Ολυμπιακοί Αγώνες: Με το ιστορικό γαλλικό πλοίο Belem ταξιδεύει από τον Πειραιά στη Μασσαλία η Ολυμπιακή Φλόγα
27.04.2024
10:51
Τι λέει στο protothema.gr ο Νίκος Αλιάγας - Το Belem έκανε το παρθενικό του ταξίδι το 1896 λίγες εβδομάδες μετά την αναβίωση των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων - Το protothema έδωσε το παρών στη μεταφορά της Ολυμπιακής Φλόγας στο ιστορικό πλοίο και μίλησε με το ξεχωριστό πλήρωμά του
Αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Πειραιά είναι το εμβληματικό γαλλικό πλοίο Belem που υποδέχτηκε το πρωί του Σαββάτου την Ολυμπιακή Φλόγα που ταξίδεψε ανά την Ελλάδα για να την μεταφέρει στη Γαλλία.
Το Belem έκανε το παρθενικό του ταξίδι το 1896 λίγες εβδομάδες μετά την αναβίωση των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων που διεξήχθησαν στο Παναθηναϊκό Στάδιο εκείνη τη χρονιά.
Από τον Πειραιά θα αποπλεύσει σημερα Σάββατο και μέσω της Μεσογείου θα καταλήξει στη Μασσαλία, πάλαι ποτέ ελληνική αποικία στις 8 Μαΐου, οπότε και θα εκκινήσει η λαμπαδηδρομία στη Γαλλία.
Το παρών δίνουν η Πρέσβειρα της Γαλλίας Laurence Ayer, η υπουργός Αθλητισμού της Γαλλίας Amelie Oudea -Castera, εκπρόσωποι από την πόλη της Μασσαλίας και ο Δήμαρχος του Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Την Ολυμπιακή Φλόγα ανέβασε στο Belem ο Γάλλος τριπλός Ολυμπιονίκης του canoë Tony Estanguet, πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής «Παρίσι 2024».
Ο Νίκος Αλιάγας στο protothema.gr
Στην εκδήλωση δεν θα μπορούσε να μην βρίσκεται και ο Νίκος Αλιάγας που μίλησε στο protothema.
«Το Ολυμπιακό πνεύμα ενώνει. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες δίνουν τη σκυτάλη της γνώσης, της ανθρώπινης υπόστασης πέρα από οτιδήποτε έχει να κάνει με επίτευγμα. Η ουσία είναι η ανθρωπιά. Πρόκειται για μια ιδέα, για μια λάμψη στο σκοτάδι. Για να καταλάβεις τον Ολυμπισμό, δεν φτάνει να δεις το επίτευγμα στο αγωνιστικό κομμάτι, πρέπει να δεις και την ανθρώπινη υπόσταση».
Ερωτηθείς σχετικά με την ασφάλεια στη γαλλική πρωτεύουσα - ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι - και για το κίνδυνο τρομοκρατικής επίθεσης, αναφέρει:
«Η Γαλλία έχει δοκιμαστεί από τρομοκρατία από κοινωνικές διαταραχές - ''κίτρινα γιλέκα'' - δεν πρέπει να φοβόμαστε. Περιμένουμε τους αγώνες με χαρά, σαν μια στιγμή που θα ενωθούμε μαζί. Το χρειαζόμαστε όλοι. Δεν πρέπει να φοβόμαστε, έχουν και θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας».
Την Ολυμπιακή Φλόγα «ξεπροβόδισε» ένα άλλο ιστορικό πλοίο, η τριήρης του Πολεμικού Ναυτικού, «Ολυμπιάς», ενώ 25 ιστιοπλοϊκά σκάφη συνόδευσαν το ιστιοφόρο Belem έξω από το λιμάνι του Πειραιά.
Σημαντική ήταν η συμβολή του Ελληνικού Ινστιτούτου Πολιτιστικής Διπλωματίας.
Μια ιστορία που ξεπερνά τον ένα αιώνα - Οι τέσσερις ζωές του Belem
Εμπορικό πλοίο 1896 - 1913
Το Belem έκανε το παρθενικό του ταξίδι το 1896 λίγες εβδομάδες μετά την αναβίωση των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων που διεξήχθησαν στο Παναθηναϊκό Στάδιο εκείνη τη χρονιά.
Από τον Πειραιά θα αποπλεύσει σημερα Σάββατο και μέσω της Μεσογείου θα καταλήξει στη Μασσαλία, πάλαι ποτέ ελληνική αποικία στις 8 Μαΐου, οπότε και θα εκκινήσει η λαμπαδηδρομία στη Γαλλία.
Το παρών δίνουν η Πρέσβειρα της Γαλλίας Laurence Ayer, η υπουργός Αθλητισμού της Γαλλίας Amelie Oudea -Castera, εκπρόσωποι από την πόλη της Μασσαλίας και ο Δήμαρχος του Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Την Ολυμπιακή Φλόγα ανέβασε στο Belem ο Γάλλος τριπλός Ολυμπιονίκης του canoë Tony Estanguet, πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής «Παρίσι 2024».
Ο Νίκος Αλιάγας στο protothema.gr
Στην εκδήλωση δεν θα μπορούσε να μην βρίσκεται και ο Νίκος Αλιάγας που μίλησε στο protothema.
«Το Ολυμπιακό πνεύμα ενώνει. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες δίνουν τη σκυτάλη της γνώσης, της ανθρώπινης υπόστασης πέρα από οτιδήποτε έχει να κάνει με επίτευγμα. Η ουσία είναι η ανθρωπιά. Πρόκειται για μια ιδέα, για μια λάμψη στο σκοτάδι. Για να καταλάβεις τον Ολυμπισμό, δεν φτάνει να δεις το επίτευγμα στο αγωνιστικό κομμάτι, πρέπει να δεις και την ανθρώπινη υπόσταση».
Ερωτηθείς σχετικά με την ασφάλεια στη γαλλική πρωτεύουσα - ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι - και για το κίνδυνο τρομοκρατικής επίθεσης, αναφέρει:
«Η Γαλλία έχει δοκιμαστεί από τρομοκρατία από κοινωνικές διαταραχές - ''κίτρινα γιλέκα'' - δεν πρέπει να φοβόμαστε. Περιμένουμε τους αγώνες με χαρά, σαν μια στιγμή που θα ενωθούμε μαζί. Το χρειαζόμαστε όλοι. Δεν πρέπει να φοβόμαστε, έχουν και θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας».
Την Ολυμπιακή Φλόγα «ξεπροβόδισε» ένα άλλο ιστορικό πλοίο, η τριήρης του Πολεμικού Ναυτικού, «Ολυμπιάς», ενώ 25 ιστιοπλοϊκά σκάφη συνόδευσαν το ιστιοφόρο Belem έξω από το λιμάνι του Πειραιά.
Σημαντική ήταν η συμβολή του Ελληνικού Ινστιτούτου Πολιτιστικής Διπλωματίας.
Μια ιστορία που ξεπερνά τον ένα αιώνα - Οι τέσσερις ζωές του Belem
Εμπορικό πλοίο 1896 - 1913
Το τρικάταρτο ιστιοφόρο « Belem » καθελκύστηκε στις 10 Ιουνίου 1896 στα ναυπηγεία Dubigeon στο Chantenay-sur-Loire, για λογαριασμό της πλοιοκτήτριας εταιρείας Crouan.
Από το 1896 και μέχρι το 1913, το εμπορικό πλοίο πραγματοποίησε 33 υπερατλαντικά ταξίδια, με προορισμό κυρίως τη Βραζιλία, απ' όπου μετέφερε κακάο για την σοκολατοποιΐα Menier που ήταν και ο βασικός του παραγγελιοδότης, αλλά και τη Γαλλική Γουιάνα και τις Δυτικές Ινδίες μεταφέροντας ρούμι και ζάχαρη.
Βρετανικό πολυτελές σκάφος αναψυχής 1914 - 1950
Το 1914, το Belem αγοράστηκε από τον Δούκα του Westminster, ο οποίος το μετέτρεψε σε σκάφος αναψυχής και το εφοδίασε με μηχανές, πριν το πουλήσει το 1921 στον Sir Arthur Ernest Guinness, ο οποίος το μετονόμασε σε «Fantôme II», ολοκλήρωσε τον εξοπλισμό του και πραγματοποίησε με αυτό πολλά ταξίδια, εκ των οποίων και έναν περίπλου της Γης το 1923-1924.
Ιταλικό εκπαιδευτικό πλοίο 1951 - 1978
Το 1951, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το πλοίο αγοράστηκε από το Ίδρυμα Cini στη Βενετία, μετονομάστηκε σε «Giorgio Cini» και μετατράπηκε σε εκπαιδευτικό πλοίο για τα ορφανά του ιταλικού ναυτικού και τους δόκιμους αξιωματικούς των ιταλικών σχολών του εμπορικού ναυτικού.
Το Belem σήμερα
Το 1979, το τρικάταρτο ιστιοφόρο αγοράστηκε από τη γαλλική τράπεζα Caisse d’Épargne, ξαναπήρε το αρχικό του όνομα και ύψωσε ξανά τη γαλλική σημαία. Στη συνέχεια, δωρίστηκε στο Ίδρυμα Belem που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της γαλλικής τράπεζας και το οποίο αναγνωρίστηκε ως κοινωφελές ίδρυμα το 1980. Το Ίδρυμα Belem ανέλαβε την αναστήλωση του σκάφους στη Βρέστη και στη συνέχεια στο Παρίσι, και το μετέτρεψε σε εκπαιδευτικό πλοίο ανοιχτό στο ευρύ κοινό. Το Belem ανακηρύχθηκε ιστορικό μνημείο το 1984.
Πολλά μεγάλα ταξίδια και εορτασμοί σημάδεψαν την πρόσφατη ιστορία του Belem:
- Το 1986, το πλοίο συμμετείχε στις εορταστικές εκδηλώσεις για την εκατονταετηρίδα του Αγάλματος της Ελευθερίας στη Νέα Υόρκη,
- το 2002, το Belem επέστρεψε στο Belém της Βραζιλίας και στη συνέχεια στο Saint-Pierre της Μαρτινίκας για να αποτίνει φόρο τιμής στα θύματα της έκρηξης του ηφαιστείου Πελέ το 1902,
- το 2008, το πλοίο εκπροσώπησε τη Γαλλία στην 400η επέτειο από την ίδρυση της πόλης του Κεμπέκ,
- το 2012, το Belem προσκλήθηκε από την βασίλισσα Ελισάβετ Β' για να πάρει μέρος στον εορτασμό του Διαμαντένιου Ιωβηλαίου και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου,
- το 2014, ακολουθώντας τα ίχνη του Giorgio Cini, το πλοίο επέστρεψε στη Βενετία,
- το 2016, το Belem γιόρτασε τα 120 χρόνια του,
- το 2020, το Ίδρυμα Belem γιόρτασε τα 40 χρόνια από την ίδρυσή του.
Γιατί το Belem συνεχίζει να ταξιδεύει;
Τα περισσότερα από τα πλοία που χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου αιώνα έχουν εξαφανιστεί ή έχουν αποσυρθεί, μη όντας πλέον χρήσιμα καθώς αντικαταστάθηκαν από τα ατμόπλοια. Το θαύμα της επιβίωσης του Belem έγκειται στην απίστευτη προσαρμοστικότητά του και κυρίως στους ανθρώπους που το αγάπησαν και ανέλαβαν να το συντηρήσουν. Οι εκάστοτε πλοιοκτήτες του μετέτρεψαν τη χρήση του με την πάροδο των αιώνων, αναθέτοντάς του 4 διαδοχικές χρήσεις, ανάλογα με την οικονομική πραγματικότητα της εποχής τους: φορτηγό πλοίο, πολυτελές σκάφος αναψυχής, εκπαιδευτικό πλοίο για τους Ιταλούς μαθητευόμενους και δόκιμους αξιωματικούς και, σήμερα, επισκέψιμο εκπαιδευτικό πλοίο για όλους.
Το Belem υπήρξε ιδιαίτερα καλότυχο, γλυτώνοντας ως εκ θαύματος από μια πυρκαγιά, από την έκρηξη του ηφαιστείου Πελέ, από τους βομβαρδισμούς των δύο Παγκόσμιων Πολέμων και από έναν σεισμό στην Ιαπωνία...
Το πλήρωμα
Στην υπηρεσία του τρικάταρτου ιστιοφόρου
Το Belem ταξιδεύει με ένα μικτό πλήρωμα 16 επαγγελματιών ναυτικών του εμπορικού ναυτικού. Πρόκειται για πολίτες που έχουν εκπαιδευτεί στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας. Πέρα από τις καθαρά ναυτικές ικανότητες, διαθέτουν επίσης γνώσεις παραδοσιακής ναυσιπλοΐας καθώς και επικοινωνιακές και παιδαγωγικές δεξιότητες, χρήσιμες για τη μετάδοση γνώσεων. Κατά μέσο όρο, οι ναυτικοί παραμένουν στο πλοίο για διάστημα 45 ημερών. Στη συνέχεια, ο καθένας από αυτούς αντικαθίσταται από άλλους ναυτικούς.
Με αυτόν τον τρόπο το Ίδρυμα Belem υποδέχεται και εκπαιδεύει σαράντα περίπου ναυτικούς κατά τη διάρκεια μιας σεζόν. Τα μέλη του πληρώματος είναι αρμόδια για τη ναυσιπλοΐα του τρικάταρτου ιστιοφόρου, την επίβλεψη των επιβατών, τη συμμετοχή τους στους χειρισμούς του πλοίου, τη συντήρηση του πλοίου και κυρίως, για τη διασφάλιση της ασφάλειάς του και όλων όσων επιβαίνουν σε αυτό. Το πλήρωμα απαρτίζεται από πέντε αξιωματικούς (τον καπετάνιο, τον υποπλοίαρχο, τον αρχιμηχανικό και τους δύο ανθυποπλοίαρχους), δύο επαγγελματίες μάγειρες και έναν ναύκληρο που επιβλέπει οκτώ ναυτικούς (εκπαιδευτές) - στους οποίους εντάσσεται και ο καραβομαραγκός. Ο ναύκληρος αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ των αξιωματικών και των ναυτικών.
Το Ίδρυμα Belem έχει αναθέσει τη συντήρηση και τον εξοπλισμό του πλοίου (πρόσληψη και διαχείριση του προσωπικού επί του πλοίου) στην εταιρεία V. Ships France, με έδρα τη Νάντη.
Ειδήσεις σήμερα:
Με τι καιρό θα κάνουμε Πάσχα - Υψηλές θερμοκρασίες και ενισχυμένοι βοριάδες έως τη Μεγάλη Τετάρτη
Οπαδική βία: Από σήμερα οι απολογίες για την εγκληματική οργάνωση και τη δολοφονία Λυγγερίδη - Τρεις προφυλακίσεις χθες
Πυκνώνουν οι αναφορές για επιδείνωση της υγείας του Καρόλου - «Επιστρέφει στη δουλειά αλλά δεν είναι καλά»
Από το 1896 και μέχρι το 1913, το εμπορικό πλοίο πραγματοποίησε 33 υπερατλαντικά ταξίδια, με προορισμό κυρίως τη Βραζιλία, απ' όπου μετέφερε κακάο για την σοκολατοποιΐα Menier που ήταν και ο βασικός του παραγγελιοδότης, αλλά και τη Γαλλική Γουιάνα και τις Δυτικές Ινδίες μεταφέροντας ρούμι και ζάχαρη.
Βρετανικό πολυτελές σκάφος αναψυχής 1914 - 1950
Το 1914, το Belem αγοράστηκε από τον Δούκα του Westminster, ο οποίος το μετέτρεψε σε σκάφος αναψυχής και το εφοδίασε με μηχανές, πριν το πουλήσει το 1921 στον Sir Arthur Ernest Guinness, ο οποίος το μετονόμασε σε «Fantôme II», ολοκλήρωσε τον εξοπλισμό του και πραγματοποίησε με αυτό πολλά ταξίδια, εκ των οποίων και έναν περίπλου της Γης το 1923-1924.
Ιταλικό εκπαιδευτικό πλοίο 1951 - 1978
Το 1951, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το πλοίο αγοράστηκε από το Ίδρυμα Cini στη Βενετία, μετονομάστηκε σε «Giorgio Cini» και μετατράπηκε σε εκπαιδευτικό πλοίο για τα ορφανά του ιταλικού ναυτικού και τους δόκιμους αξιωματικούς των ιταλικών σχολών του εμπορικού ναυτικού.
Το Belem σήμερα
Το 1979, το τρικάταρτο ιστιοφόρο αγοράστηκε από τη γαλλική τράπεζα Caisse d’Épargne, ξαναπήρε το αρχικό του όνομα και ύψωσε ξανά τη γαλλική σημαία. Στη συνέχεια, δωρίστηκε στο Ίδρυμα Belem που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της γαλλικής τράπεζας και το οποίο αναγνωρίστηκε ως κοινωφελές ίδρυμα το 1980. Το Ίδρυμα Belem ανέλαβε την αναστήλωση του σκάφους στη Βρέστη και στη συνέχεια στο Παρίσι, και το μετέτρεψε σε εκπαιδευτικό πλοίο ανοιχτό στο ευρύ κοινό. Το Belem ανακηρύχθηκε ιστορικό μνημείο το 1984.
Πολλά μεγάλα ταξίδια και εορτασμοί σημάδεψαν την πρόσφατη ιστορία του Belem:
- Το 1986, το πλοίο συμμετείχε στις εορταστικές εκδηλώσεις για την εκατονταετηρίδα του Αγάλματος της Ελευθερίας στη Νέα Υόρκη,
- το 2002, το Belem επέστρεψε στο Belém της Βραζιλίας και στη συνέχεια στο Saint-Pierre της Μαρτινίκας για να αποτίνει φόρο τιμής στα θύματα της έκρηξης του ηφαιστείου Πελέ το 1902,
- το 2008, το πλοίο εκπροσώπησε τη Γαλλία στην 400η επέτειο από την ίδρυση της πόλης του Κεμπέκ,
- το 2012, το Belem προσκλήθηκε από την βασίλισσα Ελισάβετ Β' για να πάρει μέρος στον εορτασμό του Διαμαντένιου Ιωβηλαίου και στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου,
- το 2014, ακολουθώντας τα ίχνη του Giorgio Cini, το πλοίο επέστρεψε στη Βενετία,
- το 2016, το Belem γιόρτασε τα 120 χρόνια του,
- το 2020, το Ίδρυμα Belem γιόρτασε τα 40 χρόνια από την ίδρυσή του.
Γιατί το Belem συνεχίζει να ταξιδεύει;
Τα περισσότερα από τα πλοία που χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου αιώνα έχουν εξαφανιστεί ή έχουν αποσυρθεί, μη όντας πλέον χρήσιμα καθώς αντικαταστάθηκαν από τα ατμόπλοια. Το θαύμα της επιβίωσης του Belem έγκειται στην απίστευτη προσαρμοστικότητά του και κυρίως στους ανθρώπους που το αγάπησαν και ανέλαβαν να το συντηρήσουν. Οι εκάστοτε πλοιοκτήτες του μετέτρεψαν τη χρήση του με την πάροδο των αιώνων, αναθέτοντάς του 4 διαδοχικές χρήσεις, ανάλογα με την οικονομική πραγματικότητα της εποχής τους: φορτηγό πλοίο, πολυτελές σκάφος αναψυχής, εκπαιδευτικό πλοίο για τους Ιταλούς μαθητευόμενους και δόκιμους αξιωματικούς και, σήμερα, επισκέψιμο εκπαιδευτικό πλοίο για όλους.
Το Belem υπήρξε ιδιαίτερα καλότυχο, γλυτώνοντας ως εκ θαύματος από μια πυρκαγιά, από την έκρηξη του ηφαιστείου Πελέ, από τους βομβαρδισμούς των δύο Παγκόσμιων Πολέμων και από έναν σεισμό στην Ιαπωνία...
Το πλήρωμα
Στην υπηρεσία του τρικάταρτου ιστιοφόρου
Το Belem ταξιδεύει με ένα μικτό πλήρωμα 16 επαγγελματιών ναυτικών του εμπορικού ναυτικού. Πρόκειται για πολίτες που έχουν εκπαιδευτεί στον τομέα της εμπορικής ναυτιλίας. Πέρα από τις καθαρά ναυτικές ικανότητες, διαθέτουν επίσης γνώσεις παραδοσιακής ναυσιπλοΐας καθώς και επικοινωνιακές και παιδαγωγικές δεξιότητες, χρήσιμες για τη μετάδοση γνώσεων. Κατά μέσο όρο, οι ναυτικοί παραμένουν στο πλοίο για διάστημα 45 ημερών. Στη συνέχεια, ο καθένας από αυτούς αντικαθίσταται από άλλους ναυτικούς.
Με αυτόν τον τρόπο το Ίδρυμα Belem υποδέχεται και εκπαιδεύει σαράντα περίπου ναυτικούς κατά τη διάρκεια μιας σεζόν. Τα μέλη του πληρώματος είναι αρμόδια για τη ναυσιπλοΐα του τρικάταρτου ιστιοφόρου, την επίβλεψη των επιβατών, τη συμμετοχή τους στους χειρισμούς του πλοίου, τη συντήρηση του πλοίου και κυρίως, για τη διασφάλιση της ασφάλειάς του και όλων όσων επιβαίνουν σε αυτό. Το πλήρωμα απαρτίζεται από πέντε αξιωματικούς (τον καπετάνιο, τον υποπλοίαρχο, τον αρχιμηχανικό και τους δύο ανθυποπλοίαρχους), δύο επαγγελματίες μάγειρες και έναν ναύκληρο που επιβλέπει οκτώ ναυτικούς (εκπαιδευτές) - στους οποίους εντάσσεται και ο καραβομαραγκός. Ο ναύκληρος αποτελεί το συνδετικό κρίκο μεταξύ των αξιωματικών και των ναυτικών.
Το Ίδρυμα Belem έχει αναθέσει τη συντήρηση και τον εξοπλισμό του πλοίου (πρόσληψη και διαχείριση του προσωπικού επί του πλοίου) στην εταιρεία V. Ships France, με έδρα τη Νάντη.
Ειδήσεις σήμερα:
Με τι καιρό θα κάνουμε Πάσχα - Υψηλές θερμοκρασίες και ενισχυμένοι βοριάδες έως τη Μεγάλη Τετάρτη
Οπαδική βία: Από σήμερα οι απολογίες για την εγκληματική οργάνωση και τη δολοφονία Λυγγερίδη - Τρεις προφυλακίσεις χθες
Πυκνώνουν οι αναφορές για επιδείνωση της υγείας του Καρόλου - «Επιστρέφει στη δουλειά αλλά δεν είναι καλά»
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr