια η κυβέρνηση προκειμένου η εικόνα το καλοκαίρι να είναι πιο βελτιωμένη. Ο κ. Παπασταύρου είπε πως οι ιδιωτικές επενδύσεις έχουν δώσει άλλο χρώμα στην πόλη, ενώ βοηθούν πολύ και τα νέα ξενοδοχεία τα οποία είναι «κοσμήματα».
- Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος Intrakat
Οι παθογένειες του παρελθόντος στον τρόπο παραγωγής μεγάλων έργων υποδομής δεν είναι άσχετες με τις μεγάλες καθυστερήσεις που χαρακτήρισαν στο παρελθόν την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ η διαιώνιση των πρακτικών αυτών ενδεχομένως να δημιουργήσει περαιτέρω καθυστερήσεις στα έργα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, δήλωσε ο κ. Εξάρχου. Ο ίδιος έκανε έκκληση να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά αυτή η αρνητική παρακαταθήκη μέσα από θεσμικές μεταρρυθμίσεις. Αναφερόμενος στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Εξάρχου επιβεβαίωσε ότι έως το καλοκαίρι του 2025 η Ακτωρ θα ολοκληρώσει την επέκταση της Καλαμαριάς και παρατήρησε πως ο σταθμός «Βενιζέλου» της κύριας γραμμής θα είναι μοναδικός στην Ευρώπη και ένα ζωντανό μουσείο λόγω των σπάνιων αρχαιοτήτων του. Ο ίδιος σημείωσε ότι χρειάζονται περισσότερα μέσα σταθερής τροχιάς και επεκτάσεις του μετρό τόσο προς τα δυτικά όσο και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».
- Νικόλαος Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος Ελληνικό Μετρό
Μπορεί να φαίνεται απίστευτο, αλλά «από τους 13 σταθμούς οι 12 είναι έτοιμοι, στον 13ο σταθμό στη Βενιζέλου, στο τέλος Μαρτίου ολοκληρώνονται οι αρχαιολογικές εργασίες στη βόρεια και νότια είσοδο και αρχές καλοκαιριού θα έχουμε ολοκληρώσει όλες τις οικοδομικές εργασίες. Παράλληλα κάνουμε τις δοκιμές σε όλα τα συστήματα: πρόκειται για ένα μετρό με 33 υπερσύγχρονους συρμούς χωρίς οδηγό, με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας - μάλιστα θα είναι το 8ο μετρό σε όλη την Ευρώπη με τις συγκεκριμένες υποδομές. Σε σχέση με τις επεκτάσεις, μέσα στον επόμενο 1-1,5 μήνα θα γίνει η παρουσίαση μιας μεγάλης συγκοινωνιακής μελέτης που διήρκεσε 2,5 χρόνια για το πώς μπορούν να συνδεθούν όλα τα μέσα μεταφοράς. Ναι, σκοπεύουμε να επεκταθούμε και προς τα δυτικά και προφανώς θα συνδέσουμε και το αεροδρόμιο».
- Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης Fraport Greece
«Στη Θεσσαλονίκη επενδύσαμε 100 εκατ. ευρώ, φτιάξαμε μια πύλη εισόδου αντάξια της πόλης και της ευρύτερης Μακεδονίας. Το 2016 υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας το “Μακεδονία” είχε 5,7 εκατομμύρια επιβάτες και πλέον η κίνηση έχει αυξηθεί πάνω από 22%, στα 7 εκατομμύρια», ανέφερε ο κ. Βήλος. Ο ίδιος είπε πως θα πρέπει να χτιστούν συνέργειες και στη Θεσσαλονίκη. «Αντιμετωπίσαμε αυτό το πρόβλημα με τους προορισμούς στα 14 αεροδρόμια που αναλάβαμε. Πρέπει όλοι να κάτσουμε στο ίδιο τραπέζι, να βάλουμε κοινούς στόχους και να προχωρήσουμε, με τους τοπικούς φορείς και την κοινωνία».
- Θάνος Βλαχόπουλος, γενικός διευθυντής, επικεφαλής Εταιρικής Τραπεζικής & Προϊόντων ομίλου Τράπεζας Πειραιώς
«Οι τράπεζες και θέλουν και μπορούν να χρηματοδοτήσουν όχι μόνο τον τουρισμό αλλά και όλο το οικοσύστημα γύρω από τον κλάδο. Εχουμε συνολικά 2,5 δισ. ευρώ χορηγήσεις ως τράπεζα στον τουρισμό, για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα 2 δισ. ευρώ επενδυτικά έργα που τρέχουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ είμαστε και υποστηρικτές των αναδόχων στο μετρό. Βλέπουμε μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον τουριστικό κλάδο συνολικά, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η είσοδος του GIC στον όμιλο Sani/Ikos και η επένδυση της Goldman Sachs στη Χαλκιδική».
- Ηλίας Κικίλιας, γενικός διευθυντής Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων
Η αξιολόγηση των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης είναι πολύ υψηλή σε σύγκριση με άλλες πόλεις, όπως και η εμπειρία της πόλης, όμως οι δείκτες απόδοσης είναι χαμηλότεροι, ανέφερε ο κ. Κικίλιας. Οι αφίξεις είναι λίγο πάνω από τα 2 εκατομμύρια με top εθνικότητες στα ξενοδοχεία σε ποσοστό πάνω από 46% Ελληνες και ακολουθούν Αμερικάνοι και Ισραηλινοί.
Ο ρόλος της Περιφέρειας και οι μεγάλες παραγωγές
- Απόστολος Τζιτζικώστας, περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας
Στην αύξηση των επιδόσεων της Περιφέρειας, η οποία έχει μπεί για τα καλά στον τουριστικό χάρτη της χώρας, αναφέρθηκε ο κ. Τζιτζικώστας με αριθμούς, λέγοντας πως το ΑΕΠ της Περιφέρειας αυξήθηκε κατά 9%, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 18% και φτάνουν τα 6,2 δισ. ευρώ. «Η Περιφέρεια έχει πλέον την πρωτιά στις εξαγωγές προϊόντων και τροφίμων καθώς και αύξηση 17% στις επενδύσεις στην έρευνα και καινοτομία, νούμερα που την καθιστούν ανάμεσα στις 10 ταχύτερα αναπτυσσόμενες περιφέρειες στην Ε.Ε. σε αυτόν τον τομέα». Οπως ανέφερε μεταξύ άλλων, «ήμασταν οι πρώτοι που δημιουργήσαμε Film Office, βάζοντας τη Μακεδονία στον κόσμο του παγκόσμιου κινηματογράφου και προβάλλοντας τη Θεσσαλονίκη κατ’ επέκταση σε όλο τον κόσμο».
Προοπτική απευθείας σύνδεσης με τις ΗΠΑ
Στις μεγάλες ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκαν μιλώντας στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Η γέννηση ενός διεθνούς brand: Πώς ένα ξενοδοχείο ή ένας προορισμός αποκτά παγκόσμια καταξίωση» οι Τζορτζ Τσούνης και Ανδρέας Ανδρεάδης.
- Τζορτζ Τσούνης, πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα
«Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη της Ελλάδας με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες, με μεγάλο λιμάνι, ενώ το κέντρο της πόλης να απέχει μόλις 20 λεπτά από το αεροδρόμιο», ανέφερε ο πρεσβευτής των ΗΠΑ, προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό να υπάρξει μεγαλύτερη διασύνδεση από τις ΗΠΑ, σε συνέχεια και του πάγιου αιτήματος των φορέων της συμπρωτεύουσας για απευθείας αεροπορικές συνδέσεις από το αεροδρόμιο «Μακεδονία». «Πέρυσι, κυρίως μέσω των απευθείας συνδέσεων με την Αθήνα, ήρθαν 1,4 εκατομμύρια τουρίστες από τις ΗΠΑ. Οσο μεγαλύτερη επένδυση έχουμε στα αεροδρόμια τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ανάπτυξη στον τουρισμό μεταξύ των δύο πλευρών. Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το κομμάτι της κρουαζιέρας, ενώ η αναβάθμιση μαρινών με επιπλέον υποδομές σε αυτόν τον τομέα σε όλη την Ελλάδα θα ήταν πολύ σημαντική. Οι Αμερικανοί έχουν ανακαλύψει πλέον την Ελλάδα, που έχει εξελιχθεί σε ένα από τα σημαντικότερα brands διεθνώς». Ως ένα γενικότερο σχόλιο και εν όψει της επικείμενης επίσκεψης του Ελληνα πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, ο ίδιος ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή «οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις είναι στο υψηλότερο επίπεδο που θα μπορούσαν να είναι».
- Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO Sani/lkos
«Η Θεσσαλονίκη πέρασε δύσκολα χρόνια, όμως τώρα είναι η ευκαιρία της να προχωρήσει μπροστά γιατί βρίσκεται στην καλύτερή της φάση. Χρειάζεται όραμα και αποφάσεις και σε 10 χρόνια από τώρα μπορεί να είναι εντελώς διαφορετική», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Sani/Ikos, του ομίλου με το ελληνικό DNA που έχει ήδη επεκταθεί από την Ελλάδα στην Ισπανία και την Πορτογαλία, με επόμενο ενδεχόμενο σταθμό την Καραϊβική. «Η ελληνική φιλοξενία μπορεί να φτάσει σε όλο τον κόσμο», κατέληξε.
«Μεγάλος στόχος η προσέλκυση υψηλότερων εισοδημάτων»
«Η εικόνα της σύγχρονης Θεσσαλονίκης» ήταν το αντικείμενο της συζήτησης στην οποία συμμετείχαν οι Βασίλης Γάκης, Ελενα Μπινιάρη, Ανδρέας Μανδρίνος και Κωνσταντίνος Τορνιβούκας
- Βασίλης Γάκης, αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης
«Ο δήμος είναι συλλογικός φορέας, πρέπει να αναπτύσσει συνέργειες, να συγκεντρώνει δυνάμεις στη λογική της κατάρτισης ενός νέου στρατηγικού σχεδιασμού. Εχουν γίνει βήματα αλλά χρειαζόμαστε νέο σχέδιο. Πρέπει να αναδείξουμε τα στοιχεία της πόλης, απαιτείται υπομονή και δουλειά γιατί το branding δεν είναι εύκολη διαδικασία», ανέφερε ο κ. Γάκης.
- Ελενα Μπινιάρη, γενική διευθύντρια «Hyatt Regency Thessaloniki»
«Η κομβική πρόκληση είναι πώς -ως πόλη- θα προσφέρουμε θετική εμπειρία στον επισκέπτη. Υποδομές, συγκοινωνίες, καθαριότητα, συγκοινωνία, όλα είναι απαραίτητα», ανέφερε η κυρία Μπινιάρη. «Στόχος των ξενοδοχείων της πόλης πρέπει να είναι η προσέλκυση υψηλότερων εισοδημάτων, αλλά και να μην περιορίζεται ως προορισμός για city break».
- Ανδρέας Μανδρίνος, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης
Για την ανάγκη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που θα έχει κατεύθυνση τη βιώσιμη ανάπτυξη έκανε λόγο ο κ. Μανδρίνος, ο οποίος αναφέρθηκε και στην ψαλίδα μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης στην προσέλκυση επισκεπτών, αλλά και στο γεγονός ότι η πόλη χάνει τουρισμό. «Δεν πηγαίναμε επαγγελματικά. Οταν ο άλλοι έτρεχαν με το αυτοκίνητο εμείς τρέχαμε με το πατίνι».
- Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, CEO Tor Hotel Group
«Εχουμε μια πανέμορφη πόλη με μια θέση στρατηγικής σημασίας και ένα σύγχρονο αεροδρόμιο. Είμαστε οδικά συνδεδεμένοι με τα Βαλκάνια και την Τουρκία, έχουμε τη Βεργίνα, το Αγιον Ορος, τη Νάουσα, τη Δράμα με τα κρασιά. Αυτή τη στιγμή ο τουρισμός μας είναι 50% εγχώριος, 10% Βαλκάνια, μετά έχουμε κόσμο από το Ισραήλ, αλλά μόλις το 4% είναι από τους παραδοσιακούς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Αρα η πόλη δεν έχει αναγνωρισιμότητα».
Οι πολύτιμες αρχαιότητες
Στην ατζέντα του συνεδρίου ήταν και θέματα σε σχέση με τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την αρχιτεκτονική και τη γαστρονομία. Η δρ Αγγελική Κοτταρίδη, επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων Ημαθίας, μίλησε με κεντρικό θέμα «Αιγές, η βασιλική Μητρόπολη των Μακεδόνων: Ανασχεδιάζοντας τον αρχαιολογικό χάρτη της Ελλάδας», κάνοντας λόγο για μεγάλη άνοδο επισκεψιμότητας το 2024, με νούμερα σε Σαββατοκύριακο του Φεβρουαρίου ανάλογα με το Μουσείο της Ακρόπολης σε μια περιοχή ουσιαστικά χωρίς τουρισμό.
Γαστρονομική κουλτούρα
Για τη γαστρονομική κουλτούρα της πόλης και την οικειότητα που δημιουργεί στον επισκέπτη μίλησαν ο Μανώλης Παπουτσάκης, chef και συνιδιοκτήτης των εστιατορίων «Χαρούπι», «Δέκα τραπέζια», «Pharaoh» και ο Σωτήρης Ευαγγέλου, executive chef στο «Macedonia Palace». Ο Βαγγέλης Λιάκος, συνιδρυτής και art director του Beetroot Design Group, αναφέρθηκε στην επιρροή της Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα και τον κόσμο μέσα από τη δική του εμπειρία ως προς τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας, ενώ ο κ. Tάσος Γεωργαντζής, συνιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Urban Soul Project, έδωσε τη δική του οπτική για το πώς η πόλη εμπνέει τη δημιουργικότητα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα